صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 19 من 19

الموضوع: ساعدوووني يارجالة احترت...

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

رد: ساعدوووني يارجالة احترت...

انا شايف كده انك زودت في البوردة 200 ج يمكن مش هستفيد بيهم في كسر السرعة لاني مش بكسر سرعة ولا بتاع ... يبقى مش كفاية ال جيجابايت؟؟
    العفو أخى العزيز ده واجب
    بالنسبه للبورده انا أخترها صراحه لأنى بحاول أبعد عن جيجابايت قدر الامكان وخصوصا أن فى بديل أفضل جدا وهو ASUS لكن مفيش مشاكل طبعا تقدر تجيب الجيجابايت

كمان زودت في الباور وغيرت النوع مع اني سمعت ان الـ OCZXSTREAM 600 WATT حلو وكفاية ... فارجوك وضحلي النقطة دي ... خصوصا اني مش هكسر سرعة ولا هكسر حاجة خالص ... :o
    OCZ شركه محترمه طبعا بس زى ماوضحت فى النقطه اللى فاتت وهلخص لحضرتك أنى بقول لحضرتك على تجميعه لو انا مكانك هشتريها
    بالتالى انا بحاول أختار أفضل حاجات متوفره أو موجود الكويس وفى الافضل فبحاول أختارلك الافضل دايما

وبالنسبة للكيس أنا كان غرضي كيسة والسلام ... يعني التهوية كويسة وبس لكن الشكل مش هاممني أوي... فايه حكاية النوع ده و مالها ال 333 ؟
    دى بقى لا زم أعترض عليها أصل حضرتك هتجيب جهاز ما شاء الله عالى وهيبقى فى ضغط وحراره عاليه منه بالتالى انت محتاج كيسه كويسه وكبيره وتهويتها قويه وده متوفر فى الكيسه الStorm Scout طبعا فى الافضل لكن دى سعرها مناسب والافضل متغيرهاش بال333

اوعى تفتكرني بنتقد أو حاجة زي كده لا أبدا انا بس بحاول افهم الانسب ايه... عشان كنت عاوز اخد الزيادة دي واحطها في كارت الشاشة يكون أفيد للألعاب..
    لا أبدا مفيش حاجه يا أخى وحقك انك تحالو تفهم طبعا لأن أنت اللى هتدفع 7800 شهيد لازم تتأكد انت بتدفع فلوسك فى أيه

وبالنسبة للريزولوشن أنا بلاحظ ان في اختبارات الكروت غالبا الريزولوشن إما 1650*1050 أو 1920*1080 ... لكن الاخير طبعا تقيل عالكرت اللي هجيبه وممكن يديني 20 فريم ولا حاجة في لعبة زي كرايسس خصوصا مع الانتي اليزنج ... فاللي تحتيه علطول هو ال 1650*1050 مش كده؟؟ ..بس كده ياسيدي
    فعلا 1050*1680 هى اللى قبلها على طول
    لكن زى ماوضحت لحضرتك ممكن تلعب على أقل من كده كمان لو عايز

ثوانى يا حج كل حاجة تفرق ودى مش اسماء ترويج دى فرروووق وهى اللى بتحدد السعر حط شاشة 20000 جنب شاشة 50000 وجرب فيلم هتحس بالفرق
    https://www.overclock.net/monitors-d...al-2400-a.html

Yeah the Dynamic Is an bs number to get you in the store.
    I had to turn if off dynamic on my samsung, it was very annoying.
    المهم هو Typical ratio وهو فى الشاشتين 1:1000

انا بقالى اسبوع ببحث عن الشاشات ووقع اختيارى على SAMSUNG 2494HSلو هى مش هتفرق يبقى انا تعبت نفسى على فاضى مثلا ؟
    أحتمال دى حاجه حضرتك اللى تقدرها

أخيرا أخى صاحب الموضوع بناء على كلامك ده تعديل للتجميعه

CPU INTEL Core I7 920 2.66GHZ QPI: 4.8GT/s L2 1MB L3 8MB = 1675 EGP
    MotherBoard GigaByte GA-EX58-UD3R = 1250 EGP
    VGA Sapphire 5770 1GB GDDR5 = 1150 EGP
    HardDisk Western Digital WD6401AALS 640GB = 430 EGP
    Ram OCZ 6GB 1600MT/S CL7 = 1150 EGP
    PSU OCZ StealthXSream 600W = 480 EGP
    Case Cooler Master Storm Scout NoPSU = 525 EGP
    Monitor Samsung 2333SW 23 Inch = 1050 EGP
    ---------------------------------------------------------------------
    Total = 7710 EGP

طبعا شئ طبيعى أن 4890 يتفوق على 5770 حتى لو كان الفرق قريب لكن انا بقول لحضرتك على 5770 لأن 4890 هيكون صعب التخلص منه مستقبلا ده غير أن سعره حاليا غالى
    عموما قرر براحتك أما 5770 أو 4890
    لكن يفضل أنك متنزلش فى باقى الجهاز لأقل من كده
    بالتوفيق إن شاء الله
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

أستاذ VMIDOV أنا شاكر ليك جدا على اهتمامك ومتابعتك ...

حضرتك أقنعتني فعلا بموضوع الكيسة رغم انها أغلى شوية لكن مش مشكلة ...بس ياترى هي موجودة؟...

بس بالنسبة للباور . حضرتك قلت ال OCZ كويس .. و ANTEC أفضل ... طب عشان اطمئن ... كلام نهائي ال OCZXSTREAM 600 WATT كويس كماركة و كـ 600 وات ؟؟؟

وكمان الشاشة ال 2333SW تمام يعني أجيبها ؟ ... بصراحة شكلها جميل جدا :ah39:

وال DVD SONY مش كده؟؟

يبقى كده خلاص قربت استقر عالجهاز ومفيش غير كارت الشاشة بس هو اللي هفكر فيه كويس ... والحمد لله انه مش حاجة ثابته زي المعالج والبوردة...

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غاوي ألعاب مشاهدة المشاركة
    أستاذ VMIDOV أنا شاكر ليك جدا على اهتمامك ومتابعتك ...

حضرتك أقنعتني فعلا بموضوع الكيسة رغم انها أغلى شوية لكن مش مشكلة ...بس ياترى هي موجودة؟...

بس بالنسبة للباور . حضرتك قلت ال OCZ كويس .. و ANTEC أفضل ... طب عشان اطمئن ... كلام نهائي ال OCZXSTREAM 600 WATT كويس كماركة و كـ 600 وات ؟؟؟

وكمان الشاشة ال 2333SW تمام يعني أجيبها ؟ ... بصراحة شكلها جميل جدا :ah39:

وال DVD SONY مش كده؟؟

يبقى كده خلاص قربت استقر عالجهاز ومفيش غير كارت الشاشة بس هو اللي هفكر فيه كويس ... والحمد لله انه مش حاجة ثابته زي المعالج والبوردة...
    الكيسه المفروض هتكون متواجده فى خلال الشهر القادم إن شاء الله

هات الOCZ مناسب لأستخداماتك وإن شاء الله يكون كويس معاك

الشاشه توكل على الله وهاتها-ده رأيى-

تمام الDVD Sony Optiarc AD7240S

وألف مبروك مقدما
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

أشكرك على مساعدتك ... وبارك الله فيك

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2