صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17

الموضوع: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

  1. #1
    عضو ذهبي الصورة الرمزية White h@cker
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    المشاركات
    2,303
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    23

    Talking طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟



    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    لدى جهاز بهذه المواصفات

    Athlon II X2 250
    MSI 770-C45
    شريحتين Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9
    GIGABYTE HD 4670 1GB DDR3
    SAMSUNG 23.6" 2494HS
    hec 500w


    المبلغ المتاح للتحديث الان 2000 ج (بدون سعر المكونات التى سيتم تغييرها لاننى سأقوم باستخدامها فى جهاز اخر لدى)
    هل اقوم بتحديث المعالج ام كارت الشاشه ام الا2 معاً :D

    لايوجد استخدام محدد للجهاز انا بعمل كل حاجه عليه (العاب-افلام-تحويل فديو .....)

    وشكرا لكم مقدما ...
    [CENTER][B][CENTER][CENTER] [B] [SIZE=4][URL="http://www.kaheel7.com/ar/index.php"]أسرار الإعجاز في القرآن والسنة[/URL][/SIZE] [/B]

    [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=123647"]لا تنشر لأنك لن تؤجر .. قد تأثم[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B] [B][B][COLOR=Red]||[/COLOR] [/B][/B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=81159"]موضوع خاص لطلبات البرامج[/URL][/B][/B]

    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=182688"]هل كوكب الأرض أكبر شيء في الوجود؟ [B][B][COLOR=Red][B][B]||[/B][/B][/COLOR] [/B][/B][/URL][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=160670"]نظرة الإنسان للبعوضة على أنها مخلوق تافه[/URL][/B][/B][/B][/B]

    [/CENTER]
    [B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=121780"] دروس مجانية [/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][B][B][COLOR=Red][B][B][B][B]|| [/B][/B][/B][/B][/COLOR][/B][/B] [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=161909"]نتائج اختبار المعالج AMD Phenom II X2 550 قبل وبعــد فتح الانوية[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B]

    [IMG]http://farm4.static.flickr.com/3304/3651360344_8b4af0494b_o.png[/IMG]
    [/CENTER]
    [/B][/CENTER]

  2. #2
    عضو تقني سابق الصورة الرمزية masklove
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المشاركات
    3,464
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus = 940 EGP
    HIS HD 5770 1GB GDDR5 = 1070 EGP
    __________________________________________________ _____________
    2010 EGP
    [CENTER][FONT=Tahoma][B][SIZE=4][COLOR=Red]يارب استر [/COLOR][/SIZE][/B][/FONT]
    [IMG]http://www7.0zz0.com/2011/05/16/18/645564013.jpg[/IMG]
    [/CENTER]

  3. #3
    عضو فضي الصورة الرمزية Don Khozzam
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    المشاركات
    932
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة masklove مشاهدة المشاركة
    Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus = 940 EGP
    HIS HD 5770 1GB GDDR5 = 1070 EGP
    __________________________________________________ _____________
    2010 EGP
    +1

    بجد كدا جهازك يبقى خرافى ..

  4. #4
    عضو ذهبي الصورة الرمزية White h@cker
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    المشاركات
    2,303
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    23

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    متشكر جدا على ردودكم واهتمامكم

    طيب لو المبلغ هيزيد ل2600 مثلا

    اشترى GIGABYTE HD 5870 1GB DDR5 ...وابقى اغير البروسيسور بعد كده

    كده هيكون احسن ولا التغيير ده هيكون احسن ؟

    Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus = 940 EGP
    HIS HD 5770 1GB GDDR5 = 1070 EGP
    [CENTER][B][CENTER][CENTER] [B] [SIZE=4][URL="http://www.kaheel7.com/ar/index.php"]أسرار الإعجاز في القرآن والسنة[/URL][/SIZE] [/B]

    [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=123647"]لا تنشر لأنك لن تؤجر .. قد تأثم[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B] [B][B][COLOR=Red]||[/COLOR] [/B][/B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=81159"]موضوع خاص لطلبات البرامج[/URL][/B][/B]

    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=182688"]هل كوكب الأرض أكبر شيء في الوجود؟ [B][B][COLOR=Red][B][B]||[/B][/B][/COLOR] [/B][/B][/URL][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=160670"]نظرة الإنسان للبعوضة على أنها مخلوق تافه[/URL][/B][/B][/B][/B]

    [/CENTER]
    [B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=121780"] دروس مجانية [/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][B][B][COLOR=Red][B][B][B][B]|| [/B][/B][/B][/B][/COLOR][/B][/B] [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=161909"]نتائج اختبار المعالج AMD Phenom II X2 550 قبل وبعــد فتح الانوية[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B]

    [IMG]http://farm4.static.flickr.com/3304/3651360344_8b4af0494b_o.png[/IMG]
    [/CENTER]
    [/B][/CENTER]

  5. #5
    عضو فضي الصورة الرمزية Don Khozzam
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    المشاركات
    932
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    كارت ال 5870 طبعا احسن لكن مع البروسيسور بتاعك الحالى هيتخنق و مش هتحس بإمكانيات الكارت ..

    بس طبعا ننتظر رد الاستاذ ماسك.

  6. #6
    عضو تقني سابق
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    المشاركات
    3,808
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    24

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    طيب لو المبلغ هيزيد ل2600 مثلا
    Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus السعر 940 جنيه
    HIS HD 5850 1GB GDDR5 السعر 1680 جنيه

  7. #7
    عضو ذهبي الصورة الرمزية White h@cker
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    المشاركات
    2,303
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    23

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    قمت بشراء Phenom II X2 550 , والحمد لله تجربة فتح الانوية تمت بنجاع والان المعالج X4

    + كارت GIGABYTE HD 5770 1GB DDR5


    وفى انتظار صدور كروت نفيديا الداعمة ل d11 ...حينها قد اقوم بتغيير الجهاز بالكامل ان شاء الله

    شكرا جزيلا لكم على المساعده
    [CENTER][B][CENTER][CENTER] [B] [SIZE=4][URL="http://www.kaheel7.com/ar/index.php"]أسرار الإعجاز في القرآن والسنة[/URL][/SIZE] [/B]

    [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=123647"]لا تنشر لأنك لن تؤجر .. قد تأثم[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B] [B][B][COLOR=Red]||[/COLOR] [/B][/B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=81159"]موضوع خاص لطلبات البرامج[/URL][/B][/B]

    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=182688"]هل كوكب الأرض أكبر شيء في الوجود؟ [B][B][COLOR=Red][B][B]||[/B][/B][/COLOR] [/B][/B][/URL][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=160670"]نظرة الإنسان للبعوضة على أنها مخلوق تافه[/URL][/B][/B][/B][/B]

    [/CENTER]
    [B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=121780"] دروس مجانية [/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][B][B][COLOR=Red][B][B][B][B]|| [/B][/B][/B][/B][/COLOR][/B][/B] [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=161909"]نتائج اختبار المعالج AMD Phenom II X2 550 قبل وبعــد فتح الانوية[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B]

    [IMG]http://farm4.static.flickr.com/3304/3651360344_8b4af0494b_o.png[/IMG]
    [/CENTER]
    [/B][/CENTER]

  8. #8
    عضو برونزي الصورة الرمزية mostafa341
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    847
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة White h@cker مشاهدة المشاركة
    قمت بشراء Phenom II X2 550 , والحمد لله تجربة فتح الانوية تمت بنجاع والان المعالج X4

    + كارت GIGABYTE HD 5770 1GB DDR5


    وفى انتظار صدور كروت نفيديا الداعمة ل d11 ...حينها قد اقوم بتغيير الجهاز بالكامل ان شاء الله

    شكرا جزيلا لكم على المساعده
    افضل شيئ فعلته اخى

    و الف مبروك على الجهاز

  9. #9
    عضو برونزي الصورة الرمزية muradsharm
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    753
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    هو كارت الشاشه اللي عندك بيشتغل اصلاً كويس علي الشاشه دي ؟
    يعني بيهنج معاك فيالعاب تقيله علي اعلي الاعدادات ؟

  10. #10
    عضو ذهبي الصورة الرمزية White h@cker
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    المشاركات
    2,303
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    23

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muradsharm مشاهدة المشاركة
    هو كارت الشاشه اللي عندك بيشتغل اصلاً كويس علي الشاشه دي ؟
    يعني بيهنج معاك فيالعاب تقيله علي اعلي الاعدادات ؟

    لو حضرتك تقصد الكارت الجديد ( لسه مجربتش لانه عامل معايا مشاكل فى التعريف ولم اقم بحلها حتى الان)

    بالنسبة للكارت القديم ..اغلب الالعاب ال عندى كنت بلعبها على LOW:D بدون مشاكل
    [CENTER][B][CENTER][CENTER] [B] [SIZE=4][URL="http://www.kaheel7.com/ar/index.php"]أسرار الإعجاز في القرآن والسنة[/URL][/SIZE] [/B]

    [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=123647"]لا تنشر لأنك لن تؤجر .. قد تأثم[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B] [B][B][COLOR=Red]||[/COLOR] [/B][/B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=81159"]موضوع خاص لطلبات البرامج[/URL][/B][/B]

    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=182688"]هل كوكب الأرض أكبر شيء في الوجود؟ [B][B][COLOR=Red][B][B]||[/B][/B][/COLOR] [/B][/B][/URL][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=160670"]نظرة الإنسان للبعوضة على أنها مخلوق تافه[/URL][/B][/B][/B][/B]

    [/CENTER]
    [B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=121780"] دروس مجانية [/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][B][B][COLOR=Red][B][B][B][B]|| [/B][/B][/B][/B][/COLOR][/B][/B] [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=161909"]نتائج اختبار المعالج AMD Phenom II X2 550 قبل وبعــد فتح الانوية[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B]

    [IMG]http://farm4.static.flickr.com/3304/3651360344_8b4af0494b_o.png[/IMG]
    [/CENTER]
    [/B][/CENTER]

  11. #11
    عضو الصورة الرمزية eslamhamdy
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    631
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    لو ممكن سوال بعد اذن حضرتك و انا اسف
    انا ان شاء الله ناوى على بورده msi 770-g45و برسيسور AMD PHENOM II X2 550 BE
    وحضرتك قولت ان انتا قدرت تفتح الانويه فهل فتحتها على نفس البورده الى حضرتك قولت عليها
    و انا اسف مره اخرى لخروجى عن الموضوع

  12. #12
    عضو فضي الصورة الرمزية ashraf_shivo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2010
    المشاركات
    1,367
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    السلام عليكم
    جهازك بسم الله ماشاء الله جيد جدا
    كنت اريد ان اعرف هل النحديث بسبب ان في بعض البرامج او الالعاب مش شغالة او بطيئة
    ولا التحديث لغرض التحديث فقط

    ياعني علي راي المثل اللي معاه قرش محيره يجيب حمام ويطيره :D :D
    خلي بالك

  13. #13
    عضو ذهبي الصورة الرمزية White h@cker
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    المشاركات
    2,303
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    23

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    نعم اخى قمت بفتح الانوية على اللوحة Msi 770-C45 وباتش المعالج 0940fpmw
    [CENTER][B][CENTER][CENTER] [B] [SIZE=4][URL="http://www.kaheel7.com/ar/index.php"]أسرار الإعجاز في القرآن والسنة[/URL][/SIZE] [/B]

    [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=123647"]لا تنشر لأنك لن تؤجر .. قد تأثم[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B] [B][B][COLOR=Red]||[/COLOR] [/B][/B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=81159"]موضوع خاص لطلبات البرامج[/URL][/B][/B]

    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=182688"]هل كوكب الأرض أكبر شيء في الوجود؟ [B][B][COLOR=Red][B][B]||[/B][/B][/COLOR] [/B][/B][/URL][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=160670"]نظرة الإنسان للبعوضة على أنها مخلوق تافه[/URL][/B][/B][/B][/B]

    [/CENTER]
    [B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=121780"] دروس مجانية [/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][B][B][COLOR=Red][B][B][B][B]|| [/B][/B][/B][/B][/COLOR][/B][/B] [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=161909"]نتائج اختبار المعالج AMD Phenom II X2 550 قبل وبعــد فتح الانوية[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B]

    [IMG]http://farm4.static.flickr.com/3304/3651360344_8b4af0494b_o.png[/IMG]
    [/CENTER]
    [/B][/CENTER]

  14. #14
    عضو ذهبي الصورة الرمزية White h@cker
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    المشاركات
    2,303
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    23

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_shivo مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    جهازك بسم الله ماشاء الله جيد جدا
    كنت اريد ان اعرف هل النحديث بسبب ان في بعض البرامج او الالعاب مش شغالة او بطيئة
    ولا التحديث لغرض التحديث فقط

    ياعني علي راي المثل اللي معاه قرش محيره يجيب حمام ويطيره :D :D

    لا انا حدثت عشان انا بحب الحمام "بس الحمام الروماتنى بس -الرومانى مش الرومى عشان فيه فرق" :D

    http://www.ogoc.org/images/bob1.jpg
    [CENTER][B][CENTER][CENTER] [B] [SIZE=4][URL="http://www.kaheel7.com/ar/index.php"]أسرار الإعجاز في القرآن والسنة[/URL][/SIZE] [/B]

    [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=123647"]لا تنشر لأنك لن تؤجر .. قد تأثم[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B] [B][B][COLOR=Red]||[/COLOR] [/B][/B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=81159"]موضوع خاص لطلبات البرامج[/URL][/B][/B]

    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=182688"]هل كوكب الأرض أكبر شيء في الوجود؟ [B][B][COLOR=Red][B][B]||[/B][/B][/COLOR] [/B][/B][/URL][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=160670"]نظرة الإنسان للبعوضة على أنها مخلوق تافه[/URL][/B][/B][/B][/B]

    [/CENTER]
    [B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=121780"] دروس مجانية [/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][B][B][COLOR=Red][B][B][B][B]|| [/B][/B][/B][/B][/COLOR][/B][/B] [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=161909"]نتائج اختبار المعالج AMD Phenom II X2 550 قبل وبعــد فتح الانوية[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B]

    [IMG]http://farm4.static.flickr.com/3304/3651360344_8b4af0494b_o.png[/IMG]
    [/CENTER]
    [/B][/CENTER]

  15. #15
    عضو الصورة الرمزية fadyassem
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    546
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟



    تجيب ال hd 5850 blackedition و تعيش:D

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تحديث كارت الشاشه
    بواسطة wesamIT في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 07-08-2013, 10:07
  2. تحديث كارت الشاشه
    بواسطة hero_love2090 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 06-02-2013, 16:57
  3. تحديث كارت الشاشه lap top sony
    بواسطة hero_love2090 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 19-03-2012, 18:02
  4. مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 15-11-2011, 10:00
  5. هل تحديث المعالج سيزيد من سرعة كرت الشاشه؟
    بواسطة tareky في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 27-07-2011, 18:28

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •