النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: مشكله ومش لفلها حل في سرعه النت

عضو

Angry مشكله ومش لفلها حل في سرعه النت

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    يا جماعه انا كنت مشترك في شركه لينك وكانت الدنيا مشيه تمام اعمل داون لود وتصفح وكل حاجه مكنش في اي حاجه بتأثر علي حاجه دلوقتي اشتركت في تي اي داتا ولقيت ان لما اعمل داون لود مبيكونش في اي تصفح خااااااااااااااالص حتي الياهو مش راضي يفتح معايا بالرغم من ان عندي سرعه واحد ميجا وبتوصل في التحميل 120كيلوا بيت في الثانيه بس بلاقي كل حاجه وقفه ومبيكونش شغال غير تحميل بس والتصفح وكل حاجه مش بتشتغل يا ريت حد يقولي ايه الحل وكمان انا عايز برنامج تقسيم سرعه التحميل وياريت لو حد جابه ياريت يكون بالشرح بتاعه وشكرا

عضو فضي

رد: مشكله ومش لفلها حل في سرعه النت

هو الموضوع ملوش حل لان ده الطبيعى ان انت لمه تعمل دونلود فتستخدم سرعه النت كلها للتحميل واذا ارت تفتح اى صفحه فبالطبع انى هيبقه مفيش سرعه انا عندى اقتراح ممتاز جدا لك وانا استخدمه شخصيا ومرتاح معاه جدا وخصوصا انى سرعتك 1 ميجا
    اتفصل اتبع الشرح ده
    اكيد بتستخدم البرنامج الشهير IDM فى التحميل وهو الاكثر انتشارا وكفائه بين جميع برامج التحميل به ميزه ممتازه جدا وهى تحديد السرعه والمعظم لا ينتبه لها
    اتبع الاتى

بالطريقه دى يبقه انت كده حددت سرعه التحميل لديك وهى مناسبه ل 1 ميجا لانها يعنى هيفضل من 120 كيلو الى بتحمل بيهم حوالى 36 كيلو للتصفح ودى سرعه اكثر من كافيه فى التصفح
    الطريقه انا شغال بها منذ فتره طويله جدا ومرتاح معها جدا

عضو

شكرا لحضرتك كتير علي الحل ده بس انا عندي شبكه وموصل لاكثر من جهاز والمشكله دي هتخلي ناس تطلع من الشبكه
    فانا عايز اعرف هل هناك برنامج للتحكم في سرعه النت من علي الجهاز بتاعي يعني وانا قاعد اخلي كل واحد ياخد سرعه معينه من غير مروح علي كل جهاز واحدد السرعه لكل واحد علي الجهاز من برنامج idm

عضو فضي

كده انت هتتجه لعمل سرفر ميكرو تيك وده شرحه تقدر ترجعه من هنا مميزات السرفر ده انه هيخليك تتحكم فى اليوزر الى عندك كلهم وكمان تحددله السرعه بتاعت الدونلود والابلود
    مميزات سرفر الميكور تيك كتيرا جدا ولا يمكن حصرها
    فقط تابع البارط التالى واتبع الشرح الى جاء فيه وهترتاح وده هيخليك تديرالشبكه بتعتك وتزودها كمان
    الرابط
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=201228

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

بما انه لديك شبه فأكيد ضغط المشتركين على الشبكه مؤثر
    بالاضافه الى ان اقصى سرعه تحميل هى 120كيلو فبما انهم كلهم موجهين للتحميل فلن تجد ما تتصفح بيه وايضا من معك فى الشبه سيعانى الامرين ولن يستطيع عمل اى شئ
    الحل هو تحديد السرعه كما نصح الاخ black007 وهذا سيحدد سرعه التحميل لجهازك انت فقط فبهذا الخطوات انت تتحكم فى جهازك انت فقط لاغير ولن يؤثر على اى شخص فى الشبكه
    وللتأثير عليهم فعليك بسيرفر الميكروتك كما نصح الاخ الكريم black007 ايضا ويفضل شراء راوتر بورد مايكروتك سعره 450 ل 500ج وهو افضل من الكيسه العاديه فى
    1- الحجم
    2- سوفت ويير اصلى من ميكروتك ودعم فنى وتحديث متاح لك فى اى وقت
    3- لن تعانى من مشاكل الكيسات الضعيفه المخصصه لهذا السيرفر من عدم توافق او فى حاله انقطاع الكهرباس تضطر لتشغيله يدويا بعكس الراوتر فهو يعمل بمجرد اعاده الكهرباء شأنه شأن الراوتر العادى

وسعره مقارب للكيسه التى ستشتريها لعمل السيرفر ومشاكل الراوتر اقل بكثييييييييييييييييييييييييير
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]