صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17

الموضوع: يا جماعة الهاردوير .. أيهما أفضل ati 5850 أم ال x box

مخالف للقوانين

يا جماعة الهاردوير .. أيهما أفضل ati 5850 أم ال x box

يا خبراء ما هو رأيكم ؟
    أنا محتار ما بين الاثنين
    فالمعروف أن ال xbox هي ذات محرك ألعاب رهيب ودقة ونقاء الصورة ممتازة
    ولكن هاد الكرت المرعب حيرني
    أنا محتار بين الاثتين
    يعني إذا كان الكرت قادر على إعطاء أداء أفضل أنا هشتريه وخاصة أنه أغلى من ال xbox قول السعر مو مشكلة
    بس أنا يهمني الأداء أو بالأحرى فرق الأداء
    هل فرق الأداء واضح مابين ال ati 5850 وما بين x box أو البلايستيشن 3
    هل يعوضني الكرت أو يغنين عن أجهزة ال games هذه ؟
    بماذا تنصحوني يا خبراء ؟
    لدي بور سبلاي عملاقة من أسوس 750 واط
    يعني الإمداد الكهربائي جاهز وما ينقص غير الكرت
    أرجو نصيحتكم .. مع ذكر الأسباب طبعا
    ومشكورين مقدما على أي رد مفيد
    ..

عضو فضي الصورة الرمزية زيزوالميزو

رد: يا جماعة الهاردوير .. أيهما أفضل ati 5850 أم ال x box

مفيش امتع من الجيمز على البى سى والكارت ده هيديك قوة جرافيك جبارة بس ميزة الاكس بوكس العابو كتير وبتنزل قبل البى سى يعنى لو عايز تلعب كتير يبقى اكس بوكس عاوز جرافيك ومتعه يبقى الكارت ده طبعا وانتظر راى بقيه الشباب وان شاء الله يفيدوك

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زيزوالميزو مشاهدة المشاركة
    مفيش امتع من الجيمز على البى سى والكارت ده هيديك قوة جرافيك جبارة بس ميزة الاكس بوكس العابو كتير وبتنزل قبل البى سى يعنى لو عايز تلعب كتير يبقى اكس بوكس عاوز جرافيك ومتعه يبقى الكارت ده طبعا وانتظر راى بقيه الشباب وان شاء الله يفيدوك
    بارك الله فيك أخي الكريم .. والله طمنتني عشان أنا جدا مغرم بالكرت
    بانتظار مزيد من الردود

عضوية جديدة

سلام,

بكم الكارت عندكم, لأني ناوي أشتري واحد مثله

مخالف للقوانين

أخي الكريم الكرت عنا بالسوري 17500 ل .س
    يعني ما يعادل ال 388 دولار تقريبا

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

طبعا الpc هو الآحدث والآقوى فى عالم الآلعاب .....ولكن افضل ان تنتظر نزول الفيرمى من NVIDIA
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S@M مشاهدة المشاركة
    طبعا الpc هو الآحدث والآقوى فى عالم الآلعاب .....ولكن افضل ان تنتظر نزول الفيرمى من NVIDIA
    مشكور أخي الكريم على مرورك .. ولكن برأيك ؟
    هل الفيرمي سيكون بذواكر DDR 5

عضو برونزي الصورة الرمزية DoN OcTaViO

xbox360 بلا نقاش
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue][URL="https://www.youtube.com/watch?v=qm-Jdv9NTL0"]*لا اله الا الله محمد رسول الله*
    *يارب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك*
    *لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين*
    *رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا ورسولا*
    *اللهم اغفر لى ولوالدى ولكل من احب ولجميع المسلمين*
    *اللهم انت ربى لا اله الا انت خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بذنبى فاغفر لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت*
    [/URL][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Blue] [URL="https://www.youtube.com/watch?v=qm-Jdv9NTL0"] [IMG]https://thm-a04.yimg.com/nimage/dfc95a495b0914f4[/IMG]
    ربنا يشفيهم[/URL]
    [/COLOR][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية صوت الإبداع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DoN OcTaViO مشاهدة المشاركة
    xbox360 بلا نقاش
    :confused: لماذا الموضوع مطروح للمناقشة
    xbox زي ما أفاد الإخوة رسومه ممتازة لكن لا يتفوق على الكمبيوتر ولكن ألعابه تنزل قبل الكمبيوتر :ah16:وهذه نقطة قوية

عن تجربة شخصية جميل جدا أن تلعب على كرت جبار برسوم ممتعة جدا مع سماعات احترافية أشوفها قمة اللعب (جهاز غيري:D) لذلك أرشح الكمبيوتر

وفي نفس الوقت جميل أن تلعب اللعبة فور صدورها
    التحدث أثناء الغضب كالإبحار خلال العاصفة :ah36:

عضو الصورة الرمزية Kpanii

من الأفضل ATI 5850 عموما لأنه مجال الكمبيوتر مفتوح وليس نمطه محدود وتقدر تفعل اي شيء بالجهاز من باب التحديث هكذا يفوق الكمبيوتر عن غيره من اجهزة الترفيه
    أما الأكس بوكس نمطه محدد هو و Sony Ps3 لا تستطيع عمل باتش وتجربته عليه في لعبة كرة قدم :D
    ولا تستطيع عمل اي تحديثات للعبة GTA IV والجرافيك ممتاز عليه بطاقة الأكس بوكس هي الـ Sony Ps3 بطاقة 512Mb لكن تختلف كثيرا عن البي سي
    المهم والخلاصة ان اردت المحدود رغم سبق هذا الجهاز بالألعاب يبقي اشتريه
    اما لو عاوز تعيش كل لحظة في التحديث والجديد يبقي هات البطاقة دي
    ومبرووك عليك دا او دا

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kpanii مشاهدة المشاركة
    من الأفضل ATI 5850 عموما لأنه مجال الكمبيوتر مفتوح وليس نمطه محدود وتقدر تفعل اي شيء بالجهاز من باب التحديث هكذا يفوق الكمبيوتر عن غيره من اجهزة الترفيه
    أما الأكس بوكس نمطه محدد هو و Sony Ps3 لا تستطيع عمل باتش وتجربته عليه في لعبة كرة قدم :D
    ولا تستطيع عمل اي تحديثات للعبة GTA IV والجرافيك ممتاز عليه بطاقة الأكس بوكس هي الـ Sony Ps3 بطاقة 512Mb لكن تختلف كثيرا عن البي سي
    المهم والخلاصة ان اردت المحدود رغم سبق هذا الجهاز بالألعاب يبقي اشتريه
    اما لو عاوز تعيش كل لحظة في التحديث والجديد يبقي هات البطاقة دي
    ومبرووك عليك دا او دا
    مشكور عزيزي على مرورك الكريم .. وأنا والله معاك .. كلامك صحيح 100 %
    خلاص . أنا حشتري الكرت بإذن الله

عضو ذهبي الصورة الرمزية Mezoxin

جهازك اللي فوق اولي بتحديث المعالج وليس كارت الشاشة , لإن ال HD5850 حيبقى مخنوق بأداء المعالج , ثانيا رأيي تجيب ال xbox طالما عندك جهاز pc قادر علي تشغيل الالعاب , وتبقي قادر تلعب الالعاب اللي بتنزل للإثنين ,و سواء الجرافيكس علي ال كمبيوتر أو ال 360 فـال اثنين بالمستوي اللي يسمحلك ان تتمتع باللعب بشكل كبير جدا و إن كان الكمبيوتر أفضل في الجرافيكس لكن الفارق مش للدرجة اللي تفرق معاك في اللعب , كلامي مش موجه لحد معين لكن الناس بقت بتحدت اجهزتها بشكل فظيع !! :D , يعني أنا مثلا جهازي من 2007 ولا مره قابلني مشاكل في تشغيل الالعاب على اعلي مستوي على دقة 1440x900 و AA عليَّ 2X مثلا ماعدا , كريسيس ودي كل الكروت بتعاني معها حتي اعلي الكروت الموجودة حاليا , و GTA 4 نظرا للحاجه الي معالج اقوي وذاكره أكبر , ومع ذلك بقدر أشغلهم بشكل سلس جدا مع اعدادات مازالت بتديني Gaming Experience جيدة جدا , فمتنساش إن السبب الرئيسي لشراء كارت شاشة قوي أو منصة العاب هو الالعاب :D: :D , ومش مجرد إني يبقي عندي اقوي حاجة
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php/un=Mezoxin/t=155660[/IMG][/CENTER]

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mezoxin مشاهدة المشاركة
    جهازك اللي فوق اولي بتحديث المعالج وليس كارت الشاشة , لإن ال HD5850 حيبقى مخنوق بأداء المعالج , ثانيا رأيي تجيب ال xbox طالما عندك جهاز pc قادر علي تشغيل الالعاب , وتبقي قادر تلعب الالعاب اللي بتنزل للإثنين ,و سواء الجرافيكس علي ال كمبيوتر أو ال 360 فـال اثنين بالمستوي اللي يسمحلك ان تتمتع باللعب بشكل كبير جدا و إن كان الكمبيوتر أفضل في الجرافيكس لكن الفارق مش للدرجة اللي تفرق معاك في اللعب , كلامي مش موجه لحد معين لكن الناس بقت بتحدت اجهزتها بشكل فظيع !! :D , يعني أنا مثلا جهازي من 2007 ولا مره قابلني مشاكل في تشغيل الالعاب على اعلي مستوي على دقة 1440x900 و AA عليَّ 2X مثلا ماعدا , كريسيس ودي كل الكروت بتعاني معها حتي اعلي الكروت الموجودة حاليا , و GTA 4 نظرا للحاجه الي معالج اقوي وذاكره أكبر , ومع ذلك بقدر أشغلهم بشكل سلس جدا مع اعدادات مازالت بتديني Gaming Experience جيدة جدا , فمتنساش إن السبب الرئيسي لشراء كارت شاشة قوي أو منصة العاب هو الالعاب :D: :D , ومش مجرد إني يبقي عندي اقوي حاجة
    والله معاك حق في كل كلمة قلتها .. أنا سألت عن ال X BOX وطلعت أرخص من الكرت بس على أساس أنها بدون هارد .. إيه رأيك ؟ أجيبها بدون هارد ..
    وبصراحة لو ما جبتهاش أنا حجيب ال MSN 4870 عشان أرخص .. وكده أكون طورت كمبيوتري بمبلغ لأبأس به .. يعني مخسرتش كتير
    الكرت ده سعره حوالي 9500 ليرة سورية يعني أرخص من اللاتنين اللي فوق
    وأنا بصراحة جيبو بس عشان البرو 2010
    ودي صورة الكرت
    ..
    يعني أظن أن الكرت ده يمشي اللعبة بأعلى دقة ..
    أنا حنزل موضوع جديد أسأل فيه عن الكرت ده وأظن أنو حل وسط ما بين الاتنين

عضو برونزي الصورة الرمزية يونس محمد

جهاز xbox360 جاهز في تشغيل الالعاب لكن لازم تنتبه لملاحضة الجهاز لازم يكون جاسبر او فالكون لانو الاصدارين بتمتعن بقلة الحرارة اما انا ايام ما كان عندي hd 4850 كان يعطيني جرافيك افضل منو بكثير وجهاز xbox 360 كان عندي لمدة سنة وخرب بسبب الحرارة الزايدة انتبه لاصدار الجهاز وسنة الصنع لازم تكون خلال 2009 وكرت 5850 بعطيك جرافيك افضل بكثير وحاليا عندي جهاز بلاستيشن 3 والجهاز الي في توقيعي وا ن شاء الله اكو ن افدتك

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يونس محمد مشاهدة المشاركة
    جهاز xbox360 جاهز في تشغيل الالعاب لكن لازم تنتبه لملاحضة الجهاز لازم يكون جاسبر او فالكون لانو الاصدارين بتمتعن بقلة الحرارة اما انا ايام ما كان عندي hd 4850 كان يعطيني جرافيك افضل منو بكثير وجهاز xbox 360 كان عندي لمدة سنة وخرب بسبب الحرارة الزايدة انتبه لاصدار الجهاز وسنة الصنع لازم تكون خلال 2009 وكرت 5850 بعطيك جرافيك افضل بكثير وحاليا عندي جهاز بلاستيشن 3 والجهاز الي في توقيعي وا ن شاء الله اكو ن افدتك
    مشكور عزيزي على مرورك ونصيحتك المفيدة .. بس شكلي ونظرا للضائقة المادية حجيب كرت msi 4870 فإيه رأيك بالكرت ده ؟

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة