صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: هام و عاجل؟ لسة محتار اجيب تيرا اسود ولا 640 اخضر؟؟؟

مخالف للقوانين

هام و عاجل؟ لسة محتار اجيب تيرا اسود ولا 640 اخضر؟؟؟

يا جماعة انا نازل انا وواحد صاحبى نشتري لية هارد ديسك خلال ساعتين تلاتة كدة ولسة محتارين هل نشترى التيرا الاسود ول 640 الاخضر و الحقيقة انا مرشح ال640 و هو عاوز التيرا لانة بيقول ان ال16 ميجا Buffer الزيادة فى التيرا و وكونة اسود افضل من ال640 الاخضر لكن انا بأقول ان ال640 احسن فى السعر وان ال16 ميجا و ازرق واسود واخضر و الحركات دا شغل شركات على الناس و ان مفيش فرق تقدر تلاحظة عملى و وانا بارشح تلاخضر بالذات لأن سعر التيرا الاسود اكتر من 640 بالضعف يعنى 640 الخضراء ب340 جنية لكن التيرا ب650 فضغف السعر و مش ضعف المساحة لكن التيرا ضعف البفر بتاع ال640 و السؤال هنا هل فى فرق عملى فعلا بين أخضر وازرق واسود و 16MB و 32MB بفر ؟؟؟

عضو برونزي

رد: هام و عاجل؟ لسة محتار اجيب تيرا اسود ولا 640 اخضر؟؟؟

أخي هل راجعت المواضيع المثبّتة ؟!..
    https://www.arabhardware.net/forum/s...ad.php?t=98088
    طبعاً الأسود له الأفضليّة بغض النظر عن مساحة التخزين وذاكرة التخزين المؤقتة، وهذا الفرق في السعر لم يأت من فراغ .

عضو بلاتيني الصورة الرمزية MF88

كلام سليم 100%

مخالف للقوانين

راجعتوا طبعا يا عزيزى لكن انا حاسس ان دا كلو شغل نظرى و عند اللعب و فتح الجهاز وقفلة مش بتفرق انا عاوز اعرف هل فرقت مع حد فعلا اثناء الشغل لما غير الهارد بلون اعلى او بفر اعلى و لاحظ ان السعر يهمنى كمان يعنى حتى لو سرعة التيرا الاسود اكتر هل هذة السرعة تستاهل ضعف الثمن لان التيرا الى مخلى سعرة غالى هو البفر و اللون مش المساحة

عضو برونزي

لا يا عزيزي هذا الفرق ليس بالنظري، إليك اختبار HD Tune لمعدّلات القراءة على قرصين الأوّل غرين والثاني بلاك بحجم 2TB، لاحظ الفرق الكلّي في الأداء الذي وصل إلى 39% ، لكن من ناحية سنرى الفرق الملحوظ في درجات الحرارة، وهذا ما يدلل على سرعة الدوران الأعلى للبلاك وبالتالي الاستهللاك الأكبر للطاقة.

وعلى هذا الرابط ستشاهد تجربة لأحد الأعضاء للفئتين وفق مصفوفة Raid0
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=136410

بالتوفيق أخي في الشراء.

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bigmaster مشاهدة المشاركة
    لا يا عزيزي هذا الفرق ليس بالنظري، إليك اختبار HD Tune لمعدّلات القراءة على قرصين الأوّل غرين والثاني بلاك بحجم 2TB، لاحظ الفرق الكلّي في الأداء الذي وصل إلى 39% ، لكن من ناحية سنرى الفرق الملحوظ في درجات الحرارة، وهذا ما يدلل على سرعة الدوران الأعلى للبلاك وبالتالي الاستهللاك الأكبر للطاقة.

وعلى هذا الرابط ستشاهد تجربة لأحد الأعضاء للفئتين وفق مصفوفة Raid0
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=136410

بالتوفيق أخي في الشراء.

هو احنا أجلنا و هانشترى بكرة لكن فى رايك هل التيرا الاسود يستاهل السعر و هايجيب معاة تأثير انا عندى واحد تيرا اسود لكن شايف انة مش فارق فى الشغل مع ناس اصحابى معاهم جرين وبلو بس لما انا اشتريت كان التيرا ب1000 جنية و ال500 ب 450 و 640 ب750 جنية فلاقيت التيرا كبير و موفر فاشتريتة لكن دلوقتى بالنظر الى المساحةالتيرا مش موفر فى السعر و السرعات و الدوران بتوعة حاجة مش ملموسة فى اديا ومش قادر اشوفها اوى حتى ان فرق فى السرعة فأنا مش قادر اشوف فرق كبير يستاهل السعر

عضو برونزي

أخي الكريم بالنسبة للفرق في السعر إن كان كبير لديكم في مصر فهذا ليس ذنب WD، فإن أخذنا السعر العالمي (الحالي) لقرصك الصلب (WD1001FALS) وهو 100 دولار تقريباً للبلاك و 85 دولار تقريباً للغرين (WD10EADS)، فالفرق بينهما هو 15 دولار فقط، وبالتالي إذا قارنا بما تقدمه أقراص البلاك مع الغرين فالكفة تميل لصالح الفئة الأولى (بالنسبة لي على الأقل )..إذن هي مسألة اختيار ومعادلة السعر مقابل الأداء لا تنطبق هنا حتماً، فالتفضيل يتم وفق ما يناسب المستخدم من وجهة نظره البحتة..

لكن إن جئنا من الناحية النظرية والعملية أيضاً، فـWD قامت بتقسيم أقراصها إلى ثلاث فئات مختلفة ليس من الناحية السعرية فقط بل من ناحية الأداء وحاجة المستخدم، وهذا التقسيم لم ياتٍ بشكل اعتباطي وإنّما راجع إلى إمكانيّات كل فئة (يمكنك إعادة مراجعة موضوعي)بغض النظر عن المساحة التخزينيّة، فمثلاً إن أدرت أداء متفوق دون التفكير بالثمن، فاتجه إلى البلاك وإن أردت أداء متوازن فعليك بالبلو، أمّا إذا أردت أداءً قريب من البلو مع تخفيضٍ بسيط في الإمكانيّات كسرعة الدوارن المتفاوتة بين 5400 RPM و 7200 RPM حسب الحمل، مقابل خيارات أخرى قد تكون ليست مفيدة فقط وإنّما ضرورية لبعض المستخدمين كالتوفير الرائع للطاقة مقارنةً بأقراص البلاك، والذي سيعطينا ميّزات أخرى غير متوافرة في الفئة العليا (ضجيج شبه معدوم وحرارة منخفضة) فعليك بالغرين.

أخي ممكن صورة اختبار لبرنامج HD tune لقرصك الصلب، وما هي مواصفات جهازك ؟؟.

على فكرة للمعلوميّة الصورة السابقة لقرص البلاك 2TB هي بذاكرة تخزين 64MB الموديل WD2003FYYS والذي صدر حديثاً في 1 سبتمبر/ أيلول الماضي وهو بأربع أقراص تخزين بمساحة 500GB، أمّا الغرين فهو بـ32MB، حتى لا تنخدع بالفرق الكبير في زمن الاستجابة .

عضو ذهبي الصورة الرمزية miro the king

Talking رد: هام و عاجل؟ لسة محتار اجيب تيرا اسود ولا 640 اخضر؟؟؟

أخي الكريم بالنسبة للفرق في السعر إن كان كبير لديكم في مصر فهذا ليس ذنب WD، فإن أخذنا السعر العالمي (الحالي) لقرصك الصلب (WD1001FALS) وهو 100 دولار تقريباً للبلاك و 85 دولار تقريباً للغرين (WD10EADS)، فالفرق بينهما هو 15 دولار فقط، وبالتالي إذا قارنا بما تقدمه أقراص البلاك مع الغرين فالكفة تميل لصالح الفئة الأولى (بالنسبة لي على الأقل )..إذن هي مسألة اختيار ومعادلة السعر مقابل الأداء لا تنطبق هنا حتماً، فالتفضيل يتم وفق ما يناسب المستخدم من وجهة نظره البحتة..

لكن إن جئنا من الناحية النظرية والعملية أيضاً، فـWD قامت بتقسيم أقراصها إلى ثلاث فئات مختلفة ليس من الناحية السعرية فقط بل من ناحية الأداء وحاجة المستخدم، وهذا التقسيم لم ياتٍ بشكل اعتباطي وإنّما راجع إلى إمكانيّات كل فئة (يمكنك إعادة مراجعة موضوعي)بغض النظر عن المساحة التخزينيّة، فمثلاً إن أدرت أداء متفوق دون التفكير بالثمن، فاتجه إلى البلاك وإن أردت أداء متوازن فعليك بالبلو، أمّا إذا أردت أداءً قريب من البلو مع تخفيضٍ بسيط في الإمكانيّات كسرعة الدوارن المتفاوتة بين 5400 RPM و 7200 RPM حسب الحمل، مقابل خيارات أخرى قد تكون ليست مفيدة فقط وإنّما ضرورية لبعض المستخدمين كالتوفير الرائع للطاقة مقارنةً بأقراص البلاك، والذي سيعطينا ميّزات أخرى غير متوافرة في الفئة العليا (ضجيج شبه معدوم وحرارة منخفضة) فعليك بالغرين.

أخي ممكن صورة اختبار لبرنامج HD tune لقرصك الصلب، وما هي مواصفات جهازك ؟؟.

على فكرة للمعلوميّة الصورة السابقة لقرص البلاك 2TB هي بذاكرة تخزين 64MB الموديل WD2003FYYS والذي صدر حديثاً في 1 سبتمبر/ أيلول الماضي وهو بأربع أقراص تخزين بمساحة 500GB، أمّا الغرين فهو بـ32MB، حتى لا تنخدع بالفرق الكبير في زمن الاستجابة .
    +1:D
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

قشطه عليك يا عم مدحت
    بس السؤال هنا هل حراره الويسترن بلاك تؤثر على عمر الهارد ؟
    ولا إن شاء الله خير
    أو بمعنى أصح ما هو الهارد الأطول عمراً من وجه نظرك
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو برونزي

قشطه عليك يا عم مدحت
    بس السؤال هنا هل حراره الويسترن بلاك تؤثر على عمر الهارد ؟
    ولا إن شاء الله خير
    أو بمعنى أصح ما هو الهارد الأطول عمراً من وجه نظرك
    صبّح صبّح ياعم أحمد :D..

والله سؤال جميل وفي محلّه، بصراحة الحرارة بكل تأكيد تؤثّر سلباً على العمر الافتراضي للقرص الصلب بشكلٍ عام، ولا أدري ما هي آلية التبريد المعتمده للأقراص الممغنطة من قبل WD ، لكن بما أنّ الشركة تقدّم ضمان خمس سنوات على أقراصها البلاك، مقابل ثلاث سنوات لفئة الغرين، فهذا يعني ألا خوفٌ على تأثير الحرارة السلبي بإذن الله .

عضو فضي الصورة الرمزية SIGMA-ZERO

صبّح صبّح ياعم أحمد :D..

والله سؤال جميل وفي محلّه، بصراحة الحرارة بكل تأكيد تؤثّر سلباً على العمر الافتراضي للقرص الصلب بشكلٍ عام، ولا أدري ما هي آلية التبريد المعتمده للأقراص الممغنطة من قبل WD ، لكن بما أنّ الشركة تقدّم ضمان خمس سنوات على أقراصها البلاك، مقابل ثلاث سنوات لفئة الغرين، فهذا يعني ألا خوفٌ على تأثير الحرارة السلبي بإذن الله .
    عزيزي انا لسة شاري هارد لصاحبي 500gb black بي 330 جنية و ضمان سنة و مافيش اي حاجة ضمنها اكتر من سنة غير ال samsung تلات سنوات
    فحوار التلات سنوات و الخمسة في wd دة هنااااااك عندهم برة مش هنا

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

شكراً يا غالى على الرد الوافى
    ربنا يخليك
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SIGMA-ZERO مشاهدة المشاركة
    عزيزي انا لسة شاري هارد لصاحبي 500gb black بي 330 جنية و ضمان سنة و مافيش اي حاجة ضمنها اكتر من سنة غير ال samsung تلات سنوات
    فحوار التلات سنوات و الخمسة في wd دة هنااااااك عندهم برة مش هنا
    إنت متأكد إن الهارد بلاك
    والموديل المكتوب هو WD5001AALS
    إذا كان نعم فضمانك عند الوكيل 4 سنين على الأقل
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو برونزي

العفو حبيب قلبي أحمد باشا ..

نعم أخي SIGMA-ZERO، بغض النظر عما ذكره أخونا The King2، لكن أنا هنا أتكّلم عن الضمان المقدّم من قبل الشركة المصنّعة للأقراص WD وليس الضمان الذي يقدمه التجّار لديكم في مصر .

عضو فضي الصورة الرمزية SIGMA-ZERO

إنت متأكد إن الهارد بلاك
    والموديل المكتوب هو WD5001AALS
    إذا كان نعم فضمانك عند الوكيل 4 سنين على الأقل
    نعم عزيزي هوة WD5001AALS

ارجو الافادة بأسم الوكيل عشان انا واخدة من المحل و الراجل قايلي ضمانة سنة

ممكن ضمان الوكيل غير ضمان التاجر

عضو

انت جايب الهارد ال500 البلاك دة منين يا SIGMA-ZERO

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة