شباب اخيرا( و بعد طول تفكير ) اشتريت xfx hd4770 امس من عند شركة الحرمين و الحمد للة , الحقيقة الناس كانوا متعاونين جدا معي و معملتهم جيدة .:ah4:

الكارت شكلة جامد جدا جدا حتي العلبة بتاعتة شكلها جميل:D

بس للاسف في مشكلة مبوظة علي فرحة الكارت الجديد :mad::mad: , الجهاز بيعمل ريستارت لوحدة !!!!! كنت منزا ويندوز 7 بس بصراحة كان فيها مشاكل كتير فقلت يمكن الجهار بيعمل كدة عيب من الويندوز , شلتها و نزلت فيستا SP1 بس برضة نفس النظام !:ah34:

الجهاز مبيعملش ريستارت تحت الضغط , بمعني ان انا مشغل GTA 4 و طاحن الجهار و اللعبة شغالة كويس جدا اول ماقفل العبة يعمل ريستارت !! لعبت PES 2009 بتاع 3 ساعات لعب بس الجهاز معملش ريستارت ولا حاجة , و مرة و انا علي الديسك توب عادي بشغل برنامج coretemp عمل ريستارت تاني و كام حجة تانية كدة بس مش عايز اطول عليكوا.

هل دة عيب باور ؟؟؟؟ ام ماذا ؟؟
ياريت تردوا عليا بسرعة غلشان انا خلاص اعصابي باظت.

استلفت باور antec 650w من واحد صاحبي و لركبتة عندي والجهاز اشتغل ذي الطيارة و شغلت كل حاجة كانت بتعمل ريستارت قبل كدة و الجهاز شغال من غير اي مشاكل , قولت يبقي عيب في الباور , نزلت اشتريت باور HEC 500w
, وقلت خلاص مفيش مشاكل , بشغل برنامج عادي و الجهاز عمل ريستارت :eek::eek::eek:
طيب لية معملش كدة و انا مركب الباور ال650 ؟؟؟؟؟
دخلت علي موقع الشركة و شوفت الكارت عايز 500 وات !!!
ممكن حد يفسرلي الظاهرة الغريبة دي خصوصا ان انا لحد الان دافع 1075 جنية و مش عارف اشتغل علي الجهاز .

اخر التطورات , اكتشفت ان الرامات عندي في برنامج CPU-Z التردد بتعها مكتوي 375MHZ !!! مع العلم انها رامات كينجستون باص 800 , كلمت صحبي و شاف الرامات عندة كانت 401 MHZ , و بعدين بشوف الفلط بتاعهم لقيت 1.92 v , هل دة عادي ولا عيب رامات ؟؟

مع العلم ان كل اللعب شغالة بكفائة تامة و الجهاز بشكل عام شغال كويس تحت الضغت , بس بيعمل ريستارت لما اشغل ال GPU-Z او everest تقريبا كل مرة.
و ياريت يا شباب اي حد عندة ال 4770 يقولي علي درجات حررارتة عاملة كام ؟ انا عتدي في وضع الخمول 49 و المروحة 30%, ومع الضغط 58 و المرحة 56%.