صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 31

الموضوع: ايهما يفضل دراسته linux or unix

عضو الصورة الرمزية kamel_s_s

ايهما يفضل دراسته linux or unix

ايهما يفضل دراسته للعاملين بمجال ال networks and security
    البعض نصحني بدراسة redhat
    والبعض unix من sun فارجو المشورة

عضو الصورة الرمزية CBT ME

رد: ايهما يفضل دراسته linux or unix

أعتقد الريد هات
    www.cbtme.com
    CCSP GROUP
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=152895

أول موقع عربي يقدم
    فيديوهات تعليمية لشهادات مايكروسوفت
    وسيسكو
    واللغه الانجليزيه والشرح باللغة العربيه
    حمل كتيب يشرح منتجات الشركه
    https://www.cbtme.com/freevideos/cbtmebook.rar
    للتواصل على الهوت ميل ماسنجر
    أوالياهو ماسنجر طوال اليوم استخدم الهويه التاليه
    cbtme@live.com

جزاك الله خيرا اخي الفاضل علي نصيحتك وعلي سرعة ردك

عضو

جنو/لينوكس بشكل عام اسرع تطورا من اى نظام تشغيل يعتمد على نواة شبيهة ليونكس (AIX , Solaris , Freebsd , openbsd) وغيره لذلك سرعة التطور ستفيد اى شخص مهتم بانظمة الشبكات والحماية فى الحصول على اموروميزات جديدة باستمرار لذا اعتقد الغلبة فى الايام القادمه له على حساب تلك الانظمة ، ويكفى ان غالبية انظمة ال super computers على مستوى العالم تقريبا حوالى 80 فى المئة من خمس مائة جهاز منها تدار بواسطة جنو/لينوكس وتوجد الان بعض توزيعات لينوكس التى تنافس انظمة التشغيل الخاصة بسيسكو مثل vyatta

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MySQL مشاهدة المشاركة
    جنو/لينوكس بشكل عام اسرع تطورا من اى نظام تشغيل يعتمد على نواة شبيهة ليونكس (AIX , Solaris , Freebsd , openbsd) وغيره لذلك سرعة التطور ستفيد اى شخص مهتم بانظمة الشبكات والحماية فى الحصول على اموروميزات جديدة باستمرار لذا اعتقد الغلبة فى الايام القادمه له على حساب تلك الانظمة ، ويكفى ان غالبية انظمة ال super computers على مستوى العالم تقريبا حوالى 80 فى المئة من خمس مائة جهاز منها تدار بواسطة جنو/لينوكس وتوجد الان بعض توزيعات لينوكس التى تنافس انظمة التشغيل الخاصة بسيسكو مثل vyatta
    واللهي ماقصرت اخي الفاضل ويشرفني ان تكون اول مشاركة لك هي الرد علي موضوعي

عضو

حضرتك نظام لينكس هو مشهور لانه الاكثر سهوله والاقدر على التعامل مع المستخدمين المنزليين ونفس الوقت هو موجه للمبرمجين والمطورين واشهر شركات اللينكس وأقواها RED HAT دي بقا لو عايز تتعلم لينكس دي اعتبرها كانها ويندوز سيرفر مع الفرق الكبير الجوهري بينهم لان اللينكس مفتوح المصدر يعني اي حد يقدر يعمل منه النظام المخصص للاحتياج المناسب للشبكة

اما بالنسبة لنظام Solaris الي حضرتك قلت عليه unix from sun ده اسمه sun solaris وهو عموما اصلا الينكس والSun solaris هما الاتنين مبنيين كبداية على نواة unix يعني كلهم اسمهم UNIX LIKE Operating system
    طيب بغض النظر عن الكلام الكتير ده
    انا عايز حضرتك يوصل لك صورة مهمة بس
    كونك تبتدي بالسولاريس ده يعتبر زي الي حب يطلع الجبل فقال انا هطلع الجبل من قمته
    لان السولاريس ده اصعب نظام تشغيل في التعامل معاه بجدارة وهو أقوى نظام تشغيل ف السوق في عالم الشبكات والأمن
    ده بيجيبه دايما الشركات الجباره اوي الي عايزين سيرفر يشتغل شهور وممكن سنين من غير ميتعمل له رستارت
    من الاخر كدا اقوى نظام تشغيل واصعب نظام واغلى نظام في السوق انا ارشحه لان يكون Sun solaris وده على فكرة لو حضرتك دورت على املنتديات العربي اصلا مش هتلاقي عنه ملومات كتير فكيف تريد ان تبتدي مشوار بيه؟
    وللتنويه كمان الكورس بتاعه اخر مره سالت فيها عليه الكورس الكامل تمنه 12 الف جنيه مصري
    بغض النظر عن صعوبته وانه تقيل بجد

انا ارشح لك اخي الكريم تبتدي باللينكس وده نصيحه قويه مني لان بلاش تبتدي من السكة الي تعقدك
    لما تتقن اللينكس هتقدر بسهوله ان شاء الله تنتقل للسولاريس

على فكرة اللينكس نفسه لما تدخله اصلا وتتعلمه هتحس انك مميز عن كل العالم الخارجي حتى لو كان مهندسين سيسكو وواخدين CCIE برده هتحس انك مميز عنهم لان الانظمه المفتوحة المصدر دي دنيا تانيه

وهي تجربه تستحق ان تخوضها لو كنت تبحث عن المعرفه الواسعة

ابتدي باللينكس على بركة الله
    ولتكن بدايتك من هذا المنتدى

WWW.LINUXAC.org
    وده منتدى عربي عظيم في اللينكس
    وانا اسف على وضع الرابط انا حاطه للاستفادة فقط

بالتوفيق اخي الكريم

جزاك الله خيرا اخي الفاضل Nourel2mar وفعلان انا متفق مع حضرتك تماما وجزاك الله خيرا علي هذا الشرح المميز والبسيط جعله الله في ميزان حسناتك وايضا شكرا علي وقت حضرتك

عضو

اما بالنسبة لنظام Solaris الي حضرتك قلت عليه unix from sun ده اسمه sun solaris وهو عموما اصلا الينكس والSun solaris هما الاتنين مبنيين كبداية على نواة unix يعني كلهم اسمهم UNIX LIKE Operating system
    تصحيح بسيط ، نظام صن سولاريس مبنى على نواة مختلفة تماما عن نواة جنو/لينوكس لكن فى النهاية كلاهما يحقق معايير POSIX ﻷنظمة التشغيل بشكل كامل أو بشكل أغلبه متوافق، أما عن موضوع الصعوبة فالأمر نسبى للغاية يختلف من شخص لآخر ، ما جعل انظمة يونكس أصعب استخداما هى صعوبة تطورها من قبل المجتمع المشارك بسبب الرخص التى تتقيد بها ، صن سولاريس حتى فترة سابقة لم يكن نظام مفتوح المصدر ونظرا للتطور الهائل لجنو/لينوكس وسحبه البساط من تحت أرجل الجميع فتحت صن أغلب الكود المصدرى الخاص بالنظام تحت إسم open solaris ، فهو مكون من نواة سولاريس بالإضافة إلى تطبيقات gnu مع مساهمات المجتمع المشارك

أما بالنسبة للحماية أغلب الشركات تتجه الآن إلى الإعتماد على نواة جنو/لينوكس فى بناء انظمة الحماية الخاصة بها ، فنسبة دخول جنو/لينوكس إلى سوق الشركات التجارية فى تزايد مستمر ومن الممكن الرجوع إلى تقارير منظمة IDC عن جنو/لينوكس بخصوص هذا الشان

عضو

تصحيح بسيط ، نظام صن سولاريس مبنى على نواة مختلفة تماما عن نواة جنو/لينوكس لكن فى النهاية كلاهما يحقق معايير POSIX ﻷنظمة التشغيل بشكل كامل أو بشكل أغلبه متوافق، أما عن موضوع الصعوبة فالأمر نسبى للغاية يختلف من شخص لآخر ، ما جعل انظمة يونكس أصعب استخداما هى صعوبة تطورها من قبل المجتمع المشارك بسبب الرخص التى تتقيد بها ، صن سولاريس حتى فترة سابقة لم يكن نظام مفتوح المصدر ونظرا للتطور الهائل لجنو/لينوكس وسحبه البساط من تحت أرجل الجميع فتحت صن أغلب الكود المصدرى الخاص بالنظام تحت إسم open solaris ، فهو مكون من نواة سولاريس بالإضافة إلى تطبيقات gnu مع مساهمات المجتمع المشارك

أما بالنسبة للحماية أغلب الشركات تتجه الآن إلى الإعتماد على نواة جنو/لينوكس فى بناء انظمة الحماية الخاصة بها ، فنسبة دخول جنو/لينوكس إلى سوق الشركات التجارية فى تزايد مستمر ومن الممكن الرجوع إلى تقارير منظمة IDC عن جنو/لينوكس بخصوص هذا الشان

عندك حق أنا كنت أقصد ان هما الاتنين Unix-Like حابب اوصل للراجل ان الاتنين في طريقه التعامل معهم بالنسبة لل Administrator بتكون متشابهة لحد كبير نظرا لانهم كلهم واخدين من أسلوب اليونيكس فهو مع ان اللينكس الي طور الKernel الخاصه بيه Linus Torvalds وعمل كرنل خاصة وsun بنت نظامها بداية على نواة unix بس هما النظامين شغالين بأسلوب متاشبه لأن الهدف من مشروع جنو في الأول كان بناء تطبيقات تشتغل على unix platform بس تكون كلها Free ومفيهاش كود من اليونكس لانه كان تجاري الظاهر ان richard stallman بيحب يراعي شعور الناس الي معاهاش فلوس :D علشان كدا كل الانظمة دي مصنفة تحت نوع unix like

بس انا شايف ان عملية كون السولاريس سهل لواحد حابب يبتدي دراسة معتقدش انها هتكون صحيحه
    لأن السولاريس زي مانت قلت بالظبط هو نظام تجاري زيه زي ميكروسوفت وكمان المشكلة ان ميكروسوفت موجهه النظام بتاعها للhome users انما sun مالهاش دعوة بالناس دول sun كل تطبيقاتها اتوجهت للEnterprise market والشركات الكبيرة مش مستعدة تدفع فلوس في نظام تشغيل واحتمال انه يخلي السيستم كله يقع لمدة عشر دقايق فأغلبهم بيدوروا على الحاجة التجارية على الأقل علشان يكون في Technical Support مضمون مش هاخد النظام ومعرفش اكلم مين يصلحه بعد كدا وطبعًا شركة sun لها اسم كبير جدا علشان كدا كله بيتعامل معاها وهو متطمن

بس بشكل عام علشان الناس الي حابة تدخل في سكة الUnix-Like OS بداية الطريق الأفضل هي اللينكس لأنه هو الأكثر دعما والي هنلاقي شركات بتشرحه وناس بتشرحه وكمان هو مدخل كويس أوي لكل العائلة على بعض كدا ده حتى في شركات كبيرة جدا اتعاملت مع أنظمة اللينكس مؤخرا وعندك مثلا أوراكل الي هي حوت في السوق الوقتي عامله نظام لينكس اسمه UnBreakable Linux وعندك زي ما أخونا قال نظام Open solaris ده كمان واخد من تطبيقات جنو ويعتبر نظام وسط بين سولاريس واللينكس

يعني الي يتعلم لينكس كويس يكون فتح لنفسه بوابة على Linux , BSD , Solaris ودول من أهم الانظمة في السوق
    أما منتج شركة SUN قليل لما هتلاقي له شرح ولو حد لاقي له منتدى عربي بيتكلم عنه هيكون راجل محظوظ جدا
    فانت هتضطر انك تتعلمه بأقل موارد تعليم وأعلى سعر تدريب بس هو هيوفر لك شغل في شركات كبيره بجد

الف شكر ياباشا علي التوضيح وعلي وقت حضرتك متشكر جدا

عضو

يعني هو بجد ياجماعة الي حابب يكون System Engineer محترم وله وزنه لازم يتعامل مع الأنظمه دي
    أولا تبتدي باللينكس وتاخد وقتك معاه كدا سنتين تلاته
    وبعد كدا تتعامل مع BSD , Solaris لانهم أقرب حاجه لبعض يعني وكان السولاريس في مراحل تطويره مبني على BSD
    بعد ميكون عندك خبره في التعامل مع التلات انظمة دول انت كدا سمي نفسك راجل مميز في عالم أنظمة التشغيل

بس أنا عندي سؤال وجيه
    هو إيه الي جاب التوبيك ده جوا قسم شهادات سيسكو؟ :D

هو إيه الي جاب التوبيك ده جوا قسم شهادات سيسكو؟ :D

لان السؤال كان ماذا يفضل دراسته للمهتمين بمجال network لذا كان الافضل من وجهة نظري ان اضعه هنا لان الاخوة الافاضل هنا علي علم اكتر بهذا المجال

عضو

طيب أرجو أن تكون استفدت ووجدت ماتريد
    ولو محتاج معلومات زيادة أو مساعدة نحن في الخدمة

عضو برونزي الصورة الرمزية أيمن النعيمي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nourel2mar مشاهدة المشاركة
    حضرتك نظام لينكس هو مشهور لانه الاكثر سهوله والاقدر على التعامل مع المستخدمين المنزليين ونفس الوقت هو موجه للمبرمجين والمطورين واشهر شركات اللينكس وأقواها RED HAT دي بقا لو عايز تتعلم لينكس دي اعتبرها كانها ويندوز سيرفر مع الفرق الكبير الجوهري بينهم لان اللينكس مفتوح المصدر يعني اي حد يقدر يعمل منه النظام المخصص للاحتياج المناسب للشبكة

طيب بغض النظر عن الكلام الكتير ده
    انا عايز حضرتك يوصل لك صورة مهمة بس
    كونك تبتدي بالسولاريس ده يعتبر زي الي حب يطلع الجبل فقال انا هطلع الجبل من قمته
    لان السولاريس ده اصعب نظام تشغيل في التعامل معاه بجدارة وهو أقوى نظام تشغيل ف السوق في عالم الشبكات والأمن
    ده بيجيبه دايما الشركات الجباره اوي الي عايزين سيرفر يشتغل شهور وممكن سنين من غير ميتعمل له رستارت
    من الاخر كدا اقوى نظام تشغيل واصعب نظام واغلى نظام في السوق انا ارشحه لان يكون Sun solaris وده على فكرة لو حضرتك دورت على املنتديات العربي اصلا مش هتلاقي عنه ملومات كتير فكيف تريد ان تبتدي مشوار بيه؟
    وللتنويه كمان الكورس بتاعه اخر مره سالت فيها عليه الكورس الكامل تمنه 12 الف جنيه مصري
    بغض النظر عن صعوبته وانه تقيل بجد

انا ارشح لك اخي الكريم تبتدي باللينكس وده نصيحه قويه مني لان بلاش تبتدي من السكة الي تعقدك
    لما تتقن اللينكس هتقدر بسهوله ان شاء الله تنتقل للسولاريس

على فكرة اللينكس نفسه لما تدخله اصلا وتتعلمه هتحس انك مميز عن كل العالم الخارجي حتى لو كان مهندسين سيسكو وواخدين CCIE برده هتحس انك مميز عنهم لان الانظمه المفتوحة المصدر دي دنيا تانيه

وهي تجربه تستحق ان تخوضها لو كنت تبحث عن المعرفه الواسعة

ابتدي باللينكس على بركة الله
    ولتكن بدايتك من هذا المنتدى

WWW.LINUXAC.org
    وده منتدى عربي عظيم في اللينكس
    وانا اسف على وضع الرابط انا حاطه للاستفادة فقط

بالتوفيق اخي الكريم

إضافة جميلة اخ نور القمر
    اشياء مهمة واول مرة اسمعها
    :ah7:

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nourel2mar مشاهدة المشاركة
    طيب أرجو أن تكون استفدت ووجدت ماتريد
    ولو محتاج معلومات زيادة أو مساعدة نحن في الخدمة
    ربنا يكرمك ياباشا وكما قال الاخ الفاضل ايمن فالاضافات التي ضفتها مهمة ولم اكن اعلمها جزاك الله خيرا

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة