النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: عاوز ادخل على النت من غير ما امر على ال isa

عضوية جديدة

عاوز ادخل على النت من غير ما امر على ال isa

انا اعمل فى شركة يوجد بها نظام ال isa وكنت بدخل على النت سابقا عن طريق تغيير ارقام الا ip وال gateway وال dns وكنت بجيب الارقام دى من على ال isa علشان بعرف ادخل عليها وفجأه اتلغت الارقام دى من على ال isa واصبحت غير قادر على الدخول على النت بدونها يعنى لازم ادخل عن طريق ال isa
    ياريت لو حد عنده حل علشان اعرف ادخل على النت من غير ما اعدى على ال isa وحتى لو فيه حل انى اغير حاجه فى ال isa واعمل اللى انا عاوزه وارجع اللى عملته تانى ياريت يقولى
    او يقول ليا اعمل ايه واجيب الارقام اللى ادخل بيها ازاى علشان انا عرفت اجيب ال ip الرئيسى اللى ال isa بتدخل بيه على النت بس مش عارف اجيب باقى الارقام
    يعنى عاوز حد يقولى اجيب gateway and DNS ازاى
    يارب الاقى حد يعرف يفيدنى
    وياريت اللى يعرف يبعت ليا بالاضافه الى الرد هنا اميل على
    awbehery2009@yahoo.com

عضو برونزي الصورة الرمزية MrEhabYoussrey

رد: عاوز ادخل على النت من غير ما امر على ال isa

إنت أكيد بتهزر .. أو أكيد كان في خلل في جهازك عشـان تدخل علي الإنترنت .. أو كان مسموحلك وإتلغي ..

مستحيل تكون الأرقام إتلغت فجأة غير إذا كان الAdministrator نزل قيود جديدة ..

ومستحيل تقدر تخترق النظام الشبكي ISA Client غير بالطبع إذا كان معاك ال Administrator باسوورد.

في طريقة وهي طبعا سكتها سكة واحده وهي إنك تلغي باسوورد الAdministrator من إسطوانة تحميل DOS

وعشـان إنت واحد من أعضاء عرب هاردوير حدلك علي إسم ملف الISO اللي حتعمل منه الإسطوانة اللي حتمسحلك الباسوورد و تدخل بأكونت الAdministrator و تهييييص.

بس خد بالك أول ما الباسوورد ما إتمسح مفيش رجوع .. ولو فريق عمل الIT عندك إكتشفوا و هما بيقوموا بالصيانة الدورية .. شكلك إنت اللي حييبقي وحش .. صحيح ممكن تقول دي فيروسات أو أي لغبطة في الجهاز بس الكلام ده مش حيدخل عليهم..

إسم ملف الISO
    "Administrator password reset

تقدر تحملة من تورنت في موقع ILoveTorrents

عضوية جديدة

hانا معايا الباسوورد بتاع الايزا وبعرف ادخل عليها بس انا مش عارف اعمل ايه فيها علشان اقدر ادخل تانى على النت
    وخلى بالك هوا انا مسموح ليا ادخل على النت عن طريق الايزا بس بحدود وحدود كتيره وغلسه والنت تقيل اوى معايا بسببها علشان كدا انا بحاول ادخل من بره الايزا
    هقولك على حاجه كانت موجوده فى الايزا واتلغت وهوا دا اللى خلانى مش عارف ادخل تانى
    عارف العلامه بتاعت النت اللى هما الاتنين كمبيوتر اللى بيكونوا موجودين تحت دول الايزا كانت فيها اتنين واحده فيها الارقام زى اللى موجوده فى اى جهاز فى الشركة والتانيه فيها الارقام اللى الايزا بتدخل عليها على النت الخارجى ودى الارقام اللى بتبان عندى لما بدور على ال ip بتاعى من على اى موقع على النت
    المهم من يومين لقيت النت مش عاوز يفتح معايا بالارقام التانيه فدخلت على الايزا لقيت علامة الكمبيونر بتاعت ارقام النت الخارجى عليها علامة x بس دا مش معناه ان النت عن طريق الايزا انقطع لا موجود زى ما هوا كل الموضوع ان الدخول عن طريق الجهاز بتاعى للنت الخارجى بالارقام التانيه هوا اللى اتمنع لما عملو موضوع ال x على التنين كمبيوتر
    فا انتا ياتقلى اعمل ايه علشان اجيب الجاتواى وال dns بتاع النت الخارجى من على الايزا
    ياتقولى اعمل ايه علشان ارجع الموضوع دا وفى نفس الوقت الغيه تانى بعد ما اخلص علشانم محدش يعرف انى بعمل كدا

يطرح الموضوع لأهل الخبرة من المنتدي..

عضو الصورة الرمزية akdh79

i dont know

يا جماعة اللي مش عارف ما يقولش حاجة .
    مش شايفين AhmedAW منهار.

عضوية جديدة

اولا لازم تعرف ان اللى انتا عايزه ده مستحيل لانك دلوقتى ملكش سكه تخرج منها غير الايزا الا لو كان عندك انترنت دى اس ال تغير ايبى الجهاز و تطلع و طبعا انتا ملكش صلاحيات الادمن عشان تعمل كده فى المكنه وواضح ان السيستم ادمن فورس عليك بروكسى معين و ايبى معين و النت بطيئه ده طبيعى لان فيه ترافيك شيبنج عالايزا لكل يوزر على حسب الوظيفه اكيد استخدام المدير مش زى اللى تحتيه على حسب وظيفتك على حسب تخصيص الانترنت و سرعته ليك وبصراحه اللى نتا عايزه مخالف لقوانين الشركه و المفروض محدش يساعدك لانه غلط و شكر

عضو الصورة الرمزية akramnssar

انا عندى الايزا على السيرفر فى IT واستحاله حد يقدر يعمل ليه اختراق الا اليوزر اللى انا مديهم صلاحيات
    لكن اختراق لا اعتقد مش ممكن
    ونرجع ونقول ده مخالف
    وبعدين
    المفروض انه يعمل
    administrator password
    for every PC useing isa
    and IP everyone
    not only administrator password
    علشان ممكن لو باسوورد ادمين فقط يبقى ممكن اليوزر
    زى ما بتقول يلغى الباسوورد عن طريق اى برنامج وبكده هيقدر يتصفح زى ما هو عاوز
    وبعدين خلى بالك الايزا بيعطى تقارير عن كل اللى بتعمله على النت
    بعنى انت متراقب
    ما فى احسن من الصح
    AKRAMVIRUS

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedaw مشاهدة المشاركة
    hانا معايا الباسوورد بتاع الايزا وبعرف ادخل عليها بس انا مش عارف اعمل ايه فيها علشان اقدر ادخل تانى على النت
    وخلى بالك هوا انا مسموح ليا ادخل على النت عن طريق الايزا بس بحدود وحدود كتيره وغلسه والنت تقيل اوى معايا بسببها علشان كدا انا بحاول ادخل من بره الايزا
    هقولك على حاجه كانت موجوده فى الايزا واتلغت وهوا دا اللى خلانى مش عارف ادخل تانى
    عارف العلامه بتاعت النت اللى هما الاتنين كمبيوتر اللى بيكونوا موجودين تحت دول الايزا كانت فيها اتنين واحده فيها الارقام زى اللى موجوده فى اى جهاز فى الشركة والتانيه فيها الارقام اللى الايزا بتدخل عليها على النت الخارجى ودى الارقام اللى بتبان عندى لما بدور على ال ip بتاعى من على اى موقع على النت
    المهم من يومين لقيت النت مش عاوز يفتح معايا بالارقام التانيه فدخلت على الايزا لقيت علامة الكمبيونر بتاعت ارقام النت الخارجى عليها علامة x بس دا مش معناه ان النت عن طريق الايزا انقطع لا موجود زى ما هوا كل الموضوع ان الدخول عن طريق الجهاز بتاعى للنت الخارجى بالارقام التانيه هوا اللى اتمنع لما عملو موضوع ال x على التنين كمبيوتر
    فا انتا ياتقلى اعمل ايه علشان اجيب الجاتواى وال dns بتاع النت الخارجى من على الايزا
    ياتقولى اعمل ايه علشان ارجع الموضوع دا وفى نفس الوقت الغيه تانى بعد ما اخلص علشانم محدش يعرف انى بعمل كدا
    المفروض ان عليك قيود وديه صلاحياتك فمش من حقك تاخد اكتر منها لو كان لك حق تزدود صلاحياتك اطلبها من الادمن عندك وبلاش تحايلات وتجريب عشان انت ممكن تتسبب فى توقيع الشركة كلها بسبب متطلباتك الغير مهمة بالمرة ولا تخص العمل بشىء لانها لو تخص العمل فكان الاولا انك تطلبها بكل شجاعة من مدير قسم ال IT
    وياريت محدش يساعد على شىء ممكن يضر......
    جزاكم الله خيراً

عضو

نصيحة...الى كل مبتدئ.....عدم قراءة هذا المقال وأي تعليق يفترض أنه حل لوجووووووود الكثير الكثير من االمفاهيم المغلوطة..ومابني على خطأ فنهايته مصيبة...

أرجو الا يحمل الموضوع على محمل جرح الشخصية

ودمتم سالمين

عضو

يا أخي الي انت بتعمله خطأ كبير وممكن يؤدي الى ضرر كبير لمسؤول الشبكة عندك و ممكن يفقد وظيفته
    "عن أبي سعيد سعد بن سنان الخدري رضي الله عنه : أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( لا ضرر ولا ضرار ) ، حديث حسن ، رواه ابن ماجة و الدارقطني وغيرهما "

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

عضو

UP
    UP

عضو فضي الصورة الرمزية المحب لدين الله

اخي للاسف اللى انت بتتكلم فيه ده مستحيل الحل الوحيد انك تتصل ببتوع الاى تي اللى عندك
    انما ملهاش حل تاني

عضوية جديدة

صدقني أخي الاختراقات في مثل هذه المواضيع يتم كشفها ببساطة و أنت المتضرر جراء ذلك !

لو كان عملك يتطلب وجود صلاحيات الانترنت كاملة لأباحها لك مسؤولو الشبكة لديك !