الجهاز بتاعي مواصفاته الاساسية كالتالي :
cpu >>>>>>>>> intel pentium 4 3.0 Ghz
M.B >>>>>>>>>>>> gigabyte 945 p-g
ram>>>>>>>>>>>>>>>>> 1.5 GB DDR II
H.D >>>>>>>>>>>>>> 250 GB western digital "for download "+ 640 GB w.d for system
VGA >>>>>>>> chaintech gforce 7300 GT 256 DDR3
P.S >>>>>>>>>>650 W ماركة مش معروفة

المشكلة بدأت من فترة ان الجهاز بيعلأ و يهنج فقلت المشكلة من الويندوز فسفرت الجهاز و سطبت WIN XP SP2 لأ نه افضل ويندوز انا اتعاملت معاه المشكله ان التسطيب بيجي عند الدقيقة 35 " يعني باقي 35 دقيقة عل الانتهاء " و يهنج و مايكملش فاضطر لعمل ريستارت واعمل ليلة التسطيب دي من اول و جديد و برضه بتحصل نفس المشكلة فكرت في الكابلات ففكتها و نضفتها و بالعافية اتسطب فقلت المشكلة في الكابلات فغيرتها و جبت كابلات ساتا جديدة و الجهاز دلوقتي شغال بالعافية كل ما احرك الماوس يهنج و اللمبة بتاعة الهارد " اللي في مقدمة الكيسة " بدنها معلقة . احيانا التهنيج يفك و الغالب لازم اعيد التشغيل تاني و تاني و تاني و تاني و تاني . لغاية مازهقت . و الاكتر من كده كل ماشغل اي برنامج " من المديا بلاير او النت الى COFD MW2 "الجهاز يهنج في الاول و بعدين يشتغل شوية عدل و بعدين يهنننننننننننننننننننج و لازم اعيد التشغيل .

فدلوقت انا محتار و مش عارف اعمل ايه يعني انا اخذت الهاردين عند سايبر جنبنا و ادبست في 40 جنيه لتسطيب الويندوز على الهاردين " طبعا سرقه علني لكن كان لازم اشوف المشكلة منين " و لقيت انه على جهاز السايبر الويندوز بيتسطب عادي جدا .
دلوقتي المشكلة منين ؟؟؟؟
1. cpu
2. VGA
3. HD
او ايه علشان لو فيه حل احله و لو فيه تغيير اغير .

و شكرا....