صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 32

الموضوع: افضل شركه انترنت في مصر ؟

عضو

افضل شركه انترنت في مصر ؟

بسم الله
    يا جماعه مشتركه في شركه te date بقالي سنتين تقريباا وكانت ممتازه جداا ولكن اخر 6 شهور بدات بقي مشاكل في السرعه بدرجه كبيره وبدا النت يقطع بدرجه لا تتخيلوهااا ... وكل ماتصل بيهم علشان اشوف ايه المشكله يقولوا طيب حضرتك موصله ازاي . طيب غيري السبليتر طيب غيري الروتر طيب مش عارفه ايه
    المهم انا غيرت كل حاجه روتر وسبليتر وكمبيوتر كماان مش ناقص غير اني اغير البيت .ز واجي اتصل بيهم بعد كل ده يقولولي لا ديه مشكله في خط التليفون هاتي حد من الشركه خليه يشوف الخط الارضي عندك .. وجبت وقالي مفيش مشكله عندك . ولغايه دلوقتي النت بيقطع بدرجه كبيره
    اللي مخليني بقي متاكده ان النت بيفصل من tedate نفسها هو اولا اان غيرت كل حاجه عندي .. ثانيا ان النت بيفصل طول النهاار ( اي الوقت اللي في ضغط كبير ) ومن 2 بليل لغايه 10 الصبح مثلا يشتغل زي الفل ومفيش مشكله .. ثالثا ان المشكله اللي بتحصل معايا ديه بتحصل مع اغلب اصحابي اللي مشتركين في tedate اليومين دولاا علي الخصوص
    ف انا عايزه اعرف لو حد مشترك في link.net او egynet او raya او مصراوي يقولي الخدمه في اي شركه من دولا كويسه ولا لاء
    في انتظاركوووووووووووووووووووووووووووو ضروري لو سمحتووووووو

مخالف للقوانين

رد: افضل شركه انترنت في مصر ؟

الانترنت في مصر كلها يعاني هذه المشكلة باختلافات تتغير بتغير السنترال مقدم الخدمة والضغط عليه. ولا أمل في تغيير هذا الوضع قبل منتصف عام 2010 حين يتم تشغيل الكابلين البحريين المصريين الجديدين والذين سيضيفان سعات جديدة للمصريين بأسعار أقل من السابق.

الحل المؤقت المتاح لك الآن هو محاولة تغيير الشركة إن كان في السنترال مقدم خدمة آخر غير تي داتا مثل لينك دوت نت. أو استخدام عروض الموبايل.

عضوية جديدة

أنا كمان مشترك فى الشركه الزباله دى وبعانى من نفس المشاكل ونصيحه هما دايمآ بيكذبوا علشان ما يجبوش الغلط من عندهم أما عن السؤال يحضرنى مثل فى هذا الموضوع (مره واحد راح يشترى كلب الراجل قالوا خش الزريبه (الحظيره)أختاركلب منهم قالواأختار أيه ما كلهم كلاب ولاد كلاب

عضو الصورة الرمزية egyption

السلام عليكم
    انا كمان كان عندي نفس المشكلة مع TEdata وكانوا بيقولوا نفس الكلام بالظبط وخلوني اغير سلك التليفون وبرضوا المشكلة كانت بتبقي موجودة .. بس المشكلة دي مبتبقاش موجودة الا شهر واحد بالسنة هو شهر 7 بتحصل فيه كل المشاكل بيني وبين الدعم الفني بتاعهم انا بقالي اكتر من 3 سنين مشترك معاهم طول السنة الحمد لله مبيحصلش اي مشكلة الا نادراً لحد ما يجي شهر 7 وتبتدي المشاكل يخلص الشهر تخلص معاه المشاكل وبصراحة مش عارف ايه سبب ده . عموما ما علينا انا اول مرة حصلت معايا المشاكل دي اتصلت بالNATRA واشتكيت الشركة وعملوا معايا شغل حلو وبعد ما انا الي بقيت اتصل بيهم عشان النت هما الي بقوا يتصلوا بيا عشان يتاكدوا انه شغال تمام .. ولو الموضوع ده مجبش معاكي نتيجة .. انا ليا ناس اصحابي جربوا فودافون بقالم 3 شهور شغالين معاهم وبيقولوا عليها كويسه والنت مقطعش معاهم من ساعتها .. بس نصيحة خليكي مع TEdata ده من اكبر الشركات بمصر والضغط عليها كتير ...... انا اتعودت علي مشاكلهم :ah16:واتعلمت الصبر معاهم

عضو الصورة الرمزية khj2

يعطيكو العافية ...والله يصبركو على هيك شركات
    وانشاء الله تنحل المشكلة عندك saraaa :ah38:
    <a href=https://www.megaupload.com/? target=_blank rel=nofollow>https://www.megaupload.com/?</a>

عضو ذهبي الصورة الرمزية miro the king

انا كان عندى نفس المشكلة وانا هلهالك انا كان عندى السلك بتاع التليفون القديم دة كان بتاع المصرية للاتصالات وكان بيصدفنى مشاكل فى النت بالعبيط لاكن اتصلت بيهم قلولى لازم تغير السلك جبت سلك جديد عمل نفس المشكلة بس مش زى الاول
    اتصلت بيهم قالولى اتاكد ان السلك مفهوش قطع او متوصل بلحام قولتلهم دة لسة بكيسة قالولى هنحولك الخط الى المشكلات وهتلاكى الحل بعد ساعتين اعد 4 ايام مجليش حاجة قلولى ان الخط كفائة سيئة فلازم يتجدد قولتلهم دة لسية جديد قالولى يبقى الاسبلتر طب اقفل معانا وصل الخط منالسلك الطالع من البوكس على الروتر وكلمنا على الموبيل (اة يا موبينيل شفطانا :D)
    عملت كدة وعقبال مدوست 1 ومش عارف اية وكدة راح واحد رزل رد عليا قلى النت عندك حلو قولطلوا يا راجل بس المشكلة من السنترال هتتحل باذن الله اعد اسبوع انها تتححل ابدا اخر مذهقت جبت سوكيت بتاع السلك وركبتة وبرضوا نفس المشكلة اتضصلت بيهم قالولى يا فندم فية مشكلة وبنحلها قولطلهم المشكلة دية لو متحلطش على اول الشهر فى وواحد اسمة فودافون الناس كلها بتشكمر فية ممكن اسلم عليبة اانا وصحابى اول مسمعوا الحكاية دية اقسم باللله النت عندى بيوصل ل70 كيلو بيت وهو سرعة 512 هههه
    ناس مش بتاخد غير بال:ah24: ونصيحة اتصلوا يبيهم وافصلوا الاشتراك وروحوا فودافون منزلة 512 ب95 وداون برحتك وعيشى
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية TEch Zone

خالى بالك انك لو غيرتى الشركة لازم تستنى 6 شهور عشان تركبى مع شركة تانية او حتى مع الشركة اللى كنتى مشتركة معها (نظام غبى) :mad:
    Playing Now: Dirt 3

عضو

شكرا ليكووووو كلكوو
    هو زي ماقال الاخ eRA ان بتختلف من شركه للتانيه من ناحيه السنترال (ده اللي انا عرفته من بحثي علي الانترنت )
    بس انا شاايفه ان النااس بتقوولي فودافوون كويسه .. فعلااا يعني فودافون بعد TEDATE ولا في شركه افضل؟؟

عضو

Smile رد: افضل شركه انترنت في مصر ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة montoia2005 مشاهدة المشاركة
    خالى بالك انك لو غيرتى الشركة لازم تستنى 6 شهور عشان تركبى مع شركة تانية او حتى مع الشركة اللى كنتى مشتركة معها (نظام غبى) :mad:
    ايه ده لا حضرتك 6 شهوور ايه .. هما اسبوعين بس .. ولا ايه؟؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyption مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    اتصلت بالNATRA واشتكيت الشركة وعملوا معايا شغل حلو
    هي مين NATRA ديه ؟؟ وايه هو رقم تليفونهاا طيب؟؟وايه علاقتها ب TEDATE اصلا ؟؟

عضو ذهبي الصورة الرمزية Coolman4now

- أنا غيرت من لينك دوت نت ، لتى أى داتا.

- العملية أخدت أقل من 6 أيام فقط لاغير ، وأدخال الخط الجديد أقل من أسبوع وواضح انهم عندهمش شغل اليومين دول :D

- وصلت مع تى أى داتا ، سرعة واحد ميجا ، بس المشكلة الوحيدة اللى معايا أن عمر الخط مابيعدى ال 100KBps مش عارف ليه ، عموما هصبر لحد ما الشهر دة يخلص وهتصل بيهم أشوف أيه الموضوع وأعملهم هليلة.

- بصراحة أنا كسرعة عمرى ماشفت أحسن من لينك دوت نت اللى الكل بيشتم فيها ، بس مع خطى القديم كنا خط أربعة ميجا وبدون أى تحيزات كنت بوصل ل 500KBps طول اليوم وبالليل كانت بتعدى ال 520 فعلا مش كذب ، ياريتنى ما لغيت الخط ، بس أضطريت عشان أتقرفت من الشبكة اللى كنت عاملها مع أصحابى وقررت أبقى لوحدى.
    [CENTER][B][SIZE=2]You think that you're strong, but you're weak[/SIZE][/B]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية optimus prime

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Coolman4now مشاهدة المشاركة
    - أنا غيرت من لينك دوت نت ، لتى أى داتا.

- العملية أخدت أقل من 6 أيام فقط لاغير ، وأدخال الخط الجديد أقل من أسبوع وواضح انهم عندهمش شغل اليومين دول :D

على فكرة يا استاذ فادي سرعة الخط ف المباشر عندي 120 بس انا ايجي نت
    وبتترقص يعني من 120-100 كدا لكن ف الغالب 120
    والتورنت مش بتجيب ال100 اصلا

عضو الصورة الرمزية egyption

معلش انا كتبت اﻻسم غلط اسمه NTRA وده اختصار ﻻسم الجهاز القومي لتنظيم اﻻتصاﻻت https://www.ntra.gov.eg/arabic/DPage...?ID=236&Menu=4

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Coolman4now مشاهدة المشاركة
    -

- بصراحة أنا كسرعة عمرى ماشفت أحسن من لينك دوت نت.... بس أضطريت عشان أتقرفت من الشبكة اللى كنت عاملها مع أصحابى وقررت أبقى لوحدى.
    طيب ليه مبقتش لوحدك واشتركت في لنك بردوو؟
    ودلوقتي انت tedate وكنت مشترك في لينك .. يعني جربت الشركتين اني الافضل من وجهه نظرك؟؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyption مشاهدة المشاركة
    معلش انا كتبت اﻻسم غلط اسمه NTRA وده اختصار ﻻسم الجهاز القومي لتنظيم اﻻتصاﻻت https://www.ntra.gov.eg/arabic/DPage...?ID=236&Menu=4
    لا عادي ولا يهمك انا بس مفهمتش الاختصار اصلا
    طيب ايه هي رقم ال NTRA ولما اتصل اقولهم عندي مشكله مع TEDATE واقولهم المشكله عباره عن ايه .. وهما هيعملو ايه بعد كه بقي؟؟؟

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة