النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: أريد رأي الخبراء في مشتت Cooler Master HYPER TX2

عضو

أريد رأي الخبراء في مشتت Cooler Master HYPER TX2

السلام عليكم
    كنت انوي شراء مشتت احترافي في مزانية 150 او 200 جنيه بالكتير فوقع اختياري على Cooler Master HYPER TX2
    ولكنني لا اعلم مدى كفائته وهل يستحق سعره ام لا
    واريد من الاخوة الخبراء بمنتدانا الغالي رايهم في هذا المشتت او ترشيح اخر بنفس السعر اذا كنت اسئت الاختيار
    دي صورة للمشتت

Specifications CPU Socket Intel Socket LGA775
    AMD Socket (AM3 / AM2+ / AM2 / 940 / 939 / 754)
    CPU Support Intel
    Core 2 Extreme, Core 2 Quad, Core 2 Duo, Pentium Extreme, Pentium Dual-Core, Pentium D, Pentium 4, Celeron Dual-Core, Celeron D, Celeron

AMD
    Phenom, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Athlon X2, Sempron
    Dimensions 108.3 x 123.7 x 136.5 mm
    Weight 482 g
    Heat Sink Dimensions 90 x 44 x 136.5mm
    Heat Sink Material Copper base/ Aluminum Fin/ 3 heat pipes
    Heat Pipes Dimensions ø6 mm
    Fan Dimension (W / H / D) ø92 x 25 mm
    Fan Speed 1800 R.P.M.
    Fan Airflow 41.76 CFM
    Fan Air Pressure 1.58 mm/H20
    Bearing Type Long life bearing
    Fan Life Expectancy 40,000 hours
    Fan Noise Level (dB-A) 22dBA
    Connector 3 pin
    Rated Voltage 12 V
    Start Voltage 7 V
    Operating Voltage 10.8~13.2 V
    Rated Current 0.18 A
    Input Power 2.16 W
    وشكرا مقدما على ردودكم على استفساري

عضو بلاتيني الصورة الرمزية Stone

رد: أريد رأي الخبراء في مشتت Cooler Master HYPER TX2

YouTube : intel 2600k with Noctua NH-D14

Case
    : Cooler Master High Air Flow 932 (Painted) || Display : ASUS VE276Q Black 27 inchs || Sound Card : Creative Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty
    Headphones : ATH-AD700 || Mouse : Logitech G9 Laser || Mouse pad : Steelseries Fnatic || Keyboard : Logitech G15 || CPU Cooler : Noctua NH-D14

عضو الصورة الرمزية رامز5005

مشتت جميل

مخالف للقوانين

لا انصحك بالمشتت ده أفضل تنتظر وتجيب hyper212 plus

الأستاذ اسلام بيقول انه هيتوفر علي أخر يناير

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

انصحك بعدم الآستعجال حاليا ....لآنة توجد مجموعة من المشتتات ...الرائعة سوف تتوفر فى مصر فى القريب
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

عضو

شكرا لكل الناس المحترمين اللي ردوا عليا ربنا يجازيكم خير بس للأسف الرد اتأخر وانا اشتريت لكن الحمد لله كان اختيار موفق لحد ما المشتت من وجهة نظري هايل جدا جدا بالنسبة لسعره انا فعلا جبته ب200 جنيه ومقتنع تماما انو يستاهل سعره ده وفعلا كان اداءه رائع وانا مش محتاج اكتر من كدة حتى لو كان من الفئة المتوسطة فهو والحمد لله اعطاني اداء انا راضي عنه بنسبة 100%100

عضو الصورة الرمزية hany31

الف مبروك على المشتت
    ممكن اعرف انتا جبته منين وايه اخبار درجه الحراره معاك بعد تركيبة :D

عضو

دي تجربة بسيطة لكسر السرعة عملتها من خلاله

الصورة دي لدرجات الحرارة بعد الضغط الكامل ببرنامج prim حوالي اكتر من نص ساعة انا عارف ان الكسر ممكن ميكونش مظبوط فسامحوني لان دي اول تجربة
    ليا لكسر السرعة ومستني رأيكم وتوجيهاتكم وكمان ياريت اعرف رايكم في درجات الحرارة والكسر بشكل عام

ملحوظةفي الصورة سرعة مروحة الباور سبلاي عذرا دي مش مروحة الباور سبلاي دي مروحة المشتت بس هيا جاية بوصله3Pin فمعرفتش اعمل ايه فوصلتها مكان مروحة الباور)

عضو برونزي

مشتّت جيّد وكسر سرعة ممتاز ، لي تعقيب على المروحة، فهي ضعيفة بعض الشيء...
    عمر افتراضي قصير نسبيّاً، ضخ هوائي متواضع ومستوى ضوضاء عالي قليلاً، ألا يوجد متحكّم لسرعة دوران المروحة ؟؟، أرى أنّها تعمل بكامل قوتها ؟!، ماذا عن الضجيج الصادر هل هو مزعج ؟.
    "هذه المشاركة بواسطة الهاتف الجوال"

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany31 مشاهدة المشاركة
    الف مبروك على المشتت
    ممكن اعرف انتا جبته منين وايه اخبار درجه الحراره معاك بعد تركيبة :D

شكرا الله يبارك فيك بالنسبة للمشتت انا دوخت عليه لحد ما لاقيته هو قليل اوي في السوق لكن الحمد لله لاقيته انا اشتريته من مول سوق العصر من محل اسمه كمبيو داتا سنتر بالنسبة لدرجات الحرارة هيا هايلة بصراحة على ما اعتقد
    في الوضع العادي للمعالج 34 للنواة (0) /و النواة (1) 30 بدون ضغط
    في الوضع العادي مع الضغط الشديد
    42 للنواة (0) /والنواة (1) 36
    بالنسبة للكسر انا كسرت المعالج لسرعة 3.690 وارفقت الصور للتجربة بالمشاركة السابقة ليا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bigmaster مشاهدة المشاركة
    مشتّت جيّد وكسر سرعة ممتاز ، لي تعقيب على المروحة، فهي ضعيفة بعض الشيء...
    عمر افتراضي قصير نسبيّاً، ضخ هوائي متواضع ومستوى ضوضاء عالي قليلاً، ألا يوجد متحكّم لسرعة دوران المروحة ؟؟، أرى أنّها تعمل بكامل قوتها ؟!، ماذا عن الضجيج الصادر هل هو مزعج ؟.
    شكرا لحضرتك على ردك وملحوظاتك
    بالنسبة لسرعة المروحة انا مش عارف هيا كدة كويسة ولا لأ بس التبريد هايل جدا فأنا شايفها من وجهة نظري كويسة وبعدين سرعتها 1900RPM فبتهيألي انها معقولة
    بالنسبة لعمرها الافتراضي مش عارف برضه ده شيء بتاع ربنا
    وعلى فكرة المشتت معاه ضمان سنة بس ياريت حضرتك توضحلي ايه السبب اللي خلاك تقول كدة اكيد دي حاجة انا معرفهاش ياريت توضح
    رغم انها لو عاشت السنة بتاعت الضمان دي يبقا تمام عملت بحقها وزيادة.
    بالنسبة للمتحكم في السرعة
    هيا اكيد زي كل المراوح ممكن التحكم في سرعتها بس هيا شغالة كدة عشان انا وصلتها على المذر بورد مكان مروحة الباور سبلاي
    لانها جاية بوصة3PIN وطبعا مدخل مروحة المعالج في اللوحة الأم 4PIN ومن هنا طبعا مش عارف اتحكم في سرعتها .
    لو الاقي عند حضرتك او عند أحد من الأخوة الافاضل بالمنتدى حل يبقى كتر خيركم.
    أما بالنسبة لصوت المروحة واصدار الضجيج منها : المروحة صوتها هادي جدا جدا تكاد لا تسمع منها اي صوت .
    لي ملوحظة المشتت ده
    عشان سعره رخيص تقريبا الناس كلها شايفة انو مش حلو رغم ان احد اصحابي عنده فينديتا ونفس المعالج بتاعي والأتنين في درجة حرارتهم مختلفوش
    بس كمان في موديل من كولر ماستر اسمه HYPER 212 PLUS
    ومتوقع نزوله مصر تقريبا بأقل من 300 جنيه على الرغم من تفوقه على جميع المشتتات التي يصل سعرها اكثر من 400 جنيه
    ده رأيي واعتقد ايضا ان انا الوحيد في المنتدى أمتلك المشتت ده عشان كدة مافيش معلومات عنه .
    وعلى فكرة تجربتي دي بالذات مع المشتت ده وضحتلي فكرة غلط كنت بدأت اقتنع بيها تماما
    وهيا فكرة المواقع اللي بتعمل ريفيو للمنتجات زي مثلا موقع overclockers
    النتائج عندي عن المشتت إختلفت كتير اوي عن الريفيو بتاعهم .ده رأيي الشخصي والله أعلم

عضو برونزي

المشتّت جيّد أخي قياساً لسعره المنخفض، لكنّه قديم وليس احترافي ولا وجود للمتحكم (سرعة دوران المروحة ثابتة)، أما بالنسبة للـ3pin الخاص بالتغذية لا مشكلة إن وصلته بمقبس 4pin الخاص بمروحة المعالج CPU FAN، والمروحة المفروض أن تستمر بالعمل 4 سنوات دون مشاكل، أيضاً مستوى الضوضاء جيّد جداً، لكن الأهم أن يكون الفرق جيّد في درجات الحرارة بعد الضغط لمدّة نص ساعة على الأقل وخاصّةً مع كسر سرعة.

عضو برونزي

ردّي الأخير بعد عمل جولة على الشبكة العنكبوتيّة بخصوصه .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bigmaster مشاهدة المشاركة
    المشتّت جيّد أخي قياساً لسعره المنخفض، لكنّه قديم وليس احترافي ولا وجود للمتحكم (سرعة دوران المروحة ثابتة)، أما بالنسبة للـ3pin الخاص بالتغذية لا مشكلة إن وصلته بمقبس 4pin الخاص بمروحة المعالج CPU FAN، والمروحة المفروض أن تستمر بالعمل 4 سنوات دون مشاكل، أيضاً مستوى الضوضاء جيّد جداً، لكن الأهم أن يكون الفرق جيّد في درجات الحرارة بعد الضغط لمدّة نص ساعة على الأقل وخاصّةً مع كسر سرعة.
    الا ترى يا اخي درجات الحرارة في هذه الصورة اثناء كسر سرعة المعالج E7200 الى 3.690GHz وبعد الضغط الكامل ببرنامج prime95 حوالي 30 دقيقة كيف كانت درجات الحرارة

كما ان درجات الحرارة
    في الوضع العادي للمعالج
    34 للنواة (0) /و النواة (1) 30 بدون ضغط
    في الوضع العادي مع الضغط الشديد
    42 للنواة (0) /والنواة (1) 36