النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: ip phone project

عضو

ip phone project

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    إخواني الكرام كنت أريد مساعدة في مشروع التخرج بتاعي
    مشروع التخرج هو عبارة عن hardware implementation ل ip phone
    بس المشكلة عندي إني مش عارف أبدأ إزاي وهمشي في انهي إتجاه
    فياريت لوحد فيكم يقدر يساعدني في الموضوع ده
    وأبقى شاكر ليه جدا
    بارك الله فيكم والسلام

عضو برونزي

رد: ip phone project

ممكن تفصل في ماهي الـobjectives لمشروع التخرج وماذا تعني بالـhardware implementation لـIP phone.

هل تفكر في كيف تبني IP phone من مكونات الخ ؟؟؟
    [CENTER][FONT=Times New Roman][SIZE=3]قالوا اليس الحسن في كل الدُنا ** فعلاما لم تمدح سواها موطنا[/SIZE][/FONT][/CENTER]
    [CENTER][FONT=Times New Roman][SIZE=3]فأجـبـتـهم إني أحـبُ الأحـسنا ** أبداً وأحـسن ما رأيت بـلادي[/SIZE][/FONT][/CENTER]

عضو

أخي الكريم تقي الدين
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بصراحة وقبل كل شيء أنا سعيد جدا جدا لأنك انت اللي رديت عليا أول واحد
    ومتفائل جدا بالموضوع ده لسبب
    لأني كنت أول لما فكرت في اني أمشي في سكة شبكات سيسكو كنت حطيت استفسار على المنتدى وبعتلك رسايل خاصة وكنت عون كبير ليا بعد ربنا سبحانه وتعالى والحمد لله حصلت على أول شهادة ليا في سيسكو ccna في شهر 9 اللي فات وبصراحة صدري انشرح جدا جدا دلوقتي لما لقيتك رديت عليا وبإذن الله متفائل خير في مشروع التخرج
    نيجي بقى للمشروع
    أنا اللي عاوزه في المشروع مش المكونات الصلبة بتاعته أنا اللي عاوزه المراحل اللي بمر بيها قبل أما أحول الصوت لباكيت أقدر انقلها على الكمبيوترنتوورك بدل التليفون نتوورك وأنا بتكلمعن المراحل من الناحية العلمية بمعنى مثلا ولأنيفي مجال اتصالات فهضربهالك بمثال من الإتصالات عندي أنا لما آجي أخلي الصوت ديجيتال أقصد بدل ما أنقله أنالوج بمر بكذا مرحلة زي اني أعمل للصوت حاجة اسمها sampling وبعد كدة quantization وهكذا لحد أما أخليه صفر وواحد وفي الحالة دي بيبقى عندي دايرة كهربية تعمله العملية الأولى وواحدة تانية تعمله التانية وواحدة تخليه أصفاروواحيد وهكذا فأنا عاوز أعرف ايه المراحل اللي همر بيها قبل ما أنقل الصوت وأنا هيكون عليا إني أعمل الدايرة اللي بتقوم بالوظيفة دي
    أرجو إني أكون وصلت المعلومة
    وبارك الله فيكعلى سرعة ردك
    والسلام

عضو

طيب لنفترض معاك راوترين،
    الراوتر الأول متصل به تلفون دايركت، عبر منفذ fxs ونفس الشيء الراوتر الثاني.

الآن، لما تعمل اتصال من التلفون الأول الموجود في الراوتر الأول، هو بينقل إشارة تسمى sampling، وهذي الـ sampling عبارة عن إشارة أو تردد، بعدها بتتم عملية الـ quantizaion، وهي التقاط الإشارات اللي فيها الصوت، وبعدها بتتم عملية الـ encoding وهي عملية تحويل الإشارة إلى نوع ديجيتال، وممكن أيضاً وهي اختياري إنك تعمل عملية compression لضغط الصوت،
    طيب بعدها بيتم انتقال اشارة الديجيتال للراوتر الثاني،
    الراوتر الثاني أول ماتوصله الباكت، إذا كانت مضغوطة، فيحملها decompression، وبعدين حيعمل عملية عكسية، وهي لتحويلها لإشارة analog، وتسمى العملية decoding وبعدها بيعملها sample من جديد، لتنتقل الإشارة للتلفون المرتبط مباشرة عليه.

يوجد شيء، هذي العملية مش للـ ip phone ، هذي العملية هي للتلفونات العادية في حالة كانت مرتبط بالراوتر مباشرة عن طريق منافذ الـ fxs

في حالة كنا نستعمل Ip phone فلن يتم عمل analog لأن الإشارات هي كلها digital . وتنتقل عبر الـ ip اللي في جهاز التلفون بمساعدة الـ call agent أو الـ call manager .

أرجو تكون وضحت.
    CCIE R&S Written exam
    Cisco Sales Expert
    CCNP
    CCNA-Security
    CCNA-Voice

CCNA
    JNCIA-ER
    Dell Equallogic: Operation, Configuration and Management
    Dell Equallogic: Disaster Recovery

عضو

أخي الكريم
    أنا لما ضربت المثال مكنتش أقصد إني أقول ان دي العملية اللي بتتم في الآي بي فون لا
    أنا كنت بضرب مثال عن اللي أنا عاوزه
    لكن اللي أنا عاوزه باختصار اني أنا لما بتكلم في التليفون قبل أما الإشارة تنتقل للأسلاك بتمر أكيد ببعضالعمليات جوة التليفون نفسه أقصد جوة العدة نفسها أكيد في مجموعو مراحل أوعمليات بتتم في التليفون قبل الصوت مايتنقل والعمليات دي بتختلف في التليفونات العادية عن الآي بي فون فأنا بمعنى أصح خليني ماشي مع أول فرض فرضه الأخ تقي الدين المكونات الداخلية للجهاز أكيد فيها مجموعة دواير كل دايرة ليها وظيفة أنا عاوزأعرف الوظايف دي بس في الآي بي فون
    وعلشان اكون دقيق أكتر من المفترض ان الآي بي فون بيستخدم تقنية الفويب
    فأنا إختصارا للكلام عاوز أعرف إزاي عملية ال voip implementation بتتم أقصد إني إزاي أقدر أخلي الصوت يشتغل أوفر آي بي وعلى حسب فهمي الحالي ان الفرق بين اني أعمل voip implementation واني أعمل آي بي فون ان الآي بي فون هو جهاز بيستخدم تقنية الفويب وبعد مايخلص مراحل الفويب بعمل انترفيس بعد كدة تاخد الخرج كله وتطلعه على الراوتر ومنها على الشبكة علشان يروح لحد المستقبل ويدخل على الإنترفيس عنده ويمر بالمراحل العكسية للفويب ويفك الباكيت علشان تبقى صوت
    ياريت أكون وصلت استفساري
    ولو فهمت أنا عاوز ايه بالضبط
    هيبقى من الأفضل لو فيه كتب أو مقالات تشرح الموضوع ده
    بارك الله فيك
    والسلام

عضو برونزي

على ما اعتقد اني فهمت قصدك ، بانك تريد ان تصنع جهاز سواء ip phone او web client لكي تعرف كيف يعمل الـIP phone.

طبعأً لي فتره طويله جداً من الـVoIP وعالم سيسكو ولكن ان غلط فصحح لي.

- عملية عمل الـVoIP وتحميله من analgoue الى digital هي مثل ماذكرت اخي العزيز والنظري فيه كماهو مذكور
    - ولكن ان تبني ip phone فيجب عليك ان تعرف عن الـembeded systems وعن البرمجه (وهذا ليس مجالي) .

ولكن ان توفر لنفسك الوقت وان لا تربك نفسك في متاهت مشروع التخرج عن الـembedded system وغيره فيمكن لك اخي
    العزيز ان تستفيد من الـSDK الموجوده لعمل web dialer على سبيل المثال او VoIP client او بما يسمى softphone مستعيناً بالـ
    SDK وباعتقادي يمكن ان تجد في موقع الـdeveloper الخاص بسيسكو شي يفيدك اكثر https://developer.cisco.com/

اعذرني فمجال البرمجه وهذه المتاهات بالنسبه لي ليست لي ولذلك اتركها لغيري لعله يفيدك اكثر وان كان هناك objectives في مشروع التخرج فسيوضح وجهة نظرك اكثر اخي العزيز.
    [CENTER][FONT=Times New Roman][SIZE=3]قالوا اليس الحسن في كل الدُنا ** فعلاما لم تمدح سواها موطنا[/SIZE][/FONT][/CENTER]
    [CENTER][FONT=Times New Roman][SIZE=3]فأجـبـتـهم إني أحـبُ الأحـسنا ** أبداً وأحـسن ما رأيت بـلادي[/SIZE][/FONT][/CENTER]

عضو

اخي الكريم

مراحل تحويل الصوت من الانالوج الى الديجيتال هي نفسها اكانت في شبكات الخلوي او للتخزينها بجهاز حاسوب او نقلها من خلال شبكة المعلومات.

حيث تتم عملية التحويل بناء على standards تنتج صيغ معينة مثل G711 , G728, G729 ... الخ،،، حيث تختلف هذه الصيغ ب Data rate لكل منها بالاضافة لطبيعة عمل كل صيغة.
    وبرأيي مثل هذه المشاريع غير مفيدة ان تعمل جهاز لتحويل الصوت من الانالوج الى الديجيتال لإنه موجود ومستخدم .

عضو

أخي الكريم أنا زي ماقولت
    أنا مش عاوز أحول من أنالوج لديجيتال
    يبدو ان محدش قادر يفهمني
    طيب ياريت لو حد يقدر يديني كتاب كويس عن الفويب علشان أبدأ فيه وكمان تدوني كتاب عن الآي بيفون وكيفية عمله
    وياريت لو في اسرع وقت ممكن
    والسلام

عضو برونزي

ابحث اخي عن كتاب الـCvoice وايضاً الـCCNA Voice قد يكون الـCCNA Voice اسهل لانه لغة التخاطب اسهل واقل تعقيداً ولكن يدخل في اشياء لا تجدها في الـCvoice مثل الـUnity express وال UC500.

ولكن من شرحك اخي اشعر بان البدايات معك ولذلك ربما ارشح لك الـCvoice أكثر.

ولكن العنوان لمشروع التخرج غير واضح وهنا حصلت لخبطه فيما تريد

عضو

هذي عملية طويلة ومعقدة،

أولاً الدوائر الألكترونية،
    ثانياً: عملية الـ G711 والـ G728 ......... إلخ.
    ثالثاً: عملية الـ Encapsulation حق الـ frame حق الـ voip.
    رابعاً: عملية حساب الباندودث كيف يتم في الأسلاك حق الـ voip في الشبكة.

والموضوع مازال يطول، كل ماتعمقت أكثر كل ماحتشوف أشياء أكثر.

على العموم الله يعينك، مادامه مشروع تخرج، فمعناها معاك وقت كافي جدا لدراسة كل الأشياء هذي.
    CCIE R&S Written exam
    Cisco Sales Expert
    CCNP
    CCNA-Security
    CCNA-Voice

CCNA
    JNCIA-ER
    Dell Equallogic: Operation, Configuration and Management
    Dell Equallogic: Disaster Recovery

عضو

يفضل وضع اهداف المشروع لكي نعرف طبيعة المشروع

على العموم هذا كتاب لمبادئ voip

https://www.4shared.com/file/3198293...ition.html?s=1

عضو

السلام عليكم انا حضرتك بكر الفرقه الرابعه ومختار الدكتور بتاعي تخصص شبكات حضرتك وعايز فكره مشروح تخرج في الشبكات علشان ابدا فيها تقدر تساعدني في الموضوع ده انا الفرقه الرابعه حاسبات