النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: أريد أن أبدأ في دراسة 70-270 بالمنزل وأريد المساعدة منكم

  1. #1
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Nov 2006
    المشاركات
    18
    معدل تقييم المستوى
    0

    أريد أن أبدأ في دراسة 70-270 بالمنزل وأريد المساعدة منكم



    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،

    الاخوة الاعزاء أعضاء ومشرفي عرب هاردوير حفظكم الله

    أنا مستجد وأريد أن ادرس MCSE حيث أريد أن ادرس أحدث منهج يعني هل هو MCSE2003 أم توجد
    MCSE2008

    حيث يوجد سيرفر2008 أم ان اسم الشهادة MCSE ليس مرتبط بالسيرفر

    بعد تحديد المنهج ارجو تحديد أرقام الأمتحانات من الأسهل للأصعب

    وأخيرا أريد روابط منهج أول امتحان مع رابط لموضوع فيه الشرح لاول امتحان مع الامثلة والامتحانات التجريبية

    أعلم أني أثقلت كاهلكم بالاسئلة
    لكني صار لي كم يوم وانا احوس في المنتدى وعدة منتديات وارى مواضيع حديثة وقديمة واخاف ان اظل عاكف على دراسة منهج قديم .

    فأفيدوني جزاكم الله ألف خير

    قال صلى الله عليه وسلم( من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة ، ومن يسر على معسر ، يسر الله عليه في الدنيا والآخرة ، ومن ستر مسلما ، ستره الله في الدنيا والآخرة ، والله في عون العبد ، ما كان العبد في عون أخيه ، ومن سلك طريقا يلتمس فيه علما ، سهل الله له طريقا إلى الجنة ، وما اجتمع قوم في بيت من بيوت الله ، يتلون كتاب الله ، ويتدارسونه بينهم ، إلا نزلت عليهم السكينة ، وغشيتهم الرحمة ، وحفتهم الملائكة ، وذكرهم الله فيمن عنده ، ومن أبطأ به عمله لم يسرع به نسبه )

  2. #2
    عضو فضي
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    3,014
    الدولة: Kuwait
    معدل تقييم المستوى
    19

    رد: أريد أن أبدأ في دراسة 70-270 بالمنزل وأريد المساعدة منكم

    بص يا اخى

    فيه شهاده اسمها mcse 2003 دى بتدرس فيها 7 امتحانات منها امتحان windows server 2003

    بعد اما بتمتحن mcse 2003 السبع امتحانات تكون كده تمام و معاك الشهاده

    اما شهادة mcitp دى تحديث شهادة mcse 2003 و فيها بتمتحن windows server 2008

    يعنى انتا لو واخد mcse 2003 ممكن تعمل تحديث و تذاكر mcitp و تاخد فيها windows server 2008

    و بما انك لم تحصل على mcse 2003

    فانتا مممكن تاخد mcitp الجديده علطول و مش شرط انك تكون حاصل على mcse 2003

    لكن الافضل تاخد mcse 2003 و تذاكرها كويس و بعدين لو حبيت تحدث و تاخد mcitp هتكون المواضيع سهله جدا و مبسطه

    بالنسبه لصعوبة و سهوله الامتحانات انا مش عافر ايه الاصعب و الاسهل لكن ممكن تبدا بامتحان 70-270 و هوا خاص بال xp و على فكره له اكثر من شرح بالمنتدى

    و على فكره كمان شهادة mcse 2003 مشروحه باللغه العربيه بالكامل فى المنتدى

    و لو عايز اللينكات انا تحت امرك

    و قبل ما انسى مافيش حاجه اسمها دراسة منهج قديم
    معظم الشركات بمصر ما زالت تعمل على يوندوز 2003 و لم تعمل حتى الان على 2008

    و مذاكرتك ل mcse 2003 هتسهل عليك موضوع mcitp بسنبه كبيره جدا جدا

    على فكره انا ناوى اذاكر mcse 2003 الاول باذن الله

    انا موجود لاى خدمه
    تحياتى

  3. #3
    عضو فضي الصورة الرمزية internetworld
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    المشاركات
    1,735
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    14

    رد: أريد أن أبدأ في دراسة 70-270 بالمنزل وأريد المساعدة منكم

    وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    اخى الكريم
    بالنسبه للدراسه فكورس MCITP 2008 هو البديل عن MCSE 2003 ويتم التعامل فيه مع server 2008 ومع client vista or windows 7
    اذا كنت تريد البدأ فى دراسه الكورس عليك ان تبدا بمذاكره كورس تمهيدي هو ليس مفروض عليك ولكنه افضل لانه سوف يساعدك على فهم الكورس بشكل افضل ويكون لديك خلفيه قويه فى مجال الشبكات ترتكز عليها اثناء دراستك لكورس 2008
    الكورس التمهيدي هو network + وسوف تجده فى قسم comtia فى هذا المنتدى على الرابط التالى
    http://www.arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=79
    عليك بمذاكره الشرح الموجود وهو متوافر باللغه العربيه لاستاذنا woboo جزاه الله عنا خير الجزاء وبعد مذاكره محتويات الكورس تبدا على بركه الله فى دراسه كورس MCITP 2008 ومتطلباته على هذا الرابط
    http://www.microsoft.com/learning/en...citp.aspx#tab2
    واما عن البدايه فستجد شرح كورس 70-620 وهو خاص بالفيستا وبديل عن كورس 70-270 على الرابط
    http://www.arabhardware.net/forum/sh...ad.php?t=97470
    وفقنا الله واياك اخى الحبيب..........

  4. #4
    عضوية مزدوجة
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    300
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: أريد أن أبدأ في دراسة 70-270 بالمنزل وأريد المساعدة منكم

    70-270 سهل جدا بديت فيه من اسبوع سهل

    انا انصحك بـtestout لأان فيه لابات تطبق عليها بعد نهايه كل درس

    بالتوفيق

  5. #5
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Nov 2006
    المشاركات
    18
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: أريد أن أبدأ في دراسة 70-270 بالمنزل وأريد المساعدة منكم

    في البداية لكم مني ولكل أعضاء المنتدى أطيب تحية وشكر على سرعة الرد والتعاون الجاد في مساعدة الآخرين ،



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghosteid95 مشاهدة المشاركة
    بص يا اخى

    فيه شهاده اسمها mcse 2003 دى بتدرس فيها 7 امتحانات منها امتحان windows server 2003

    بعد اما بتمتحن mcse 2003 السبع امتحانات تكون كده تمام و معاك الشهاده

    اما شهادة mcitp دى تحديث شهادة mcse 2003 و فيها بتمتحن windows server 2008

    يعنى انتا لو واخد mcse 2003 ممكن تعمل تحديث و تذاكر mcitp و تاخد فيها windows server 2008

    و بما انك لم تحصل على mcse 2003

    فانتا مممكن تاخد mcitp الجديده علطول و مش شرط انك تكون حاصل على mcse 2003

    لكن الافضل تاخد mcse 2003 و تذاكرها كويس و بعدين لو حبيت تحدث و تاخد mcitp هتكون المواضيع سهله جدا و مبسطه

    بالنسبه لصعوبة و سهوله الامتحانات انا مش عافر ايه الاصعب و الاسهل لكن ممكن تبدا بامتحان 70-270 و هوا خاص بال xp و على فكره له اكثر من شرح بالمنتدى

    و على فكره كمان شهادة mcse 2003 مشروحه باللغه العربيه بالكامل فى المنتدى

    و لو عايز اللينكات انا تحت امرك

    و قبل ما انسى مافيش حاجه اسمها دراسة منهج قديم
    معظم الشركات بمصر ما زالت تعمل على يوندوز 2003 و لم تعمل حتى الان على 2008

    و مذاكرتك ل mcse 2003 هتسهل عليك موضوع mcitp بسنبه كبيره جدا جدا

    على فكره انا ناوى اذاكر mcse 2003 الاول باذن الله

    انا موجود لاى خدمه
    تحياتى

    حياك الله أخي الحبيب بخصوص (( يعنى انتا لو واخد mcse 2003 ممكن تعمل تحديث و تذاكر mcitp و تاخد فيها windows server 2008 )) هل اذا أخذت mcse 2003 اسوي امتحان واحد والذي هو mcitp وأكون قد حدثت شهادتي أم انه علي اجتياز أكثر من امتحان لاقوم بعملية التحديث عبر mcitp .

    على فكره انا ناوى اذاكر mcse 2003 الاول باذن الله === هل تريدنا نذاكر مع بعض يرجى ارسال التفاصيل على الخاص اذا احببت

    =================================



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    اخى الكريم
    بالنسبه للدراسه فكورس MCITP 2008 هو البديل عن MCSE 2003 ويتم التعامل فيه مع server 2008 ومع client vista or windows 7
    اذا كنت تريد البدأ فى دراسه الكورس عليك ان تبدا بمذاكره كورس تمهيدي هو ليس مفروض عليك ولكنه افضل لانه سوف يساعدك على فهم الكورس بشكل افضل ويكون لديك خلفيه قويه فى مجال الشبكات ترتكز عليها اثناء دراستك لكورس 2008
    الكورس التمهيدي هو network + وسوف تجده فى قسم comtia فى هذا المنتدى على الرابط التالى
    http://www.arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=79
    عليك بمذاكره الشرح الموجود وهو متوافر باللغه العربيه لاستاذنا woboo جزاه الله عنا خير الجزاء وبعد مذاكره محتويات الكورس تبدا على بركه الله فى دراسه كورس MCITP 2008 ومتطلباته على هذا الرابط
    http://www.microsoft.com/learning/en...citp.aspx#tab2
    واما عن البدايه فستجد شرح كورس 70-620 وهو خاص بالفيستا وبديل عن كورس 70-270 على الرابط
    http://www.arabhardware.net/forum/sh...ad.php?t=97470
    وفقنا الله واياك اخى الحبيب..........

    تسلم يالغالي على الروابط وسوف يتم مراجعة منهج A+ و N+ وحل الاختبارات للمراجعة والتقوية قبل خوض المعركة فلك الشكر على النصيحة الغالية والمفيدة.
    واعتقد ان دراسة المنهج القديم mcse2003 بالــ XP أفضل من دراسته وامتحانه بالفيستا لاني لم استخدمة ولم يعجبني الى الان ومن الممكن الاستغناء عن الفيستا فلا داعي لدراسته .




    ================================================== =================



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هآيلوكس مشاهدة المشاركة
    70-270 سهل جدا بديت فيه من اسبوع سهل

    انا انصحك بـtestout لأان فيه لابات تطبق عليها بعد نهايه كل درس

    بالتوفيق

    ربي يحفظك ويعافيك تسلم على النصيحه
    يقول المثل :-
    لا تعطيني سمكة ولكن علمني كيف اصطادها

    فياليت تعلمني كيف أعرف أحدث اصدار من هذه الاختبارات لكل شهادة ولو يكون في البداية تعطيني رابط
    لأحدث إصدار لشهادة 70-270 يكون خير مع التركيز على رقم الاصدار الاخير لهذا الاختبار

    ودمت سالم :ah7:

  6. #6
    عضو الصورة الرمزية ×-BeKoO-×
    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    المشاركات
    340
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: أريد أن أبدأ في دراسة 70-270 بالمنزل وأريد المساعدة منكم



    جزلكم الله خيرا
    بسم الله الرحمن الرحيم
    وقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْماً

    :ah17:

المواضيع المتشابهه

  1. الى أهل الخبرة....أريد المساعدة لكى أبدأ فى كورس MCSE???
    بواسطة mezomora123 في المنتدى منتدى الشهادات العام
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 30-03-2010, 05:36
  2. أريد أن أبدأ دراسة CCNA
    بواسطة بوجواري2001 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 14-03-2008, 23:38
  3. أريد ان أبدأ دراسة ال MCSE فهل من توجيه ؟؟
    بواسطة abubaker4u في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 08-09-2006, 06:41
  4. أريد أن أبدأ اختبارات MCSE واريد منكم المساعدة
    بواسطة ريدندو في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 18
    آخر مشاركة: 05-05-2003, 15:18
  5. أريد أن أبدأ اختبارات MCSE واريد منكم المساعدة
    بواسطة ريدندو في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 23-04-2003, 17:05

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •