النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: اي من مجالات الحاسوب ممكن ان اتخصص به

عضو

اي من مجالات الحاسوب ممكن ان اتخصص به

لو سمحت عايز مساعدة

اية المجال اللى اخشه فى الكمبيوتر يكون سهل و مرتب الوظيفة كبير يعنى من 3000 وانت طالع

ملحوظة : انا فى كلية تجارة ، عشان انا اسمع ان فى مجالات مينفعش يشتغل فيها الا خريجي هندسة

انا اسف لو سؤالى مكانة مش هنا

عضوية جديدة

رد: اخش مجال ايه فى الكمبيوتر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة baher 1 مشاهدة المشاركة
    لو سمحت عايز مساعدة

اية المجال اللى اخشه فى الكمبيوتر يكون سهل و مرتب الوظيفة كبير يعنى من 3000 وانت طالع

ملحوظة : انا فى كلية تجارة ، عشان انا اسمع ان فى مجالات مينفعش يشتغل فيها الا خريجي هندسة

انا اسف لو سؤالى مكانة مش هنا

انا بردة بسال نفس السؤل يارت حد يرد علنا

عضو

برمجه وتصميم مواقع فلوسها حلوه وفيها فرص شغل كتير اوي

عضوية جديدة

بص لو بدور عليها كفلوس فمجال برمجة المواقع ومجال الشبكات والنظم هما الي اعلى سعر , وعايز اقولك اني كنت محترف برمجه مواقع باستخدام C# , ASP.NET بس لاقيت ان الشبكات احسن بكتير لما اخدت كورس MCSE في الشغل عندي لانك بتتعامل مع مشاكل ممكن تكون متوقعه ووممكن لأ عكس البرمجه انت المشكله عندك شبه معروفه بحد كبير , وفي كلمه قالهالي واحد بيشتغل في اوركال مصر وانا شخصيا موافقه عليها ان معدتش في حاجه اسمها ممبرمج لان Visual.NET 2005 و 2008 خلو الواحد تقريبا ميكتبش كود .

شوف الي داخل دماغك ايه اكتر وادخل فيه , وبسم الله ما شاء الله المنتدى ومواقع الانترنت فيها كمية معلومات ومناقشات بين المستخدمين حول هذا الموضوع .

تحياتي

عضو

عايزيين وزرا فى حته اسمها مجلس الوزرا والمرتب فوق التلات تلاف

بهزر معاك اوعى تزعل

عضو

مجال الشبكات وبالتوفيق انشاء الله بس جاول انشاء الله بعد ماتاخد الكورس انك تدور بره مصر والافضل السعوديه في البدايه

عضو

Smile رد: اخش مجال ايه فى الكمبيوتر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    اي مجال كمبيوتر ف اولو مينفعش تبص للمرتب لان طبيعي اي حد ف مجال الكمبيوتر ف الاول معندوش خبرة المرتب اللى بيخدو مش بيبقا كبير زي ما انت متخيل انما البداية بتبقا بسيطة لحد ما تاخد الخبرة اللازمة وبعد كدا انت اللى بتقول المرتب اللى انت عاوزو وحاول خلال وانت ف الكلية برضة تتدرس المجال اللى هاتخدو عشان متاخدش وقت بعد الكلية ف الدراسة تانى
    حاول لما تدخل ف الشبكات تدخل مجال مش بيدخلو ناس كتير يعنى مثلا تدرس linux معا ميكروسوفت متكتفيش بحاجة واحدا لان مفيش مكان فية شبكات شغال بنظام تشغيل واحد غير ان لازم يكون عندك خلفية بمبادىء الشبكات وربنا معاك
    لو عاوز تدخل ف التصميم والبرمجة خد لغة برمجة معا داتا بيز ينفع تشتغل معاها يعنى لو هاتاخد # C خد معاه SQL SERVER وربنا معاك ويوفقك

وحاول تبدأ بدري لان المعرفة ف الاول اهم حاجة وبتاخد وقت لحد ما تحصل المعرفة دي ويبقا عندك اساسيات سليمة

السلام عليكم ورحمة الله

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido20052005 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    اي مجال كمبيوتر ف اولو مينفعش تبص للمرتب لان طبيعي اي حد ف مجال الكمبيوتر ف الاول معندوش خبرة المرتب اللى بيخدو مش بيبقا كبير زي ما انت متخيل انما البداية بتبقا بسيطة لحد ما تاخد الخبرة اللازمة وبعد كدا انت اللى بتقول المرتب اللى انت عاوزو وحاول خلال وانت ف الكلية برضة تتدرس المجال اللى هاتخدو عشان متاخدش وقت بعد الكلية ف الدراسة تانى
    حاول لما تدخل ف الشبكات تدخل مجال مش بيدخلو ناس كتير يعنى مثلا تدرس linux معا ميكروسوفت متكتفيش بحاجة واحدا لان مفيش مكان فية شبكات شغال بنظام تشغيل واحد غير ان لازم يكون عندك خلفية بمبادىء الشبكات وربنا معاك
    لو عاوز تدخل ف التصميم والبرمجة خد لغة برمجة معا داتا بيز ينفع تشتغل معاها يعنى لو هاتاخد # C خد معاه SQL SERVER وربنا معاك ويوفقك

وحاول تبدأ بدري لان المعرفة ف الاول اهم حاجة وبتاخد وقت لحد ما تحصل المعرفة دي ويبقا عندك اساسيات سليمة

السلام عليكم ورحمة الله
    طيب عايز اسألك 3 اسئلة

1 - اسم كورس الشبكات ايه اللى هخده (علشان اجيبه من على المنتدى)

2 - لو درست المنهج لوحدى من على المنتدى هنا من غير ماخد كورس ، هنجز ولا هيبقى ملهوش لازمة المذاكرة من على النت من غير كورسات

3 - لو ابتديت من النهاردة مذاكرة بمعدل 3 ساعات فى اليوم تقريبا كدا هخلص المنهج امتى

عضو برونزي

ان شاء الله هاتدخل عالم الكمبيوتر كله وهاتبقى متخصص وكمان عبقري كمبيوتر بس امانه عليك لا تستخدم مثل هذه العناويين لاي موضوع لك بعد اليوم

ساقوم بتعديل العنوان هذه المرة فقط بعد ذلك سأقوم بالحذف مباشرة

عضو الصورة الرمزية ×-BeKoO-×

رد: اي من مجالات الحاسوب ممكن ان اتخصص به

شوف انت حابب اي مجال واعمل استخاره وسبها على الله
    وباذن الله ربنا يوفقك
    بسم الله الرحمن الرحيم
    وقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْماً

:ah17: