صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 47

الموضوع: (ليبيـــــا) ارجو اعطاء الرأي والتعليق

عضو برونزي الصورة الرمزية HaMsiK

(ليبيـــــا) ارجو اعطاء الرأي والتعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبراكاته

انا خلاص حصلت الفلوس (اخيـــــــــــــــــراااا)
    ولمل دهبت الي وكيل amd وشفت الي عنده قررت ان

1- AMD's Phenom II X4 955 Black Edition

2-Powercolor Radeon HD 4890 PCS+ Battle Forge Edition CrossFireX 1GB GDDR5

Gigabyte Odin GT 800W PSU-3

4- 4X2 GB DDR3 ELIXIR

5- A790GXM-A ECS

6 - الهارد راح يكون اتنين با الرايد 500 GB X2

7- كيس ماعرف اسمه مو ماركة معروفة بس انا شفته شكله حلو وفيه مروحتين من الجنب ووممكن انك تركب له واحدة من الخلف وممكن اكتر وراح ازيد ادور

8- واخير اعطوني اراكم وهل البوردة كويسة ولا لا وهل ال فيجا كويس ولا لا انا كنت ناوي علي 5770 بس ما لقيت وراح ازيد ادور وهل اقدر اعمل اوفر كلوك بالبوردة هادي وابي اعرف البوردة تاخد DDR3 او لا لان البائع قاللي تاخد

وشكرااا اخواني
    [CENTER]

[/CENTER]
    [CENTER][IMG]https://www.palsharing.com/i/00017/3yusjzyvnkmh.jpg[/IMG][/CENTER]

[CENTER]
    [/CENTER]

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

رد: (ليبيـــــا) ارجو اعطاء الرأي والتعليق

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته شكرا ليك لثقتك الغاليه أخى العزيز وإن شاء الله أكون قدها
    للأسف معنديش فكره عن الاسعار فى ليبيا طبعا لكن عموما
    المعالج ممتاز المهم سعره بالنسبه لك
    الكارت قوى جدا بس الافضل انك تغير ألى أحدى كروت DX11 HD58xx
    مزود الطاقه جيد لكن لو فى غيره أفضل
    كذلك بالنسبه لباقى القطع

غربيه جدا ان التوكيل بنفسه يقولك بتشيل DDR3 وهى بتشيل DDR2 فقط

وأخيرا ياريت لو توضحهل فيه بدائل أخرى للحاجات اللى ذكرتها ماعدا المعالج طبعا على شرط ان تكون فى حدود ميزانيتك طبعا كنت أتمنى أساعدك أكثر لكن عدم معرفتى بالاسعار مشكله فعلا
    ملحوظه : ياريت لو هتذكر أسعار لا تذكرها بعد تحويلها للجنيه المصرى لأنى الدينار الليبى ممكن يجيب حاجه الجنيه مينفعش يجيبها والعكس صحيح
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

مشكور علي الرد با سرعه انا كنت مستنيك علي احر من الجمر

اول شي سعر المعالج 290 دينار

الباور انا لقيت نوعين iهدا و 720 suburb من قيقا بايت ايهم احسن الاول با 230 دينار والتاني با 150 دينار

وبالنسبة الي الكرت شاشة انا لقيت هدا با 375 دينار ولقيت 4870 معاه لعبة ستيكلر وا سي من كدا مو متدكر الاسم

ا

سعر ال 4870 كان با 290 دينار

وهل فيه فرق كبير بين ddr2 , ddr3 مع العلم ان ddr3 اغلي قطعة وحدة 2 قيقا با 65 دينار وانا اخدت 4

البورد لقيت المكتوبة في المشاركة وحدة من قيقا بايت ma -770 ud3 علي ماعتقد ممكن الحروف الاخيرة فيها اختلاف

انا بكرا ماشي حتي اشوف 5770 كم سعره وراح ادور مشتت كويس رغم ان لقيت واحد من قيقا بايت اسمه
    G-Power II Pro

iهل هو كويس ويركب علي البورد

ايش رايك اخي
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER]
    [/CENTER]

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

البوردة جيدة لكنها DDR2 فقط

https://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Pr...nuID=1&LanID=0

كما أن هناك الأفضل من منتجات ECS و من هذه البوردة خصوصا فبوردة كالجيجابايت GA-MA790XT-UD4P برامات DDR3 و سوكيت AM3 و كسر سرعة أفضل مع تبريد أفضل طبعا

و أيضا ال 790X-UD4P لكنها رامات DDR2 و هناك ال MSI G65 و ال GD70 طبعا DDR3 و سوكيت AM3 .، ابحث عن الأفضل و اذا كنت ستشترى رامات DDR2 أو DDR3 .

بالنسبة للباور فهو قوى لكن سعره أعتقد هيكون غالى حتى عندنا فى مصر فممكن تجيب باور 700 وات أو 750 وات من شركة معروفة أيضا هيكون أفضل ليك بالنسبة للميزانية و الأداء و مكونات جهازك لن تحتاج أكثر من ذلك .

و أهم شئ كرت الشاشة طبعا طبعا و بلا شك سأنصحك بكرت HD 5850 الأداء معروف حاليا و بعد فترة مع نزول التعريفات الأحدث للكروت ، حتى لو كان فرق السعر كبير ( لا أعتقد ) عندنا فى مصر الفرق أقل من 400 جنيه و مع انه يعتبر كبير نوعا لكنه يستاهل مقابل الأداء اللى احنا يمكن مش شايفينه دلوقتى لكن بعد فترة مع نزول تعريفات أحدث للكروت هنشوفه بلا شك .

و هناك حل أخر و هو انتظار كروت انفيديا و لو حتى لانتظار هبوط الأسعار ( أفضل هذ الحل ) .

و المعالج ممتاز و الهاردات و الرامات أى نوع معروف سواء كينجستون أو OCZ أو Elixir هتكون كويسة بتردد كويس و توقيتات أقل .

------------------------------------------------------------

تعديل :
    أسف مشفتش مشاركتك VmidoV

أخ OMRAHA بالنسبة للباور الجيجابايت 730 فقوته الأصلية 610 وات فقط للعلم .

البوردة الجيجابايت 770 ممتازة حبذا لو تكون ال Rev 2.0 أو ال MSI ال 770 سوكست AM3 و رامات DDR3 .

بالنسبة للرامات شوف لو فرق السعر كبير بين ال DDR2 و ال DDR3 فى صالح ال DDR2 يعنى سعرها أقل ، اشترى ال DDR2 طبعا و فرق الأداء لا يذكر ,

أما لو العكس كما هو الحا عندنا فى مصر رامات DDR2 سعرها يقارب ال DDR3 بكتير فاشترى ال DDR3 و حتى تكون أفضل للمستقبل خصوصا ان السعر متقارب و انت الكسبان برضو .
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

مشكور اخي PROF . ZERO

احنا سوقنا في الحضيييييييض

لقيت بوردتين هادي والتانية كتبتها في مشاركتي الي فاتت

وانت تتكلم علي 5850 ههههههه تعرف اليوم دخلت محل لقيت عنده 4870 X2 انت تتوقع كم ايكون سعره ؟؟؟؟؟:eek: 1200 دينار نصب عيني عينك
    ولقيته في الوكيل با 650 علي ماعتقد وموضوع انفيديا لا لاني عندي تجربة سيئة معها مع الكرت 7300 GT اعتقد الباور كويس لو حبيت احط كروس فاير مستقبلا ؟

انا بالكتير يوم السبت راح اشتري الجهاز وممكن بكرا وانا املي ان الاقي 5770 وهل هو اقوي من 4890 النسخة المكتوبة في اول مشاركة؟ وشكرا
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER]
    [/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OMARHA مشاهدة المشاركة
    مشكور اخي PROF . ZERO

احنا سوقنا في الحضيييييييض

لقيت بوردتين هادي والتانية كتبتها في مشاركتي الي فاتت

وانت تتكلم علي 5850 ههههههه تعرف اليوم دخلت محل لقيت عنده 4870 X2 انت تتوقع كم ايكون سعره ؟؟؟؟؟:eek: 1200 دينار نصب عيني عينك
    ولقيته في الوكيل با 650 علي ماعتقد وموضوع انفيديا لا لاني عندي تجربة سيئة معها مع الكرت 7300 GT اعتقد الباور كويس لو حبيت احط كروس فاير مستقبلا ؟

انا بالكتير يوم السبت راح اشتري الجهاز وممكن بكرا وانا املي ان الاقي 5770 وهل هو اقوي من 4890 النسخة المكتوبة في اول مشاركة؟ وشكرا
    أشكرك على المجاملة ،،

حسب الريفيوز عن الكرت فأداؤه يقترب من أداء ال HD 4890 مع دعم ال DX 11 سيتحسن الأداء بشكل أكبر مع تعريفات أحدث للكرت بالطبع ان شاء الله ، لذلك نصحتك فى البداية بكرت HD 5850 حتى لو هتنتظر كتير ( و شكل الانتظار هيطول ربنا يصبرك ) و ان شاء الله سوق اليمن يصبح أفضل من سوق أمريكا نفسها بهمة شبابها ان شاء الله .

الباور يشغل كرتين كروسفاير من HD 5870 لكنى نصحتك بباور أقل بسعر أفل و لا يقل عنه فى القوة كثيرا .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

مشكور يا بروف

بس البوردة ال ECS هل هي كويسه وهل يمكن ان اوصل الي 3.6 معها مع مشتت G-Power II Pro وهل هو كويس لان هدا الي قابلني

وهل المخرجين الي في ECS يمكن ان اضع فيهم كرتين ويكونو بالسرعة الكاملة ؟

وانا خلاص تبتت علي الباور ال 800 تحسبا الي المستقبل مع العلم ان فرق السعر ليس كبير جدا واي احسن هارد واحد 1 تيرا او هاردين 500 كل واحد وايهم احسن وهل كيسه فيها تلات مراوح تفي يالغرض ؟

المشكله احنا عندنا الوكيل بس الي بيجيب بوردات AMD

اي محل تاني راح تلاقي بورد INTL وبس

انا ماهتم كتيرا DX11 المهم الاداء يكون قوي وهل هادي النسخة الي من باور كلور تبريدها كويس؟ وهل يمكن رفع الترددات الي 1 GHZ

وهل ماركة الرام كويسه لاني اول مره اسمع بيها وما التواقيت تبعها وسؤال تاني هل كل ما يكون التواقيت اقل ايكون احسن او العكس وشكرا انا دايما متعبك معاي

خالص التقدير والاحترام اخوك عمر
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER]
    [/CENTER]

مشكور يا بروف

بس البوردة ال ECS هل هي كويسه وهل يمكن ان اوصل الي 3.6 معها مع مشتت G-Power II Pro وهل هو كويس لان هدا الي قابلني
    وانا خلاص تبتت علي الباور ال 800 تحسبا الي المستقبل مع العلم ان فرق السعر ليس كبير جدا واي احسن هارد واحد 1 تيرا او هاردين 500 كل واحد وايهم احسن وهل كيسه فيها تلات مراوح تفي يالغرض ؟
    المشكله احنا عندنا الوكيل بس الي بيجيب بوردات AMD
    اي محل تاني راح تلاقي بورد INTL وبس
    انا ماهتم كتيرا DX11 المهم الاداء يكون قوي وهل هادي النسخة الي من باور كلور تبريدها كويس؟ وهل يمكن رفع الترددات الي 1 GHZ
    وهل ماركة الرام كويسه لاني اول مره اسمع بيها وما التواقيت تبعها وسؤال تاني هل كل ما يكون التواقيت اقل ايكون احسن او العكس وشكرا انا دايما متعبك معاي
    خالص التقدير والاحترام اخوك عمر
    أولا : دى مراجعه للبورده
    https://www.overclockersclub.com/reviews/a790gxma/
    أستطاع صاحبها انه يكسر سرعه المعالج Phenom X4 9850 من 2.5 ألى 3.2 GHZ
    معنديش أى فكره عن المشتت

المخرجين عشان يشتغلوا معا هيشتغلوا بسرعه X8,X8 لو كارت واحد هيشتغل بسرعه X16 الفرق عمليا مش كبير
    الكيسه مش على عدد المراوح بس على توزيعها وحجمها وحجم الكيسه نفسها عموما لو أنت شايفها مناسبه خلاص لأن منقدرش نحكم على كيسه من غير منشوفها

عن نفسى أفضل هارد واحد تيرا عشان أبعد عن الرايد ومخاطرته من حيث ان ممكن الملفات تتمسح لو النور قطع مثلا وانا شغال أما أختيارك يرجع ليك لو الهارد WD تأكد انه بلاك أو بلو لكن متجبش الجرين خالص

الكارت 5770 أدائه قوى وهينفع أكثر مستقبلا مع وجود ألعاب تدعم DX11 كوضوع كسر السرعه ده بيكون حظ مش أكتر بس قابليته عاليه لكسر السرعه
    التبريد بتاع جميع النسخ من 5770 متشابه حتى الان لأنه تبريد الشركه الاصلى ATI ولم تنتج أى شركه مصنعه تبيرد أحترافى حتى الان فالكل سواء

الرام فى ناس أستخدمتها فى مصر ويقال أنها كويسه التواقيت متقدرش تحددها لأنك مش جايب أسم الموديل بالتفصيل
    لكن شوفها بنفسك لما تشترى وكل مايكون التواقيت أقل بتكون الرامه أسرع

DR ! ZERO
    ياباشا مفيش داعى للاعتذار كلنا أخوه هنا وأنت عارف مش مهم بقى مين سبق

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

المشتت أفضل من المشتت الافتراضى لكنه مش لكسر السرعة القوى ، ابحث عن مشتت جيد سعر مقابل أداء كمشتتات OCZ أو ASUS أو CoolerMaster .

أيوه بالسرعة الكاملة X16 ، مواصفات البوردة هنا :

https://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Pr...nuID=1&LanID=0

هاردين 500 أفضل من ناحية السرعة فلو شغلتهم فى Raid 0 مثلا هيكونوا أسرع بكتير من هارد واحد ، أو ممكن تجيب ال 1 تيرا دلوقتى و بعد فترة تجيب 1 تيرا تانى .

أى كيسة من شركة معروفة خاماتها كويسة و واسعة تفى بالغرض .

الكرت HD 4890 تبريده ممتاز جدا و ممكن رفع ترددها لأكثر لكنى مشفتش تجربة لكسر سرعته الصراحة ، للعلم الكرت فى قوة النسخة ال Toxic من Sapphire .

اسألأ عنهم التأجر و اتأكد بنفسك من التردد و التواقيت ، و طبعا التواقيت الأقل أفضل .

ملحوظة : البوردة كما قلت لك DDR2 فقط يعنى مش هتشغل رامات DR3 فالأفضل انك تغير البوردة بأخرى تدعم ال DDR3 أو تغير الرامات .

DR ! ZERO
    ياباشا مفيش داعى للاعتذار كلنا أخوه هنا وأنت عارف مش مهم بقى مين سبق
    خلى بالك دى تانى مرة :D .

مشكورين اخواني انا اليوم نازل تاني حتي اشوف ايش موجود وليا رجعة انا متحمس الي 4890 اكتر من 5770 لان اهدا الكرت اقدر اوصل بيه الي 1 GHZ بسهوله وهل راح ايكون كويس علي شاشة 19 بوصة (ناوي اطور الي 24 بعد وقت) وسؤال تاني هلي يد ال XBOX تعمل علي ال PC وبدون مشاكل ومن دون تعريفات وهل هناك نوع معين لاني لقيت واحدة با 70 دينار عل السعر مناسب وهيا بالخيط وهل الفرق كبير بين البوردتين الي دكرتهم مع العلم الفر ق بالفلوس هو تقريبا 50 دينار وهل ماركة AKASA كويسة في المشتتات لاني لقيت منها مشتت في الوكيل وشكرا لكم كلكم
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER]
    [/CENTER]

مشكورين اخواني انا اليوم نازل تاني حتي اشوف ايش موجود وليا رجعة انا متحمس الي 4890 اكتر من 5770 لان اهدا الكرت اقدر اوصل بيه الي 1 GHZ بسهوله وهل راح ايكون كويس علي شاشة 19 بوصة (ناوي اطور الي 24 بعد وقت) وسؤال تاني هلي يد ال XBOX تعمل علي ال PC وبدون مشاكل ومن دون تعريفات وهل هناك نوع معين لاني لقيت واحدة با 70 دينار عل السعر مناسب وهيا بالخيط وهل الفرق كبير بين البوردتين الي دكرتهم مع العلم الفر ق بالفلوس هو تقريبا 50 دينار وهل ماركة AKASA كويسة في المشتتات لاني لقيت منها مشتت في الوكيل وشكرا لكم كلكم
    ناوى تجيب شاشه 24 خليك مع جيل HD5xxx الافضل مع الشاشات الكبيره على الاطلاق
    شايفك مركز جدا على نقطه 1GHZ مش المهم أنك توصل ل1GHZ المهم انه يكون اادئه أفضل ولو هتتكلم عن كسر السرعه فأن 5xxx هو الافضل لأن تقنيه التصنيع بتاعته 40nm = كسر سرعه أفضل + درجه حراره أقل فى حين 4890 بتقنيه 55nm تقريبا لا أذكر الرقم بالظبط
    بالنسبه لسؤالك عن الXBOX للأسف معنديش فكره عنه ممكن د/زيزو يكون عارفه

أى بوردتين لم تذكر إلا بورده واحده الاخرى ذكرها الاخ زيزو ولا أعلم ان كانت متوافره لديك أم لا

ناوى تجيب شاشه 24 خليك مع جيل HD5xxx الافضل مع الشاشات الكبيره على الاطلاق
    شايفك مركز جدا على نقطه 1GHZ مش المهم أنك توصل ل1GHZ المهم انه يكون اادئه أفضل ولو هتتكلم عن كسر السرعه فأن 5xxx هو الافضل لأن تقنيه التصنيع بتاعته 40nm = كسر سرعه أفضل + درجه حراره أقل فى حين 4890 بتقنيه 55nm تقريبا لا أذكر الرقم بالظبط
    بالنسبه لسؤالك عن الXBOX للأسف معنديش فكره عنه ممكن د/زيزو يكون عارفه

أى بوردتين لم تذكر إلا بورده واحده الاخرى ذكرها الاخ زيزو ولا أعلم ان كانت متوافره لديك أم لا

خلى بالك دى تانى مرة :D .
    حلو أوى تالت مره أهه :D:D

[/CENTER]

5- A790GXM-A ECS

قيقا بايت ma -770 ud3

اخي سبب عدم اختيار ال 5XXX لانه غير متوفر واحنا هنا في ليبيا هنا كروت ال NVDIA هيا المسيطرة بانسبة 95 % في اللسوق
    وانا لو كنت محضوض ولقيت 5770 راح اخده لو كان السعر قريب من 4890 واي نصايح تانية او معلوما تانية وشكرا لكم جميعا ولينا لقاء اليوم في اليل
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER]
    [/CENTER]

5- A790GXM-A ECS

قيقا بايت ma -770 ud3

اخي سبب عدم اختيار ال 5XXX لانه غير متوفر واحنا هنا في ليبيا هنا كروت ال NVDIA هيا المسيطرة بانسبة 95 % في اللسوق
    وانا لو كنت محضوض ولقيت 5770 راح اخده لو كان السعر قريب من 4890 واي نصايح تانية او معلوما تانية وشكرا لكم جميعا ولينا لقاء اليوم في اليل
    ال ECS افضل جدا
    SB750 ,Ram 32GB , 3300Builtin+SidePort Memory ,790GX,CrossFire ,

[/CENTER]

اوك اخي انا كلمت محل تاني قاللي عندي منتجات AMD انا راح امشي له واشوف واوفيكم بالاخبار و قال عندنا 5XXX:rolleyes::ah4::ah50::ah4:
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER]
    [/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية Salem AL Fituri

أشكر الأخوين DR ! ZERO و vmidov
    على تفاعلهم ونصائحهم المفيدة مع كافة الاعضاء

{وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ } الحشر آية(10).

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة