صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: هاام جدا حول دراسة دورة mcse

عضوية جديدة

Exclamation هاام جدا حول دراسة دورة mcse

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا_ عايز اسجل اعجابى بالمنتدى الجميل ده واقول لكل واحد ساعد فى نشر علم ان شاء الله اجره عند ربه وفى ناس بتدعى له بظهر الغيب من غير ما يعرفها ولا تعرفه

ثانيا_ فضلا وليس أمرا ارجو من الساده المشرفين ومن سبق لهم الحصول على دورة mcse عدة توضيحات للدورة لانى بإذن الله خلاص هبتدى اذاكرها وفى نفس الوقت ليستفيد غيرى ممن له استفسار بخصوص الدورة واسف لو موضوعى هيزعج حد بس لييا شوية أسأله ومحتاج حد فاهم يجاوبنى وياريت بلاش اللى ميعرفش انه يجاوب عشان ميشتتناش معاه :confused:

نبدأ بسم الله

1- الدورة عباره عن سبع موديولات تمام طيب عرفنا ان فى اربعه اجبارى اللى همن 70-290 & 70_291 & 70_293 & 70-294

طيب بالنسبه لمبتدىء مثلى :ah35:على أى أساس يختار الثلاثة امتحانات الباقيه من حيث اللى هيفيده فى المستقبل لانى لما قريت فى صفحة ميكروسوفت لقيت انه فى كزا امتحان تختار منه

2- بالنسبه لطريقة المذاكره لو ممكن حد يفيدنا برضه نبتدى بإيه (الاهم قبل المهم) عشان يكون بطريقه مسلسله متعقدناش فى الدورة ونقدر نكملها :ah16:

3- هو ممكن انى اذاكر ماده وامتحنها واقعد فتره على ما اخلص الماده الثانيه وادخل امتحن ولا بيبقى بين كل امتحان وامتحان فتره محدده من مايكروسوفت

4- هل فعلا الواحد ممكن يذاكر دورة زى mcse ذاتى بنفسه مع العلم انى بجمع فيديو للدورة للمهندس احمد سرحان وقربت اخلص التحميل ان شاء الله بس حاسس ان فى حجات ناقصه فى الفيديوهات :ah32:

عشان كده عايز حد يقولنا ازاى نقدر نمشى مع الموك يعنى من الأخر اللى هيرد هنتقل عليه :ah34:بس ياريت يكون احد المشرفين او حد درس الدورة دى قبل كده وياريت يكون فى مجال للردود

وجزاكم الله عنا خيرا وجعله الله ف ميزان حسناتكم

عضو برونزي الصورة الرمزية أيمن النعيمي

رد: هاام جدا حول دراسة دورة mcse

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m2legend مشاهدة المشاركة

1- الدورة عباره عن سبع موديولات تمام طيب عرفنا ان فى اربعه اجبارى اللى همن 70-290 & 70_291 & 70_293 & 70-294
    طيب بالنسبه لمبتدىء مثلى :ah35:على أى أساس يختار الثلاثة امتحانات الباقيه من حيث اللى هيفيده فى المستقبل لانى لما قريت فى صفحة ميكروسوفت لقيت انه فى كزا امتحان تختار منه
    كل ما أكتبه هو رائي شخصي

بالنسبة لباقي الامتحانات عندك
    اول مجموعة سوف تحتار منها هي Operating system
    والخيارات المتاحة
    1-XP
    Vista-2
    Windows 7 -3
    وأنا أرشح اكس بي كأفضل خيار
    المجموyعة الثانية Design
    وهي خاصة بتصميم الشبكة
    والخيارات المتاحة
    Designing a Windows Server 2003 Active Directory and Network Infrastructure-1
    Designing Security for a Windows Server 2003 Network-2
    وأنا ارشح الاول الخاص بتصميم الشبكة وتوزيع السيرفرات

ملاحظة انا لم أدرس اي شيء عن هذه المجموعة يعني مجرد رائي
    المجوعة الثالثة والاخيرة
    والحيارات فيها كثيرة لكن سوف اذكر لك أهم اثنان برائي وهم
    Isa Server-1
    Exchange Server -2
    انا قمت بدراسة الايزا

2- بالنسبه لطريقة المذاكره لو ممكن حد يفيدنا برضه نبتدى بإيه (الاهم قبل المهم) عشان يكون بطريقه مسلسله متعقدناش فى الدورة ونقدر نكملها :ah16:
    أهم شيء في التسلسل هو اول 5 امتحانات
    الاول

xp
    وبعدها الامتحانات الاجبارية التى ذكرتها
    وطبعا أول واحد سوف يكون

70-290
    70-291
    70-293
    70-294

3- هو ممكن انى اذاكر ماده وامتحنها واقعد فتره على ما اخلص الماده الثانيه وادخل امتحن ولا بيبقى بين كل امتحان وامتحان فتره محدده من مايكروسوفت
    على راحتك وزي ما بتحب وأمتى مابتحب

4- هل فعلا الواحد ممكن يذاكر دورة زى mcse ذاتى بنفسه مع العلم انى بجمع فيديو للدورة للمهندس احمد سرحان وقربت اخلص التحميل ان شاء الله بس حاسس ان فى حجات ناقصه فى الفيديوهات

موضوع الدراسة الذاتية يعتمد عليك وعلى همتك
    وأغلب الاعضاء هنا يعتمدون على الدراسة الذاتية
    أبدا بمشاهدة الفيديو وبعدها اقرا من الكتاب وأرجع وأقول لك الكتاب ثم الكتاب
    لان مافي شرح فيديو بغطي أكثر من 55 %

وبالتوفيق ان شاء الله

عضوية جديدة

جزاك الله خيرا على ردك المنسق وافدتنى والله بردك ياريت اى حد عنده معلومه ما يبخلش علينا بيها

عضوية جديدة

طيب عايز استفسر على حاجه تانى معلش حضرتك قلت المذاكره من الكتاب مهمه ممكن حضرتك او أى اخ يفهمنى الموديول ايه الكتب الخاصه بيه ولو ممكن يشرح لى بطريقه مبسطه ازاى اقدر اتعامل مع الكتاب وهو بيبقى فى كزا كتاب ولا كتاب واحد لكل موديول لان واحد قاللى انه بيبقى فى guide وبيبقى فيه moc عايز بقى افهم لانى اللى قاللى كده مش بثق فى معلوماته ومش عايز ابقى عرضه لمعلومات اى حد غير واحد يكون محترف او بيدرس الدورة دى ومعلش تقلت على حضرتك
    جزاك الله خيرا

عضوية جديدة

Smile رد: هاام جدا حول دراسة دورة mcse

طيب عايز استفسر على حاجه تانى معلش حضرتك قلت المذاكره من الكتاب مهمه ممكن حضرتك او أى اخ يفهمنى الموديول ايه الكتب الخاصه بيه ولو ممكن يشرح لى بطريقه مبسطه ازاى اقدر اتعامل مع الكتاب وهو بيبقى فى كزا كتاب ولا كتاب واحد لكل موديول لان واحد قاللى انه بيبقى فى guide وبيبقى فيه moc عايز بقى افهم لانى اللى قاللى كده مش بثق فى معلوماته ومش عايز ابقى عرضه لمعلومات اى حد غير واحد يكون محترف او بيدرس الدورة دى ومعلش تقلت على حضرتك
    جزاك الله خيرا

ياريت ياجماعه حد يرد علييا فى الموضوع ده عايز اعرف الموديول له كم كتاب اذاكر منه ولو حد عنده الكتب دى يدلنى اجيبها ازاى 7عشان اعرف اذاكر صح

عضو الصورة الرمزية عادل شبل

يا بشمهندس خلى بال حضرتك معايا
    كورس MCSE عباره عن 7 امتحانات وكل امتحان له رقم زى المهندس ايمن ما وضح لحضرتك
    الامتحان الواحد عباره عن كتاب او اكتابين على حسب الامتحان يعنى مثلا امتحان 70-270 عشان تدخله المفروض تذاكر كتاب واحد وهو 2272 وامتحان 70-290 عشان تدخله المفروض تذاكر كتاب 2273 وهكذا باقى الامتحانات
    الكتاب الواحد عباره عن مجموعة موديولات زى بالضبط الوحدات او الفصول فى كتبنا العربيه الوحده الاولى والثانيه وهكذا بس هنا بتكون منفصله مش مجمعه مع بعضها زى عندنا
    اللى حضرتك هتذاكر منه هو ال MOC وهو الكتب المعتمده من ميكروسوفت عشان حضرتك تذاكرها اما لو عاوز معلومات اكتر عن ال MOC وعاوز تتعمق اكتر هتذاكر بعد ال MOC كتب تانيه اسمها Training kit لكن الرسمى اللى هتدرسه هو ال MOC
    ارجو ان تكون الامور وضحت لحضرتك ولو اى استفسار انا تحت امررك ولو اى كتب سواء MOC او Training kit انا تحت امرك ولو بحثت فى المنتدى كويس هتجد كل حاجه
    وعلى فكره الموديولات بتكون بصيغة pdf بتفتحها ببرنامج زى acrobat reader

عضو فضي الصورة الرمزية ssssss

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.adel مشاهدة المشاركة
    اللى حضرتك هتذاكر منه هو ال MOC وهو الكتب المعتمده من ميكروسوفت عشان حضرتك تذاكرها اما لو عاوز معلومات اكتر عن ال MOC وعاوز تتعمق اكتر هتذاكر بعد ال MOC كتب تانيه اسمها Training kit لكن الرسمى اللى هتدرسه هو ال MOC
    ارجو ان تكون الامور وضحت لحضرتك ولو اى استفسار انا تحت امررك ولو اى كتب سواء MOC او Training kit انا تحت امرك ولو بحثت فى المنتدى كويس هتجد كل حاجه
    وعلى فكره الموديولات بتكون بصيغة pdf بتفتحها ببرنامج زى acrobat reader

طيب يا بشمهندس ياريت تدلنى اقدر اوصل للكتب دى ازاى :D وانا لقيت بالفعل كتب بس كتب شركة Sybex فى كورس Mcse
    هل شركة Sybex ليها كتب مختلفه عن الدورة

اخر سؤال ومش هسأل تانى :ah35: هل اسئله الامتحان او الكتب بيحصل فيها تطوير كل مده بمعنى انى لو ذاكرت من كتب او اسئله من السنه اللى فاتت هلاقى حاجه متغيره لما ادخل الامتحان
    وجزاكم الله خيرا على سعة صدوركم

اولا الكتب حضرتك ممكن تبعتلى الميل بتاعك فى رساله خاصه وانا ابعتلك عليه اى كتب حضرتك هتحتاجها
    ثانيا مش هتسأل تانى ليه؟ اسأل براحتك!!!!!!!!!!
    وبالنسبه لتطوير الكتب هو فعلا بيحصل تطوير فى الكتب لكن مش بصفه مستمره وبيكون كنوع من التعديل او اضافه حاجات بسيطه وعشان كده بتلاقى ان ال MOC كذا اصدار منها A او B او C وانا بأذن الله تعالى هابعتلك اخر اصدار اللى هو C
    اما موضوع الامتحان ده مفيش داعى للقلق منه خالص لان الامتحان موجود على النت (لكن مش فى المنتدى وممنوع تسأل عن امتحانات داخل المنتدى لان ده ممنوع بامر من ادارة المنتدى) وحضرتك هتذاكره او بالاصح هتحفظه وتدخل تمتحن وتجيب 1000/1000

حضرتك ممكن تسمع مقطع الفيديو ده هيوضحلك الامور شويه هو مقطع صغير 3 ميجا تقريبا

https://www.4shared.com/file/1972583...o_be_mcse.html

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

اعتذر عن تأخري في الرد عليك و لكن لانشغالي بامتحان كما تعلم
    ساقوم بعمل فيديو يشرح ما كنت تسأل عنه
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية ×-BeKoO-×

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wobooo مشاهدة المشاركة
    اعتذر عن تأخري في الرد عليك و لكن لانشغالي بامتحان كما تعلم
    ساقوم بعمل فيديو يشرح ما كنت تسأل عنه
    ربنا يوفقك في الامتحان ودعواتي لك من القلب بالنجاح ان شاء الله
    وجزاك الله خيرا بما افدتنا كثيرا من عطائك وجعله الله في ميزان حسناتك
    اللهم امين
    بسم الله الرحمن الرحيم
    وقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْماً

:ah17:

عضوية جديدة

جزاكم الله خيرا وجعله الله ف ميزان حسناتكم ووفقكم وزادكم علما واخلاقا من فضله الواسع
    باشمهندس wobooo ربنا يوفقك ويعينك وان شاء الله منتظر الفيديو بتاع حضرتك :ah4:

عضو الصورة الرمزية goldenboy79

موضوع مهم انا مقبل على الدراسة وش عارف ابدأ ازاى ودلوقتى بنزل الفديوهات

عضو

لو سمحتم سؤال مهم جدا

انا ذاكرت 70-270 فى الاول الللى هو XP قبل ما اذاكر اى تراك تانى حسب فيديوهات المهندس احمد سرحان

كت عاوز امتحنه قبل ما اخش فى اى تراك تانى وذاكرته كويس لسه ها حل الامتحانات بتاعته واخش هل فيه مشكلة

انا شايف انه حاجات بسيطه لسه مدخلشى فى اى حاجة خاصة بالسيرفر

ولو سمحتم لو لو قلتوا لا تقلولى ليه

وكت عاوز اعرف الامتحانات اجيبها من فين واحل بتاع شركات ايه

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة