صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4
النتائج 46 إلى 54 من 54

الموضوع: مصر...العاب و جرافكس...6000 جندى..

عضو الصورة الرمزية Orphan Naremo

رد: مصر...العاب و جرافكس...6000 جندى..

استاذ peterlover لو سمحت لو عند حضرتك اى اثبات ان INTEL احسن من AMD وتستحق فرق السعر العالى جداً دا لو بمراجعه واحده يا ريت تجيبهولنا وماعه المصدر غير كدا ياريت بلاش تشكيك فى اراء الاعضاء

انا مع حضرتك النت انتل احسن بس دا بكسر السرعه ومشتت احترافى وحتى كدا الـ 965 بكسر سرعته بتفوق على ال I7 لكن دا مش مبرر انه يدفع اكتر من نص التمن اضافى عشان كسر السرعه اللى هو مش محتاجه
    انا كنت مع INTEL لحد ما حربت AMD وفعلاً فرق شاسع فى الاداء ودرجات الحراره

( خلاصه الكلام لو صاحب الموضوع عايز يحقق معدله السعر مقابل الاداء يبقى AMD احسن تجميعه تطبق هذة المعادله
    ولو هو عايز يرمى الفوس وميستفدش بيها يبقى I7 احسن فى الاتجاه ده " اللى انا مشايفله اى قيمه على الاطلاق " )
    ولصاحب المضوع حريه الراى ولس لنا سوى مصلحته وإفادته

عضو الصورة الرمزية peterlover

ياريمون ... Amd ممكن يوصل لاداء Intel في كسر السرعه .. فقط ... والموضوع منتهي ...

مخالف للقوانين

طيب هل ال 58 نقطة قوة للانتل زي ال i7 ولا زي الamd ‎‏ في قوة الشرائح ?? و امتي تيجي ال890 ??

مخالف للقوانين

هل ال 58 نقطة قوة للانتل زي ال i7 ولا زي الamd ‎‏ في قوة الشرائح ?? و امتي تيجي ال890 ??

مشرف عام سابق الصورة الرمزية DoCToR.TaHeR

الي الاستاذ صاحب الموضوع الفاضل
    انا عاوز اساعدك بس شايفك متلخبط ومتردد شويه حاول تهدي نفسك كده وبراحه كله هيمشي
    الاستاذ vmidov حطلك تجميعتين روعه في رايي وبعدين رجعت قلتله مش عاوز AMD انا عاوز انتل قالك ماشي وعطالك تجميعه انتل كويسه اوي
    رجعت تاني وسالت علي ال AMD طب انت عاوز ايه بالظبط عشان بس نعرف نساعدك والله
    فكر كده شويه وشوف انت عاوز AMD ولا انتل وقول وهديك تجميعه نهائيه ان شاء الله وهتعجب باقي الاعضاء كمان ان شاء الله

عضوية جديدة

هاااة بتكلم في حدود ال 6000 بالشاشة وعاوز حاجة للريندر طبعا حضرتك لازم تعرف ان اي بروسيسور ثنائي النواة هيخلص العملية بسهولة واساسا لازم تشوف البرنامج بتاعك سبورت استخدام اربع انوية ولا هتجيب رباعي نواة علي الهوا افهمني كويس الرباعي في التطبيقات الثانية لا يقدم اكثر من الثنائي وهذا ما جعل ال كثير من ثنائيات النواة تلطم الكواد في انتل مثلا ودة معروف ... اصحاب ال 8400 و 7500 عارفين بتكلم عن اية طبعا مش عاووز اسال حبايب انتل الشطار عن البروسيسور الكواد في كام كواد منتشر في مصر جديد غير i5 و i7 ياتري لية ؟؟؟ مش هرد لاحسن يقولولي انتا متعصب هوة 9550 اختفي لية هههه اهه هينزل ال 975 يطير ال i 5 علشان الاضافة الجديدة لمعمارية الفانوم تو في السمارت كاش وغيرو فابالتالي هيعود انتل مطرح مجة شوف عاوز حاجة مستقبلية وانتا مرتاح واغلب شغلك رندر زي مقالك في ميدو كفاية عليك اوي ال 965 ودة كتير كمان انا شغال 2d و 3d وعارف بقولك اية اهتم باتنين فقط لاغير الرام و الفيجا وحط تلاتة مليون خط تحت فكرة الفيجا يا جماعة عندنا ايام مكونت في قناة مزكيا في شغل كدة لقيت كارت كوادرو حديث جدا عرفت تمنو خيالي 21 و اسيبكم تكملو الاصفار التلاتة لية لان العاتق الاكبر في الريندر في شغلنا قايم علي الجي بيو قبل حل المعاملات الحسابية في البروسيسور فابلتالي اي معالج ثنائي يحلها بصباع رجلة الصغير
    لاحظ اغلب الالعاب حاليا برغم قوتها التصميمية علي الدايركت لاتحتاج لحلها الا لمعالج ثنائي فالرباعي زيادة مستقبلية تقدر تستفيد بية وقت الضغط يعني تحمل حاجات علي النواة صفر و واحد وحاجات علي النواة 2 و 3 انما علي كلامك كبيرك اي رباعي وشكرا واقولي زي باد كمبني اني كور تو كواد يعني الروس اتساوت يعني الكواد الاثلون هيشغلها علي الهاي زي الاي فايف بالظبط نرجع لحديثنا عن كارت الفيجا عاوز اداء عاوز شغل عاوز الادوب بريمير و الفايل كت برو يطير حطر اعلي كارت تلاقية في سكتك شوف بقي لو هتشتغل معايا علي مايا في ايفكتس للفيزكس يفضل ترمي علي ال 275 لو شغل تو دي بس ومفيش موفمينت للاوبجيكتيف يبقي 5850 يكفي ويوفي ويعيش كتير رامات لاتقل عن ال 4 جيجا انشالة يكونوا زرنطيح يعلي اي حاجة المهم فور جيججز البوردة كان الود ودي اقولك في مسالة كارت الفيجا اعمل كروس فاير ولا اس ال اي هتفرق بفظاعة في الريندر المهم البوردة انتا حر في اي بوردة وانا انصح بال fxta للاية ام دي او 890 ASUS طبعا الاولي افضل بمراحل ويكفي انها 8+2 فيز يعني افور براحتك يا معلم وعيش حياتك
    فككك بقي من حوار انة عمرك مهتعل اوفر كونت زيك وعرفت ان الافر بيظهر مفاتن البروسيسور المختفية كانك بتلمعو المهم انا اتكلمت في المفيد وبالنسبة للشاشة هات الليد LED انتا راجل عارف يعني انية سرعة ريسبونس وفرق الوان وربنا يوفقك وعلي فكرة انا معنديش ليد انا عندي سوني CRT بس بتاعت الكاد GDM-FW900 محدش يعرفها بس هي الي ممكن تبقي احسن من LCD وللعلم تمن الشاشة في مواقع كتير يتراوح من الالف دولار الي الالفين دولار بس هبقي اقولك بعدين لية هي مصيبة كبيرة كدة ادتلك المفيد ومتاكلش دماغك بحوارات زيادة وبعدين انتا راجل بتاع ريندر هتعمل اية بيو اس بي 3 و ساتا ثري علما ان البوردة الي رشحتهالك فيها كدة يا راجل روح هاتلك هارد SSD اتفرج علي الريندر وعلي فكرة في جهاز ماك كان قريب من فلوسك في كمبيومي بس مش عارف اية نظامة المهم ملحوظة ماك ليها فترة بتستخدم بروسيسورات AMD و نفضت لانتل والخبر انتشر علي النت وكبر دماغك وراجع كلامي و تجميعة استاذ في ميدو رمبا يوفقك

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.TaHeR مشاهدة المشاركة
    الي الاستاذ صاحب الموضوع الفاضل
    انا عاوز اساعدك بس شايفك متلخبط ومتردد شويه حاول تهدي نفسك كده وبراحه كله هيمشي
    الاستاذ vmidov حطلك تجميعتين روعه في رايي وبعدين رجعت قلتله مش عاوز AMD انا عاوز انتل قالك ماشي وعطالك تجميعه انتل كويسه اوي
    رجعت تاني وسالت علي ال AMD طب انت عاوز ايه بالظبط عشان بس نعرف نساعدك والله
    فكر كده شويه وشوف انت عاوز AMD ولا انتل وقول وهديك تجميعه نهائيه ان شاء الله وهتعجب باقي الاعضاء كمان ان شاء الله
    ميرسى جدا لأهتمامك والموضوع اصبح كالأتى:
    انا اللى متلخبط أنا عاوز أشترى حاجة فى حدود 7000 وللألعاب فقط كيس وشاشة وسماعات و مش عارف استقر على AMD أو Intel
    الراجل اللى بجمعلو استقر على التجميعة دى لأنه مش عاوز AMD نهائى لو عندك تجميعة أفضل بنفس السعر يبقى شاركنا بيها من فضلك :
    INTEL CORE I7 920 2.66/8M/4.8GT/S - Soket1366
    GIGABYTE X58A-UD3R
    SAPPHIRE VAPOR-X HD5770 (OC Edition) 1GB GDDR5
    Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9 x2

Western Digital Caviar Black WD6401AALS 640GB 32M Cache
    Cooler master Elite 332 without PSU
    OCZ StealthXStream 500W
    BenQ 22" T2200 16:9/DVI/1920:1080
    Creative Inspire M2600 2.1
    Mouse + keyboard

مشرف عام سابق الصورة الرمزية DoCToR.TaHeR

بص يا باشا التجميعه اللي هكتبها دي اخدت مني وقت عشان اشوفلك احسن حاجه انتل وتكون سعر مقابل اداء مش اغلي حاجه وخلاص !! نبدا علي بركه الله :

GIGABYTE P55A-UD3P + INTEL CORE I5 750 السعر 2175 جنيه
    SAPPHIRE HD5850 (Game Edition) 1GB GDDR5 السعر 1750 جنيه
    OCZ Platinum Series 4GB (2 x 2GB) DDR3 1333 CL7 v1.65 Dual Channel Kit السعر 700 جنيه
    Western Digital Caviar Black WD6401AALS 640GB 32M Cache السعر 410 جنيه
    Cooler master storm scout السعر 520 جنيه
    OCZ StealthXStream 600W السعر 450 جنيه
    SAMSUNG X22 السعر 130 جنية
    BenQ 22" T2200 16:9/DVI/1920:1080 السعر 800 جنيه
    Creative Inspire M2600 2.1 السعر 170 جنية

يبقي كده المجموع 7100 جنيه !!
    بس بجد تجميعه خرافيه وفيها كل حاجه انت عاوزها لجهاز جيمر شديد
    ده رايي المتواضع وبردو شوف صاحبك وشوف باقي اراء الاعضاء في التجميعه

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.TaHeR مشاهدة المشاركة
    بص يا باشا التجميعه اللي هكتبها دي اخدت مني وقت عشان اشوفلك احسن حاجه انتل وتكون سعر مقابل اداء مش اغلي حاجه وخلاص !! نبدا علي بركه الله :

GIGABYTE P55A-UD3P + INTEL CORE I5 750 السعر 2175 جنيه
    SAPPHIRE HD5850 (Game Edition) 1GB GDDR5 السعر 1750 جنيه
    OCZ Platinum Series 4GB (2 x 2GB) DDR3 1333 CL7 v1.65 Dual Channel Kit السعر 700 جنيه
    Western Digital Caviar Black WD6401AALS 640GB 32M Cache السعر 410 جنيه
    Cooler master storm scout السعر 520 جنيه
    OCZ StealthXStream 600W السعر 450 جنيه
    SAMSUNG X22 السعر 130 جنية
    BenQ 22" T2200 16:9/DVI/1920:1080 السعر 800 جنيه
    Creative Inspire M2600 2.1 السعر 170 جنية

يبقي كده المجموع 7100 جنيه !!
    بس بجد تجميعه خرافيه وفيها كل حاجه انت عاوزها لجهاز جيمر شديد
    ده رايي المتواضع وبردو شوف صاحبك وشوف باقي اراء الاعضاء في التجميعه

شكرا ليك على التجميعة ولكن موضوع ال i5 مش كويس لأن السوكيت بتاعة بقى قديم و أخر حاجة فيه ال i7 860 باين و مش هاعرف اعمله upgrade فى المستقبل فلو سمحت يا i7 920 او AMD وشكرا

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4