صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: cosmos s vs haf 932 which is better??????????????ok

عضو

cosmos s vs haf 932 which is better??????????????ok

انا كنت عايز ال cosmos s لاكن ال reviews بتقول ان ال اشب 932 احسن ميت مره كتبريد و في ناس مشمشكرين في ال cosmos عشان خاطر الزرار بتعها touch و ساعات يرستار لوحده و كمان ان حتة الهارد ديسك رديئه و المرحه الجانبيه بتنكسر بسرعه غير كده انا عندي coolermaster v8
    يعني الباب الجانبي مشهيتقفل
    الكلمه الليخوفتني ان فيه ناس ان تبريد ال 3daroura الليعندي افضل
    حتي الباور سابلي ال coolermater الناس بتشتكي منه
    لدرجة ان انا شكيت في منتجات :eek:coolermaster

الكلام ده في الrating في new egg

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضو محترف

رد: cosmos s vs haf 932 which is better??????????????ok

أخي الهاف 932 وانت مغمض .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو فضي الصورة الرمزية The Dark Side

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Extreme2 مشاهدة المشاركة
    أخي الهاف 932 وانت مغمض .
    مش مغمض دا حتى ولو كان مغمى عليه:D:D
    هاف أحسن

عضو برونزي

مع احترامي لصاحب الموضوع والاخوة الاعضاء وخصوصا اخي العزيز اكستريم
    لا مجال للمقارنه بين الكوزموس اس والهاف حتي لو كانت هاف اكس
    انا امتلك الكوزموس اس وانا محترف في موضوع الكيسات وعلي فكره كلها كام يوم وتشوف اقوي مود ليها

اولا كشكل الكوزموس اس اروع واجمل كيسة مصر شكلها تحفه فنيه اول ما تشوفها تحس انك عاوز تتصور جنبها
    ثانيا الخامات من اقوي وامتن الخامات وتقيله وتحس انها اتصنعت باتقان
    الاهم الكيسة الومنيوم مش حديد
    واللي ميعرفش الهاف انا اقوله ان الهاف صاج رقيق وهتلاقي فيها اماكن كانها شفره هتعور نفسك من الاخر
    بالنسبة للحجم تقعد فيها بدل الصالون
    بالنسبة للمروحه الجانبية اول مره اسمع حد بيشتكي انها بتتكسر لوحدها المروحه دي لو خبطها في الحيطه هترد فيك من غير مايجرالها حاجه
    بالنسبة لحكاية المشتت الفي 8انا لسه شاريه وهتاكد منه بنفسي مع ان الكيسه اصلا مخصصه للتبريد المائي وانا عندي تبريد مائي بس هجرب بردو
    بالنسبة للتبريد الكوزموس اعلي من الهاف اولا بتاخد مرواح اكتر ثانيا هي شبك من قدام مفتوح وكلها فلاتر للتنقية الهوا من التراب
    امكانية التعديل عليها سهل جدا وخياراتها كتير ومتاحه
    بالنسبة لحكاية الهارد انا مش عارف انت جبت الشكوي دي منين علي العموم هي بيركب فيها تلت هاردات وكل واحد بعيد عن التاني +مروحه امامية في الصندوق الخاص بالهاردات للتهوية عليهم والاهم من ده كله صندوق الهارد منفصل وراكب بجلد في داخ الكيسه يعني لو الهارد بتاعك بيتكتك او صوته عالي مش هتسمعله اي حس
    انا شاريها من حوالي 4 شهور وصدقني كل ما اشوفها اقول دي احسن حاجه اشتريتها في حياتي وبصراحه تستاهل كل جنيه اندفع فيها
    وعمرك ما هتزهق من شكلها
    وياسيدي انا هاقولك علي حاجه انا لما روحت اشتري الكيسه كنت ناوي علي الهاف لكن قولت لصاحب المحل نفسي اشوف شكل الكوزموس علي الطبيعه وهو مرديش يطلعها من الكرتونه ولا حتي عارضها بقوله ليه بيقولي هي بتبيع نفسها وهي لفئة معينه بتقولي انا عاوز الكوزموس
    المهم قعدت اتحايل عليه لحد ما خرجها من كرتونتها اول ما شوفتها نسيت نفسي مش نسيت الهاف واشتريتها بدون ادني كلمه او فصال معاه

في الاخر انت حر:D
    [CENTER][IMG]https://img135.imageshack.us/img135/9082/bannerbh.png[/IMG][/CENTER]

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اكسمان مشاهدة المشاركة
    مع احترامي لصاحب الموضوع والاخوة الاعضاء وخصوصا اخي العزيز اكستريم
    لا مجال للمقارنه بين الكوزموس اس والهاف حتي لو كانت هاف اكس
    انا امتلك الكوزموس اس وانا محترف في موضوع الكيسات وعلي فكره كلها كام يوم وتشوف اقوي مود ليها

اولا كشكل الكوزموس اس اروع واجمل كيسة مصر شكلها تحفه فنيه اول ما تشوفها تحس انك عاوز تتصور جنبها
    ثانيا الخامات من اقوي وامتن الخامات وتقيله وتحس انها اتصنعت باتقان
    الاهم الكيسة الومنيوم مش حديد
    واللي ميعرفش الهاف انا اقوله ان الهاف صاج رقيق وهتلاقي فيها اماكن كانها شفره هتعور نفسك من الاخر
    بالنسبة للحجم تقعد فيها بدل الصالون
    بالنسبة للمروحه الجانبية اول مره اسمع حد بيشتكي انها بتتكسر لوحدها المروحه دي لو خبطها في الحيطه هترد فيك من غير مايجرالها حاجه
    بالنسبة لحكاية المشتت الفي 8انا لسه شاريه وهتاكد منه بنفسي مع ان الكيسه اصلا مخصصه للتبريد المائي وانا عندي تبريد مائي بس هجرب بردو
    بالنسبة للتبريد الكوزموس اعلي من الهاف اولا بتاخد مرواح اكتر ثانيا هي شبك من قدام مفتوح وكلها فلاتر للتنقية الهوا من التراب
    امكانية التعديل عليها سهل جدا وخياراتها كتير ومتاحه
    بالنسبة لحكاية الهارد انا مش عارف انت جبت الشكوي دي منين علي العموم هي بيركب فيها تلت هاردات وكل واحد بعيد عن التاني +مروحه امامية في الصندوق الخاص بالهاردات للتهوية عليهم والاهم من ده كله صندوق الهارد منفصل وراكب بجلد في داخ الكيسه يعني لو الهارد بتاعك بيتكتك او صوته عالي مش هتسمعله اي حس
    انا شاريها من حوالي 4 شهور وصدقني كل ما اشوفها اقول دي احسن حاجه اشتريتها في حياتي وبصراحه تستاهل كل جنيه اندفع فيها
    وعمرك ما هتزهق من شكلها
    بس الهاردات بتشيل لغايه 4 ... مش 3
    والكيسه ممتازه جدا ولا جدال عليها ...

اما بالنسبه لزر اللمس فانا محصليش حاجه خالص من ساعه ما اشتريتها .. وبعدين الزرار المس ده للباور فقط ولو حصل الكلام ده وخرف هيقفل الجهاز مش يخليه يعمل ريستارت ...
    الريستارت دائما يكون من الجهاز نفسه ..

ويا راجل دا اهم حاجه كمان الفلاتر اللى فيها ... الهاف 100% خزان للاتربه ...الكوزموس كل مداخل الهواء بها فلاتر كل اسبوع افتحها اجد اتربه ناعمه طفيفه جدا واكاد لا اراه الا على الاسطح السوداء ...
    ..

يعنى لو معاك تمنها ...بدون تردد اشتريها ...
    ولك مطلق الحريه..

عضو برونزي الصورة الرمزية Tempset

انا يهمني الأداء اكثر من الشكل..

مع ان الـ haf 932 شكل ممتاز...

أنا عندي Haf 932

الأخ اكسمان خلى Haf 932 كيس فاشل من الدرجة الأولى..

معروف ان Haf 932 هو خلاصة ابداع cooler master ويرمز بـ HAF لـ High Air Flow

جسم الكيس مصنوع من الستيل واغلب جسم الكيس ملئ بالثقوب على عكس الـ cosmos الذي حسب العديد من الريفيوات

احد اهدافه الرئيسية التقليل من الضجيج على عكس haf 932...جسم الكيس بارد بشكل شبه دائم وصعب يتمص حرارة.. فيه

ثلاث مراوح مجنونة كل وحدة ابعادها 230 - 30 mm وتدور 1700 دورة بالدقيقة

هذا ريفيو عن الكيس:

https://www.youtube.com/watch?v=3dn5...eature=channel

هذه نتيجة اختبار من موقع overclockersclub:

https://www.overclockersclub.com/rev..._haf_932/5.htm

حتى الأن مرتاح من الكيس... صحيح يصدر ضجة خفيفة لكنها لا شي مقارنة بالتبريد المجنون

وهذه صورة لجهازي :

بإمكانك ان ترى من خلال الكيس بوضوع بسبب كثرة الثقوب ومساعدتها على تشتيت الحرارة

صورة اخرى:

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tempset مشاهدة المشاركة

جسم الكيس مصنوع من الستيل واغلب جسم الكيس ملئ بالثقوب على عكس الـ cosmos الذي حسب العديد من الريفيوات

احد اهدافه الرئيسية التقليل من الضجيج على عكس haf 932...جسم الكيس بارد بشكل شبه دائم وصعب يتمص حرارة.. فيه

؟؟؟؟!!!! :confused:
    ماذا تقصد بـهذا

واضح انك ما شفت الكيسه ...
    من الاعلى تستطيع تركيب 3 مراوح 12سم يعنى من فوق ما فى مكان الا وفيه ثقوب ... على عكس ال haf 932 مروحتين فقط ..والمكان المتبقى به قطعه مطاط بلا فائده ...

اما فى المقدمه يوجد مروحه اماميه على قفص الهاردات ..والمقدمه كلها عباره عن شبك معدنى لا يوجد مكان الا وفيه ثقب .. وكله به فلاتر لتنقيه الاتربه ...!

الامر ليس تحدى ..او ان الكيسه لدى لذلك انصح بها! ...لا والف لا ..فقط لانى مبهور بها ولانى واجهت الاختيار من قبل .. وانا لست نادما ولو قليلا ... انى فضلت ال cosmos s

تحياتى للجميع ..
    وبالتوفيق ان شاء الله ..

عضو برونزي

فعلا تصدق بتشيل 4 هاردات

بالنسبة لزار الباور اللمس ده قمة الفخامه اومال هتدفع 1500 قصاد ايه
    وبالنسبة للزرار الريستارت ده مالهوش لازمه الا لو الجهاز هنج وبصراحه اللي هيجيب كيسه ب 1500 جنيه هيكون الهاردوير بتاعه بيهنج!!!
    بالنسبة للهاف اللي كلها خرام ومفتوحه
    انا بقولك الكوزموس فيها خرام وفتحات تهويه اكتر وفي اماكن مناسبة وعمليه جدا للتبريد
    ثانيا اخي العزيز انا بقولك تجربتي معاها وهي عندي حاليا لا بقولك تجربت فلان وعلي الموقع ولا ريفيوهات ولا الكلام ده كله ده عملي من ارض الواقع
    [CENTER][IMG]https://img135.imageshack.us/img135/9082/bannerbh.png[/IMG][/CENTER]

عضو برونزي

علي فكرة ممكن تركب تلت مراوح 12 في مقدمه الكيسه كمان

عضو

ربنا يكرمكوا يعني خلاص استقر علي الكوزموس

حالكلام اللي انا قولته من النت

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shamama مشاهدة المشاركة
    ربنا يكرمكوا يعني خلاص استقر علي الكوزموس

حالكلام اللي انا قولته من النت
    بالنسبة لل v8 مش هيركب غير تشيل المروحه الجانبية كلها خالص
    وفكها سهل يعني اللي عاوزني اشرحله فكها انا تحت امره وبالصور كمان

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ALL4US مشاهدة المشاركة
    ؟؟؟؟!!!! :confused:
    ماذا تقصد بـهذا

واضح انك ما شفت الكيسه ...
    من الاعلى تستطيع تركيب 3 مراوح 12سم يعنى من فوق ما فى مكان الا وفيه ثقوب ... على عكس ال haf 932 مروحتين فقط ..والمكان المتبقى به قطعه مطاط بلا فائده ...

اما فى المقدمه يوجد مروحه اماميه على قفص الهاردات ..والمقدمه كلها عباره عن شبك معدنى لا يوجد مكان الا وفيه ثقب .. وكله به فلاتر لتنقيه الاتربه ...!

الامر ليس تحدى ..او ان الكيسه لدى لذلك انصح بها! ...لا والف لا ..فقط لانى مبهور بها ولانى واجهت الاختيار من قبل .. وانا لست نادما ولو قليلا ... انى فضلت ال cosmos s

تحياتى للجميع ..
    وبالتوفيق ان شاء الله ..

أتكلم عن الكيس ككل.. مش بس فوق.. بالنسبة للمروحة الثالثة اللي تتكلم عنها تكون فوق

مخزن السواقات... ايش الفايدة منها:rolleyes:... زي 932X الجديد نص المروحة الثانية الكبيرة تقع

فوق مخزن السواقات... بالنسبة لقطعة المطاط هي مدخل التعبة لتبريد السوائل

الكيس لو تقارنه ب cosmos .. كيس 932 به ثقوب وفتحات أكثر... في جانب الكيس وفوق والأمام..

cosmos بالأمام يوجد له باب وبالجانب الأيسر توجد قطعة خاصة بامتصاص الضجيج..

يعني تحتاج تفتح الباب الأمامي بشكل مستمر علشان المراوح الأمامي تسحب الهوا .. والهوا لازم

يدخل على فلتر الغبار ثم يذهب داخل الكيس... من فوق... 3 مراوح... ممتازة ... في الجنب... 0 مرواح

في الخلف مروح واحدة..

932 haf به مروحة كبيرة 230 - 30 mm من الأمام مفتوحة على خارج الكيس.. تقوم بسحب الهواء الى داخل

ويمر الهواء على قسم الهاردات... بالجنب توجد مروح كبيرة 230 - 30 mm تقوم بدفع الهواء الى داخل الكيس..

بالأعلى توجد مروحة اخرى كبيرة 230 - 30 mm بسحب الهواء إلى أعلى..

بالخلف توجد مروح اخرى تقوم بدفع الهواء خارج الكيس...

بالجنب الأيمن والأيسر 5 خطوط تهوية تقع في طريق الهواء الداخل من المروحة الأمامي تحت لا يستقر

الهواء الساخن الملامس للهاردات داخل الكيس...

عند مستودع السواقات... 5 فتحات كلها مثقوبة لإتاحة دخول وخروج الهواء داخل الكيس...

شي مميز اخر بشأن الكيس... إزالة المراوح العلوية والجانبية وتركيب مراوح صغيرة بدلها..

نظرتي ليس نظرة فخامة للكيس... اللي يهمني هو التهوية وطرد الحرارة..

عموما هذا ما أراه في 932 من بعض المواصفات اللي افضلها على الكوسموس وكل واحد وذوقه واختياره

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shamama مشاهدة المشاركة
    انا كنت عايز ال cosmos s لاكن ال reviews بتقول ان ال اشب 932 احسن ميت مره كتبريد و في ناس مشمشكرين في ال cosmos عشان خاطر الزرار بتعها touch

قلتها بنفسك.

شف اللي تحتاجه... زر باللمس.. أم تبريد مجنون

عضو فضي الصورة الرمزية The Dark Side

Even accounting for the cooler-than-normal ambient temperature, the COSMOS S returned pretty good results but the disappointment for us was the noise produced. The COSMOS S is one of the noisiest chassis we've had through the labs in quite a while, especially with the side fan connected via Molex (the default configuration) so its speed is not being controlled.

The performance aspect of the RC1100 is fine but Cooler Master has missed a trick by throwing out all the sound proofing when rivals in this market segment make great play of clever noise deadening material. The noise bothered us enough to take the matter up with Cooler Master but even replacing the standard fans with lower-noise units didn't redeem matters significantly.

Overall, performance was respectable but the noise was too loud to be bearable, especially under load.

:ah30:

عضو برونزي

بالنسبة للمروحة الثالثة اللي تتكلم عنها تكون فوق

مخزن السواقات... ايش الفايدة منها:rolleyes:... زي 932X الجديد نص المروحة الثانية الكبيرة تقع

فوق مخزن السواقات...
    لا يا اخى ليست فوق مخزن السواقات ...< ما انا قولتلك انت ما شفتها ...
    المراوح ال3 اللى بالاعلى فى متصف الكيسه والثلاثه موجهين داخل الكيسه لا يعوقهم شيئا ..

بالنسبة لقطعة المطاط هي مدخل التعبة لتبريد السوائل

اعرف يا اخى انا اقصد للتبريد الهوائى فهى ليست بفائده .. اى انها تاخذ مكان لا يستفيد منه الا اصحاب التبريد السائل..

الكيس لو تقارنه ب cosmos .. كيس 932 به ثقوب وفتحات أكثر... في جانب الكيس وفوق والأمام..
    لثانى مره انت لم تراها لتقول هذا ..وكما قلت ليس فقط فى الاعلى ولكن فى المقدمه ايضا يوجد شبك معدنى مفرغ اى انها مليئه بفتحات التهويه ..وكل هذا الشبك مدعم بفلاتر للاتربه على عكس ال 932

cosmos بالأمام يوجد له باب وبالجانب الأيسر توجد قطعة خاصة بامتصاص الضجيج..

يعني تحتاج تفتح الباب الأمامي بشكل مستمر علشان المراوح الأمامي تسحب الهوا .. والهوا لازم

يدخل على فلتر الغبار ثم يذهب داخل الكيس... من فوق... 3 مراوح... ممتازة ... في الجنب... 0 مرواح
    :confused::eek:

ما هذا الذى تقوله ..انت تتكلم عن كيسه مختلفه اى باب امامى تقصد ....!!!! وكيف 0 مروحه فى الجنب؟ .. واضح انك حتى ما شفت صورتها او يمكن تقصد موديل آخر ... (لا تعليق)

نظرتي ليس نظرة فخامة للكيس... اللي يهمني هو التهوية وطرد الحرارة..

عموما هذا ما أراه في 932 من بعض المواصفات اللي افضلها على الكوسموس وكل واحد وذوقه واختياره
    ما المانع من الفخامه والتهويه الممتازه معا؟؟

فى النهايه اكرر ... ليس لان الكيسه معى فانا انصح بها ولكن الكيسه فعلا ممتازه من كل النواحى ..
    وارجو ان تراجع معلوماتك عن الكيسه ..لان من الواضح انك تتكلم عن كيسه آخرى ..

تحياتى للجميع ...

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة