صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
النتائج 31 إلى 34 من 34

الموضوع: سؤال محيرني شويه

عضو

رد: سؤال محيرني شويه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shrief_007 مشاهدة المشاركة
    متهيقلى الكلام واضح من الاخ الكريم وبانسبه لاختبارات هو انا هدخله الحربيه احنا بنتكلم على الفرق الملحوظ والى الناس كلهاملاحظاه بين الكارتين زى ما حضرتك قلت الكارت على قد فلوسه وبعدين الاختبارات الى حضرتك بتتكلم عليها او الى تقصدها عاوزه امكانيات لاظهار الفرق بين الكارتين بالهيرتز معينه وللاسف لا عندى ولا عندك ومعلش سؤال بسيط حضرتك سمعت كارت كريتيف قبل كدا
    انت سمع اختبارك انا كيف اتاكد من غير الاختبارات التقنية؟؟؟؟؟
    الاختبارات الي تتكلم عنها بسيطة يوجد برامج تعمل مقارنة للكروت المدرجة.
    (تقولي ناولني برنامج , ابحث بنفسك وستجد)
    نعم وبكل سرور اقول لك كرت جبار و من شركة رقم 1 اعتبرها في عالم الصوتيات (سماعاتي منهم و لدي كرت منهم)
    لاكن سعرة لا يستهان به.

عضو الصورة الرمزية almotayam2002

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Come 2 Die مشاهدة المشاركة
    انت سمع اختبارك انا كيف اتاكد من غير الاختبارات التقنية؟؟؟؟؟
    الاختبارات الي تتكلم عنها بسيطة يوجد برامج تعمل مقارنة للكروت المدرجة.
    (تقولي ناولني برنامج , ابحث بنفسك وستجد)
    نعم وبكل سرور اقول لك كرت جبار و من شركة رقم 1 اعتبرها في عالم الصوتيات (سماعاتي منهم و لدي كرت منهم)
    لاكن سعرة لا يستهان به.
    انت معجب بالكارت البلتي ان يا صديقي يعني ؟
    لكن هل مع امكانيات الصب ووفر القويه
    هل ستصل لأقصى قدره للكارت الداخلي ؟؟؟

عضو الصورة الرمزية lycozaferox

أخي الكريم,
    أنا شايف إن كده المناقشة هتدور في دايرة مفرغة و بكده حضرتك اللي هتتعب من الحيرة, زي ماقال الاخوة قبل كده واسمحلي اضيف - كل واحد منهم صح في وجهة نظره - المعادلة بسيطة جدا مش زي ماحضرتك متخيلها بالصعوبة دي, وهي كالتالي لو حضرتك Audiophile أو Hardcore Gamer يبقى كده حضرتك مش هيرضيك الكرت المدمج ولازم حضرتك تشتري أحد الحلول الخارجية المقترحة على حضرتك أو اللي مجربها أحد الاخوة اللي ردوا على حضرتك, أما لو كان حضرتك مستخدم عادي كما ذكرت فليه تشتري كرت خارجي وأنا أعرف إنه مكلف, في حين إني املك كارت مدمج أكتر من كافي ولاحظ حضرتك إني قلت ده لو مستخدم عادي, ممكن حضرتك تكون بتحب تسمع صوت كويس بس ده مش معناه إنك لازم تشتري كارت خارجي لأن فيه فرق بين إذا أنا كنت عايز أسمع صوت كويس وبين إذا أنا كنت مقدرش أستحمل غير الصوت الممتاز, نيجي بقى لتاني نقطة وهي السعر - مش هنتكلم عن السماعات عشان ال T6200 مش عايزة كلام - بالنسبة للسعر فممكن أنا مثلا أقول لأ أنا مش هاشتري كارت صوت بـ 700 أو 800 جنيه عشان كتير بس لو أنا حد من الإتنين اللي أنا ذكرتهم قبل كده مش هتفرق معايا 700 أو 800 جنيه في مقابل إني أسمع صوت ممتاز سواء في الأفلام أو الألعاب, ونقطة تانية بخصوص السعر برده (في ناس هتشوف الكارت اللي بـ 700 ده رخيص وناس تانية هتشوفه غالي أو أكتر من غالي كمان), وفي الآخر واضح من كلام حضرتك إنك عايز تسمع صوت كويس أو محترم وده عن تجربة للحلين - الكروت المدمجة والخارجية - اشوف إن حضرتك تشغل السماعات على الكارت المدمج عندك ولو ماداش نتيجة مرضية ممكن حضرتك تشوف كارت خارجي....
    بس على ماأظن إن الكارت ال X-fi Titanium مش موجود دلوقتي فحضرتك كده قدامك VX 5.1 وده سعره 140 جنيه تقريبا أو extreme audio وده بـ 400 جنيه تقريبا أو إنك تتجه للمستعمل, بس أولا وأخيرًا لازم تشوف نتيجة كارت الموبو اللي معاك قبل متشتري كارت آخر
    بالتوفيق إن شاء الله
    Do not condemn the judgement of another because it differs from your own. You may both be wrong
    -Dandemis

اذا أردت السيطرة على الناس أخبرهم انهم معرضون للخطر وحذرهم من أن أمنهم تحت التهديد، ثم شكك في وطنية معارضيك - أدولف هتلر

عضو الصورة الرمزية almotayam2002

كلامك منطقي ومعقول جدا يا صديقي

انا عمري مافكرت اجيب كارت خارجي لكن فكرت في الكارت لأني عاوز أجيب الصب اللي قلتلك عليه
    واكيد صوت الصب بيبقه اقوة من اي سماعه عاديه
    أنا سؤالي عن الكارت لأني خايف الصوت يطلع وحش لما اعلى الصوت للفوليم 50% او أعلى
    خايف انه يطلع وحش عشان كده فكرت في الكارت

لكن اجرب واشوف حيطلع ايه

تحياتي ياصديقي

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3