صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 35

الموضوع: مشاكل بالباورات ال HEC ... ادخل و اذكر مشكلتك

عضو برونزي الصورة الرمزية mustafa811

مشاكل بالباورات ال HEC ... ادخل و اذكر مشكلتك

يا جماعة انا حبيت بس اقول حاجة عن الباور الكوجار .... انا عندي ال 750 وات و كنت جايبه
    ب830 جنيه من 7 اشهر و من ساعة ما جبته بيعمل حاجه غريبة اوي :ah34:

كل ما اسيب الجهاز شغال لفترة طويلة ( اي تتجاوز ال24 ساعة بس مش شرط كل مره ) و اطفيه .... افاجأ لما اجي اشغله مايرضاش
    و المشكلة ده حصلت كذا مره و ماكتشفتهاش الا بعد فتره من الشراء .... و طبعا لازم اسيب الجهاز لفترة طويلة من الزمن
    مفصول عن الكهرباء ( تتراوح ما بين ساعتين الى ثلاثة ايام )

و المشكلة طبعا ان مابلحقش اوديه للتوكيل خلال الفتره ده علشان يشوفوه و هو عطلان بسبب طبيعة عملي
    لحقت مرة و وديته لماكسيموم هاردوير و شافوه و هو مش شغال لكن على ما راح للشركة رجع يشتغل
    زي الور ور تاني و قالوا انه شغال زي الفل

و بصراحة الباور في الشغل غبي و حمار شغل و مايعرفش ابوه
    و بصراحة اللي مضايقني اني اشتريت باور و دفعت فيه 830 جنيه
    و زي مانتم شايفين مطلع عيني
    تخيلوا شعوري ايه لما اجي اشغل الجهاز و للاسف سيادته مايرداش يقوم ... قال ايه مكسل :D

باشمهندس هاني كان قالي انه ممكن يكون compatibility issue من الحاجات اللي مالهاش تفسير
    و نصحني ابيعه لانه ممكن يشتغل بكفاءة على جهاز تاني

على العموم لو حد طقت في دماغه و حب يشتريه , يبقى يقولي و هاديهوله بسعر تحفه
    و لسه فاضل في الضمان بتاعه 4-5 اشهر

ازيك يا فيوشن بيك , ليك وحشة
    و متشكرين على المجلة الجديده
    و على فكر سعر الكوزموس 1450 جنيه مش 1400
    [SIZE="4"][CENTER][COLOR="Red"]مصر[/COLOR] ... ام الدنيا

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=201854"](القاهرة) للبيع Belkin N+ Wireless ADSL Router بسعر رائع[/URL][/CENTER][/SIZE]

عضو

رد: أسعار و أخبار الهاردوير في السوق المصرية..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafa811 مشاهدة المشاركة
    يا جماعة انا حبيت بس اقول حاجة عن الباور الكوجار .... انا عندي ال 750 وات و كنت جايبه
    ب830 جنيه من 7 اشهر و من ساعة ما جبته بيعمل حاجه غريبة اوي :ah34:

كل ما اسيب الجهاز شغال لفترة طويلة ( اي تتجاوز ال24 ساعة بس مش شرط كل مره ) و اطفيه .... افاجأ لما اجي اشغله مايرضاش
    و المشكلة ده حصلت كذا مره و ماكتشفتهاش الا بعد فتره من الشراء .... و طبعا لازم اسيب الجهاز لفترة طويلة من الزمن
    مفصول عن الكهرباء ( تتراوح ما بين ساعتين الى ثلاثة ايام )

و المشكلة طبعا ان مابلحقش اوديه للتوكيل خلال الفتره ده علشان يشوفوه و هو عطلان بسبب طبيعة عملي
    لحقت مرة و وديته لماكسيموم هاردوير و شافوه و هو مش شغال لكن على ما راح للشركة رجع يشتغل
    زي الور ور تاني و قالوا انه شغال زي الفل

و بصراحة الباور في الشغل غبي و حمار شغل و مايعرفش ابوه
    و بصراحة اللي مضايقني اني اشتريت باور و دفعت فيه 830 جنيه
    و زي مانتم شايفين مطلع عيني
    تخيلوا شعوري ايه لما اجي اشغل الجهاز و للاسف سيادته مايرداش يقوم ... قال ايه مكسل :D

باشمهندس هاني كان قالي انه ممكن يكون compatibility issue من الحاجات اللي مالهاش تفسير
    و نصحني ابيعه لانه ممكن يشتغل بكفاءة على جهاز تاني

على العموم لو حد طقت في دماغه و حب يشتريه , يبقى يقولي و هاديهوله بسعر تحفه
    و لسه فاضل في الضمان بتاعه 4-5 اشهر

ازيك يا فيوشن بيك , ليك وحشة
    و متشكرين على المجلة الجديده
    و على فكر سعر الكوزموس 1450 جنيه مش 1400
    على فكره انا عندى نفس البورده بتاعتك و باور hec 350 وات و نفس الحركه دى بتحصل معايا بالميللى و احيانا المراوح كلها تلف لمده ثانيتين لما ادوس على الباور و بعدين تنطفى و يشتغل الجهاز عادى بس انا كنت اكك فى البرده و للاسف الموضوع ما بيحصلش باستمرار

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ash_chiko مشاهدة المشاركة
    على فكره انا عندى نفس البورده بتاعتك و باور hec 350 وات و نفس الحركه دى بتحصل معايا بالميللى و احيانا المراوح كلها تلف لمده ثانيتين لما ادوس على الباور و بعدين تنطفى و يشتغل الجهاز عادى بس انا كنت اكك فى البرده و للاسف الموضوع ما بيحصلش باستمرار

واضح يا شيكو انك خلطت المسائل ببعضها .... اللي انتا بتقول عليه ده بيحصل مع معظم البوردات
    و هو ان لما الكهرباء تقطع عن الجهاز و تجي تشغله اول مره يقوم يشتغل ثانيتين و بعدين يطفي و يشتغل تاني
    و هو شئ عادي و اعتقد انه من نظم حماية الماذربورد او حاجة زي كده و بيحصل مع بوردات جيجابايت كمان

انما انا الجهاز بيرفض يشتغل تماما : لا مراوح بتلف و لا زمامير و لا بوست و لا اي حاجة
    مع ان لمبة الماذربورد بتكون منورة ... و بالكشف على وحدة الباور ساعة العطل بتكون مابطلعش كهرباء خالص
    ( بالفولت ميتر ) ... و لو استخدمت باور تاني الجهاز يقوم فورا .... و لو استخدمت الباور على جهاز تاني ما يقومش
    اللي بعد فترة من عدم الاستخدام

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=201854"](القاهرة) للبيع Belkin N+ Wireless ADSL Router بسعر رائع[/URL][/CENTER][/SIZE]

عضو

واضح يا شيكو انك خلطت المسائل ببعضها .... اللي انتا بتقول عليه ده بيحصل مع معظم البوردات
    و هو ان لما الكهرباء تقطع عن الجهاز و تجي تشغله اول مره يقوم يشتغل ثانيتين و بعدين يطفي و يشتغل تاني
    و هو شئ عادي و اعتقد انه من نظم حماية الماذربورد او حاجة زي كده و بيحصل مع بوردات جيجابايت كمان

انما انا الجهاز بيرفض يشتغل تماما : لا مراوح بتلف و لا زمامير و لا بوست و لا اي حاجة
    مع ان لمبة الماذربورد بتكون منورة ... و بالكشف على وحدة الباور ساعة العطل بتكون مابطلعش كهرباء خالص
    ( بالفولت ميتر ) ... و لو استخدمت باور تاني الجهاز يقوم فورا .... و لو استخدمت الباور على جهاز تاني ما يقومش
    اللي بعد فترة من عدم الاستخدام
    ممكن توضح الجزئيه الاولى اكتر
    بس نفس كلامك ده بيحصل كتيير و من غير سبب و حصل مرتين ان الجهاز يكون غال و فجأه يفصل لوحده و ما يشتغل تانى و افكه حته حته و اركبه و برده لا مراوح بتلف و لا زمامير و لا بوست و لا اي حاجة و ما بيشتغلش الا لما ايا كابل الباور 24 من البورده و اركبه تانى

عضو محترف الصورة الرمزية Brigadier

رد: الجهاز يعمل احيانا و احيانا لا عند تشغيله .. موضوع للمناقشه و التوصل لحل

مزود الطاقة هذا نفسه بالضبط لدى صديق اعرفه ولديه نفس المشكله بنفس الاعراض التي ذكرتها بشكل مطابق تماما ً ولم نجد لها حل.

مين قال اني عاوز احل مشكلة :D

على العموم متشكر على الموضوع

بص يا شيكو انا عمر الجهاز ما فصل او هنج معايا او عمل مشاكل .... كل القصة لما اسيبه شغال فتره طويله و بعدين اطفيه
    و بعدين اجي اشغله ما يرضاش خالص مهما عملت او اتنطت قدامه

انما القصه اللي انتا بتقول عليها معاك ... واضح انك جهازك بيقطع باور مره واحده يأما بسبب الحمل الزيادة
    او عيب في الباور او عيب في الكهرباء ... و بعدين لما تجي تشغله يفتح خمس ثواني و بعدين يفصل لوحده و يرجع يشتغل
    تاني و ده شئ طبيعي مع البورده الasus .... و لو حابب تجربه افصل كهرباء خالص عن جهازك و بعدين حاول تشغله ...
    هتلاقي القصة اللي انتا بتقول عليها

ارجو غلق الموضوع و شكرا ( و لا اقولكم سيبوه مفتوح يمكن يكون في حد عنده المشكله ده تاني )

مزود الطاقة هذا نفسه بالضبط لدى صديق اعرفه ولديه نفس المشكله بنفس الاعراض التي ذكرتها بشكل مطابق تماما ً ولم نجد لها حل.
    مانا علشان كده حبيت انوه للناس علشان تاخد بالها علشان لو لنا حق ناخده ( 3 علشان )

عضو برونزي الصورة الرمزية BlacK ShaDoW

انا نفس المشكلة مرت عليا في باورين HEC 600W
    واحد كان بايظ "في مشاكل في خط 12V " و التاني سليم تماما و الجهاز مواصفاته فوق
    [CENTER]
    [/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CROSS_FIRE مشاهدة المشاركة
    انا نفس المشكلة مرت عليا في باورين HEC 600W
    واحد كان بايظ "في مشاكل في خط 12V " و التاني سليم تماما و الجهاز مواصفاته فوق
    متأكد يا كروس فاير انها نفس المشكلة
    اصل انا لما كنت اسأل البياعين بيحسسوني اني الوحيد اللي عنده المشكله ده
    و انها عمرها ما حصلت و ان العيب من عندي ... مع اني ساكن في الزمالك و عندي UPS

اتنين عندهم نفس المشكلة في 10 دقائق

مرحي مرحي .... هل من مزيد

عضو برونزي الصورة الرمزية BlacK ShaDoW

ايوة متأكد
    بعد ما بسيب الجهاز فترة شغال و اقفله او النور يقطع لو جيت اشغله بعدها بفترة قليلة ميرضاش فبسيبه فترة ارجعله يشتغل
    بس دة مش بتحصل على طول ساعات اه و ساعات لأ
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية SeeNoEvil

بصراحه بعد وجود بورات غير الhec حاليا يبقى الافضل لو في امكانيه تغييره باي نوع تاني
    عشان ترتاح من اي مشاكل ممكن تقابلك

وربنا يوفقك

رد: مشاكل بالباورات ال HEC ... ادخل و اذكر مشكلتك

انا لسه باعت عريضه دلوقتي لشركة HEC استفسر منها عن المشكلة ده و حلها
    و هابقى ابلغكم بالرد ده لو ردوا :D

عضو الصورة الرمزية Dangerous Life

باااشا
    فيضان من الاسئله ليك حول ال ups :ah26:
    وكم يحتاج جهازى
    ومدى فايدته وكل حاجه تعرفها او حتة ما تعرفهاش
    المهم تتعترف
    Another day has just begun
    Life goes on there's no return
    How can I trust anyone
    When honesty is such a dirty word

عضو برونزي

انا عندي نفس الباور بتاعك بالظبط
    ومشغل عليه السيستم بتاعي وهو عالي جدا ومعاه مراوح كتير وانوار كتير بردو ومافيش عندي اي مشكله من اي نوع معاه بالعكس بيستحمل الشغل الجامد
    اعتقد انك ممكن تروح الضمان بنفسك وتشرحلهم المشكله
    [CENTER][IMG]https://img135.imageshack.us/img135/9082/bannerbh.png[/IMG][/CENTER]

zwawy
    زائر

أحد المزودات التى صلحتها بنفسى كان به هذا العيب ولكنه لم يكن HEC وكان العيب بقطعة لم أتوقع أن تكون السبب ولا أجد حتى الآن تفسير عن سبب حدوث هذا ...
    القطعة من ضمن الـ Opto-isolator واسمها Photocoupler لها أربعة أطراف وتكون بهذا الشكل .

فى الـ HEC يوجد 3 منها ... قطعتين بعد الـ Transformer الكبير الرئيسى و قطعة واحدة بعد الـ Transformer الصغير والتى فى مزودات HEC غالباً لها رقم PC817 ويرمز لها على الدائرة بالرمز U

^^
    هكذا رأيت فى تصميم دائرة الـ HEC 300W و الـ HEC 420W وأعتقد أن غالب دوائر الـ HEC تتشابه فى التصميم.
    إذا كان لك دراية بالفك واللحامات فقم بتغييرهم.
    بالتوفيق.

عضو محترف الصورة الرمزية Brigadier

فى الـ HEC يوجد 3 منها ... قطعتين بعد الـ Transformer الكبير الرئيسى و قطعة واحدة بعد الـ Transformer الصغير والتى فى مزودات HEC غالباً لها رقم PC817 ويرمز لها على الدائرة بالرمز U

^^
    اخي يحيى هل يعني ذلك تلف الثلاث قطع بالضرورة هو السبب في المشكله المذكوره بالموضوع؟

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة