صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
النتائج 31 إلى 39 من 39

الموضوع: مشكلة بالبايويس, الرامات + المعالج السرعة زايدة شوية

عضو الصورة الرمزية النسور

رد: مشكلة بالبايويس, الرامات + المعالج السرعة زايدة شوية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicode مشاهدة المشاركة
    خاصية الكسر ملغية, وغيرت معامل الضرب الى 19X ونزلت السرعة الى 2.5 , اما بالنسبة للشمتت رجعت فتحته و نظفته بالكحول ومن ثم وضعت عليه معجون مرى اخرى ولاحظت فرق بسيط جدا جدا هو انه في حالة الخمول لا يصل الى 50 ولكن عندما اشغل برنامج الفيروسات مثلا للفحص عن الفيروسات يصل الى 52. وهذه الصورة كالتالي في حالة الخمول

[/QUOTE]

درجة الحراه تعتبر متغيرتش ودي المفروض الإعدات الإفتراضيه بس تعتبر عاليه برده هو تقريبا كده مشكلة مشتت
    ودي رابط فيافضل مشتات للأخ الكريم abojaber في هذا المنتدي الكريم
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=141414
    وفي انواع مشتات حلوه

ليه بقلك مشتتت لأن دي المفروض تكون الإعدات الإفتراضيه مش كسر ودرجة الحراره المفروض تبقى اقل من كده كتير تقبل تحياتي

عضوية جديدة

فولت البروسسر عندي كان على 1.287, نزلته لـ 1.200 ولم الاحظ اي فرق. هل هذه الفولتية مناسبة ؟ وجدت خيار لـ الـ DRAM FREQ وهو على 1.500, وغيرته الى 1400 وايضا لم الاحظ فرق في الحرارة, هناك أمرا آخر, ال turbo boost يزيد من سرعة المعالج من كل النواحي, الفولت وال باس و و والخ. ومعـها ايضا تزيد توقيتات الرام والفلوت ايضا, لذا في برنامج cpuz ال max bandwidth للرام عندي هو 667 والخيارات التي وضعتها الى حد علمي لم اغير شيئ لم اعرفه, رأيت guide لشركة kingstone بخصوص الرام تبعي والارشادات تقول ان يكون على 9-9-9-25 ولكن قلت للاحتياط سوف اضعه الى 8-8-8-22, ويظهر عندي ال bandwidth الحالي 674 اي انه زائد عن ال max bandwidth الذي هو 667. وهنا يظهر ان ال bandwidth زائد بسبب ال ان سرعة المعالج واصلة الآن الى 2.8 والذي سببه ال turbo boost. واذا عطلت ال turbo boost كأن اقول لم يكن هناك داعي لشرائي i7920 لو اشتريت i5 -750 لكان افضل. فوق هذا كله. انني ابحث عن مصلح 1 فقط في جدة له خلفية واسعة في هذا المجال. لان المصلحون في الاسواق بنقاليون وهنود وهم لا يعرفون بهذه الإعدادات ولا يعرفون سوى ان اقصى حرارة على ال 80 يمكن ان يعمل الجهاز به وطالما ان الجهاز يعمل لا داعي لان اضيع وقتي لاقلله. لهذا السبب انا جالس اعمل بالجهاز بنفسي وآخذ بآرائكم ونصائحكم. واتمنى ان لا يتضايق الاخوان في متابعة حالتي هذه واطالتي عليكم ردود ورا ردود. وشاكر لكم جميعا.

عضوية جديدة

درجة الحراه تعتبر متغيرتش ودي المفروض الإعدات الإفتراضيه بس تعتبر عاليه برده هو تقريبا كده مشكلة مشتت
    ودي رابط فيافضل مشتات للأخ الكريم abojaber في هذا المنتدي الكريم
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=141414
    وفي انواع مشتات حلوه

ليه بقلك مشتتت لأن دي المفروض تكون الإعدات الإفتراضيه مش كسر ودرجة الحراره المفروض تبقى اقل من كده كتير تقبل تحياتي[/QUOTE]

انا ارى ايضا ان السبب هو المشتت . لذا سوف اغيره واتوكل على الله واجرب ال Prime95 ان شاءالله الا تصل الى 89. الكثير من الناس درجة حرارة المعالج لديهم نفس درجة حرارتي ولكن مع الاختبار لا يصل الى 89. بالكثير يصل الى 70 وهم مقتنعون فيه طالما انه لم يتخطى ال 80 او ال 85.

عضو الصورة الرمزية النسور

لا البروسيور بتاعك ممتاز والبرده اكثر من ممتازه وصدقني اختيارك كان في محله بس هي عايزه شوية صبر لحد لما تعرف نظامه ايه والتجارب التي قمت بيها دي ممتازة واعتقد ان هي اعطيتك بعض الخبره تمكنك او تساعدك في كسر سرعته في المراحل القادمه بإذن الله

وشكرا

عضو الصورة الرمزية khalilo_1991

بصراحة يا أخي أنا تهت بعد ما عدلت مشاركاتك و مبقتش عارف حاجة :ah26:
    شوف الخطوات دي و قول رأيك فيها
    أول حاجة إعمل load optimized defaults و بعدين خلي أول بوت من السي دي و بعدين لو مش مركب فلوبي روح على standard cmos features و إلغي خيارات الفلوبي فيه علشان تنصيب الويندوز يبقى سريع
    تاني حاجة خلي تواقيت الرام 25-9-9-9 و ترددها 1333 و ال dram voltage يدويا 1.500v
    ثالث حاجة إحفظ الإعدادات و أدخل على الويندوز و شوف الحرارة في وضع الخمول و بعدين إضغط ببرنامج prime95 بخيار blend لمدة ساعة و قوللنا أعلى درجة حرارة وصلتلها
    البروسيسور يقدر يتحمل لحد 100 درجة و الأمان فيه أقل من 80 درجة عند الضغط
    لو الحرارة وصلت فوق ال 80 ممكن تستعين بصديق خبير في الكمبيوتر علشان يثبت المشتت كويس أو ممكن توديه لمحل و تقول له يركبلك المشتت كويس و يحط معجون و دي مش محتاجه خبرة ولا حاجة و أي محل صيانة ممكن يعملها
    إن شاء الله الخطوات دي تنجح معاك و لو فشلت ممكن وقتها تفكر في مشتت جديد

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسور مشاهدة المشاركة
    لا البروسيور بتاعك ممتاز والبرده اكثر من ممتازه وصدقني اختيارك كان في محله بس هي عايزه شوية صبر لحد لما تعرف نظامه ايه والتجارب التي قمت بيها دي ممتازة واعتقد ان هي اعطيتك بعض الخبره تمكنك او تساعدك في كسر سرعته في المراحل القادمه بإذن الله

وشكرا

شاكر لك اعطيتني طموح دفع رباعي :D

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khalilo_1991 مشاهدة المشاركة
    بصراحة يا أخي أنا تهت بعد ما عدلت مشاركاتك و مبقتش عارف حاجة :ah26:
    شوف الخطوات دي و قول رأيك فيها
    أول حاجة إعمل load optimized defaults و بعدين خلي أول بوت من السي دي و بعدين لو مش مركب فلوبي روح على standard cmos features و إلغي خيارات الفلوبي فيه علشان تنصيب الويندوز يبقى سريع
    تاني حاجة خلي تواقيت الرام 25-9-9-9 و ترددها 1333 و ال dram voltage يدويا 1.500v
    ثالث حاجة إحفظ الإعدادات و أدخل على الويندوز و شوف الحرارة في وضع الخمول و بعدين إضغط ببرنامج prime95 بخيار blend لمدة ساعة و قوللنا أعلى درجة حرارة وصلتلها
    البروسيسور يقدر يتحمل لحد 100 درجة و الأمان فيه أقل من 80 درجة عند الضغط
    لو الحرارة وصلت فوق ال 80 ممكن تستعين بصديق خبير في الكمبيوتر علشان يثبت المشتت كويس أو ممكن توديه لمحل و تقول له يركبلك المشتت كويس و يحط معجون و دي مش محتاجه خبرة ولا حاجة و أي محل صيانة ممكن يعملها
    إن شاء الله الخطوات دي تنجح معاك و لو فشلت ممكن وقتها تفكر في مشتت جديد
    عملت Optimized defaults في آخر مشاركة لي اي قبل هذه المشاركة. ورجعت كل شي زي ما كان وايضا تركت الرام كما هو . ومتاكد وان رجعت نصبت الوندوز سكتون النتيجة كما هي. لاني نصبت الوندوز مرتان من غير جدوى. والرامات الحالية على 7-7-7-20 الافتراضية على 1066, هنا اخذت بنصيحتك. سوف استمر بهذه الاعدادات حتى اشتري مشتت وهذا اخر حل تبقى ومن ثم اعدل اعدادات الرامات واقرى عنه وان شاءالله ربنا يسهلها. شكرا لك خليلو وبارك الله فيك علما بأن اخر مرا عملت فيها تيست للبرايم 95 لم اضع الخيار على Blend ربما هذا السبب الذي جعل درجةالحرارة تصل الى 89 والله اعلم. ساجرب وارد عليك

عضو الصورة الرمزية khalilo_1991

العفو يا أخي
    أنا كان قصدي إنك تلغي خيارات الفلوبي لإنها بتسبب بطء في تنصيب ويندوز 7 و vista
    أما الويندوز فزي ما إنت قلت ملهوش علاقة بالحرارة
    إن شاء الله خير

عضوية جديدة

انا فعلا لاحظت بطئ شديد عند تثبيتي للوندوز 7 ولم انتبه لخيار الفلوبي

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3