النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: أرجوا الساعدة من أهل الخبرة

عضوية جديدة الصورة الرمزية magic10

Lightbulb أرجوا الساعدة من أهل الخبرة

أولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
    أنا أخوكم محمد الجندى
    من مصر
    أنا خريج جديد و لسة ببدأ حياتى المهنية وأنا معايا بكارليوس نظم نعلومات إدارية و لأكن أنا مش بحب الإدارة سمعت عن موضوع الشبكات وأنها موضوع العصر اليومين دول فدخلت هذا المنتى الكريم و دورت شوية ودخلت على أماكن كتير فحبيت الموضوع أكتر و لكن اريد طلب من الأعضاء المحترفين و الخبرة فى الشبكات كى أكون محترف شبكات و أقدر أشتغل فى الشركات الكبيرة فى مصر أو خارجها بماذا أبدا بأى شهادة و الشهادات المطلوبة فى سوق العمل حالياو ما أى شهادة أوصلها كى أكون محترف
    و شكرا لكم و آسف على الإطالة و جزاكم الله كل خير

عضو

رد: أرجوا الساعدة من أهل الخبرة

ليش ما فكرت في احتراف الأوراكل أو ERP بشكل عام مو مهم شبكات أو قواعد معلومات أو غيرها من التخصصات. المهم هو الإجتهاد واتباع الطرق الصحيحة للوصول مهما كانت صعبة من كان يظن أن لعيبة الكورة يصبحوا مليونيرية وبستقبلون من قبل رؤساء الدول؟ المهم لكل مجتهد نصيب

أولا شكرا ليك على أهتمامك
    ثانيا انا قلت انى لسة متخرج جديد و أول حاجة شوفتها أمامى كانت الشبكات بالنسبة لقواعد البيانات انا معرف الشهادات الخاصة بها و اللى عندة معلومة يفيدنى بيها فى قواعد البيانات اتمنى منكم المشاركة

عضو

بص مش عارف اذا كان الى انا هقوله صح ولا غلط
    الشبكات صعبة و سهلة بس محتاجة فلوس كتير بجد عشان الشهدات 90% عشان تبقى شبكات صح لازم شهدات
    انما البرمجة او التصميم بأختلاف انوعه اهم حاجة فيها الخبرة مش شرط الشهادة و الشبكات برده مهم جدا فيها الخبره
    بس صدقنى هتحتاج فلوس كتير عشان تقدر تبداء شبكات انتا محتاج على الاقل
    MCSE + CCNA عشان تقول انا بتاع شبكات
    ده لسة التخصصات لو سكيورتى محتاج CEH و CCNA CEC برده عشان تقول انا بتاع سكيوترى
    طبعا شوية ولازم تبقى CCNP و CCSP وترفع بقا شعار لا لميكروسفت و تدخل على الليكنس شوية و الردهات عشان السرفرات
    وبعد كده لما تلاقى موضع اليكنس قاشل بنسبة كبيرة ( ده راى الشخصى والله ) ترجع تاخد MCTIP وبعد كده تكتشف ان الويرلس و الفويس هما الى مشين فى السوف تخد CCVIP و CWAN
    وطبعا بما انك متخرج جديد عاوز على الاقل امتحانت بس بتاع 6 7 الاف جنية و طبعا سلف استدى بتاع سنة و نص و انتا و شطرتك بقا تنجح من الاول امتحان ولا تعيد بس برده عشان تبداء تحط رجلك على اول طريق الشبكات كمحترف قدمك بتاع 5 او 6 سنين تلم خبرة و شهدات و انتا خريج جديد ياعنى 21 سنة لو مش وقت ولا فى اى سنة ياعنى بأذن الله على 26 سنة تبقى مهندس شبكات جامد بس ال 6 سنين دول مش هتعرف حاجة فى حياتك غير كلمتين روتر و سوتش و فى لانز و اكسس لست و حورات كده هترفها لم تخش فى المجال اكتر
    بس البرامجة برده صعبة جدا محتاجة دماغ بس مش محتاجة فلوس خبرتك و السلف استدى فيها كفيا مش محتاج شهدات لان غالبا اعملك و برامج الى انتا صممتها الى هتكلم عنك

عاوز اقولك انا فى سنة 4 نظم و معلومات اخر سنة ياعنى و بدس شبكات خلاصت بتاع 60% MCSE و بذاكر CCNA و ادربت 6 شهور فى وزراة الانتاج الحربى قسام ام المعلومات لانى بعشق الهاك و السكيورتى ( بوسطة ) و بذاكر دلوقتى كل التول المفيدة فى اسطونة BackTrack وربنا يسهل فى الامر مش صعب والله بس هيطلع عينك فلوس و شهدات لان من الاخر الى انا شايفة مهندس الشبكات من غير شهدات غير معترف بية بنسة انا شيف 80% ده لو هو متميز شوية بس لو رجال برنس الشهدات مش هتقف قصده اوى لانه هيعرف يخهده و ينجح فيها لانه برده من غبر الشهدات هيتسوح

وبجد لو بتحب المجال مش عشان عاوز تجيب فلوس بسرعة لان كل مجال الكمبيوتر هيجلك فلوس لو فتحت نت كفية هيجبلك فلوس لو بتحبة و شايف نفسك حاجة ومدى لنفسك كده وضع ياريت تخش فية انما لو موضع فلوس و بيس وموضة و الشبكات دى اخر حاجة فهتسوح فلوس و مش هتفلح بحاجة
    ( هو ده الكلام الى انا عاوز اقوله لنفسى من زمان ) بس انا اخترت الشبكات انتا بقا اخترت اية !

عضو

صحيح نسيت اقولك الجيش لان الشهادة بتعد 3 سنين فا لو انتا ختها ودخلت الجيش هترخ بعد سنة اخر تكنلوجيا هتكون وصلتها هتبقا القله اى نعم القلة و الراديوا بتاع زمان ده الى محدش بيسمع منه حاجة بس بيبقى مشغله وخلاص
    وعلية العوض فى ccna و والسنة الى بعديها تروح تمتحن ccna تانى و معاك ربنا بقا

أولا شكرا ليك على أهتماممك بالموضوع
    ثانيا انا مش عندى جيش
    ثالثا انا أخترت البرمجة ولو عندك اى معلومات عن اى موقع عنها يريت تقولى و انا أخترت البرمجة علشان حسيت فيها بإبداع شوية عن الشبكات و لو حد عندة معلومة يفيدنى بيها يريت

عضو

هذا المنتدى متخصص في البرمجة وقواعد البيانات

https://www.arabteam2000-forum.com/

thank you snmp