صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 28

الموضوع: انا فااااااااشل

عضو

انا فااااااااشل

ياجماعه انا باخد كورس ccna في نيو هريزون في اسكندريه بس مش فاهم مش عارف ليه والعمليه معقده ومصطلحات كتير ومش عارف اعمل ايه ياريت حد يساعدني انا زهقت ونزلت الفيديوهات كلها اللي هنا بس مش نفس اللي بيديه المهندس اللي ف يالسنتر ياريت حد يساعدني

mahmoudkayed87@yahoo.com

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

رد: انا فااااااااشل

اسئل المهندس او المهندسه في ما لا تفهم وسيجبك
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضوية جديدة الصورة الرمزية doodi151

ياخى انت حاسس انك مش فاهم نصيحتى لك ابدا من الاول

عضو الصورة الرمزية hammooneel

نصيحتي ليك ابدا من الاول ذاكر بهدوء الاساسيات +N مع الكورس واستعين بالله وان شاء الله ربنا يكرمك

ان غزة .. وان جرحت فهي لن تموت

وان الأمة الاسلامية
    .. وان ضعفت فهي لن تستسلم

وهل بعد الليل البهيم
    .. الا فجر منير

عضو الصورة الرمزية Creed

اخي ما تضغط حالك ... مش كل الناس تفهم نفس الشي .. كلنا بدينا من الصفر وشوي تعوقنا ..
    والله ما بكذب عليك انا قريت ال CCNA 4 مرات ولما جيت اتعلم CCNP شاهدت كل حلقات الفيديو بتاعت الاستاذ محمد وما بخجل لاني عدت كمان مره بل بالعكس تعلمت كثير شغلات..

عضو

حاول تحدد ايه الى مش فاهمة بالظبط
    هل نقطة ضعفك الانجليزي ولا مصطلحات المنهج ولا الشبكات عامة
    في انتظار ردك أخي

عضو فضي

يا اخى كلمة فشل دى شيلها من قاموسك خالص
    لانه الانسان الفاشل هو الانسان الذى لا يسعى الى التقدم و الى العمل و يظل كما هو على نفس حالته

اما انت فانتا حاولت و لم توفق

اكتب هنا المواضيع اللى مش فاهيمها و ان شاء الله تلاقى اجابه واضحه جدا

عضو

انت فى الاول ولا دخلت جامد فى المنهج لانى ترتيب دراسه ال ccna اكاديمى مختلف عن شرح المهندس محمد بس هيجى عليك وقت تلاقى المعلومات كلها مترابطه ومتشابكه ومفيش بينها تعارض انت بس اصبر على نفسك وحاول تتعب شويه لانى المدرس مهما كان واكرر مهما كان مش هيديلك كل حاجه فى المنهج واتكل على الله وكمل اللى انت فيه ومترجعش تانى لنتورك بلس ولا غيرة انت خلاص دخلت فى المعمعه حاول بقى تسد وتبقى دكر وذاكر واجتهد ولكل مجتهد نصيب وبلاش روح الياس دى يا اخى

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

اجتهد وكرر المحاوله وحاول تطبق عملى لوحدك واللى مش فاهمه اسال المهندس اللى بيشرحلك دا حقك خليه يعيد من تانى النقط اللى انت مش فاهمها ومش تياس خليك نفسك طووووووووووووووووووووويل
    وربنا يوفقك

عضوية جديدة

يا جماعه انا تقريبا نفس حاله صاحب الموضوع باخد دلوقتي نفس الكورس بس انا في نص المنهج دلوقتي فاهم بنسبه 70% يعني محتاج مذاكره بس المره اللي جايه عندنا حاجه ف testking زي مراجعه وكدا قريب مره الانجليزي طبعا ضايقني رحت سايب المذاكره وقلت مش هذاكر انجليزي ...طبعا انا عارف اني لازم اذاكر انجليزي لان الامتحان بالانجليزي..بس في مشكله .... انا مش بعرف اقسم الشبكه ip
    يعني عندي 2 راوتر مش بعرف ادي ل كل راوتر ip علشان اعمل شبكه داخليه بين الاجهزه
    ياريت حد يساعدني علي فهم النقطه دي لاني حاولت كتير وعمال احاول ومش هييأس لغاايه ما اتعل...ارجو اني مكونشي طولت ولكم جزيل الشكر

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saun__paul مشاهدة المشاركة
    يا جماعه انا تقريبا نفس حاله صاحب الموضوع باخد دلوقتي نفس الكورس بس انا في نص المنهج دلوقتي فاهم بنسبه 70% يعني محتاج مذاكره بس المره اللي جايه عندنا حاجه ف testking زي مراجعه وكدا قريب مره الانجليزي طبعا ضايقني رحت سايب المذاكره وقلت مش هذاكر انجليزي ...طبعا انا عارف اني لازم اذاكر انجليزي لان الامتحان بالانجليزي..بس في مشكله .... انا مش بعرف اقسم الشبكه ip
    ياريت حد يساعدني علي فهم النقطه دي لاني حاولت كتير وعمال احاول ومش هييأس لغاايه ما اتعل...ارجو اني مكونشي طولت ولكم جزيل الشكر
    شوف الرابط ده
    https://www.4shared.com/file/5225486...0/_online.html

فيه شرح بسيط لكيفية اختيارك لل subnet على أساس عدد الأجهزة

وإذا لم تفهم منه شيء

ارفع رسمة للي انت عايز تعمله وأنا أوضحلك ازاي تكتب الأيبيهات

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saun__paul مشاهدة المشاركة
    بالنسبه للانجليزى انتا مش لازم تذاكر القواعد و غيره
    انتا اهم حاجه تعرف المصطلحات كويس جدا و تكون قادر على ترجمة الجمله
    يعنى هتتعب شويه
    انا عايزك تعمل ايه : تجيب كشكول و ى مصطلح او كلمه تلاقيها فى امتحان التست كنج او غيره دونها علطول و راجع على الكشكول كل مره

............... و بالنسبه لتقسيم الشبكه خد الكتاب ده و اطبعه و ذاكره كويس و لو فيه اى حاجه قولها

https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=146741

.............. و بالسبه لاعطاء ip للروتر

هتدخل على الروتر الاول
    r1(conf t)#interface fastethernet 0/0

دى معناها ان الروتر عنده انترفيس 0/0 انا هدخله علشان اديله ايى بى

ip address 10.0.0.1 255.0.0.0

انا كده اديت ايبى للانتريس و كمان اديته سب نت ماسك

#####################################

و نفس الحكايه تدخل على الروتر التانى و تديله ايبى مثلا 11.0.0.1

لو فيه اى حاجه مش مفهومه قول و ان شاء الله تجد الاجابه

عضو الصورة الرمزية dooby__

اذا ما عندكش اساس في الشبكات
    لازم تاخد كورس N+ في الاول

مخالف للقوانين

من يجد صعوبة في الدراسة وحده فقد تنفع معه الدراسة في مجموعة. أدعوكم للاشتراك في تجمع دراسة ال CCNA . هنا: https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=147860
    البداية يوم 21 ديسمبر إن شاء الله.

عضو

والله انا اشتغلت سنتين في الشبكات لكن مش على اجهزة سيسكو عند موزع لشكره تي ايه داتا وغير اني خريج معهد حاسب الي وخدت كذا كورس قبل كده لكن المشكله في المصطلحات هو بيقول كلام كتير وكده وانا بتحرج اسئل لما الاقي الكل فاهم وانا شكلي هيبقى وحش المشكله في انه بيتكلم انجليزي كتير وبيشرحلنا على انه كل اليل قاعدين عباقره مش مثلا يقدر انه في ناس ممكن تكون مش فاهمه مش كله خريج هندسه اتصالات يعني المفروض كان يشرحلنا ويديلنا كل جزء بتيجي عليه اسئله ازاي ولكن انا المفروض ليا اعاده مجانا لو كانت نسبة حضوري ميه في الميه وان شاء الله هكمل معاه لحد الاخر وبعد كده اعيد بقه واشوف محاضر تاني بس ياريت دعواتكم انه ربنا يسهلي ويوفقني

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات