النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: انصحوني بشهادة تخدمني بامريكا

عضوية جديدة

انصحوني بشهادة تخدمني بامريكا

احب اوضح بالبداية وضعي لتتحددوا لي ما يفيدني

اني شاب اتممت البكلوريا (الثانوية العامة -علمي) حاصل على شهادة icdl وحاصل على شهادة من معهد بالهاردوير والسوفت وير (اوليات) وفي طريقي للحصول على شهادة توفل واريد الذهاب والاقامة في امريكا
    بعد ماتقدم
    ارجو من اخوتي في المنتدي ان ينصحوني بشهادة احصل عليها تفيدني هناك واستطيع ان اجد من خلالها على عمل مناسب في مكان مناسب

عضو

رد: انصحوني بشهادة تخدمني بامريكا

.. إنت إيه ميولك أو رغباك علشان الأخوة يقدروا يفيدوك ..

عضو

cwna - cwsp
    or
    ccna - ccnp
    or
    red hat
    u can choose any one of these domains

عضو الصورة الرمزية BATLI

اولا على شان تروح هناك لازم تبقى عارف تتكلم انجليزى امريكانى كويس والا حتروح هناك حتبقى مش فاهم حاجه فى الدنيا هناك وهيحتقروك
    اسال مجرب
    انصحك باللغة اهم حاجه ولو عرفت تقعد مع اى سائح امريكى هنا وتتعلم منه اللغة وتديلوا فلوس كمان يبقى تمام
    غير ان الشهاده والكليه الى انت حاصل عليهم هناك زى كرنيه النادى ولا ليهم اى لازمه لان الدورات دى للعالم .... ذى حالاتنا (عالم تالت)
    اطلع على دورات المنتدى ودوس فى التقيل على شان يبقى عندك خبره وتحترم هناك
    وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا (88) لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا (89) تَكَادُ السَّمَوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا (90) أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا (91) وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا (92) إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آَتِي الرَّحْمَنِ عَبْدًا (93) لَقَدْ أَحْصَاهُمْ وَعَدَّهُمْ عَدًّا (94) وَكُلُّهُمْ آَتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْدًا (95)

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة - IT - مشاهدة المشاركة
    .. إنت إيه ميولك أو رغباك علشان الأخوة يقدروا يفيدوك ..
    اشكرك اخي على التواصل اني ميولي للانفع في كل المجالات (بس انا في مجال الكمبيوتر افضل السوفت وير)
    وارجو من الاخوة ان يصحوني بشهادة حتى لو كانت لاتختص بالكمبيوتر المهم تكون فعالة وبيهة مستقبل

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jameel_99 مشاهدة المشاركة
    cwna - cwsp
    or
    ccna - ccnp
    or
    red hat

مشكور حبيبي الله يوفقك على نصيحتك المفيدة

عضوية جديدة

Smile رد: انصحوني بشهادة تخدمني بامريكا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BATLI مشاهدة المشاركة
    اولا على شان تروح هناك لازم تبقى عارف تتكلم انجليزى امريكانى كويس والا حتروح هناك حتبقى مش فاهم حاجه فى الدنيا هناك وهيحتقروك
    اسال مجرب
    انصحك باللغة اهم حاجه ولو عرفت تقعد مع اى سائح امريكى هنا وتتعلم منه اللغة وتديلوا فلوس كمان يبقى تمام
    غير ان الشهاده والكليه الى انت حاصل عليهم هناك زى كرنيه النادى ولا ليهم اى لازمه لان الدورات دى للعالم .... ذى حالاتنا (عالم تالت)
    مشكور عيني على النصح الجميل

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

اسال مجرب
    اخي من قال انه سيتم احتقاره لانه لا يعرف الانجليزيه ؟
    اذا قابلك انت شخص وقام بهذا معك كان يجب انت ان تحتقره على ما فعل لانه قابع في شرنقة اقليميته و يفكر كأنه عبد لحضاراته وسيد على الحضارات الاخرى

ولماذا يعطي سائح فلوس ما يروح المركز الثقافي الامريكي و يدفع بكرامته الفلوس و سيتعامل مع امريكان ويحتك باللغه

من قال ان الدورات ( الشهادات العلميه تقصد ) موجه للعالم الثالث او شهادات الكليه ككرنيه النادي ؟
    بالله عليك قل لي من هذا الذي اقنعك بهذا
    في الألف من الاجانب يأخذ الشهادات العلميه والدورات و لم يتعامل معه بهذا المفهوم

ما هكذا تكون النصيحه اخي
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضوية جديدة

cwna - cwsp
    or
    ccna - ccnp
    or
    red hat
    هل هذه الافضل في امريكا؟؟

وان كانت الافضل فباي واحدة تنصحني؟

ربما كانت اسئلتي اسالت شخص قليل الخبرة في هذا المجال بس تحملني.

نرجو التواصل من الاخوة

عضوية جديدة

لو تعرف تيجي أمريكا تعالي ومايهمكش ياما ناس جات هنا ماتعرفش غير YES ,NO وبس وربنا فتح عليها أهم حاجه لما تيجي هنا يكون ليك هدف معين وانا في رأي إنك تاخد الأوراكل ولو تعرف تذاكره في مصر قبل ماتيجي يبقي احسن علشان لما حاتيجي هنا مش حاتلاقي غير الشغلانات المرهقة العضلية لو مش معاك شهادة تشغل والسلام

عضوية جديدة

يا اخي انا اعرف ناس كثير في امريكا وانا انشاء الله ناوي اروح امريكا عشان الدراسة
    انا راح اعطيك قصة واجد قريب لي:
    واحد قريبي كان يجي الاول في الكلية والثانوية درس ثلاث سنوات في الكلية وعنده توفل وبعدين سافر امريكا .........
    اول شي سألوه انت عندك توفل والا راح تدرس عندهم الى ان تصبح بلبل وبعدين يشوفو مؤهلك الدراسي
    كان عنده توفل وعدى؟
    بعدين لم يعترفوا بثلاث سنوات دراسة في الكلية وعملو له تحديد مستوى وهو طالب ذكي
    طلع مستواه السمستر الاول في الجامعة يعني لم يستفيد من الثلاث سنوات جامعة
    خلص بكلاريوس في امريكا ولاقيتة في الاجازه واتكلمنا عن الدراسة والشهادات
    خلال دراسته للكلية درس شبكات سسكو وشبكات مايكروسفت واخذ لابات تطبيقية ولغات برمجة
    اختبر شهادة ال MCDST desktop support وكان يحصل على راتب بالساعة وهو يدرس الجامعة مهنه بارت تايم
    المهم :
    انا سالته على الشهادات الدوليه MCSE , CCNP وقال لي اذا معك واحدة من هذه الشهادات بتلاقي احسن راتب بس تكون سرتفايد صح مش باص فور شور
    المهم يا اخي انا اعرف ناس كثير:
    شف انت بتروح امريكا وبتشوف نفسك فاهم وكل شي وبتشوف نفسك في الاخير ولا حاجة خصوصا اذا دخلت الجامعات يا اخواني هولاء ناس ما في عندهم نظري ما فيش عندهم tcp/ip and ipx بس نظري هولاء هم من اخترع هذه الاشياء سدقوني اذا درست هناك راح تحتك مع الكمبيوتر وتفهم طريقة عمله , يعني تعرفه على حقيقتة
    اي واحد لو راح مثلا عنده mcse اكيد بيلاقي شغل لانه في امريكا ما في بطالة لكن حتشوف نفسك ضعيف
    هذا الكلام من ناس كثير اعرفهم عايشين في امريكا
    وعفوا على الاطالة