صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 61

الموضوع: مصر.. دماغى راحت واعصابى تلفت عاوز اشترى جهاز ب 1750 AMD

عضو الصورة الرمزية shezo_egyption

رد: مصر.. دماغى راحت واعصابى تلفت عاوز اشترى جهاز ب 1750 AMD

انا من مركز سيدى سالم وليه اصدقاء فى مسير

انته اعتقد شوفت مره ان الكارت الداخلى فيها 3300 او 3200 فى msi

الشاشه عندى samaung sync master 793df فيها مشكله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

زمان كنت بلعب الالعاب الاستراتيجيه زى total mediv roma و ايمبير ارث + العاب الاكشن جداااااااااااا+ والتفكير tombrider وغيرها كتير

حاليا بعلب pes على اساس جهازى ماكنش يقدر يشغل غيرها ي غير توجهات زميلى على الكوره فقط لكن pes2010 ماكنتش شغاله عندى على كارت msi td128 ولا حتى pes2008

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

أخويا محمد الجوهرى :ah7::ah7:
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shezo_egyption مشاهدة المشاركة
    انا من مركز سيدى سالم وليه اصدقاء فى مسير

انته اعتقد شوفت مره ان الكارت الداخلى فيها 3300 او 3200 فى msi

الشاشه عندى samaung sync master 793df فيها مشكله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

زمان كنت بلعب الالعاب الاستراتيجيه زى total mediv roma و ايمبير ارث + العاب الاكشن جداااااااااااا+ والتفكير tombrider وغيرها كتير

حاليا بعلب pes على اساس جهازى ماكنش يقدر يشغل غيرها ي غير توجهات زميلى على الكوره فقط لكن pes2010 ماكنتش شغاله عندى على كارت msi td128 ولا حتى pes2008
    بالنسبه لأول جمله أعتقد تقصد ان الكارت الموجود فى بوردات MSI أو البورده دى على وجه الخصوص 3300 أو 3200
    الاول بس الشرائح الموجوده بكروت مدمجه الحديثه بس طبعا من AMD
    780G تحمل كارت مدمج HD3200
    790G بكارت مدمج HD3300
    785G بكارت مدمج HD4200
    نظريا وعلميا أقواهم وأحدثهم واغلاهم هى شريحه 790
    نظريا أقواهم فى كارت الشاشه هى 785G ولكن على ارض الواقع قد تجد ان 3300 و 4200 يتساوا تقريبا وهذا قد يكون سببه قوه الشريحه نفسها 790
    نرجع لموضوعنا
    البورده اللى بنتكلم عليها أسمها 785G معنى كده أنها شريحه 785 = كارت مدمج 4200 مش 3300 ولا 3200
    بالنسبه للشاشه فأستاذ محمد كان بيسأل لأن الشاشت كبيره الحجم LCD ولنقل 22-23 بوصه لكى تعمل بكفأه وترضى أحتياجاتك بالنسبه للألعاب فأنت تحتاج ألى كارت خارجى
    لكن بالنسبه للشاشه العاديه واللى عندى أختها حاليا فيكفيك كارت مدمج وسوف يكون ادائه مرضى وهتشتغل عليه كل الالعاب زى ما مكتوب فى أمكانيات جهازى الكارت المدمج هو 3300
    ومشغل عليه كل الالعاب ولعبه PES خصوصا شغاله على أعلى أعدادت بدقه 1280*1024

[CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

شكرا vmidov جدااااااااااااااااااااااااا وعلى طول فتره استحمالك ليه فى الاجابات

بس عارف انا عرفت ايه المشكله فعلا ترددى على اختيار اللوحه الام رغم انكم اجمعت على MSI 785-E53 لودخلت الموقع بتاع كلا الشركتين GA-MA785GT-UD3H حتلاقى ان جيجابايت بتعرف تسوق نفسها ومنتجها جدااا اسلوب عرض التقنيه فى المازر بورد رغم ان المفروض والاكيد ال 2 نفس التقنيات والصناعه مثال فى جيجيا تلقيه يقوللك مكثفات يابانى تعيش لحد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    تقنيه تبريد بنظذام مش عارف ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وهكذا عكس msi حتى كارت الشاشه الداخى ماكنتش عارف اوصل لنوعه
    تلاقى حتى فى كارت الصوت جيجا تقول نظام الدولبى ومكتره الكلام وعمله استيل للوحه اما msi i هوه اسم الكارت

ده فعلا الى محيرنى اخد اعجابى بالجيججا ولا ناس خبراء زيكم اجمعتم على msi

اشكرك على مجهودك معايه ومجهود الاخوه

شكرا vmidov جدااااااااااااااااااااااااا وعلى طول فتره استحمالك ليه فى الاجابات

بس عارف انا عرفت ايه المشكله فعلا ترددى على اختيار اللوحه الام رغم انكم اجمعت على MSI 785-E53 لودخلت الموقع بتاع كلا الشركتين GA-MA785GT-UD3H حتلاقى ان جيجابايت بتعرف تسوق نفسها ومنتجها جدااا اسلوب عرض التقنيه فى المازر بورد رغم ان المفروض والاكيد ال 2 نفس التقنيات والصناعه مثال فى جيجيا تلقيه يقوللك مكثفات يابانى تعيش لحد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    تقنيه تبريد بنظذام مش عارف ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وهكذا عكس msi حتى كارت الشاشه الداخى ماكنتش عارف اوصل لنوعه
    تلاقى حتى فى كارت الصوت جيجا تقول نظام الدولبى ومكتره الكلام وعمله استيل للوحه اما msi i هوه اسم الكارت

ده فعلا الى محيرنى اخد اعجابى بالجيججا ولا ناس خبراء زيكم اجمعتم على msi

اشكرك على مجهودك معايه ومجهود الاخوه
    لا ياباشا لا شكر على واجب ربنا يقويلك على الحيره اللى انت فيها
    معلش انا نسيت أقولك بس ألف ألف مبروك وربنا يتم فرحك على خير
    بالنسبه لموضوع الموقع
    اللى مكتوب انه موجود فى جيجابايت موجود فى MSI ويمكن أحسن بس الفكره ان MSi بتعمل عرض لأهم الحاجات بالنسبه لها ومش كل حاجه برده
    اما جيجابايت فتحب تعمل فرح لكل حاجه فى البورده
    وفى رأيى ده لا يسبب أى اعجاب بطريقه التسويق بالعكس انا شايف ان جيجابايت أقل باللى بتعمله
    بمعنى ان التاجر اللى معاه بضاعه مش على قدر المستوى المطلوب من المستهلك يعمل لها أعلانات ودعايه ويكتب فيها أشعار عشان تلاقى زبونها
    لكن الحاجه المحترمه بتتكلم عن نفسها ومش محتاج انه يعمل لها أى دعايه لأنها حاجه ليها زبنونها اللى بيقدرها
    دى طبيعه الحال فى أى سوق
    بالتالى خليك مع MSI بلا تردد

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

الف شكر واسف على عدم الرد عليكم لظروف صحيه اشكركم ومهما شكرتكم لم اوفيكم حقكم

سؤال انا شوفت اللوح الام asus بالصدفه دخلت على موقعها لقيت لوح ام ممتازه لكن بحس ان ماحدش بيتكلم عنها من فضلك ادخل اللينك ده https://asus.com/ProductGroup2.aspx?...yCKlQ4oSEtSu5m

وهل مافيش كلام عليها لانها غاليه ولا خارج المنافسه بالتفوق ولا لضعف انا شوفت الامكانيات بصراحهه تتفوق على msi +gigabyte

مثال اللوحه دى
    M4A785D-M PRO
    M4A785TD-M EVO
    M4A785TD-V EVO

عضو تقني سابق الصورة الرمزية masklove

مثال اللوحه دى
    M4A785D-M PRO
    M4A785TD-M EVO
    M4A785TD-V EVO
    معظم موديلات الاسوس نادرة الوجود في مصر
    اللي موجود في الموضوع المثبت للاسعار هو
    ASUS M4A79XTD EVO = 880 EGP
    واسوس قويه فعلا ولكن اين هي في مصر ؟!:confused:
    [CENTER][FONT=Tahoma][B][SIZE=4][COLOR=Red]يارب استر [/COLOR][/SIZE][/B][/FONT]
    [IMG]https://www7.0zz0.com/2011/05/16/18/645564013.jpg[/IMG]
    [/CENTER]

ده كفايه السعر الضعف تقريبا

يبقى نفضل فى حيره GA-MA785GT-UD3H
    MSI 785-E53

اكيد زهقتوا منى
    بس معلش اعذرونى

ده كفايه السعر الضعف تقريبا

يبقى نفضل فى حيره GA-MA785GT-UD3H
    MSI 785-E53

اكيد زهقتوا منى
    بس معلش اعذرونى
    انا شايف أن مفيش أى سبب إطلاقا للحيره اذا لم تجد ASUS فهات MSI الموضوع أسهل مما تتصور

[/CENTER]

تمسكك ده ب msi هوه الى فعلا تعبنى بحاول اجيلك يمين ولا شمال عشان تقولى جيجا لكن مازل رئيك صلب على msi
    اولا انشاء الله انا خلاص حجيب جهاز amd اقنعتنى بنسبه 99.9 %
    الى مزهقنى فى بحثى على النت
    نقاط قوه msi
    1- هى الاقوى مع amd
    2- هى الاسرع مع amd
    3- افضل فى نظام التبريد من الجيجيابايت
    نقاط الضعف ( غير موثقه )
    1- المرتجع منها كتير فى شركات الصيانه
    2- البعض بيقول وبيتكلم على نقطه المستور دين بيجيبوا لوح ام msi فرز ثالث مش الجوده الجيده فى مصر بالتحديد لكن خارجيا تختلف تماما عن الى بيوصل لينا
    3- اقل سرعه من الجيجا فى ال games
    4- اغرب معلومه شوفتها واحد بيشكر جدا فى ال msi بس بيقول اثبتت ضعفها مع شرائح via انا الى اعرفه ان msi كل شرائحها via اقصد الى شوفته بعينى وكمان اللوحه الام الى عيزينى اجبها MSI 785-E53 مكتوب ان الشريحه الداحليه via هل المعلوه صحيحه بوجه عام

ثانيا :- ةنقاط القوه لجيجيا بايت
    1- الاقوى مع الالعاب
    2- بحس ان الجميع بيتكلم عنها فى الاستفسارات يعنى الاكثر رواجا (( وعارف ان الاكثر رواجا مش الافضل دائما لكن برده اى قاعده بتتكسر ))
    3- جوده التصنيع لجوده المستورد عكس مشكله msi

نقاط الضعف
    1- وجود العضو vmidov و masklove وتمسكهم بنسبه vmidov %99.9 اما الاخ masklove بنسبه 95% والاستاذ محمود بلدياتى برده بس بنسبه اقل شويه نقول 60% وانتم ناس رئيكم ليه قيمه ووزن

2- اسمع انها اكثر سخونه من msi لكن بيتقال انها لا تؤثر على اداء الجهاز بشكل عام

عايز اعرف هل ال msi فيها مخرج dvi للتلفزيون full hd موقع الشركه مش بيفتح عندى لمشكله

نقاط ضعف MSI
    1- نقطه المرتجع دى انا بسمعها على أى بورده غير جيجابايت لدرجه أنى سمعتها حتى على ASUS سبحان الله فبلاش تثق فى الكلام ده
    2- نقطه المستورد : مستورد منتجات MSI هو شركه الطويل وموجود معانا فى المنتدى أتنين منها واحد مسئول عن منتجات CoolerMaster,Powercolor والاخر مسئول عن منتجات MSI واللى شوفته وسمعته أن الشركه محترمه جدا بدليل أشتراك أتنين على درايه وعلى علم بالهاردويير فى أكبر موقع عربى للهاردويير ولا أعتقد شكره بهذه السمعه تفعل ما قلته وعموما بستخدم حاليا MSI ولا أرى منها أى مشاكل ده غير اعضاء تانيه كتير هنا وعالميا هى البوردات الاكثر أستخداما مع AMD
    3- بالعكس MSI مثلا البورده اللى معايا أسرع فى الاداء من جيجابايت 790GP تقريبا ومساويه لأداء 790X من جيجابايت وما أقصده كل الاداء بالنسبه لجميع الاستخدامات بما فيها الالعاب غير أنها بتوفر كسر سرعه أفضل
    4- الشرائح التى تعمل بها جميع بوردات amd او المصنعه من AMD مثل هذه اللوحه وكل اللوحات الموجوده فى مصر هم
    جسر شمالى - جسر جنوبى
    والاتنين مصنعين من AMD
    اما الشريحه الVIA التى تتحدث عنها هى شريحه للFireWire وهو عباره عن وصله مثل وصله الUSB مثلا ولكن بسرعات أعلى ولأستخدامها للنقل مثلا يجب أن تمتلك كاميرا بها هذه الوصله وطالما أنك لا تمتلكها إذا لا فائده منها ولا تضر
    فرضا انك تمتلك كاميرا بها تلك الوصله فلن تجد أى تقصير لا فى اداء الجهاز ككل ولا فى اداء الوصله
    ومن الواضح ان من قال لك تلك المعلومه يظن أن هذه الشريحه هى من أساس البورده كالجسر الشمالى أو الجنوبى هذا ما فهمته من كلامك

بالنسبه لمزايا جيجابايت
    1-3 - تمت الاجابه عنهم سابقا
    2- الجميع بيسأل عنها ده لأنها مسوقه جيدا فى مصر منذ بدايه عهد الكمبيوتر وده لأن البائع والمستهلك وقتها لم يكن لديهم معرفه بها أو بغيرها فأختاروا الاقرب
    والمستهلك لم يرى لها منافس منذ البدايه وده لأسباب تسويقيه معروفه ................كفايه كده

بالنسبه لسوألك أعتقد تقصد وصله HDMI متقلقش الكارت المدمج به VGA,DVI و HDMI الخاص بنقل الصوره عاليه الجوده FullHD + صوت وإن كان أى من الوصلات الاخرى ستقوم أيضا بنقل الصوره بلا مشاكل اما وظيفه HDMI نقل الصوت بجانب الصوره

[/CENTER]

عضو تقني سابق الصورة الرمزية masklove

GA-MA785GT-UD3H
    بسيطة
    لو ناوي في المستقبل تجيب بروسيسور ثمنه اكثر من 1000 جنيه فاشتري ال MSI
    لو مش ناوي هات الجيجابايت هتسد معاك جامد بدون حيرة ولا حاجة
    ومدام انت مرتاح للجيجابايت اشتريها وعلي فكرة فعلا الجيجابايت الاشهر في السوق المصري لأن الشركتان اللي بيستوردوها عملين دعاية واغراق في السوق هائل جدا
    وأنا هختلف مع نفسي ومع كل اللي الاعضاء وهنصحك بالجيجابايت ليه ؟
    اسمها في سوق المستعمل (لما تيجي تبعها بعد كام سنه) كبير جدا ومن رأي ده كفاية جدا
    [CENTER][FONT=Tahoma][B][SIZE=4][COLOR=Red]يارب استر [/COLOR][/SIZE][/B][/FONT]
    [IMG]https://www7.0zz0.com/2011/05/16/18/645564013.jpg[/IMG]
    [/CENTER]

اخوانى الاستاذان vmidov و masklove

اسئلكم الان سؤال واضح واتمنى ان تجتمعوا على رد واضح حتى اذا دعا الامر الى مناقشه سريه بينكم :ah32: انا موفر مبلغ 600 جنيه لاتذيد جنيه واحد للوحه الام ومع العلم مش حجيب بروسسر يذيد عن 500 جنيه عشان الميزانيه 1800جنيه وانتم قولتوا التجكنولجيا بتتجه لتقليل الطاقه يعنى طلعوا قصه دعم 140 واط من المقارنه والامكانيات
    عايز مازر بورد الاحدث تكنولجيا والاجود تصنيع والافضل مع الالعاب بالتحديد (( عايز استمتع بمازر بورد مش اتبهدل جرى على الصيانه )) وتستحمل شغل لان استخدامى كتير جدااااااااااااا للحاسب بنسبه 90% من اليوم انا المبلغ حيكون معايه فى حدود 10 ايام انشاء الله
    ارجوا تتفقوا مع بعض تشاورووووووووووووووووووووووووووووواااااااااااااا

كأنى بسئل لاول مره تجميعه جهاز amd 1800 جنيه بدون شاشه و dvd والمواصفات بالرقم (( والله شهيد على اجتهادكم بامانه الراى والنصيحة )) واعتقد كده يكون الموضوع اتقفل لكن يشرفنى معرفتكم

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري

السلام عليكم
    كيفكم جميعا ؟
    على فكره الأمر مش مستاهل أى حيره
    البوردتين مستواهم عالى جدا
    الأفضليه طبعا ل MSI بالنسبه لى لسبب غريب جدا
    ان لما كنت عند ماكسيمم اول امبارح فتحتها و شفتها
    أولا عاجبنى أوى الترتيب بتاع الكابلات فيها
    خصوصا مخارج الساتا اللى موضوعه بشكل جميل اوى
    و راجع صور و انت تفهم قصدى إيه
    الكابلات بالشكل ده اريح بكتير من الجيجابايت
    و لكنى برجع و بقول لك انى مشغل الجيجابايت 24 ساعه فى اليوم
    و ما قالتش لا .... توكل على الله و هاتها
    و ما تحيرش نفسك اكتر من كده
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري

حكايه الضمان دى يا استاذى مساله نصيب
    نصيب و بس
    سبحان الله انا كنت جايب الشاشه زى الفل
    و فى يوم بشغلها الصبح ما اشتغلتش
    سبحان الله , مع انها عند ناس كتير و شغاله تمام
    بس انا كان نصيبى كده

على فكره , الفكر السائد فى بلدنا كلها كده
    بتكلم عن كفر الشيخ
    بص يا ميدو باشا .. أفضل بوردات هى الجيجابايت
    و احسن معالجات هى الانتل
    و مفيش رامات حلوه غير الكينجستون
    و الويسترن ديجيتال مالوش منافس مطلقاااااااا

و حيث كده يبقى توكل على الله و هات الجيجابايت

MA-785GT-UD3H

ممتازه
    و انا عندى اللى أقل منها شويه و الحمد لله ما خذلتنيش أبدااا
    مبروك مقدما
    [CENTER]
    [/CENTER]

استاذ محمد انا عارف الى بتقوله عايز اقولك معلومه عنى انا عمرى ماجبت جهاز كمبيوتر من شركه وقلت ليها هتيلى اعلى حاجه واشيل وامشى طول عمرى بجيب حجات بالرقم وطلب محدد المازر بورد intel by intel d 865perl كارت الشاشه msi td 128 + مخرج تلفزيون
    حتى كارت الدش مش بجب الى موجود وادفع وامشى لالالالالالاا
    اعلى مازر بورد فى الوقت ده كانت جيجا بايات 340 جنيه البورده بتعتى جبتها 680 جنيه
    كارت الشاشه افضل كارت كان جيجا بايت سعهره فكره 340 جنيه الكارت بتاعى كان 460 جنيه + معالج 2.8 كاش 1ميجا 1032 جنيه
    وفى الاخر بيتساوى بأى جهاز بينتيوم 4 سعره كان نصف سعر جهازى وكارت الشاشه بيلت ان كمان وكله فى بياعه المستعمل = سعر واحد

بدليل انى بقول دلوقتى عايز الافضل تكنولوجيا واستبعد فكره البيع لان فى الاخر الكل بيتساوى الى بيشترى مستعمل بيساوى الكل بسعر واحد بديل جهازى بيتباع ب500 جنيه زيه زى اى جهاز اسمه p4

انا عايز جهاز متوسط الفئه عشان ظروف المصاريف الى انا فيهه حاليا مع اقصى استفاده ممكنه من الملغ الى معايه

اذا احكم على التقنيه والسرعه والاداء وقلى اسم لوحه ام بناء على ذللك وابعد الافكار الشريره بتاعه محافظه كفر الشيخ عن الاستبدال والافكار السائده ما انا لو ماشى على القصه دى مش حكمل فى amd واروح لانتل

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة