صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: سؤال بخصوص ال PhsyX

عضوية جديدة

سؤال بخصوص ال PhsyX

السلام عليكم انا كنت ناوي اشتري انشاء الله كارت ati hd 5870 بس بعد كدة لاقيت ان فيه كذا game محتاجة موضوع الPhsyX ده زي Empire total war فكنت عايز اعرف ازا كان كارت ati hd 5870 يشغل الgames ديه ولا لأ؟؟

و شكرا

عضوية جديدة

رد: سؤال بخصوص ال PhsyX

و بالمناسبة ال 3D vision glasses ممكن تشتغل مع كارت ati ولا لأ؟؟

عضو برونزي الصورة الرمزية SNAKE180592

الـ HD5870 ح يشغل الألعاب اللي بتدعم الـ PhysX بشكل ممتاز لكن مع إلغاء تفعيل الـ PhysX.
    و كروت ATi مش بتدعم تقنية الـ 3D Vision. و أنا أنصحك بأنك تنتظر كروت DX11 من nVIDIA إذا كنت مهتم بهذه التقنية.

عضوية جديدة

شكرا علي الرد بس انا كنت شوفت في لعبة BatMan الفرق من غير الPhysX و بصراحة ميستهلش فرق السعر لأني اريت ان ال هيبقي في حدود 500$!!!gt 300

و كنت عايز اسال عن موضوع ال Mother الي ممكن تخليني اشغل كارت Nvidia علي ATI لأن كدة ممكن بعدين ابقي اجيب كارت gt300 لما سعره ينزل علشان الphsyx و ال 3D vision بالمناسبة هي الكروت القديمة من nvidia بتدعم ال3D vision ولا لأ؟؟

و شكرا

اداري سابق

لا توجد لعبة تشترط وجود PhysX لديك لتعمل، كل الألعاب يمكنها العمل سواء بوجود PhysX أو بدونه، المسألة هي هل تحتاج اللعبة لتسريع الـ PhysX أم لا، إن كانت تحتاجه وتشترط التسريع فعند ذلك ستصبح اللعبة غير قابلة للعب، أما إن كانت اللعبة لا تشترط التسريع فعند ذلك ستعمل بشكل عادي دون مشاكل، فالتسريع يحتاج لبطاقة GeForce أما عدم التسريع فلا داعي لها

هناك ألعاب كثيرة تستخدم محرك PhysX ولكن قلّة من تحتاج للتسريع، وقلّة أقل تشترط التسريع... مثلاً لعبة Mirror's Edge تحتاج للتسريع ولكنها لا تشترطه، بمعنى يمكنك أن تفعّل التسريع أو تعطّله...
    مثال آخر خريطة Tornado تحتاج للتسريع وتشترطه، لأن الخريطة ستصبح غير قابلة للعب عندما لا تمتلك تسريع PhysX ( ستصبح بطيئة )

أما بخصوص الـ 3D vision فهي تقنية خاصة بـ nVIDIA مثل تسريع الـ PhysX وتحتاج لبطاقة nVIDIA، إضافة لنظارة خاصة تشتريها بشكل منفصل، كما ستحتاج لبطاقة رسوميات قويّة لأنه لكي تكون هناك جدوى من الـ 3D Vision يجب أن تمتلك بطاقة تستطيع توفير ما لايقل عن 60 إطار في الثانية على الأقل ( أي الحد الدنى هو 60 ) وذلك لتوفير رسوم ثلاثية الأبعاد بشكل واقعي وسريع...
    وعدد الألعاب التي تدعمها قليل جداً...
    [CENTER]نظر يحيى بن معاذ يوماً إلى إنسان وهو يُقبّل ولداً له صغيراً فقال : [COLOR=red]أتحبه ؟[/COLOR] قال : [COLOR=red]نعم [/COLOR]، قال : [COLOR=red]هذا حبك له إذ ولدته فكيف بحب الله له إذ خلقه ؟[/COLOR][/CENTER]

[CENTER]ورأى يوماً رجلاً يقلع الجبل في يوم حار وهو يغني، فقال : [COLOR=red]مسكين ابن آدم قَلْعُ الأحجار أهون عليه من ترك الأوزار.[/COLOR].[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=alkhalaf&t=155660[/IMG][/CENTER]

[CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=117801"][COLOR=red]كُن عربياً :[/COLOR] [COLOR=blue]استخدام المصطلحات التقنية العربية[/COLOR][/URL][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][FONT=Arial][SIZE=4][/SIZE][/FONT][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=sienna]فليعذرني جميع الأخوة والأخوات[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [CENTER]لن أقوم بتقييم أي موضوع أو رد لايستخدم اللغة العربية الفصحى أو يستخدم كلمات أجنبية بحروف عربية[/CENTER]

عضوية جديدة

شكرا علي الرد بالمناسبة هو ال havoc تقريبا زي الPhsyX في كروت ati صح؟؟لو صح ده ممكن يشغل الحجات الي بتشترط PhsyX ولا لأ برده؟؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar_mafia230 مشاهدة المشاركة
    شكرا علي الرد بالمناسبة هو ال havoc تقريبا زي الPhsyX في كروت ati صح؟؟لو صح ده ممكن يشغل الحجات الي بتشترط PhsyX ولا لأ برده؟؟
    الـ Havoc هو محرك فيزيائي نفس الـ PhysX و هو بيشتغل على جميع الكروت سواء من nVIDIA أو ATi لأنه بيعتمد على المعالج المركزي مش كرت الشاشة.
    و على فكرة الألعاب اللي بتشترط الـ PhysX و مش ممكن تلعبها بدونه هي ألعاب قليلة جدا و غير مشهورة لدرجة أني أول مرة أسمع عن الألعاب دي.

شكرا علي الرد بس انا كنت شوفت في لعبة BatMan الفرق من غير الPhysX و بصراحة ميستهلش فرق السعر لأني اريت ان ال هيبقي في حدود 500$!!!gt 300

و كنت عايز اسال عن موضوع ال Mother الي ممكن تخليني اشغل كارت Nvidia علي ATI لأن كدة ممكن بعدين ابقي اجيب كارت gt300 لما سعره ينزل علشان الphsyx و ال 3D vision بالمناسبة هي الكروت القديمة من nvidia بتدعم ال3D vision ولا لأ؟؟

و شكرا
    البوردة اللي بتدعم الميزة دي لازم تكون الشريحة بتاعتها Hydra 200 و للأسف مش عارف عنها معلومات كثيرة.
    بالنسبة للـ 3D Vision فالكروت اللي بتدعم التقنية دي هي 8800GT و أنت طالع لكن علشان تقدر تشغل الألعاب بشكل سلس لازم يكون عندك كارت شاشة قوي لأنه عند تشغيل التقنية دي عدد الفريمات بيقل بشكل كبير جدا و كمان لازم يكون عندك النظارة و شاشة يكون الـ Refresh Rate بتاعها 120Hz .
    و الألعاب اللي بتدعم الـ 3D Vision كثيرة مش قليلة و دي قائمة بها
    https://www.nvidia.com/object/3D_Vision_3D_Games.html

عضوية جديدة

شكرا بس يعني ايه "لازم تكون الشريحة بتاعتها Hydra 200" ديه حاجة زي الPCI-E ولا ايه؟؟ و هو مش كل الكروت القوية تشغلها لازم Nvidia بس صح؟؟ انا بصراحة اتصدمت لما لاقيت assassin's creed في القائمة لاني بعشق اللعبة ديه فهو فيه كارت في قوة ati hd 5870 و بيشتغل عليه موضوع ال3D vision?? انا اسف علي الاسئلة الكتير بس مش عايز اجيب حاجة و بعد كدة اندم اني جبتها او شوية و ارميها و شكرا

عضوية جديدة

و هو ممنن تبقي فيه لعب كتير بتشترط PhsyX السنة الجية ولا صعب؟؟و اسف علشان تعبكو معاية

و هو ممنن تبقي فيه لعب كتير بتشترط PhsyX السنة الجية ولا صعب؟؟و اسف علشان تعبكو معاية
    الـ PhysX مات:D. يعني مافيش لعب جديدة ح تدعمه. لكن الألعاب ممكن تدعمه لو أصبح OpenSource و ساعتها ح يشتغل على جميع كروت الشاشة.

عضوية جديدة

طب الحمد لله كدة الواحد يشتري ati و هو مطمن :D :D و شكرا جدا

عضو محترف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SNAKE180592 مشاهدة المشاركة
    الـ PhysX مات:D. يعني مافيش لعب جديدة ح تدعمه. لكن الألعاب ممكن تدعمه لو أصبح OpenSource و ساعتها ح يشتغل على جميع كروت الشاشة.
    :eek:
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضوية جديدة

يعني ممكن يشتغل علي ati hd 5870 صح؟؟

عضو ذهبي الصورة الرمزية overclockman

Arrow رد: سؤال بخصوص ال PhsyX

يعني ممكن يشتغل علي ati hd 5870 صح؟؟
    5870 يشغل اى لعبة ولكن اذا يوجد بها فيزيكس فانه لايستطيع تشعليها مع تفعيل الفيزيكس
    [CENTER][COLOR=black][SIZE=3][COLOR=indianred][FONT=Traditional Arabic][B]الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمْ الْفَاسِقُونَ[/B][/FONT][/COLOR] [/SIZE][/COLOR]
    [COLOR=yellow][FONT=Traditional Arabic][B][التوبة:67][/B][/FONT][/COLOR]

[IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic147581_8.gif[/IMG]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=seagreen][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1121133#post1121133"]antec twelve hundred[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=lightblue][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130446&page=2"]الفئة العمرية لاعضاء المنتدى[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [IMG]https://img26.imageshack.us/img26/4302/17127.png[/IMG][/CENTER]

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة