صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 91

الموضوع: تجربتي مع Creative Gigaworks ProGamer G500

عضو فضي الصورة الرمزية wella1000

رد: تجربتي مع Creative Gigaworks ProGamer G500

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M Z مشاهدة المشاركة
    روعه ياكبير .. الموضوع وطريقة العرض والصب نفسه .. والسعر كمان .. ايوه السعر كمان
    1500 بالنسبه لطاقم سماعات " محترم " يعتبر صفقه رابحه تستحق الإهتمام

خصوصاً وإن السوق المصري عايز إسعافات اوليه من حيث موضوع السماعات ده
    كان كل اللي موجود كام حاجه تعبانه من كرياتيف على الاشهر في مصر مازوري " مش عارف مالو زوري هو انا كنت اشتكيت ؟ :D "
    على كام سماعه اللي عامله زي شغل الـ DJ ــهات وغالباً متقفله في مصر !

المهم ان الطاقم جبار فعلا
    لكن لو اتكلمنا عن المقارنه بينه وبين Logitech Z5500 - اللي انا شخصياً هاموت عليه - يبقى ايه النتيجه ؟
    تفتكرو نـ Go ahead في الصب ده ولا نستنى يمكن حد يعمل حركه مجرمه ويجيبلنا الـ Logitech Z5500 ؟؟
    فرق بسيط ولا فرق كبير يستحق الإنتظار على امل وصول اللوجيتيك ؟
    ايه رأيكوا ؟
    خلِّي بالك ال Logitech Z5500 كانت في Compu-me زمان be-2500 برده فـفرق 1000 جنيه احسبها وشوف
    وشكرا يا جماعة على ردكم بـالصراحة بتشجعه الواحد إنه يعمل مواضيع كده .............

إداري سابق

شكراً على المعلومات القيّمة أخي مينا..
    و سؤالي بالتّحديد كان عن أنظمة HTIAB و ذلك بسبب ارتفاع أسعار الأنظمة الأخرى بشكل كبير، إضافة إلى أنّه قرأت كلام عن أنّ تجميع أحدها يحتاج لخبرة كبيرة في مجال الصّوتيّات..
    و بصراحة اندهشت عندما علمت أن سمّاعات Bose لا تستحقّ أسعارها..
    [CENTER][/CENTER]
    [url]https://sayat.me/ramyg[/url]

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy 64 مشاهدة المشاركة
    شكراً على المعلومات القيّمة أخي مينا..
    و سؤالي بالتّحديد كان عن أنظمة HTIAB و ذلك بسبب ارتفاع أسعار الأنظمة الأخرى بشكل كبير، إضافة إلى أنّه قرأت كلام عن أنّ تجميع أحدها يحتاج لخبرة كبيرة في مجال الصّوتيّات..
    و بصراحة اندهشت عندما علمت أن سمّاعات Bose لا تستحقّ أسعارها..
    عفواً أخي العزيز

في الواقع سبب محبتي للكمبيوتر من الأساس كان الصوت

عام 1996 ذهبت لأول مرة الى سينما بها صوت مجسم وكان فيلم Independence Day

خرجت من السينما وأنا مبهور بالصوت

عام 1999 اشتريت الكمبيوتر وعام 2000 دخلت عالم ال Surround Sound ببطاقة صوت Creative Sound Blaster Live! 5.1 Platinum والسماعات التي ذكرتها سابقاً Creative DTT3500 Digital

وبالطبع الجيران اشتكوا والأهل بكوا ,,,,,,,,,,, وأنا ظللت أستمتع بالصوت :D

بالفعل عمل نظام صوتي متكامل يحتاج الى خبراء سواء في اختيار العتاد والأسلاك ونوع الوصلات وحتى الوضع في الغرفة فعلى سبيل المثال يجب وضع ال Subwoofer على الأرض مباشرة وفي ركن الغرفة بالضبط !

في العموم سماعات كمبيوتر متميزة + بطاقة صوت متميزة = أفضل من أي HTIAB حتى لو كان أغلى ثمناً

بالنسبة ل Bose فأنا قرأت عنها فضائح على الإنترنت منها على سبيل المثال :

-انها لا تقوم بعمل أية تخفيضات على منتجاتها في أي سلسلة محلات في الخارج حتى لو أراد المحل ذلك !

-انها تقوم بإستخدام سماعات أعلى جودة وتقوم بضبط الصوت بطريقة معينة واعداد الغرفة بطريقة معينة في ال Show Rooms الخاصة بها فينخدع من يشتري السماعات الأخرى المعدة للبيع :eek:

بالمناسبة :

سماعات Gigaworkd G500 أفضل من ال Logitech Z5500 في الأفلام والألعاب ولكنها أقل مع الموسيقى !

سأشتريها بإذن الله ولكن عندما أشتري مسكن خاص بي

إداري سابق

سماعات Gigaworkd G500 أفضل من ال Logitech Z5500 في الأفلام والألعاب ولكنها أقل مع الموسيقى !
    يوجد أيضاً سمّاعات G550 المفترض أنّها أفضل لكن لا أعرف إلى أيّ حدّ، عن نفسي فلقد سمعت صوت الـ G500 مع كرت صوت محترم، أمّا سمّاعات G550 فلم أسمع صوتها و لكنّها أغلى بشكل ملحوظ.
    سأشتريها بإذن الله ولكن عندما أشتري مسكن خاص بي
    بالتّوفيق إذاً..
    [CENTER][/CENTER]
    [url]https://sayat.me/ramyg[/url]

عضو بلاتيني الصورة الرمزية مراد البخاري 20

مبروك اخي العزيز وتقرير رائع

اخي رامي احب ان اضيف على موضوع فرق الاسعار انا الصراحة من تجربة خاصة مع انظمة jbl , kenwood ,pioneer,samsung ,yamaha المسرحية وتجربة عدد من انظمة الحاسوب الاحترافية الفرق بينهم كبير جدا جدا لكن هناك نقطة بالغة الاهمية وهي الحيز الذي سوف يغطيه النظام يعني انظمة المسارح المنزلية مفتولة العضلات تحتاج الى غرف كبير قليلة الاثاث لان فرط الطاقة الهائل يحتاج الى حيز يشغله يعني عندما تجمع نظام 5.1 من شركة jbl بقوة تتجاوز 2150 واط rms بمعاير jbl العالية وتضعها في غرفة 16 متر مربع لن تحصل على مبتغاك كما حصل معي في تجربتي كل الغرفة تهتز والصوت متادخل وغير موزع ام عند تجربة النظام في مساحة حوالي 100 متر مربع كان الاداء اقل ما يقال عليه مرعب

وشكرا
    TryHarder

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري

حياك الله أخى مراد
    فى الحقيقه كنت منتظر تعليق حضرتك على النظام نفسه
    فخبره حضرتك فىما يتعلق بالأنظمه الصوتيه كفيله بِبَتْ أى خلاف حول سعره او اذا ما كان يستحق
    ثمنه , و هو يعتبر واحد من اغلى الانظمه المخصصه للحاسوب فى مصر

بقوة تتجاوز 2150 واط
    :eek::eek::eek:

لا تعليق الحقيقه
    [CENTER]
    [/CENTER]

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مراد البخاري 20 مشاهدة المشاركة
    مبروك اخي العزيز وتقرير رائع

اخي رامي احب ان اضيف على موضوع فرق الاسعار انا الصراحة من تجربة خاصة مع انظمة jbl , kenwood ,pioneer,samsung ,yamaha المسرحية وتجربة عدد من انظمة الحاسوب الاحترافية الفرق بينهم كبير جدا جدا لكن هناك نقطة بالغة الاهمية وهي الحيز الذي سوف يغطيه النظام يعني انظمة المسارح المنزلية مفتولة العضلات تحتاج الى غرف كبير قليلة الاثاث لان فرط الطاقة الهائل يحتاج الى حيز يشغله يعني عندما تجمع نظام 5.1 من شركة jbl بقوة تتجاوز 2150 واط rms بمعاير jbl العالية وتضعها في غرفة 16 متر مربع لن تحصل على مبتغاك كما حصل معي في تجربتي كل الغرفة تهتز والصوت متادخل وغير موزع ام عند تجربة النظام في مساحة حوالي 100 متر مربع كان الاداء اقل ما يقال عليه مرعب

وشكرا
    ممتاز أخي مراد

يبدو فعلاً انك Audiophile محترف :ah7:

يوجد شيء آخر تذكرته

في معظم الأحوال تكون في سماعات الكمبيوتر المتوسطة أو حتى العالية قليلاً مشكلة كبيرة وهي ان دفعها للصوت يكون في اتجاه واحد ولهذا يجب ضبطها كي تتجه نحو المستخدم مباشرة

أما السماعات الإحترافية للمسارح المنزلية فتدفع الصوت بطريقة أخرى بحيث تملاً فراغ الحجرة بطريقة مذهلة

يستطيع أخونا wella1000 تجربة الوضعين بحيث مرة يضبط السماعات تجاهه مباشرة ومرة أخرى يوجهها في اتجاهات مختلفة ويلاحظ ان كان هناك تغير في الصوت الذي يسمعه أم لا

أخي رامي :

أشكرك

سماعات G550 أعتقد موديل أقدم

أنا عن نفسي أتمنى شراء Creative Gigaworks S750 7.1

عضو بلاتيني الصورة الرمزية MF88

موضوع هايل بجد و تقنيات تجنن

انا عندى سماعتين عاديتين من سنه 2001 و لسه مغيرتهمش بس دلوقتى بفكر جديا لسبب

انى اول مجبت الكارت ال 5770 و الشاشه ال 24 واحد صاحبى حب يتفرج معايا على فيلم و اختار فيلم

jennifers body و قاللى لا سماعاتك تعبانه انا هجيب السماعات الكريتف بتاعتى نظام صوتى 5.1

فضل يضحك عليا لانى كنت ببص ورايا كتير . لانى اعتقدت كل دقيقه ان فيه ناس جايه من ورايا

و الشاشه كبيره و الصوره متعه و الدنيا ضلاااام و الحمد لله انى دخلت الحمام قبل الفيلم

لانى اتفاجئت بالصوت و كأنى بداخل الحدث و من ساعتها و انا حاطط السماعات بتاعتى فى الدولاب مشوفتهمش

بقالى شهرين :D و هشترى نظام احترافى مع الكور i7 ان شاء الله

مخالف للقوانين

1000 مبروك اخى على (( النظام الصوتى )) الجديد
    و شكرا على التقرير الرائع

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

سمعات جبارة يا عزيزى ....الف مبروك ...

والموضوع رائع ...فعلا ...وتستحق علية تقيم لمجهودك البارز فى افادتنا من خلال تجربتك ..

والسماعات التي عندي هي Creative DTT 3500 Digital وهي 79 وات فقط !

اشتريتهم سنة 2000 :D

:eek:...وانا كمان اشتريت فى نفس التوقيت تقريبا ...فى عام 2000 ....الموديل اللى كان اقل شوية

فى المواصفات ..Creative DTT 2200 ....:D

حتى بالآمارة الصب بتاعك يا مينا كان ب 1350 ...

ان الصب بتاعى كان ب 650 بس

[CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HD5870X2 مشاهدة المشاركة

يوجد شيء آخر تذكرته

في معظم الأحوال تكون في سماعات الكمبيوتر المتوسطة أو حتى العالية قليلاً مشكلة كبيرة وهي ان دفعها للصوت يكون في اتجاه واحد ولهذا يجب ضبطها كي تتجه نحو المستخدم مباشرة

أما السماعات الإحترافية للمسارح المنزلية فتدفع الصوت بطريقة أخرى بحيث تملاً فراغ الحجرة بطريقة مذهلة

أنا عن نفسي أتمنى شراء Creative Gigaworks S750 7.1

انا معاك ايضا في هذه النقطة وبشدة وارجح ان السبب هو مدى الترددات الواسع التي تغطيه المجاهير الاحترافية وايضا اقطار هذه المجاهير التي تكون عادة اكبر من انظمة الحاسوب

بالنسبة للنظام الذي ذكرته نظام رائع جدا لكن انصحك ب Z-5500 لاسباب كثير جدا انا سمعت صوت النظامين والنظام الاخير اجود وارقى

وشكرا
    TryHarder

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الجوهرى مشاهدة المشاركة
    حياك الله أخى مراد
    فى الحقيقه كنت منتظر تعليق حضرتك على النظام نفسه
    الله يحيك

الصراحة النظام رائع وقوي لكن اريد ان اذكر بعض الايجابيات والسلبيات التي اراها كمستخدم

ان لا اريد الخوض في الايجابيات لانها معروفة نظام قوي- صوت نقي- ويغطي طيف تررددات واسعة -مصادق عليه من thx والكثير من الامور التي ذكرها الاخ الكريم في موضوعه

(خاصية الupmix جميلة جدا )

السلبيات واضحة في هذا النظام ليس من باب التقليل من هيبة النظام ولكن لوضع تقيم مناسب عند المستخدم كما ان السلبيات لا تنطبق على كل المستخدمين

اولا

مفهوم تعدد المداخل مظلوم بشكل كبير جدا اين مداخل ال optical والcoaxle

تقنية تعدد فتحات التهوية الصراحة من واقع تجربي تضعف من تجاوب الترددات الخفيضة وخصوصا اذا كان الصندوق صغير وقطر السماعة متوسط

كما ان الريموت سلكي وذلك مزعج جدا حيث كان من الافضل ان يكون لا سلكي

طبعا النظام يقارن ب z-5450 من شركة logitech تقريبا حيث القوة والسعر والتوجه متقاربين مع التفوق الواضح جدا للاخير حيث انه يغطي جميع النقاط السالف ذكرها ويفوقها

لتحري الدقة انا جربت اخيه الاكبر Creative Gigaworks S750 7.1 وقارنته z-5500 الصرحة سوف اتوجه للاخير بدون لحظة تفكير واحدة

وشكرا
    TryHarder

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S@M مشاهدة المشاركة
    سمعات جبارة يا عزيزى ....الف مبروك ...

والموضوع رائع ...فعلا ...وتستحق علية تقيم لمجهودك البارز فى افادتنا من خلال تجربتك ..

:eek:...وانا كمان اشتريت فى نفس التوقيت تقريبا ...فى عام 2000 ....الموديل اللى كان اقل شوية

فى المواصفات ..Creative DTT 2200 ....:D

حتى بالآمارة الصب بتاعك يا مينا كان ب 1350 ...

ان الصب بتاعى كان ب 650 بس

:eek::eek::eek:

ذكرتني باللذي مضى

يااااااه

كانت أيام

أنا فاكر موديل سماعاتك كويس وهو تقريباً كان زي سماعاتي ولكن بدون ال DD Decoder وكان Analog فقط

وفعلاً سماعاتي وقتها كانت ب 1350 جنيه بس كعادتي في الغلاسة فاصلت واشتريتهم ب 1300 بس في معرض الأهرام "أسيتكس" شهر فبراير سنة 2000 من شركة "تاج" :D

أعتقد ان فترة 10 سنوات على السماعات و 7 سنوات على كارت الصوت كافية جداً والتحديث الآن ضرورة من ضروريات الحياة !

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مراد البخاري 20 مشاهدة المشاركة
    انا معاك ايضا في هذه النقطة وبشدة وارجح ان السبب هو مدى الترددات الواسع التي تغطيه المجاهير الاحترافية وايضا اقطار هذه المجاهير التي تكون عادة اكبر من انظمة الحاسوب

بالنسبة للنظام الذي ذكرته نظام رائع جدا لكن انصحك ب Z-5500 لاسباب كثير جدا انا سمعت صوت النظامين والنظام الاخير اجود وارقى

وشكرا
    مضبوط أخي العزيز

اذن فأنت تنصحني بال Z-5500 أكثر من Gigaworks S750 أو Gigaworks ProGamer G500 ؟

أنا متأكد من ان ال Z-5500 أفضل من ناحية الموسيقى والأغاني ولكن هل هي أفضل في الأفلام والألعاب أيضاً (وخصوصاً الأفلام لأنها على قائمة أولوياتي الصوتية) ؟

عضو فضي الصورة الرمزية Don Khozzam

و الله شكله تحفه لكن عشان اجيبه لازم اكون عايش فى الصحرا او على البحر و الا الجيران كلها فى الشارع هتشتكى الا طبعا لو كسرت الحيطان و بنيت مكانها حيطان مانعه للصوت هههههههههه

انا عموما السب الجاى بالنسبه لى ان شاء الله هيكون الt6200 لانى الصراحه موهوم بيه..

عضو فضي الصورة الرمزية Raja'e

ماذا بقصد الاستاذ مينا بتهويه السبوفر ؟؟

انا عندي لوجيتك اكس 530 وواضع السبوفر تخت السرير وهو امامه فاضي يعني تحت السرير

هل هذا امن

اخي الف مبروح على السماعات الرائعه

ألاول في العالم العربي
    |||||||||||||||

صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة