انا يا جماعة حاصل علي بكالريوس هندسة اتصالات دفعة 2009 ومعايا ccnaوانشاء الله بجهز اني اكمل سواء voice or security or NP بس المشكلة اني مش لاقي شغل ومش عارف ابحث فين انا من مصر ومستعد اشتغل باي بمكان بمصر وباي مرتب بس المهم اني اشتغل علي اجهزة سيسكو . المهم بعد لما دورت لاقيت اني قدامي حل من اتنين:
1_ اما اني اشتغل بشركة dsl في التركيب و وتوصيل النت وكدة وطبعا قالولي ان ccna و سيسكو دي ملهاش لزمة معانا لان احنا اصلا بنستخدم روترات وسويتشات تانية خالص وقالولي ممكن ندربك علي الاجهزة التانية دي ونشغلك معانا وسيبك من سيسكو دي ؟؟

2_الحل التاني اني اشتغل بشركة مبيعات كبيرة بالقاهرة في قسم الشبكات وقالولي ممكن بعد كدة تنزل صيانة وطبعا قالولي بردو سيسكو بردو مش حاجة مهمة بالنسبة لنا (مع العلم ان انا مش من سكان القاهرة والشركة دي بالقاهرة)

وطبعا يا جماعة كل دا بمرتبات تعبانة بس المشكلة مش في الفلوس انا مش بدور علي فلوس دلوقتي انا بس نفسي اشتغل في اي مكان واي بلد وباي مرتب بس اشتغل علي اجهزة سيسكو اللي انا تعبت في تعلمها جدا في ناس قالولي ممكن تنزل القرية الذكية وهناك سهل انك تلاقي شغل بس انا مش عارف بقي وخصوصا ان مفيش اي اعلانات عن شغل سمعت عنه هناك.

لو اي حد عندو اي اقتراح ياريت يفيدني بيه