صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 27 من 27

الموضوع: لأول مرة مقبل على شراء AMD واتمنى المساعدة ف التجميعة دى

عضو الصورة الرمزية mido01222

رد: لأول مرة مقبل على شراء AMD واتمنى المساعدة ف التجميعة دى

بداية اشكر كل من قام بالرد ف موضوعى وافادنى او زادنى حيرة

masklove .. انا لا انوى حاليا عمل كروسفاير او اوفركلوك لانى مش قارى فيهم الحقيقة ... لكن اكيد لما حقرى فيهم وحعرف فايدتهم مش حتوانى عن انى اعمل المتاح ليا سواء اوفر كلوك او كروس فاير

ثانيا .. انا مش شايف فرق فظييييع بين ال 5770 وال 5750 ... فيه فرق طبعا ولكن مش بالدرجة الكافية اللى تفرق مع واحد زيى

انا لما فكرت ف ال 790 فكرت ف المستقبل نظرا لانى مش ناوى اغير او احدث ف المستقبل القريب

السؤال .. هل الام اس اى تعيش معايا مدة طويلة ولا سنة ولا اتنين وحتتكل على الله ؟؟

فميدوف ... شكرا لتشريفك موضوعى .. انت متأكد من ال MSI اوى اوى .. اجيبها واتوكل على الله على ضمانتك ... مش عايز اندم ياميدو ... انا ممكن استغنى عن الديفيدى واجيب ال ASUS M4A79XTD EVO - AMD 790X
    وشكرا يامعتز على ردك

ياريت تقولولى ايه رأيكم كدة ؟؟؟

عاوز اراء نهائية حكتب المواصفات تانى

Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus = 940 EGP
    ASUS M4A79XTD EVO - AMD 790X = 880 EGP
    HIS HD 5750 iCooler IV 1GB GDDR5 = 875 EGP
    Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9 = 275 EGP
    Gamma+500W PSU = 560 EGP
    Total = 3530 EGP

ده اخرى مش حقدر ازود تانى خلاص .. رحم الله امرىء عرف قدر نفسه

عاوز رأيكم ....

وياريت رد على السؤال ده مهم جدا جدا بالنسبالى

هل الماذربورد الفرى الفاضية اللى معليهاش فيجا بلت ان .. بتبقى اقوى من البلت ان فيجا وعليها حاجات كتير ولا لا ؟؟؟

وبجد شكرا اوى اوى اوى ليكم ساعدتونى كتير

عضو فضي الصورة الرمزية The Dark Side

هل الماذربورد الفرى الفاضية اللى معليهاش فيجا بلت ان .. بتبقى اقوى من البلت ان فيجا وعليها حاجات كتير ولا لا ؟؟؟
    ستلاحظ فرق في الحرارة!
    لأن كرت داخلي بزيد من حرارة !
    أيضا إن لم تجد كرت شاشة داخلي فأكيد ستجد مكانه مميزات أخرى ك reset/restart button
    OC switch....منافد ساتا أكثر....تبريد أحسن
    يعني بزيلو شيء و يضيفو شيء آخر

عضو تقني سابق

انا لما فكرت ف ال 790 فكرت ف المستقبل نظرا لانى مش ناوى اغير او احدث ف المستقبل القريب
    وحضرتك فاكر انك لو فكرت تحدث الجهاز بعد 3 سنين مثلا او اكثر مش هتغير الماذربورد يا راجل ده البوردات الداعمه SATA 6Gb/s و USB 3.0 نزلت مصر حاليا ده مش بس كدا فى بوردات بشرائح 890 نزلت من جيجابايت :

https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=155541

وحضرتك على كلامك اشارت انك مش ناوى تحدث فى المستفبل القريب يبقى منطقيا كدا انك تجيب ماذربورد بشريحة 790 على امل انك بعد 3 سنين مثلا متغيرهاش وكدا كدا هتغيرها برده لما تنوى التطوير ولا تجيب كارت شاشه اقوى من اللى حضرتك هتجيبه يعيش معاك فتره اطول فكر فيها واحسبها كويس ........

الجانب المظلم .. شكرا لردك افدتنى طبعا ولكن .. مش دى الاجابة اللى انا منتظرها ... انا عاوز اعرف فرق القوة حيكون موجود ولا لا و ف صالح مين ... طبعا نقطة درجة الحرارة دى ف صالح الماذرات الفرى

اخى العزيز معتز .. انا مش من هواة التطوير من اجل التطوير .. انا تطويرى للكمبيوتر بيكون من اجل الحاجة فقط ... مش زى ناس كتير بتطور فقط لمجرد التطور ...

انا لما نويت اقوى ف الماذر بورد كان عشان لاقدر الله لما يحصل حاجة ف الجهاز تبقى الماذر بورد مش بالقدم اللى ميسمحليش انى اجيب كارتة فيجا جديدة مثلا او كروس فاير مثلا او فتح نواه جديدة او اوفر كلوك الخ الخ .. ولكن انا بقويها عشان تبقى متوافقة او قريبة من التوافق لما اعوز احدث كارت الفيجا - السهل تحديثه جدا - ... ولكن تحديث الماذر بورد ليس بالسهولة او المرونة اللى بتتكلم بيها

يعنى بالمختصر يا اخ معتز انا جايب الجهاز ده عشان اقفل الCase ومفتحوش تانى الا لو لاقدر الله حصل حاجة لانى زى ماقلت مش ناوى احدث ... - ولا بلاش احدث عشان واضح ان الناس فهمت الكلمة دى غلط - يبقى الكلمة الصح الا لما اغير حاجة باظت لا قدر الله وانا مقوى ف الحاجات عشان احاول اقلل من مخاطر التلف اللى ممكن تحصل ف فترة قليلة

فهمت يا اخ معتز ... بالنسبالى كارت الفيجا تغييره سهل جدا جدا ... وعشان كدة جايبه يرضينى لمدة سنة على الاقل ان مكانش اكتر ... على فكرة الفرق بين ال 5750 وال 5770 مش رهيب اوى اوى يعنى وصدقنى انا قارى ف الكارتتين .. ولو كان الفرق ده هو اللى حيقعدنى سنين اكتر من غير ماغير ... يبقى مش مهم لو غيرت ف وقت اقل ... لانى زى ماقلت سهل اغير فيجا وساعتها حيكون فى حاجات جديدة نزلت

بعدين انا مش مهتم هذا الاهتمام - اللى وصلكوا - بالالعاب ... مهتم اه ولكن مش بالقدر اللى وصلكوا .. واسف جدا لو وصلت كلامى ليكوا غلط ولكن ده كان بسبب اهتمامى بالموضوع

متهيقلى 5750 حتبقى اكبر من اهتمامات واحد كان حيجيب 4670 ولاانا غلطان ؟؟

وبجد شكرا جدا جدا ليكوا ... شكرا يا معتز وشكرا اخى العزيز الجانب المظلم ومنتظر رد باقى الاخوان على اخر تجميعة ومنتظر الاراء .. ولو حد يعرف ماذر بورد ب 880 جنيه او 900 تكون فرى مش بلت ان حاجة

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido01222 مشاهدة المشاركة

فميدوف ... شكرا لتشريفك موضوعى .. انت متأكد من ال MSI اوى اوى .. اجيبها واتوكل على الله على ضمانتك ... مش عايز اندم ياميدو ... انا ممكن استغنى عن الديفيدى واجيب ال ASUS M4A79XTD EVO - AMD 790X
    وشكرا يامعتز على ردك
    ياريت تقولولى ايه رأيكم كدة ؟؟؟
    Gamma+500W PSU = 560 EGP
    Total = 3530 EGP
    عاوز رأيكم ....
    وياريت رد على السؤال ده مهم جدا جدا بالنسبالى
    وبجد شكرا اوى اوى اوى ليكم ساعدتونى كتير
    العفو أخى العزيز شكرا ليك على ثقتك الغاليه
    الحمد لله واثق منها واظن أكبر دليل أنى جايبها لنفسى

الاسوس ممتازه برده لكن مش محتاجه تزود المبلغ ده كله
    التجميعه الاخيره كويسه بس رايى أن 965 أفضل من 955 لأنه C3
    البورده الMSI أحسن عشان السعر
    للمره الاخيره بلاش الباور HEC مادام OCZ موجود
    وأكيد حضرتك حر فى إختياراتك لكن واجب على النصيحه

بالنسبه لسؤال البورده
    علميا مفيش حاجه أسمها فرى ده مصطلح طلعوه عباقره السوق المصرى :mad: زى مصطلح V+S+L
    المهم البورده اللى بدون كارت شاشه والبورده المدمج بها كارت لو الاتنين شئ واحد يعنى مثلا
    790/750 يبقى الاتنين واحد كاداء
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضو تقني سابق

Gamma+500W PSU = 560 EGP
    Total = 3530 EGP

ممكن حضرتك تجيب حاجه ارخص من كدا واداؤها افضل :
    INTEL CORE I5 750 2.66/8M/4.8GT/S - Soket1156 السعر 1170 جنيه
    GIGABYTE P55-USB3L السعر 830 جنيه
    HIS HD 5750 iCooler IV 1GB GDDR5 السعر 875 جنيه
    Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9 السعر 275 جنيه
    GAMMA 350W السعر 280 جنية

المجموع 3430 جنيه

ال HEC 350W اللى فى الجاما كافى جدا لان استهلاك ال I5 750 للطاقه اقل بكثير من 955 BE

وده مقارنه بين ال I5 و 965 BE فى الجيمز واضح فيها ان التفوق لل I5 :

https://www.xbitlabs.com/articles/cp...3_7.html#sect0

عزيزى ميدو .. طبعا يكفى انك جايب ال Msi ... ده معناه انى اجيبها وانا مغمض والله ... ولكن نفسيا من ساعة الانتل الله يخربيت ماذراته وانا نفسيا مش برتاح ل Msi - مع العلم ب قوة انتاجها وعراقتها -

وللعلم الباور سبلاى اللى بتكلم عنه مع الكيس الجاما هو ال Ocz

لو زودت البروسيسور عن ال 955 ... الميزانية حتضرب .. انا ماصدقت وصلتها لكدة

بجد شكرا جدا جدا ليك جوابك على السؤال اللى محيرنى اللى كان مكتوب باللون الازرق ... ومفادة الاجابة ان الاتنين واحد ف الاداء والقوة سواء بلت ان او لا

عزيزى معتز .. انا عاوز AMD مش عاوز انتل .. مهما كان الانتل متفوق سعرا واداءا ... شكرا جدا ليك

دلوقتى انا حجيب كل اللى انا كاتبه ان شاء الله

اخر حاجة بفاضل بينها هى الماذر الاسوس اللى ب 880 ولا الجيجا بايت اللى ب 930 او الجيجا بايت اللى ب 840 ... ممكن رد على المقارنة بين التلات ماذرات دول ... وفقط

وشكرا جدا ليكم اخوتى ... فعلا ونعم الاخ ولا خاب من استشار

لا ولا يهمك أخى العزيز الفكره أنك لو جبت MSI هتوفر وهيكون بإمكانك وقتها تجيب 965 C3 لكن طبعا ليك الحريه وأسوس مش أسوء مقدرش أقول كده لكنها أغلى
    بالنسبه للباور أسف فعلا أفتكرت تقصد الجاما ال500 وات
    بالظبط الاتنين واحد وعلى فكره نقطه أن الحراره أعلى فى البورده المدمج بها VGA ده لما تكون بتستخدمه لكن لما بتستخدم كارت خارجى يكون بالتالى الكارت المدمج معطل إذن مفيش زياده فى الحراره
    الجيجابايت اللى ذكرتها ميزتها عن الاسوس أنها بتدعم USB 3.0 غير كده ASUS أفضل طبعا

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

شكرا ياميدو على ردك

طب انت مش شايف ان كارت الصوت ف الجيجا بايت احسن ...

انت ايه رأيك مجتش على 50 جنيه يعنى .. لو شايف ان الجيجا بايت احسن مفيش مشكلة انا ممكن اجيبها بس انا عاوز رأيك مش مهم الفلوس او رأيى انا

انا عاوز ماذر بورد حديثة تعيش معايا سنين طويلة ... مستنى ردك

عضو تقني سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido01222 مشاهدة المشاركة
    شكرا ياميدو على ردك

طب انت مش شايف ان كارت الصوت ف الجيجا بايت احسن ...

انت ايه رأيك مجتش على 50 جنيه يعنى .. لو شايف ان الجيجا بايت احسن مفيش مشكلة انا ممكن اجيبها بس انا عاوز رأيك مش مهم الفلوس او رأيى انا

انا عاوز ماذر بورد حديثة تعيش معايا سنين طويلة ... مستنى ردك
    بعد اذن اخى الحبيب vmidov ارشحلك ده Gigabyte GA-790XTA-UD4 حديثه جدا وبدعم SATA 6Gb/s و USB 3.0 وبفارق سعر بسيط عن الاسوس عامله 925 ج وهدعمك قدام صح ...........

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moatez مشاهدة المشاركة
    بعد اذن اخى الحبيب vmidov ارشحلك ده Gigabyte GA-790XTA-UD4 حديثه جدا وبدعم SATA 6Gb/s و USB 3.0 وبفارق سعر بسيط عن الاسوس عامله 925 ج وهدعمك قدام صح ...........
    بدون إستإذان يا أستاذ معتز وفعلا كما قلت فهى تدعم USB 3.0 و Sata 6Gb/s
    وفعلا أخى mido01222 نسيت نقطه أن كارت الصوت فى أسوس أقل من جيجابايت
    بالتالى إذا كنت مهتم بالزياده الموجوده بجيجابايت فتوكل على الله
    اما إذا كانت لا تشكل فارق كبير فالافضل لك ASUS

[/CENTER]

اخى العزيز معتز .. شكرا لردك جدا ... انا قلت كدة برضه ... ولكن كقوة انت شايف انها اقوى من الاسوس .... لانى اول ماقلت اسوس كله قال امين ....

ميدو .... شكرا جدا جدا مساعداتك ... وعندك حق الموضوع مش محتاج استئذان انا طالب المساعدة من اخواتى ف المنتدى واى رد اكيد اكيد حيفيدنى

شكرا جدا جدا جدا ليكوا ..... وعاوز اعرف كقوة ايه نظامها .. تعيش يعنى ؟

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2