النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: رسالة إلى الأستاذ ياسر

مخالف للقوانين

رسالة إلى الأستاذ ياسر

أخى العزيز أولا بجد أنا بحبك فى الله
    أنا محاضر ICDL و كذلك صيانة و كذلك شبكات بس مجرد دبلومات المفروض إنى كنت سوف أعمل مع شركة يات للتدريب بس مش عارف إيه الموضوع عملت أكثر من إمتحان ثم إتصلوا بى وطلبوا الورق الخاص بى و فعلا إشتغلت كورس معاهم كان لواحد فقط فى منزلة و بعدها لم يوجد أى إتصال منهم المهم أنا حاصل على ICDL و A+ فهل حضرتك شايف إنى كده أنا ضعيف فى هذا المجال و محتاج شهادات أخرى
    أنا بفكر أحصل على CCNA ممكن أخذ الكورس ده فى يات إيه هو رأيك فى هذا الموضوع ممكن حضرتك تقولى أحسن شئ بالنسبة لى هو إيه كمان أنا بفكر أسافر السعودية ممكن تقولى رأيك إيه فى السفر حضرتك عندك خبرة فى هذا الموضوع كبيرة ياريت تفيدنى
    أرجو من عنده خبرة من الأعضاء أن يقدموا لى المساعدة بالرئى

عضو فضي

رد: رسالة إلى الأستاذ ياسر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helal_10g مشاهدة المشاركة
    أنا محاضر ICDL و كذلك صيانة و كذلك شبكات بس مجرد دبلومات المفروض إنى كنت سوف أعمل مع شركة يات للتدريب بس مش عارف إيه الموضوع عملت أكثر من إمتحان ثم إتصلوا بى وطلبوا الورق الخاص بى و فعلا إشتغلت كورس معاهم كان لواحد فقط فى منزلة و بعدها لم يوجد أى إتصال منهم المهم أنا حاصل على ICDL و A+ فهل حضرتك شايف إنى كده أنا ضعيف فى هذا المجال و محتاج شهادات أخرى
    أنا بفكر أحصل على CCNA ممكن أخذ الكورس ده فى يات إيه هو رأيك فى هذا الموضوع ممكن حضرتك تقولى أحسن شئ بالنسبة لى هو إيه كمان أنا بفكر أسافر السعودية ممكن تقولى رأيك إيه فى السفر حضرتك عندك خبرة فى هذا الموضوع كبيرة ياريت تفيدنى
    انا هقولك نصيحه ليك
    انا لسه مبتدا فى مجال الى تى

حصلت على icdl ذاكرت a+ و n+ و حاليا بذاكر ccna الحمد لله

عايز اقولك حاجه a+ و icdl مش هتوكلك عيش علشان ببساطه كل الدنيا بتعرف تصلح الكمبيوتر و تنزل نسخه و تشتغل على اوفيس و حتى لو انتا اشتغلت بيهم هتشتغل ايه هتصلح كام ويندوز و تكتب كام جملع على الورد يعنى هيكون مرتب ميت

لازم تدخل مجال يكون فيه طموح و اهداف زى مجال الشبكات مثلا
    الشخص اللى فى مجال الشبكات بيفضل طول عمره بيذاكر ياخد ccie و يودر على غيرها و هكذا علشان يوصل للقمه

اما الشهادات التعبانه اللى زى a+ و icdl فدى كل لزمتها انها تتكتب فى السى فى مش اكتر

فياريت تفهم كلامى كويس و ما تزعلش منه علشان ده الواقع

على فكره انا كنت زيك كده بالظبط قبل كده و كنت ناوى اكمل صيانه و تصليح و بعدين جرافيك و برمجه و كنت مش عارف اعمل ايه

لكن ربنا رزقنى بالمهندس ياسر الله يكرمه يارب هوا اللى دلنى على الطريق الصحيح

فجزاه الله خيرا و بجد عمرى فى حياتى ما هنسى جميله عليا

مخالف للقوانين

متشكرا جدا على هذه النصيحة أخى العزيز بجد كلمك صح أنا كنت بدرس كورس icdl اليوم مستوى الطلاب طالب جاء الكورس علشان البنت و طالب جاى علشان يثبت أنه مضحك و قليل المحترم

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

اخي الحبيب لن ازيد عن كلام الاخ جوست فهو اعطاك خير النصيحه
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو فضي

متشكرا جدا على هذه النصيحة أخى العزيز بجد كلمك صح أنا كنت بدرس كورس icdl اليوم مستوى الطلاب طالب جاء الكورس علشان البنت و طالب جاى علشان يثبت أنه مضحك و قليل المحترم
    للاسف الحكومه الله يسامحها هيا اللى خلت شهادة icdl تفه جدا

يعنى دلوقتى تلاقى المدرس عنده 50سنه و ناوى ياخد الشهاده طيب هيعمل بيها ايه و حتى لو اخدها هل يستطيع تطبيقها

للاسف انا اما رحت امتحن icdl شفت ناس كبيره جدا جدا فى السنتر و فى قاعه الامتحان لقيت واحد بيلف عليهم جروب كده بيمتحن و قاعد يحل لهم علشان هما كانوا بياخدوا الكورس عنده

انا عايز اقولك حاجه

انا فى الصيف اللى فات اديت دوره كمبيوتر لطلبه صغال ابتدائى و اعدادى
    المهم بدات ازاى معاهم قعدت احكى ليهم الكمبيوتر على انه قصه و بدات معاهم من الصفر يعنى ازاى الكمبيوتر بيتعامل و يتكلم لغه زى ما احنا بنتكلم عربى
    و كل حاجه من الصفر
    و يعنى ايه نظام تشغيل
    ووصلت معاهم لفضل الله الى تنزيل نسخه ( ماشى هيا حاجه هايفه بس اما طال يكون داخل صفر كمبيوتر و بعد شهر يعرف ينزل نسخه فده تمام )
    و عرفتهم الامتداد و البرامج و الفيروس و كلمتهم عن اللينكس

و كانوا حبين الموضوع ده بالظبط

و فى اخر الكورس قلتلهم دى البدايه انتوا كده فى اول الطريق ووضعتم اول قدم و عندكم الاساس

اللى بعد كده عايز يدخل اى مجال يدخله

حتى قعدت افصل معاهم المجالات
    قلت لهم الجرافيكس : الاعلانات اللى فى التليفزيون و افلام الكرتون و الصور
    برمجه : صناعه لعبة السمكه و وبرنامج الوورد و الفيروس
    و هكذا

دى لازم تكو البدايه مش النهايه ابدا

مخالف للقوانين

ده كان رد أستاذ عزيز جدا لى أرسلة على الخاص
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا قريت مشاركتك الخاصة برسالة الى الاستاذ ياسر

انا بصراحه معجبتنيش الردود بالمره

بس مقدرش اختلف مع حد بالعلن و خصوصا مع محاضر زي بس لكل واحد وليه رأية وليه خبراته العملية

الطموح حلو و الشهادات الكتير حلوه بس مش هيا المعيار في العمل

الشهادات اللي معاك كويسه مشاء الله و يفضل انك تزوده

بس ممكن تلاقي شغل بيها و في امكان محترمه و في الدول العربيه و بمرتبات حلوه

عمر مكان معيار صعوبة الشهاده وقوه الشهاده هو المحدد الاساسي للراتب او الوظيفه في معايير كتير

مثلا
    شهادة الاي سي دل ال اللي مش عجاباك
    ديه رزق ناس كتير
    ليه لان عليها طلب كتير جدا انات عارف معظم العرب جهلاء بالكمبيوتر
    شوف كام طالب ممكن يجي مركز عايز اي سي ديل وكام واحد عايز سيسكو

شهادة الايه بلس مثلا
    شوف لو شكره كبيره و هتحتاج كام تيكنيكال وواحد اة اتنين سيسكو

على فكره الحصول على شغل سيسكو صعب جدا صحيح مرتابها اعلى بس صعب الحصول على وظيفة فيها

و على فكره الفرق في المرتب عمره ما لا يتعدى الضعف
    يعني لو انت هتاخد مثلا 500 عمر ما بتاع سيكو هياخد 1000
    و الفرق ده يتعوض في كورس خصوصي او تحضير امتحان او تصليح جهاز او عقد صيانه مع شركه من الشركات او تركيب شبكه
    بتاع سيسكو ملوش غير شغله

تقدر تشتغل بشهاداتك وتطور نفسك في نفس الوقت

بصراحة ردودهم كانت محبطه جدا و استفزتني جدا علشان كده رديت عليك

اياك تتفرغ ولا تعقد في البيت علشان تاخد شهاده معينه لاء اشتغل و زاكر وانت بتتشغل و تطور من نفسك

من الحاجات المهمه جدا في مجالنا المظهر و طريقة الكلام وثقتك في النفس وده على اساسه بيتحدد المرتب

المهم شغل الجمجمة واستفيد من علاقاتك وانتشر وربنا هيرزئك ان شاء الله رزق زي الفل

عضو فضي

ده كان رد أستاذ عزيز جدا لى أرسلة على الخاص
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بس مقدرش اختلف مع حد بالعلن و خصوصا مع محاضر زي بس لكل واحد وليه رأية وليه خبراته العملية

عمر مكان معيار صعوبة الشهاده وقوه الشهاده هو المحدد الاساسي للراتب او الوظيفه في معايير كتير

مثلا
    ديه رزق ناس كتير

شهادة الايه بلس مثلا

على فكره الحصول على شغل سيسكو صعب جدا صحيح مرتابها اعلى بس صعب الحصول على وظيفة فيها

و الفرق ده يتعوض في كورس خصوصي او تحضير امتحان او تصليح جهاز او عقد صيانه مع شركه من الشركات او تركيب شبكه
    بتاع سيسكو ملوش غير شغله

اياك تتفرغ ولا تعقد في البيت علشان تاخد شهاده معينه لاء اشتغل و زاكر وانت بتتشغل و تطور من نفسك

من الحاجات المهمه جدا في مجالنا المظهر و طريقة الكلام وثقتك في النفس وده على اساسه بيتحدد المرتب

المهم شغل الجمجمة واستفيد من علاقاتك وانتشر وربنا هيرزئك ان شاء الله رزق زي الفل
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اولا : مع كل احترامى للاستاذ الفاضل اللى رد
    لكن اسمح لى بالتعقيب

حقك الطبيعى لكل منا وجهة نظره

شهادة ال icdl مع نص الشعب المصرى و الكبير قبل الصغير بياخدها دلوقتى
    و شهاده تافه جدا للاسباب التاليه:
    انا ذاكرت الشهاده فى البيت و شفت الاسئله و حفظت بعضها ورحت امتحنت ( و الله لو بيمتحنوا اولى ابتدائى لكانوا صعبوا الامتحان شويه)
    يعنى ايه تكون معاك شهاده دوليه فى عمل فولدر جديد و مسحه و تقر تكتب قطعه و تلونها و تبروزها
    انا و الله معايا الشهاده بس و الله لا تهمنى فى شى و انا حصلت عليها لكى اكتبها فى السى فى ليس اكثر من ذلك

لو تعرف مكان
    اشتغل بيها قولى عليه انا معايا الشهاده و بعرف صيانه و مبادى شبكات يعنى عبقرى زمانى
    ممكن تفهمنى ليه الحكومه جعلت الشهاده اجبارى فى الكليات علشان ببساطه الشهاده تعنى للشخص الحاصل عليها انه بيعرف يشغل البى سى و يشتغل على كام برنامج
    ....... ادخل مواقع التوظيف وشوف طلبات الوظيفه و اراهنك لو لقيت icdl
    المرتب هيكون كام...........
    دلوقتى الراجل ال it فى اى شركه بيعرف icdl فهما ليه يجيبوا واحد غيره

كلام غريب اول مره اسمعه فى حياتى
    يعنى شهاده بقوة Ccie اكبر شهاده فى الشبكات مش معيار للحكم
    شوف الرمتبا الاعلى فى العالم فى مجال it و اراهنك لو لقيت icdl
    مرتب ccie بيوصل الى 50 الف جنيه
    اما مرتب icdl فاراهنك لو عدى ال 1000 جنيه

مثلا
    ديه رزق ناس كتير

اى واحد بيطلع بره و بيشتغل محاسب مثلا لازم يكون معاه الشهاده ليه علشان يعرفوا انه بيعرف فى الكمبيوتر
    و اعرف ناس كتير اصحابى سافروا بره و اشتغلوا بدون الشهاده

ده كان زمان يا استاذ
    الرعب دلوقتى متطورين جدا كفايه ان فيه ى المنتدى اكتر من عضو حاصل على ccie
    و كفايه ان افضل هاكر عربى من السعوديه
    و كفايه الشغل اللى بيعموله بالكمبيوتر مثل القبض على الجماعات المسلحه فى السعوديه و عمل فلتر للمواقع الاباحيه

الف طالب بيروح ياخد icdl مقابل 10 سيسكو لان ببساطه كل واحد له طموح و سيسكو صعبه و اللى بيشتغل بيها بيكون اسمه مهندس شبكات
    ممكن تقولى اللى بيشتغل بال ivdl اسمه ايه

شهادة الايه بلس مثلا

انتا بترد على نفسكلان النادر دايما هو الافضل

اوافقك الراى تماما بس لو لقيت شغل بيها هتغير مسار حياتك

بس انتا عندك مجال ميكروسوفت له شغل كتير جدا فى مصر

صحيح مرتابها اعلى ليس الاعلى فقط بل لا يوجد مقارنه

ّّّّّّّّّّّ!!!!!!!

البدايه فقط تكون ضعيفه لكن اللى بيوصل بيوصل

بتاع سيسكو ملوش غير شغله
    كفايه عليهم اوى
    طبعا
    انا لم اقل الا الواقع
    كل واحد له وجهة نظر
    طبعا
    اكيد
    كل واحد له رزق

.................

فى النهايه عايز اقول حاجه انا مش ضد الصيانه و الاى سى دى ال لكن و الله دول مافيهمش تطوير زى ميكروسوفت و سيسكو

عمرك شفت واحد معاه a+ icdl و مرتبه بيعدى ال 5000 الا اذا كان مدير كبير فى شركه كبيره

لكن انتا مممكن تشوف مهندس سيسكو بياخد 1000 جنيه وهوا لسه شاب

كل اللى قلتله وججهة نظرى البحته
    و انا بحترم وجهات النظر الاخرى

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

من الاخر و من غير مناقشات بلا جدوى
    اللي معاه CCNP مثلا غير اللي معاه ICDL
    ومن يقول غير ذلك فعينه بصيره و لكن يده قصيره

واذا كان العرب جهلاء بالكومبيوتر فأكيد جني مصباح علاء الدين هو من حضر لك افطارك اليوم
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية SyrianCyclone

شوف أخي الكريم

الاخ العزيز جوست تكلم و بإسهاب عن الموضوع و وضح العديد من النقاط و كذلك أستاذنا الكبير المهندس ياسر .

أخي إذا كنت تريد دراسة ال CCNA فلماذا المركز ال CCNA مشروحة بالكامل بالمنتدى و تقدر تدرسها لوحدك و خلال 30 يوم . كل بوم درس و تقدر تطبق كل شيء من لابات و تلاقي أسئلة و شروحات لمواضيع متقدمة في سيسكو , و كمان يوجد شرح ل CCNA Voice ( لحد الان كورسين ) و يوجد شروحات ل CCNA security
    و يوجد شروحات لأستاذنا الكبير ياسر رمزي لأغلب مواضيع سيسكو .
    نأتي الان لميكروسوفت يوجد شوروحات بالهبل لشهادة MCSE شرحا بعضها الاستاذ أحمد جودة و الاستاذ ياسر رمزي و العديد من الاخوان لهم جزيل الشكر . و يوجد شرح كامل ل MCSE للمهندس الرائع أحمد سرحان .

و يوجد أيضا ال Network + ياسر و A+ لأستاذ احمد جودة و Oracle للعديد من المهندسين المحترفين
    يعني بالنهاية اختار الذي تشاء و ادرسه و افهمه و روح امتحن فيه
    اه نسيت هناك شرح للبشمهندس مصطفى يشرح فيه Linux

طور من نفسك أخي على قد ما تقدر ولا تقف عند حاجز معين , يعني CCNA و بس كفي CCNP CCIP CCVP هناك شركات أخرى Juniber يعني العلم لا حدود له و بخاصة في مجال علوم الكمبوتر

انت تملك الان أبجد هوز ( تابع أخي حطي كلمن سعفص و إلخ ..... )

همسة لك أخي الحبيب :

الخاص يبقى بالخاص و هذه هي الغاية منه

بارك الله بيك و بجميع الاخوان
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="4"] الموت لكل خائن , خان وطنه و اهله [/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=SyrianCyclone&t=155660[/IMG][/CENTER]

مخالف للقوانين

شكرا أخى الحبيب على النصيحة التالية
    همسة لك أخي الحبيب :

الخاص يبقى بالخاص و هذه هي الغاية منه

بارك الله بيك و بجميع الاخوان

بس والله قصدى نفتح نقاش مفيد و أنا لم أذكر أسم الأستاذ بجد الرائع جدا و الراجل ياجماعة كل قصدة أستمر فى عملك و لكن طور من نفسك أنا على فكرة محاضر icdl منذ 4 سنوات فى هذه الفترة دخلى من icdl حوالى 2000 جنية لأن الساعة 15 جنية و أنا أعمل 6 ساعات يوميا ممكن أزود الدخل ده إن شاء الله بس فعلا نوع الطلابة مش كويس بجانب إنك نفسك تتعامل مع مجال تحب تكون متميز فيه icdl بجد فتحة باب رزق كويس بالنسبة لى و بالنسبة لناس كثيرة إن شاء الله سوف أذاكر ccna و بعدها mcitp
    شكرا للجميع بجد ناس محترمة جدا بس أرجو من الأخوه فعلا الأخوة يعنى نحن أخوه يجب عدم التجريح بالكلام فى رأى حد
    شكرا للجميع