صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 63

الموضوع: nVidia GForce 310

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو فضي الصورة الرمزية HossaM_ScorpioN1989

nVidia GForce 310

طبعا العنوان يشد قوي صح ؟

بس يا جماعة وانا كعادتي بلِف بين المواقع لاقيت الخبر ده قلت أكيد غلط وللاسف دخلت على موقع nVidia ولاقيت الكارثة ده والمصيبة الاكبر انه نفس تصميم ال GT210 بالضبط
    نخش في الموضوع :
    الخبر بيقول إن nVidia نزلت الأسواق وفي صمت تام جدا كارت ال GT310 واللي هو هو نفس الكارت GT210 مش عارفين ده بقى اعادة تسمية ولا خدعة من nVidia ولا نزلته كتسويق على بال ما الفيرمي ينزل لأن مفيش حاجة تواجه بيها ATI حاليا تعالوا نشوف صور للكارت

وده لينك الكارت من nVidia ذات نفسها وفيه مواصفات الكارت
    https://www.nvidia.com/object/produc...ce_310_us.html

المصدر

تعليقي الشخصي : أنا مش فاهم إيه اللي nVidia بتعمله ده هي فكرنا إيه ؟؟؟؟
    ولا اقولكم خلي تعليقي كده أحسن :ah32::ah32::ah32::ah32::ah32::ah32: عشان أنا في كلام كتير جدا محشور ومش عايز اطلعه :D

مخالف للقوانين

رد: nVidia GForce 310

شيء متوقع من nVIDIA

لمن لا يذكر :

قام تشارلي عدو nVIDIA اللدود بكتابة مقال يقول فيه ان nVIDIA ستعيد تسمية بعض بطاقات GT200 الى GT300 لأن ال GT300 الحقيقي سوف يكون من الفئة العليا فقط بمعنى آخر :

لن يكون هناك بطاقات متوسطة أو اقتصادية داعمة لل DX11 من nVIDIA :ah32:

المقال صدر منذ ثلاثة أشهر :

https://www.semiaccurate.com/2009/08...2xx-parts-3xx/

عضو ذهبي

DirectX 10.1 ؟!

هو دة اللي أحنا مستنينوا منك يا Nvidia ؟

لا تعليق

تم التعديل وازاله المحتوى المخالف.

عضو برونزي الصورة الرمزية solid snake 86

شكرا جدا يا حسام على اجتهادك وعلى الخبر الحلو ده.

انا مش عارف الأعضاء ليه مستعجلين اوي على الfermi ?

مفيش العاب directx 11 ومفيش اي تأخير في الميعاد الرسمي لصدوره في الربع الاول يعني خلاص الناس كلها عارفه ان الميعاد في الربع الاول من سنة 2010.
    من وجهة نظري مفيش فايده من الكلام ده الا انتظار صدور الكرت.
    اخ مينا سيبك من تشارلي لانه مصدر مشكوك فيه ومتعصب عشان كده شهادته مجروحه جدا في شركة nvidia .
    :D

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solid snake 86 مشاهدة المشاركة
    شكرا جدا يا حسام على اجتهادك وعلى الخبر الحلو ده.

انا مش عارف الأعضاء ليه مستعجلين اوي على الfermi ?

مفيش العاب directx 11 ومفيش اي تأخير في الميعاد الرسمي لصدوره في الربع الاول يعني خلاص الناس كلها عارفه ان الميعاد في الربع الاول من سنة 2010.
    من وجهة نظري مفيش فايده من الكلام ده الا انتظار صدور الكرت.
    اخ مينا سيبك من تشارلي لانه مصدر مشكوك فيه ومتعصب عشان كده شهادته مجروحه جدا في شركة nvidia .
    :D
    ومع ذلك كل خبر ذكره مؤخراً ثبت صدقه التام فيه

وما الذي أدخل ال DirectX 11 في الأمر ؟!

الشركة غيرت اسم ال GT210 الى GT310 وهذا شيء غير أخلاقي بالمرة وهدفه الخداع الإعلاني والغش التجاري الواضح

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dune2000 مشاهدة المشاركة
    ياشباب لا تظلموا الشركة فهذا الكارت ليس حتى يحمل تقنية ال DX11 حتى نعدة من كروت الجيل الجديد
    عن أي ظلم تتحدث أخي العزيز ؟!

الشركة تخدع المستخدمين العاديين بتغيير الأسماء

لا تنظر لي أو لنفسك أو لباقي الأعضاء الذين يعرفون أن ال GT310 هو اعادة تسمية لل GT210

انظر الى ال Average Joe الذي لا يعرف شيئاً وينخدع في رقم 3 في اسم GT310 ويشتريه على أساس انه أحدث من GT210

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solid snake 86 مشاهدة المشاركة
    يا جماعه بلاش استعجال. :ah34:
    استعجال على أي شيء ؟

الموضوع مؤكد من موقع nVIDIA نفسها

على حد علمي أنا .......أن ألعاب ال DX11 التي صدرت الى الآن تعمل بسلاسة عندي مع ال HD5870

وعلى حد علمنا جميعاً طبقاً للخبر المؤكد ان حبيبة الملايين nVIDIA قد غشت هؤلاء الملايين بتغيير أسماء بطاقاتها كل بضعة أشهر بأسلوب غير أخلاقي

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HD5870X2 مشاهدة المشاركة

انظر الى ال Average Joe الذي لا يعرف شيئاً وينخدع في رقم 3 في اسم GT310 ويشتريه على أساس انه أحدث من GT210
    بالضبط, +1
    سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ, وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ, وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

https://folding.extremeoverclocking....ai%20&t=155660

Software Engineering Bachelor Degree - February 2010 -KFUPM

عضو برونزي الصورة الرمزية dune2000

ياشباب لا تظلموا الشركة فهذا الكارت ليس حتى يحمل تقنية ال DX11 حتى نعدة من كروت الجيل الجديد
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية LoAy FaYeZ

تم التعديل بواسطة المشرف.

احذر الخوض في الحرب مابين الشركتين .

لا اله إالا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
    أسألكم الدعاء

عضو فضي الصورة الرمزية LoAy FaYeZ

Nvidia FTL
    Meant to Cheat

لا اله إالا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
    أسألكم الدعاء

عضو فضي الصورة الرمزية HossaM_ScorpioN1989

أنا مش هأقول غير كلمة واحدة بس ل nVidia
    لا حول ولا قوة إلى بالله
    الشركة دي يا جماعة بتنهار بـالبطيء ولو ملحقتش نفسى بدري وتبعد عن اللي هي بتعمله ده
    دي ياريتها بتنزل كروتمتوسطة الأداء دي كروت ضعيفة جدا
    وشكرا يا شباب على مروركم

عضو برونزي الصورة الرمزية solid snake 86

يا جماعه بلاش استعجال. :ah34:

مخالف للقوانين

شكرا اخى على الخبر......

عضو برونزي

فعلا

ان فيديا بقت حمل على السوق , لدرجة انه اسعار المنافس بدأت تسخن :D

شباب , فى حاجة فى الدنيا كده اسمها تسويق! عشان حضرتك تفضل فى "نطاق السوق" محتاج كل فترة والتانية انك تنشطه

مش موضوع غش! مش تنشطه بغش! بس ان فيديا سياسة اعادة التسمية حتى لو قميئة هى بتفضلها

اقل كارت HD5750 مثلا , ده اقل كارت الأن على حد علمى للدى اكس 11 بس ده لريزولوشن كام وبيدى كام فرييم و و و و و و

هههههههههههههههههههههه وتانى! للمرة الجازليون

سؤال صريح كده! بجد!

WHY DO I HAVE TO BY A DX 11 CARD NOW!!!!!!

مفيش سبب عاقل واحد لو الموضوع بتاع DX11 , لعبة MW2 بكل الجمال فى تفاصيلها والنعومة فى الجرافيكس و دى اكس 9 بس!!!!!

لا تعليق على النقطة دى

نرجع للتسمية GT310 , اساسا كروت الجى فورس حتكون GF100! منين جابت الشركة GT310

انا شايف الكارت ده مجرد جنين مشوه من الشركة عشان بس تنقذ ! تنقذ مين؟ مفيش انقاذ!

الشركة لا بتغرق ولا حاجة! شركة زى دى لو حتقع كله حيشمشم الخبر من على بعد اميال ولكنا سمعنا انه AMD و انتل وكله عايز ينهش الشركة من كل ناحية

انما لأ! مش بيحصل الأن الخبر ده

اما بخصوص الأخ تشارلى! فلا كلمة بعد كلامه الا بس :p, خليه يتكلم بس هو مش Cridable للدرجة فى راى الشخصى!

بخصوص حاجة تانية صحيح! شباب! مش لازم كل كارت ينزل يكون معاه جيمز وكده! لأنه لو كارت مش قوى للدرجة , الشركة مش حتسبب لنفسها ازعاج وتنزل جيمز قديمة او اكتر وتنزل جيمز جديدة شكلها مقزز تماما على كروتها! مش حتنزل مثلا كرايسيس على الأخ ده السالف ذكره

رفقا بان فيديا! لأنه لو راحت الشركة دى فى حتة ما زى ما فى شباب نفسهم انه الشركة تعانى , مش عارف ليه!!!!! السوق كله لل High End حيبقى ظلام! فى السعر! حد متخيل ال HD5770 مثلا ب 300 بندق اخضر! وال 5850 ب 450 وال 5870 ب 550 مثلا والوحش الكبير 5970 بقى ب 730$؟!! ده ممكن! لنه حصل مرة مع ان فيديا! ربنا يستر!

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The.Hulk مشاهدة المشاركة
    فعلا

شباب , فى حاجة فى الدنيا كده اسمها تسويق! عشان حضرتك تفضل فى "نطاق السوق" محتاج كل فترة والتانية انك تنشطه

مش موضوع غش! مش تنشطه بغش! بس ان فيديا سياسة اعادة التسمية حتى لو قميئة هى بتفضلها

اقل كارت HD5750 مثلا , ده اقل كارت الأن على حد علمى للدى اكس 11 بس ده لريزولوشن كام وبيدى كام فرييم و و و و و و

سؤال صريح كده! بجد!

مفيش سبب عاقل واحد لو الموضوع بتاع DX11 , لعبة MW2 بكل الجمال فى تفاصيلها والنعومة فى الجرافيكس و دى اكس 9 بس!!!!!

لا تعليق على النقطة دى

انا شايف الكارت ده مجرد جنين مشوه من الشركة عشان بس تنقذ ! تنقذ مين؟ مفيش انقاذ!

الشركة لا بتغرق ولا حاجة! شركة زى دى لو حتقع كله حيشمشم الخبر من على بعد اميال ولكنا سمعنا انه AMD و انتل وكله عايز ينهش الشركة من كل ناحية

اما بخصوص الأخ تشارلى! فلا كلمة بعد كلامه الا بس :p, خليه يتكلم بس هو مش Cridable للدرجة فى راى الشخصى!

بخصوص حاجة تانية صحيح! شباب! مش لازم كل كارت ينزل يكون معاه جيمز وكده! لأنه لو كارت مش قوى للدرجة , الشركة مش حتسبب لنفسها ازعاج وتنزل جيمز قديمة او اكتر وتنزل جيمز جديدة شكلها مقزز تماما على كروتها! مش حتنزل مثلا كرايسيس على الأخ ده السالف ذكره

رفقا بان فيديا! لأنه لو راحت الشركة دى فى حتة ما زى ما فى شباب نفسهم انه الشركة تعانى , مش عارف ليه!!!!! السوق كله لل High End حيبقى ظلام! فى السعر! حد متخيل ال HD5770 مثلا ب 300 بندق اخضر! وال 5850 ب 450 وال 5870 ب 550 مثلا والوحش الكبير 5970 بقى ب 730$؟!! ده ممكن! لنه حصل مرة مع ان فيديا! ربنا يستر!
    اسمح لي أعترض على بعض النقاط في كلامك يا هالكي

-التسويق يختلف تماماً عن الغش التجاري !

تخيل أنت لو ستشتري معالج للجهاز وكان عندك Intel E8500 ثم بعته واشتريت E9500 لأنه من الرقم يظهر أعلى ومن جيل مختلف !

ثم وجدته بنفس التقنيات ونفس السرعات ونفس حجم الكاش !!!!!!

nVIDIA بالفعل تفضل سياسة اعادة التسمية فهي لا تتكلف فيها شيئاً والجهلة في الخارج والداخل (الذين لا يعرفون موضوع اعادة التسمية هذا) سيشترون بطاقاتها ما دامت تحمل اسم GeForce والأفضل اعادة التسمية الى GeFalse !!!

-بالنسبة لل HD5750 :

لا أعلم ما الذي حشره في الموضوع هنا ولكني أعدك عند تجربته اليوم وغداً أن أضع لك رابطاً لمراجعتي معه

ولكن مبدئياً هو جيد جداً لشاشة 19 بوصة بدقة 1440x900 مع DX11 على أعلى جودة صورة

-بالنسبة لسؤالك :

لماذا تشتري بطاقة DX11 الآن سأقول لك أسباب بسيطة :

-أداءها ممتاز مع ألعاب DX10

-ألعاب DX11 بدأت بالفعل في الظهور وعندي منها BattleForge و S.T.A.L.K.E.R COP ولعبة Dirt 2 ستصدر بعد أربعة أيام

وأحب أن أقول لك معلومة قد تسمعها لأول مرة :

أداء ال HD5870 مع لعبة BattleForge على DX11 كان ضعف أداء GTX275 1792 SSC تقريباً حيث حصل الأول على 59.2 اطاراً بأعلى جودة في حين حصل الأخير على 30.1 اطاراً

ومع لعبة S.T.A.L.K.E.R COP أداء DX11 أعلى من أداء DX10 وجودة صورة ومؤثرات أعلى

-الغريب انك تقارن COD MW2 ب Dirt2 وألعاب DX11 وهذا شيء غريب جداً كمن يقارن التفاح بالبرتقال

هذه فاكهة وتلك فاكهة يا عزيزي ولا تجوز المقارنة بينهما

-الإسم الكودي هو GF100 وليس الإسم التجاري

الأسماء التجارية ستكون GTX380 / GTX360 تقريباً

-اسمح لي أعترض على قولك بأن Intel و AMD تحاولان أن تنهشا nVIDIA !!!!

nVIDIA هي اللي بتخبط يمين وشمال وما تفعله Intel و AMD هو ايقافها عند حدها

يكفي تصريح nVIDIA الغريب الأخير : ان Intel مثل الحاكم الطاغية !!!!!!

nVIDIA ليست بريئة وليست حملاً وديعاً

-أما بخصوص تشارلي :

كل خبر ذكره مؤخراً ثبت صدقه التام فيه
    -لا أحد يتمنى أن تنتهي nVIDIA

نحن نتمنى أن تتوقف عن سياساتها اللا أخلاقية القميئة..فقط !

عضو ذهبي الصورة الرمزية overclockman

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The.Hulk مشاهدة المشاركة
    فعلا

سؤال صريح كده! بجد!

لا تعليق على النقطة دى

اه يا بنى الكلام الجامد ده

الله ينور فعلا
    [CENTER][COLOR=black][SIZE=3][COLOR=indianred][FONT=Traditional Arabic][B]الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمْ الْفَاسِقُونَ[/B][/FONT][/COLOR] [/SIZE][/COLOR]
    [COLOR=yellow][FONT=Traditional Arabic][B][التوبة:67][/B][/FONT][/COLOR]

[IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic147581_8.gif[/IMG]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=seagreen][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1121133#post1121133"]antec twelve hundred[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=lightblue][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130446&page=2"]الفئة العمرية لاعضاء المنتدى[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [IMG]https://img26.imageshack.us/img26/4302/17127.png[/IMG][/CENTER]

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة