صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 22

الموضوع: موضوع هام وخطير لكل مستخدمى الهاردوير والكمبيوتر فى مصر!!!!!!!!!!!!!!!1

عضو

موضوع هام وخطير لكل مستخدمى الهاردوير والكمبيوتر فى مصر!!!!!!!!!!!!!!!1

انا مش عارف ابتدى منين ولكن الموضوع ده هام جدا لكل مستخدمى الكمبيوتر فى مصر ومصر بالذات.......

انتشرت ظاهرة الاعطال الكثيرة فى مكونات الكمبيوتر فى الكام سنة الاخيرة وايضا كثرة عيوب الصناعة فى المكونات دى وكثرة المرتجعات منها ....

انا حوضع مثال على نفسى .. انا اشتريت جهاز من سنتين وفضلت احدث فيه لحد كام شهر فات وفى خلال الفترة دى باطت منى قطع منه وهى لاتزال فى الضمان وغيرتها بقطع اخرى ووقطع تانية خرجت من الضمان وباظت بعدها واشتريت فطع اخرى مكانها وكانت المبالغ التى دفعتها فى هذا الجهاز كبيرة ولما استقريت على القطع الموجودة فى الجهاز وكان الجهاز يعطينى اعلى اداء ممكن ( الاداء اللى يرضينى ) وكان اداؤه افضل من اى جهاز انا اشتغلت عليه ايا كانت مواصفاته واطمان قلبى من ناحية انى لم افكر فى التحديث الا بعد 4 او 5 سنوات.. تاتى الفاجعة الكبرى وهى ان اللوحة الام تعطل بعد استخدام سنتين ولحسن حظى انها كانت لاتزال فى الضمان وباقى عليها شهر فتم استبدالها والحمدلله وبعد شهر وايام قليلة افاجا ان البوردة مرة تهنج ومرة تشتغل ومن خلال المحاولة والخطا تقريبا توصلت ان دائرة الرامات فيها مشكلة فذهبت بها الى التوكيل وحاولو فيها وفشلوا وبعد ايام قليلة اتصلت بيهم وقالوا انهم لم يستطيعوا اصلاحها واستلمتها منهم وحاولت ان اجربها تانى وجدت انها انتهت Dead يعنى بعد ما كان فى امل فى تصليحها ولو بنسبة ضعبفة .. انقطع هذا الامل
    وبعدها اشتريت بوردة مستعملة نوع اخر تحمل الCPU بتاعى وجدت ان فبها مشاكل فرجعتها لصاحبها واشتريت بوردة اخرى نوع تانى جديدة بضمان برده وجدت فيها مشاكل ده غير انها بطيئة جدا ( ابطا من جهاز 3P )قرجعتها واخذت فلوسها و اشتريت واحدة اخرى وجدت برضه فيها مشاكل واداءها متوسط ... وبعد الموال ده وجدت ان فيه رامة من الرامات اللى عندى فيها مشكلة لا بتدخل على الويندوز ولا بتسطب ويندوز ولكن الرامات بتعطينى اعلى اداء ممكن ودخلتها ضمان ووجدت ان التوكيل فى الوقت الحالى معندوش الموديل وخصم حق ما انا استخدمتها على اساس السعر القديم قبل ارتفاع اسعار الرامات.....

انا عايز حد يدلنى اعمل ايه فى المشاكل دى ومين السبب فى كده........

انى اتساءل لماذا؟؟؟ لماذا قطع الكمبيوتر القديمة عمرها الافتراضى اطول بكثير من القطع الحديثة؟؟؟

لابد ان نقف وقفة حيال ذلك....

زمان كانت الناس اللى بتستورد كان عندها ضمير وبتجيت الحاجات الفرز الاول او بالكثير الفرز الثانى...
    ولكن الان القطع الموجودة فى السوق فرز 10 20 30 حدث ولاحرج
    وانا لى صديق انا اثق فى كلامه انه راى فيديو بيوضح كيف تصنع البورد ( على سبيل المثال ) فى الصين التى يتم تصديرها لدول العالم الثالث ... تصنع البورد دى فى عشش يكون عدد العمال مثلا 100 او 150 وكل واحد متخصص فى تركيب جزء معين فى البوردة وبعد الانتهاء يتم تغليفها ويتم بيعها...
    ومش بعيد تكون القطع دى معاد تصنيعها من جديد والدليل على كده كثرة الاعطال بها

احنا ناس مش اغنياء عشان كل كام شهر نغير جهاز .. ده الواحد مننا بيقطع من لحم الحى عشان يشترى جهاز كمبيوتر

نداء الى كل المسؤولين الرجاء ان يتم انشاء هيئة للرقاية على جودة قطع الكمبيوتر

انا اسف على الاطالة ولكن انا لى كلمة واحدة ( حسبى الله ونعم الوكيل )

ارجو تثبت هذا الموضوع

ولكم منى كل احترام وتقدير........... والسلام ختام

عضو فضي الصورة الرمزية TEch Zone

رد: موضوع هام وخطير لكل مستخدمى الهاردوير والكمبيوتر فى مصر!!!!!!!!!!!!!!!1

ما اعتقدش ان الحالة سوده اوى للدرجة دية
    موضوع ان الاجزاء تعطل او تبوظ ديه ممكن تبقى حالات فردية لكن احب اقلك ان القطع اللى بتيجى مصر الكفاءة بتعتها عالية ومعها ضمان محترم فى حال حصلها حاجة
    Playing Now: Dirt 3

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TEch Zone مشاهدة المشاركة
    ما اعتقدش ان الحالة سوده اوى للدرجة دية
    موضوع ان الاجزاء تعطل او تبوظ ديه ممكن تبقى حالات فردية لكن احب اقلك ان القطع اللى بتيجى مصر الكفاءة بتعتها عالية ومعها ضمان محترم فى حال حصلها حاجة
    كلام سليم
    زى ما قال العضو المحترم دى ممكن تبقى حالات فردية
    ومش شرط ان يبقى كل الهاردوير اللى فى مصر بالشكل ده بل بالعكس انا شايف ان فى الفترة الأخيرة بدأ يوصل لمصر هاردوير محترم جدا زيه زي الغرب لكن الأختلاف فى الاسعار فقط وده عشان الجمارك الزياده
    تحياتى

عضو فضي الصورة الرمزية Black-Edition

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amoor89 مشاهدة المشاركة
    كلام سليم
    زى ما قال العضو المحترم دى ممكن تبقى حالات فردية
    ومش شرط ان يبقى كل الهاردوير اللى فى مصر بالشكل ده بل بالعكس انا شايف ان فى الفترة الأخيرة بدأ يوصل لمصر هاردوير محترم جدا زيه زي الغرب لكن الأختلاف فى الاسعار فقط وده عشان الجمارك الزياده
    تحياتى

دا حتى الاسعار يا أخي اصبحت منااااافسة جداااا لاسعار الخارج :D

يــــــــــــــــــــــــارب

jOoLiAnOo

عضوية جديدة

حسبى الله ونعم الوكيل

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
    أخي الكريم صاحب الموضوع .. طبعا أنا مش ساكن في مصر أنا من ليبيا بس مشكلة القطع السيئة أكيد بيحددها سعرها ونوع الماركة أحنا عندنا في ليبيا الكتير من القطع المقلدة والسيئة لكن الواحد بيشتري يخلي بالو منها ويحاول يشتري أفضل الماركات العالمية وتقدر تدخل على النت وتشوف الماركات المحترمة وتشتري زيها من عندكم في مصر أو تقدر تأخد رأي الخبراء هنا في منتدى عرب هاردوير وأكيد مش حيبخلوا عليك في المعلومة وممكن تحط ميزانيتك وأستخداماتك للجهاز وهما يعملولك التجميعة المناسبة ويعطوك النصيحة ... وكان الله في العون أخي الكريم ...

عضو فضي الصورة الرمزية ashraf_shivo

اسف اخي ولكن هذا الكلام مش مظبوط
    بل بالعكس كما قالو الاخوة هنا بدانا باستيراد قطع هاردوير علي اعلي مستوي
    كما ان السوق الان اصبح مفتوح للغاية
    وبدل ما كنت تنزل تلاقي في المحلات نوع او نوعين الان تجد مئات الانواع من الهاردوير
    وكل ماحث لك هذا اكيد سؤ اختيار او سؤ حظ
    الحمد لله في السراء وفي الضراء

عضو ذهبي الصورة الرمزية shaker3

اتفق مع الاخوة مع انني من سوريا لكن الموضوع يهم الهاردوير بشكل عام
    اللي حصل معاك ليس شيئا طبيعيا سببه عدم التوفق في الاختياراو في الحظ حتى انك لم تكتب لنا انت مركب ايه على ايه يعني ((التجميعة)) واسماء القطع اللي انضربت معاك
    بالنسبة للتصنيع لا يوجد بورد في العالم يتم صنعها يدويا انت اطلع على اللوحة من الخلف تلاقيها مطبوعة طبع يعني تركيب آلي
    [CENTER][B][SIZE="4"][COLOR="SeaGreen"]سورية اقوى من فبركاتكم واعلامكم وتأمركم عندما تصلون لاقصى قمم حقدكم ستكتشفون انكم تحت قدميها[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE="3"][B][COLOR="Red"]شاهد عيان: رؤية فيل يطيروسط عاصفة مطرية دون ان يصيبه البلل[/COLOR][/B][/SIZE][/CENTER]

عضو

اشكر كل اللى رد على موضوعى واحب اقولكم حاجة .....
    انا اشتغلت على اجهزة كتير منها القديم والحديث ووجدت ان القديم بيعيش 3او 4 اضعاف اللى بيعيشه الجديد ....
    وعلى فكرة البوردة الاخيرة اللى اشتريتها بناءا على نصائح اعضاء المنتدى يعنى مش سوء اختيار ومع ذلك وجدت فيها مشاكل ووجدت ان متوسط عمر القطع الحديثة من سنتين او 3 بالكتير اما القطع القديمة ممكن تشتغل لمدة 10 سنوات وبعدها تعطل ....

انا حضرب مثال انا من 5 سنوات اشتريت جهاز AMD واشتغل معى لمدة 3 سنوات قبل بيعه باعلى كفاءة ممكنة ومدخلش صيانة لتصليح الهاردوير به ولو لمرة واحدة وكان اداؤه مقبول وخصوصا فى الالعاب كان وحش الوحوش وسبب جودته العالية ان الشركة اللى انا اشتريت منها كانت بتسترى القطع اللى رايحة من الصين الى امريكا وبيستوردوا منها...

وكون ان السوق المصرى انفتح وبقى يستورد منتجات عالية وكثيرة ده مش دليل على جودة الفطع دى لان الصين بتنتج كل الانواع وكل المستوبات وطبعا المستورد عشان يكسب لازم يشترى اقل فرز عشان حيكون باقل تكلفة عليه عشان يكسب ...

اقرب مثال على كده انا اشتريت رامات من 6 او 7 اشهر ونوعها OCZ Gold وطبعا الرامات دى غنية عن التعريف فى الجودة وقوة وسرعة الاداء وانا لاحظت فرق الاداء فيها عن اى رامة اخرى لكن وجدت ان فيه واحدة منهم عطلت ولما قولت للناس ان فيه واحدة عطلت منهم حصلهم حالة ذهول وقالو لى ان الرامات صعب جدا انها تعطل وتعيش معاك فترة طوبلة جدا........

الامثلة اللى انا باقولها على نفسى دى حاجة بسيطة مقارنة بالاعطال اللى باشوفها عند الناس فى الكام سنة الاخيرة....

والكلام ده رد على كل اراءكم وده بناء على انى كنت فى سوق الكمبيوتر فترة 6 سنوات شوفت فيهم العجب والمهازل اللى كنت باشوفها كفبلة بان الواحد بدا يكره محال الكمبيوتر ويبتعد عنه نهائيا......

والسلام.............

عضو فضي الصورة الرمزية SIGMA-ZERO

اتفق تماما ان السوق المصري متغرق بمنتجات فرز عاشر و دة عشان جشع المستوردين

اللي احنا عايزين نعرفة ازاي نعرف الكوالتي كنترول بتاع اي منتج (حاجة تكون زي السيريال نمبر)

عشان ميدحكش علينا

عضو الصورة الرمزية ammrr

انا اؤيد كلام الاخ فى نقطة وهى ان بعض المكونات القديمة تستطيع العمل لمدة كبيرة قد تجتاز حاجز الخمس سنوات بدون اى مشاكل
    ولكن هذا لا يمثل قاعدة ثابتة

عضو

بالنسبة للعضو الفاضل اللى كان بيسال عن مكونات جهازى اللى انا استقريت عليه قبل الاعطال هى :
    CPU : Core 2 Quad Q6600
    MB : XFX 680i LT SLI
    RAM : OCZ GOLD 8GB DDR2-800
    HDD : WD 250GB
    VGA GTX 275 OC
    PSU : Gigabyt 550W

اظن التجميعة دى مفيهاش غلطة ولما عطلت البوردة غيرتها ب Asus P5Q SE Plus ووجدت انها بها بعض المشاكل ولكنها شغالة مش عطلانة وده سبب عدم راحتى النفسية معها

عضو برونزي

كلام غريب عموما فى مكونات رخيصة ذى فى مكونات رخيصة مثلا مزر بورد ب200 جنية متعش معاك فى مزر بورد اغلى منها ب100 وتعيش معاك عمر طويل جدا

إداري سابق

كان الله فى عونك أخى الكريم
    طيب ما تشوف ممكن يكون عندك مشكلة فى الكهرباء عندك فى المنزل
    جرب تستخدم مثبت تيار

عضو الصورة الرمزية amrdio

انا اتفق مع الاخوة فى ان احنا عندنا فى مصر قطع الهاردوير ممتازة و الضمان بقى رائع و بيقدم خدمات كتير و اللى انت بتتكلم عنه ممكن يكون الانواع التجارية

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة