النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: يتلحقوني يامتلحقونيش

عضوية جديدة

يتلحقوني يامتلحقونيش

السلام عليكم ورحمة الله

اخواني الاعزاء اول مشاركة لي في منتداكم الرائع ويارب الاقي عندكم حل لما قد تكون مشكلة
    انا امبارح اشتريت جهاز dell studio 1555
    بالمواصفات الاتية

Intel® Core™2 Duo T6500
    4GB DDR2 RAM
    320GD HARD DISK

المشكلة اني من المفترض اني خده لقطة اشتريته ب4100 وفقا للاسعار اللي سمعتها في اكثر من مكان
    السؤال بقى هو كده لقطة ولا اضحك عليا لاني لما روحت وفحصته اكتشفت انه صيني ولاني بكره كل ماهو صيني فهل الاجهزة ديه اصلا صينية ولا ده تقليد
    انا كده كده هالم الكلية كلها وعلى سموحة عدل ومجزرة احتمال تحصل هناك بس عشان خطري انا على حق والجهاز مضروب ولا هنضرب الراجل ظلم

وبعدين لو الجهاز طبيعي ومية مية النصيحة ايه اصلى ناوي اجيب واحد زيه لاختى ، في ايه النصيحة وامكانياته حلوة ويعيش ولا خصوصا ان في ناس خوفونى من البطارية

وحاجة اخير انا عارف اني هاترفض وهتتلغى عضويتي من كتر اسئلتي بس معلش اخوكم جديد في الخط بالنسبة للبطارية اشحنها لما تخلص ولا قبل ماتخلص والافضل لو انا جنب مصدر كهربي اشتغل منه ولا ده يضر الشاحن

وفي النهاية حسنة ومعلومة قليلة ترفع بلاوي كتيرة واخي الحبيب تخيل وصاحب المحل في العناية المركزة واولاده تقى واحمد بيعيطوا لانه اضرب ظلم رحمة بيه وبأسرته ارجو الرد لاني نازله النهاردة عشان بعض الاكسسوارات

عضو

رد: يتلحقوني يامتلحقونيش

سعر الجهاز مفيش فيه مشكله ان شاء الله المفروض البروسيسور بتاعك 2.4 جيجا مضبوط ؟

وكارت الفيجا الخارجى

ATI Mobility Radeon HD 4570 - 512 MB, Core: 680 MHz, Memory: 800 MHz, GDDR3, 7.14.10.0621

لو الكلام ده مظبوط يبقى مفيش اختلاف وبالنسبه لل Dell الموجود فى السوق صينى إلا من رحم ربى.

بالنسبه للبطاريه فطول ما انت قريب من مصدر كهرباء يفضل نزع البطاريه والعمل مباشره من الكهرباء وده افضل لعمر البطاريه الافتراضى

انقسمت الاراء بخصوص الشحن عند فروغ البطاريه تماما او قبل انتهاء الشحن

ولاكن اظن الشحن قبل انتهاء البطاريه تماما افضل
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

============================

ارجوك لاتقراء وترحل أبدى رأيك فقد يفيد الاخرين

إداري سابق

إيه يا باشا انت مغمقها ليه كدة ؟ روق يا عم
    بس ياريت يا معلم تبقى تختار اسم مناسب للموضوع عشان تسهل الموضوع
    و يا باشا اسأل براحتك احنا تحت أمرك
    و بالنسبة لموضوع الصينى فتقريبا 99.9 فى المية من الأجهزة اللى موجودة فى السوق صينى و أصلية طبعا يبقى ماتقلقش من الموضوع ده خالص
    أما السعر فحسب المواصفات يعتبر كويس جدا و لو كارت الشاشة منفصل يبقى لقطة بجد
    أما موضوع البطارية فأغلب اللاب توبات حوالى ساعتين و نص إلى 3 ساعات و فى أجهزة إلى 5 ساعات و 10 ساعات بس دى موديلات غالية و نادرة قوى
    و عشان تحافظ على البطارية كويس راجع الموضوع اللى فى توقيعى هيفيدك جدا إن شاء الله
    يعنى الخلاصة إنك ماتقلقش خالص و ماتظلمش صاحب المحل معاك و ماتنساش إنك جايب جهاز ديل و اللى تعتبر من أقوى و احسن شركات اللاب توبات على مستوى العالم

عضوية جديدة

بجد شكرا على سرعة الرد
    واسف على بطئ الرد لاني والله في معمعة الامتحانات فاانا في اخر سنة والحياة طلمة معايا على الاخر فارجو ان تسامحوني
    مرة تانية لكم جزيل الشكر ريحتوا قلبي لاني بجد كنت قلقان

إداري سابق

العفو حبيب قلبى
    الله يوفقك فى الامتحان و يريح قلبك

عضو

انقسمت الاراء بخصوص الشحن عند فروغ البطاريه تماما او قبل انتهاء الشحن

ولاكن اظن الشحن قبل انتهاء البطاريه تماما افضل
    فعلاً كلام مضبوط 100/100

واذا كنت ناوي تشغل اللاب توب لمدة اربع الى ستة ايام باستخدام الكهرباء وتخلي البطاريه تريح لا تنسى تفرغ البطاريه الى النهايه .

بهذي الطريقه :

اذا بقي في البطاريه حوالي 10/ 100 اعد تشغيل اللاب توب و خليه شغال على البويس لما يطفي الجهاز لحاله عشان تفرغ البطاريه الى النهايه لانه في وضع الويندوز لا تفرغ الى النهايه بل تفرغ الى 7 /100 تقريبا ًو بعدين احتفظ بالبطاريه خارج الجهاز و اشتغل على الكهرب

لكن مش تطول و انته راكن البطاريه لانها راح تخرب عليك .

وبالتوفيق ان شاء الله للجميع ,

إداري سابق

أعتقد إنه الأحسن طبعا إنك تشحن البطاية قبل ماتفضى شحن
    يعنى اوعى تسيبها لما تفضى شحن
    ياريت تراجع الموضوع اللى فى توقيعى

المفضلات