النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: كيفية توصي اللابتوب ب جهاز desktop

عضو

كيفية توصي اللابتوب ب جهاز desktop

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جبت لابتوب وعايز انقله الداتا من جهازى العادي عشان انسخها ب dvdrw بتاع الابتوب

انا بستخدم فلاشة لنقل البيانات لكن شايف انها طريقة شاقه خصوصا اني بنقل كمية بيانات كبيرة

هل فيه طريقة اسهل يعنى مثلا توصيل اللابتوب بالجهاز التاني وانقل البيانات على طول من غير ما احتاج الفلاشة ؟

في انتظار مساعدتكم وجزاكم الله خيرا

عضو فضي الصورة الرمزية The Dark Side

رد: كيفية توصي اللابتوب ب جهاز desktop

ممكن تشتري كابل بمدخل RJ45 لتوصيل بين الجهازين هو أحسن حاجة و أنا بنفسي بشتغل بهذه الطريقة أسرع

عضوية جديدة

بس خلى بالك ان الكابل يكون cross (يعنى مش هو نفس الكابل لتوصيل النت)
    إنما الأمم الأخلاق ما بقيت
    فإن ذهبت اخلاقهم ذهبوا

عضو

انا عندي كابل النت وصلت الجهازين ببعض عند طريق الوصلة ده لكن بيديلي في الجهاز العادي Connection error
    ايه الخطوات اللي بعد كده ؟ RG45 اللي قلتلي عليه هو نفسه كابل النت

طريقة تانية: انا وصلت اللابتوب بشبكة النت بتاعت العمارة عن طريق الوايرليس والنظام اللي عليه فيستا
    روحت لل Network قرا بيقة الاجهزة لكن جهازي لأ (XP) مع اني فاتح ال Share ايه الحل عشان انقل الملفات بين الجهازين عن طريق ال Sharing ?

مشكورين الاخوة وفي انتظار ردودكم

بالنسبة لي فwindows 7 and vista يواجهان صعوبة في التعرف على xp
    لذك أقوم بالعمل لملف في windows 7 or vistaثم أبحث عنه في الجهاز الذي يحتوي علىxp إلى أن أجده ثم أفتحه و أضع فيه الملفات المراد نقلها

آمل أن تفيدك الصورة لأنها من نظام windows 7

إنتظر باقي الإخوة إن لديهم جديد!!

عضو

انا بحاول انقل الملفات من الجهاز الاول xp الى اللاب توب vista عكس ما حضرتك وضحت فوق ايه الحل ؟
    طيب الطريقة الاولى ايه حلها انا وصلتهم ببعض لكن Connection error بيطلع ؟

وشكرا جدا على تواصلك معايا

في انتظار ردودكم

عضو

يبدو ان المشكلة في نظام الفيستا على اللاب توب
    عندما اذهب الى Network يقوم بالبحث على الكمبيوترات اللي في الشبكة ويظهرها ويستطيع الدخول على الاجهزة اللي فاتحة ال Sharing

ولكن لما رحت الى خيارات ال Sharing وجدت ان كلها off ما عدا خيار password protection وعندما اقوم بتغييرها الى on تظهر رسالة "Access is denied "
    مع العلم انى كنت بعمل كده وانا على حساب ال Administrator وقام اخوى بانشاء password وحسابين مستخدم عادي اخر ولكنه لغى الباسوورد على كله بعد كده على ال vista ايه الحل ؟؟؟؟؟؟

مشكلة تانية: فشلت في مسح المستخدمين الاخرين بعد ما اعمل Remove account واكمل الخطوات للاخر الاقى لسه حساب المستخدم موجود ايه حل المشكلة ده ؟؟

قمت بتصيب ويندوز 7 على الجهاز الأول هل يحل مشكلة ال sharing مع فيستا ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ballack مشاهدة المشاركة
    يبدو ان المشكلة في نظام الفيستا على اللاب توب
    عندما اذهب الى Network يقوم بالبحث على الكمبيوترات اللي في الشبكة ويظهرها ويستطيع الدخول على الاجهزة اللي فاتحة ال Sharing

ولكن لما رحت الى خيارات ال Sharing وجدت ان كلها off ما عدا خيار password protection وعندما اقوم بتغييرها الى on تظهر رسالة "Access is denied "
    مع العلم انى كنت بعمل كده وانا على حساب ال Administrator وقام اخوى بانشاء password وحسابين مستخدم عادي اخر ولكنه لغى الباسوورد على كله بعد كده على ال vista ايه الحل ؟؟؟؟؟؟

مشكلة تانية: فشلت في مسح المستخدمين الاخرين بعد ما اعمل Remove account واكمل الخطوات للاخر الاقى لسه حساب المستخدم موجود ايه حل المشكلة ده ؟؟

قمت بتصيب ويندوز 7 على الجهاز الأول هل يحل مشكلة ال sharing مع فيستا ؟

لا أستطيع مساعدتك في هذه لأنني أستخدم7 على الجهازين ولا توجد مشكلة

عضو الصورة الرمزية kok3

بص يا سيدى زي ما قال الاخ اللى فوق هتجيب كبل وتوصله بين الجهازين ومش شرط يكون كروس اى كبيل هيشتغل علشان كروت الشبكه الجديده بتتعامل مع اى كبل دلوقتى وتقدر تنقل البيانات من والى الجهاز المهم لو الجهازين متوصلين على شبكه ويستحسن يكونو الاتنين وير يعنى متوصلين بسلوك بسوتش او روتر بس سلك علشان لو الاب توب متوصل ويرلس يعنى من غير سلك هيتعبك فى النقل علشان الويرلس بطئ شويه عن السلك بينقل بسرعه 2 ميجا فى الثانيه تقريبا بينما الكابل بينقل بسرعه 10 ميجا فى الثانيه ف احسن انه يكون متوصل بسلك تمام بالنسبه للفيستا انت لازم الخيارات اللى معموله اوف دى تبقى اوبن وتعمل خيار نتورك دسكفرى علشان الجهاز اللى فى البيت يقدر يشوف الفيستا ويدخل عليه والباسورد ممكن تخليه اون بس لازم لما تدخل من الجهاز التانى تحط اليوز نيم والباسورد بتاع الفيستا بتاعك وانت بتدخل على اللاب فلو مش عامل ليك باسورد يبقى لازم تعمل باسورد دا لو هتخلى الخيار بتاع الباسورد اون وانا انصحك بانك تعملو اون علشان السكيورتى بتاعك ومش اى حد فى الشبكه يدخل عليك المهم وممكن تعمل حاجه تانيه برده انك تعمل شير على الاكس بى وتخلى الشير فل كنترول يعنى من الجهاز التانى تقدر تشيل وتحط فى جهاز البيت وتعمل دليت كمان لو حبيت للملفات اللى فى الدسكتوب يعنى تخلى الاب يتحكم فى الدسكتوب بتاعك من غير ما تشير حاجه فى الفيستا وممكن تاخد كوبى من الدسكتوب زى ما انت عايز ولو حبيت تحط حاجه فيه ممكن برده واتمنى انى اكون افدك يا اخى