النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: انصدمت في الواقع العملي الرجاء الدخول

عضوية جديدة

انصدمت في الواقع العملي الرجاء الدخول

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخواني اعضاء عرب هاردوير الاعزاء مساكم الله بالخير
    يا اخواني ممكن حد يوضح لي كيفية تركيب اجهزة الشبكات في بيئة العمل
    لانه يا اخواني انا حاصل على CCNA, MCSE
    واليوم الحمد لله اتوظفت انا لسا خريج جديد بعد مهاناه من البحث بسبب عائق الخبرة المهم :
    المدير طلب مني اشيك على الكابلات والكباين والسوتشات والباتش بانيل وانا ما اعرف الا الكونفجريشن حقت الراوتر والسوتش
    انا الي قادر اعمله اني ادخل على الراوتر او السويتش واكنفجر بس
    فالسؤال هو انو لو تكرمتو ممكن حد يوضح لي ايش ال :
    باتش بانيل وايش وظيفتها وهل هي ضرورية وكيف يتم تركيبها1-
    2- الاجهزة التي يتم بها فحص الاسلاك انا شفت اجهزه لاول مره باشفتها بكرسات سسكو ولا مايكروسفت
    طبعا هذا اول يوم لي انصدمت بتركيبه الاجهزه , في اثنين سوتشات 2960 مشبوكات ببعضهم بثلاثه كابلات صغيرة اظن انها ترنك وواحد منهم مربوط بال دي اس ال بواحد من البورتات وواحد من البورتات مربوط بجهاز كمبيوتر
    والي حيرني كمان ان السويتش الثالث مربوط فيه اجهزه كثيره بس ما شفت اي رابط بينه وبين السويتشين الثانيين
    هل يمكن انه يكون مربوط عبر الباتش بانيل ؟ولا كيف ؟
    وفي كمان راوتر بس مش مشبوك
    ما استوعبت الشغله
    فممكن يا اخوان حد يشرح لي واذا في امكانية بالرسم كيف تركيب الاجهزه ولو بمثال من واقع عملي
    وجزاكم الله الف خير

عضو برونزي الصورة الرمزية أيمن النعيمي

رد: انصدمت في الواقع العملي الرجاء الدخول

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S-alquaiti مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخواني اعضاء عرب هاردوير الاعزاء مساكم الله بالخير
    يا اخواني ممكن حد يوضح لي كيفية تركيب اجهزة الشبكات في بيئة العمل
    لانه يا اخواني انا حاصل على CCNA, MCSE
    واليوم الحمد لله اتوظفت انا لسا خريج جديد بعد مهاناه من البحث بسبب عائق الخبرة المهم :
    المدير طلب مني اشيك على الكابلات والكباين والسوتشات والباتش بانيل وانا ما اعرف الا الكونفجريشن حقت الراوتر والسوتش
    انا الي قادر اعمله اني ادخل على الراوتر او السويتش واكنفجر بس
    فالسؤال هو انو لو تكرمتو ممكن حد يوضح لي ايش ال :
    باتش بانيل وايش وظيفتها وهل هي ضرورية وكيف يتم تركيبها1-
    2- الاجهزة التي يتم بها فحص الاسلاك انا شفت اجهزه لاول مره باشفتها بكرسات سسكو ولا مايكروسفت
    طبعا هذا اول يوم لي انصدمت بتركيبه الاجهزه , في اثنين سوتشات 2960 مشبوكات ببعضهم بثلاثه كابلات صغيرة اظن انها ترنك وواحد منهم مربوط بال دي اس ال بواحد من البورتات وواحد من البورتات مربوط بجهاز كمبيوتر
    والي حيرني كمان ان السويتش الثالث مربوط فيه اجهزه كثيره بس ما شفت اي رابط بينه وبين السويتشين الثانيين
    هل يمكن انه يكون مربوط عبر الباتش بانيل ؟ولا كيف ؟
    وفي كمان راوتر بس مش مشبوك
    ما استوعبت الشغله
    فممكن يا اخوان حد يشرح لي واذا في امكانية بالرسم كيف تركيب الاجهزه ولو بمثال من واقع عملي
    وجزاكم الله الف خير
    ممكن يكون tester وده بالتاكيد انت عارفه طبعا ده صغير وسهل جدا وممكن يكون فى الغالب fluke test ده جهاز كبير شوية وده بيستخدم فى الكشف النهائى على الكابلات والوصلات وده بيعرفك الكابل موصل ولا لا وبيديك كمان حبة حاجات زيادة زى ال attenuation و حاجات تانية كتير وبيطلعهالك فى تقرير على الكمبيوتر لان اى واحد بيستلم شغل لازم استلم معاه ال fluketest report عشان اتاكد ان الوصلات كلها شغاله تمام وفى برنامج link ware

ياريت تبص على اللينك ده . ده عبرا عن جوجل سيرش بس بالصور . فيه صور للجهاز ده وصور للتقارير اللى بيطلعها .
    وفى منه انواع لل utp و الفايبر .

https://images.google.com.eg/images?...-8&sa=N&tab=wi

في اثنين سوتشات 2960 مشبوكات ببعضهم بثلاثه كابلات صغيرة اظن انها ترنك وواحد منهم مربوط بال دي اس ال بواحد من البورتات وواحد من البورتات مربوط بجهاز كمبيوتر

ده غالبا احتمال يكون فى ISA server هو اللى بيطلع الناس على النترنت . ال isa server عبارة عن جهاز فى 2 network interface cards واحد internal والتانى external .
    ال internal بيكون داخل للشبكة ويكون كل ال users واصلين به وده غاليا عن الطريق السويتش الثالث اللى الكل واصل بيه ,وال external بيكون هو اللى واصل بالنترنت . وانت طبعا معاك MCSE وعارف معناه ايه isa server و Domain .

ده تخيللى الشخصى والله اعلم انتم عندكم ايه بالظبط ممكن يكون عندكم hardware firewall او اى حاجة تانية بس ده ابسط مثال لشبكة خاصة بشركة .

والله اعلم

ارجوا انك تكون استفدت

ومتخفش الكل كده فى الاول وبعد شوية حتبقى فاهم الكلام ده كله كويس جدا

وبالتوفيق ا شاء الله

ومرحب باخواتنا من السعودية

عضوية جديدة

اخي ayman_bat و اخي blackbird شكرا جزيلا لكم
    بالنسبة للباتش بانيل انا ممكن ارقم كل نقطة بالترتيب وبدلا من ان اوصل نقطة واحد مثلا على اول بورت على البانيل اوصلها على اول بورت على السويتش ويهذا تصبح الباتش بانيل عديمة الفائدة . هل هذا صحيح ؟
    بالنسبة للتستر اخي black bird في تستر ثاني يحطونه عند النفطة الي موصل عليها الكمبيوتر وجهاز ثاني في الطرف الثاني للكابل عند الباتش بانيل عشان يتاكدوا من الكنكتفتي
    بالنسبة للسوتشات في ثلاثه واحد موصل علية الاجهزه واثنين فقط جهاز الدي اس ال وجهاز مكتبي عادي
    مدري هل السوتش موصل مع السوتشين الثانيين ولا لا
    اذا كان الجهاز هو ايزا فكان المفروض يوصل بالسوتش الثالث الي موصل علية الاجهزه وايضا الدي اس ال وبهذا يصبح ما في داعي للسوتشين الثانيين
    سوال : هل يتم توصيل الايزا مثلا وال دي اس ال والاجهزه على نفس السوتش ؟؟
    وما هي الكباين؟
    شكرا والله بعطيك العافية

عضو

السلام عليكم
    انا اولا معرفش الدنيا عندك عاملة ازاى بس انا بكلم بحكم اللى انا عارفة وشفته ممكن يكون صح وممكن يكون مش ده اللى عندك وبالتالى كلامى مش حيكون صح .

بالنسبة للباتش بانيل انا ممكن ارقم كل نقطة بالترتيب وبدلا من ان اوصل نقطة واحد مثلا على اول بورت على البانيل اوصلها على اول بورت على السويتش ويهذا تصبح الباتش بانيل عديمة الفائدة . هل هذا صحيح ؟

انت قصدك ان الكابلات اللى جاية ومجمعمة من النقط ندخلها على السويتشات علطول .
    هو نظريا ممكن بس فعليا الباتش بانيل احسن جدا و سهل التنظيم والادارة وكمان بيحمى السويتشات لانك كل لما تيجى تغير بورت حتقعد تشيل وتحط الالكابل فى بورتات السويتش وكده ممكن تاثر على بورتات السويتش على المدى الطويل لكن مع الباتش بانيل ال drop cable اللى بيكون تقريبا طوله متر وبيوصل السويتش بالباتش بانيل ده تقريبا ثابت فى السويتش والطرف التانى هو اللى انت بتتحرك بيه وتاكتف (activate) النقط اللى انت عايز تشغلها .

بالنسبة للتستر اخي black bird في تستر ثاني يحطونه عند النفطة الي موصل عليها الكمبيوتر وجهاز ثاني في الطرف الثاني للكابل عند الباتش بانيل عشان يتاكدوا من الكنكتفتي

ال fluke test عباره اصلا عن جهازين واحد لكل طرف واحد بيبعت والتانى بيستقبل عشان يقدر يشوف الكنكتفتي ويعملك التقرير النهائى.

بالنسبة للسوتشات في ثلاثه واحد موصل علية الاجهزه واثنين فقط جهاز الدي اس ال وجهاز مكتبي عادي
    اذا كان الجهاز هو ايزا فكان المفروض يوصل بالسوتش الثالث الي موصل علية الاجهزه وايضا الدي اس ال وبهذا يصبح ما في داعي للسوتشين الثانيين

كلامك صح بس انا زى ماقلتلك انا معرفش الدنيا عندك عاملة ازاى وفيها ايه

ممكن تحط البورتات بتاعت ال دى اس ال و isa external فى vlan تانية عشان محدش من ال users يقدر يخش على ال دى اس ال من غير ميخش على ال isa . وممكن برضه توصله عادى على نفس السويتش بس تلغى ال dhcp من على ال دى اس ال وتغير ال default ip بناع ال دى اس ال من 192.168.1.1 او 192.168.1.254 حسب نوعه وكده محدش يعرف ال ip بتاع ال دى اس ال الا ال isa server بس. وممكن برضه تلعب فى ال subnet mask بتاع ال دى اس ال تخليه /30 عشان تضمن ان يسمح ب ip واحد بس هو بتاع ال isa external وبرضه لازم تلغى ال dhcp.
    بس الاشهر بتحطهم فى vlan تانية احنا عندنا عاملين كده.

والله اعلم

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blackbird مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    انا اولا معرفش الدنيا عندك عاملة ازاى بس انا بكلم بحكم اللى انا عارفة وشفته ممكن يكون صح وممكن يكون مش ده اللى عندك وبالتالى كلامى مش حيكون صح .

انت قصدك ان الكابلات اللى جاية ومجمعمة من النقط ندخلها على السويتشات علطول .
    هو نظريا ممكن بس فعليا الباتش بانيل احسن جدا و سهل التنظيم والادارة وكمان بيحمى السويتشات لانك كل لما تيجى تغير بورت حتقعد تشيل وتحط الالكابل فى بورتات السويتش وكده ممكن تاثر على بورتات السويتش على المدى الطويل لكن مع الباتش بانيل ال drop cable اللى بيكون تقريبا طوله متر وبيوصل السويتش بالباتش بانيل ده تقريبا ثابت فى السويتش والطرف التانى هو اللى انت بتتحرك بيه وتاكتف (activate) النقط اللى انت عايز تشغلها .

ال fluke test عباره اصلا عن جهازين واحد لكل طرف واحد بيبعت والتانى بيستقبل عشان يقدر يشوف الكنكتفتي ويعملك التقرير النهائى.

كلامك صح بس انا زى ماقلتلك انا معرفش الدنيا عندك عاملة ازاى وفيها ايه

ممكن تحط البورتات بتاعت ال دى اس ال و isa external فى vlan تانية عشان محدش من ال users يقدر يخش على ال دى اس ال من غير ميخش على ال isa . وممكن برضه توصله عادى على نفس السويتش بس تلغى ال dhcp من على ال دى اس ال وتغير ال default ip بناع ال دى اس ال من 192.168.1.1 او 192.168.1.254 حسب نوعه وكده محدش يعرف ال ip بتاع ال دى اس ال الا ال isa server بس. وممكن برضه تلعب فى ال subnet mask بتاع ال دى اس ال تخليه /30 عشان تضمن ان يسمح ب ip واحد بس هو بتاع ال isa external وبرضه لازم تلغى ال dhcp.
    بس الاشهر بتحطهم فى vlan تانية احنا عندنا عاملين كده.

والله اعلم
    اخي العزير blackbird يعطيك العافية انشاء الله ويزيدك علم

انا اقترح اخي انو احنا نعمل موضوع خاص في الديزاين ونتبادل فيه الاراء والاقتراحات من واقع عملي والله بنستفيد اكثر
    شكرا لك اخي