صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: كيف اقوم بتقسمة الهارد و انا بنزل الويندوز 7

عضو

كيف اقوم بتقسمة الهارد و انا بنزل الويندوز 7

كيف اقوم بتقسمة الهارد و انا بنزل الويندوز 7

الهارد 640 كاش 64
    سمعت انه يجب تقسمتة من ويندوز 7 فكيف اقوم بتقسيمة ؟؟؟
    MY PC

PHENOM ll X4 965 3.4 8M
    G.B MA-785UD3H
    W.D 2*500 G GR 32M
    RAM 2*2G DDR3 1333
    DVD SAMSONG
    SAMSONG 20 LED MONTOR

عضو فضي الصورة الرمزية ssssss

رد: كيف اقوم بتقسمة الهارد و انا بنزل الويندوز 7

بص ياباشا فيه حلين واحد وانت بتنزل النسخه وده عند اختيار القرص اللى هتنزل عليه النسخه تختار ادفنسد وهتلاقى نيوحدد المساحه يعنى مثلا لو 640 وعايز السى 20يبقى تختار المساحه 20000وبعدين اوك او ابلاى مش متزكر بس حلجه زى كده ولو عايز مساحه كل برتشن مثلا 50جيجا يبقى تختار نيو وبردك تحدد 50000 واوك
    يعنى تحط قام كل جيجا 000
    ده من الدوس والحاجه التانيه منجوه بعد متزنل النسخه هتيجى على ماى كومبيوتر متختار مانج وبعدين ديسك مانج وبعدين تيجى على السى وتختار شيرنك وتختار مساحه كل برتش كام جيجا
    بالتوفيق ان شاء الله
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عضو

Thumbs up رد: كيف اقوم بتقسمة الهارد و انا بنزل الويندوز 7

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ssssss مشاهدة المشاركة
    بص ياباشا فيه حلين واحد وانت بتنزل النسخه وده عند اختيار القرص اللى هتنزل عليه النسخه تختار ادفنسد وهتلاقى نيوحدد المساحه يعنى مثلا لو 640 وعايز السى 20يبقى تختار المساحه 20000وبعدين اوك او ابلاى مش متزكر بس حلجه زى كده ولو عايز مساحه كل برتشن مثلا 50جيجا يبقى تختار نيو وبردك تحدد 50000 واوك
    يعنى تحط قام كل جيجا 000
    ده من الدوس والحاجه التانيه منجوه بعد متزنل النسخه هتيجى على ماى كومبيوتر متختار مانج وبعدين ديسك مانج وبعدين تيجى على السى وتختار شيرنك وتختار مساحه كل برتش كام جيجا
    بالتوفيق ان شاء الله
    أنا نزلت النسخة وبعدين جيت أقسم الهارد من داخل الويندوز فرض عليا حجم معين أخده من الc طب لو عايز اخد حجم تانى من الc وأضيفه للبارتيشن اللى عملته ..يا ريت لو حد يعرف يقوللى ..وجزاكم الله خيرا
    :ah7:

من رأى احسن حل وانت بتنزل الويندوز يعنى اعمل دليت لكل البرتشنات وبعدين اختار مساحه كل برتشن بالترتيب يعنى اول برتشن هتختار مساحته هيكون الc والتالى الd كده ده افضل حل
    اما لو عايز تقسم من جوه يبقى بأستخدام برنامج برتشن ماجيك لانه سهل الاستخدام شويه عن غيره
    ده الرابط
    https://www.jsoftj.com/old_files/app/partition_magic_demo_8_www.jsoftj.com.zip
    دونه وابحث على النت شرح للبرنامج هتلاقى كتير وهو كتير مش صعب
    ان شاء الله ترد على وتفرحنى

عضو

من رأى احسن حل وانت بتنزل الويندوز يعنى اعمل دليت لكل البرتشنات وبعدين اختار مساحه كل برتشن بالترتيب يعنى اول برتشن هتختار مساحته هيكون الc والتالى الd كده ده افضل حل
    اما لو عايز تقسم من جوه يبقى بأستخدام برنامج برتشن ماجيك لانه سهل الاستخدام شويه عن غيره
    ده الرابط
    شكرا جزيلا لك على ردك
    ولكن أنا عايز آخد مساحة اضافية للبارتيشن d من الc ...سؤالى هل برنامج البارتيشن ماجيك هيحللى المشكلة دى وهقدر آخد المساحة اللى أنا عايزها من ال c ؟؟
    وجزاك الله خيرا

عضو الصورة الرمزية dr.link

ده الرابط
    انت طبعاً ان فيه على النت !

نورتون بارتشن ماجيك بتوبال ! او مع اسطوانة هيرنز بوووت للتقسيم من خارج النظام !

ودي احسن مالهاش علاقة باي نظام !

انا عايز اعرف النسخة اللي بتنزل في ويندوز اكس بي تقربيا ! هل النورتون وقفت انتاج البرنامج ده للنظام ! على ويندوز 7 او ويندوز او اي ويندوز مستقبلى !

هل البارتشن ماجيك اللي مع الهيرنز بوووت بتقرا اي هارد حتى الهادرات الجديدة اللي في السوق

التيرا و التيرا ونص الكاش 64 عشان اقسمه !

وده بيسمحلك تسطبه من الدوس لو كانت الهارد جديد بلا اي تقسيم ! وبعدين ريستارت وتسطب ويندوز !

لكن ناس على المنتديات طريقة التقسيم بواسطة الاكس بي فاشلة اما فيستا او 7 ما فيش افشل منها !

وكمان بشوف ناس بتوع صيانة في مصر الجديدة مثلاً بيحطوا اسطوانة

تدخلهم على دوس ويبتدى يقسم !

---------------------------------------------

ارجع لصاحب الموضوع !

انا مسطب البارتشن ده على نظام الاكس بي العادى ! تمام !

ممكن انت تحذف جميع البارتشات وتقسمها من جديد ! ماعدا مش هتقدر تحذف البارتشن اللي عليه النظام !

ولو فيه هارد جديد لصحبك مثلاً !

تقوله تعالى يا حبيب قبلى اقسملك الهارد بالماوس وانت على الويندوز ! وعادي !

وتلعب في كل البارتشنات ! عشان الهارد التانى ده مش عليه النظام !

اما لو عايز تحذف كل البارتشنات استخدم الهيرنز بوووت معاه البرتشن ده !

وتخش بالماوس ! وتقدر نحذف كل البارتشانات وتقدر تفرمط حتى السى لانك هنا خرجت برا النظام !

وكمان احلى ما في الشى بالماوس !

لكن ! تقدر تعمل اللي يخش على الدوس بالماوس عن طريق عمل ديسكين فلوبى من خلال البرنامج اللي على النظام !

وطبعاً الفلوبى مش موجود في السوق الا اذا لقته في مكتبه سمير وعلى في الميرلاند ب 13 جنيه العشرة !

لكن في محل باب لوقى مستغل الحكاية دي وبيبعها ب 25 جنيه !

كمان انا عايز اعرف ازاي دخلوا الباتشن ماجيك ده اللي من الدوس خارج النظام على اسطوانة الهيرنز بوووت !

ازاي اعملها لوحدها ! على اسطوانة بدل من ديسكين من خلال البرنامج ! (موجه السؤال للعضو ssssss )

بالاسطوانة دي تقدر تدخل وتشوف الهارد وتقسمه ! زي مانت عايز !

اذا كان هارد جديد مش متقسم ! واذا كان مش جديد احذف كل البرتشنات وهات

الالة الحاسبة ! مثلاً ادينى للسى 20 جيجا × 1024 ميجا = 20480 ممكن البارتشن ماجيك يحسبهالك على 20481 او 20489 او 20496 مثلاً

تلاقى المقسمين للسي 19.5 جيجا اما بالطريقة دي هتلاقيها مكتوب 20 جيجا بالظبط !

مثال ! عندى السى 9 جيجا وحاجة

وعايز ارفعه ل 20 جيجا ! اختار البارتشنات كلها عشان ياخد منها بالتساوى ويحطها فيه !

بعد ما فضيت منها عشان ياخد ال C منهم الاقيه قبل ما ادوس Apply ما خدتش حاجة !

طيب ايه العمل !

جبت الالة الحاسبة وحسب هنقص من كل بارتشن كام وكتب الرقم الجديد ! لكل بارتشن ! طبعاً هو بيورينى قبل ما ادوس Apply الشكل العام هيبقى ازاي !

واخليه الزيادة ما تطلع برا بدون اي تقسيم تدخل في السى لغاية ظبطها !

وها يخلهالى 20489 ميجا ! يعنى 20 جيجا و 9 ميجا زيادة !

ارجو الرد ما حلال المشكلة والتوضوح لصاحب المشكلة !

اخوكم في الله Dr.link

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.link مشاهدة المشاركة
    انت طبعاً ان فيه على النت !

نورتون بارتشن ماجيك بتوبال ! او مع اسطوانة هيرنز بوووت للتقسيم من خارج النظام !

ودي احسن مالهاش علاقة باي نظام !

انا عايز اعرف النسخة اللي بتنزل في ويندوز اكس بي تقربيا ! هل النورتون وقفت انتاج البرنامج ده للنظام ! على ويندوز 7 او ويندوز او اي ويندوز مستقبلى !

هل البارتشن ماجيك اللي مع الهيرنز بوووت بتقرا اي هارد حتى الهادرات الجديدة اللي في السوق

التيرا و التيرا ونص الكاش 64 عشان اقسمه !

وده بيسمحلك تسطبه من الدوس لو كانت الهارد جديد بلا اي تقسيم ! وبعدين ريستارت وتسطب ويندوز !

لكن ناس على المنتديات طريقة التقسيم بواسطة الاكس بي فاشلة اما فيستا او 7 ما فيش افشل منها !

وكمان بشوف ناس بتوع صيانة في مصر الجديدة مثلاً بيحطوا اسطوانة

تدخلهم على دوس ويبتدى يقسم !

---------------------------------------------

ارجع لصاحب الموضوع !

انا مسطب البارتشن ده على نظام الاكس بي العادى ! تمام !

ممكن انت تحذف جميع البارتشات وتقسمها من جديد ! ماعدا مش هتقدر تحذف البارتشن اللي عليه النظام !

ولو فيه هارد جديد لصحبك مثلاً !

تقوله تعالى يا حبيب قبلى اقسملك الهارد بالماوس وانت على الويندوز ! وعادي !

وتلعب في كل البارتشنات ! عشان الهارد التانى ده مش عليه النظام !

اما لو عايز تحذف كل البارتشنات استخدم الهيرنز بوووت معاه البرتشن ده !

وتخش بالماوس ! وتقدر نحذف كل البارتشانات وتقدر تفرمط حتى السى لانك هنا خرجت برا النظام !

وكمان احلى ما في الشى بالماوس !

لكن ! تقدر تعمل اللي يخش على الدوس بالماوس عن طريق عمل ديسكين فلوبى من خلال البرنامج اللي على النظام !

وطبعاً الفلوبى مش موجود في السوق الا اذا لقته في مكتبه سمير وعلى في الميرلاند ب 13 جنيه العشرة !

لكن في محل باب لوقى مستغل الحكاية دي وبيبعها ب 25 جنيه !

كمان انا عايز اعرف ازاي دخلوا الباتشن ماجيك ده اللي من الدوس خارج النظام على اسطوانة الهيرنز بوووت !

ازاي اعملها لوحدها ! على اسطوانة بدل من ديسكين من خلال البرنامج ! (موجه السؤال للعضو ssssss )

بالاسطوانة دي تقدر تدخل وتشوف الهارد وتقسمه ! زي مانت عايز !

اذا كان هارد جديد مش متقسم ! واذا كان مش جديد احذف كل البرتشنات وهات

الالة الحاسبة ! مثلاً ادينى للسى 20 جيجا × 1024 ميجا = 20480 ممكن البارتشن ماجيك يحسبهالك على 20481 او 20489 او 20496 مثلاً

تلاقى المقسمين للسي 19.5 جيجا اما بالطريقة دي هتلاقيها مكتوب 20 جيجا بالظبط !

مثال ! عندى السى 9 جيجا وحاجة

وعايز ارفعه ل 20 جيجا ! اختار البارتشنات كلها عشان ياخد منها بالتساوى ويحطها فيه !

بعد ما فضيت منها عشان ياخد ال C منهم الاقيه قبل ما ادوس Apply ما خدتش حاجة !

طيب ايه العمل !

جبت الالة الحاسبة وحسب هنقص من كل بارتشن كام وكتب الرقم الجديد ! لكل بارتشن ! طبعاً هو بيورينى قبل ما ادوس Apply الشكل العام هيبقى ازاي !

واخليه الزيادة ما تطلع برا بدون اي تقسيم تدخل في السى لغاية ظبطها !

وها يخلهالى 20489 ميجا ! يعنى 20 جيجا و 9 ميجا زيادة !

ارجو الرد ما حلال المشكلة والتوضوح لصاحب المشكلة !

اخوكم في الله Dr.link
    ياباشا انا حاسس ان انا تهت
    الراجل عايز يقسم الهارد (صح) لو عايز يرجع لأول رد انا كاتبه هيلاقى فيه الحل يبص على الحلول بتاعتى ويشوف فيها قصور ويقولى لان انا جبتهاله من كام طريق وباللغه العامه فى ردى يعنى واضحه زى الشمس
    فمشعارف ليه حضرتك دخلتنى فى الهرنز بوت وخلافه انا زكرت برنامج واحد بس ليه تدخل الراجل فى متاهه الهيرنز بوت برنامج البرتشن ماجيك بسيط جدا فى الاستخدام وسهل ويقدر يغمل بيه كل حاجه على اى نظام
    ده سبب ذكرى للبرنامج ده بعينه طب مفيه برامج تانيه كتير!!!! اوك
    على العموم ياريت اعرف انا كده صح ولا لأ

ياباشا انا حاسس ان انا تهت
    الراجل عايز يقسم الهارد (صح) لو عايز يرجع لأول رد انا كاتبه هيلاقى فيه الحل يبص على الحلول بتاعتى ويشوف فيها قصور ويقولى لان انا جبتهاله من كام طريق وباللغه العامه فى ردى يعنى واضحه زى الشمس
    فمشعارف ليه حضرتك دخلتنى فى الهرنز بوت وخلافه انا زكرت برنامج واحد بس ليه تدخل الراجل فى متاهه الهيرنز بوت برنامج البرتشن ماجيك بسيط جدا فى الاستخدام وسهل ويقدر يغمل بيه كل حاجه على اى نظام
    ده سبب ذكرى للبرنامج ده بعينه طب مفيه برامج تانيه كتير!!!! اوك
    على العموم ياريت اعرف انا كده صح ولا لأ

اوكيه ! انا عايزك اسألك على حاجات معلش اعمل موضوع جديد به وانت تجيبه من قسم نظام التشغيل ! ده اذا تكرمت !

-----------------

بالنسبة لصاحب المشكلة الاصلى ينفع ياخد من السى ويحطه في الدي ! بواسطه البرنامج !

وانا ممكن اجيبله ! شرح كامل من منتدى تانى ! لو ينفع ! وشكراً

عضو

الف الف شكر لكم على الاهتمام
    ولكن لى استفسار بسيط قبل ما استخدم برنامج البارتيشن ماجيك
    واحد صاحبى أكد لى أن برنامج البارتيشن ماجيك فيه عيب خطير وهو أنه بعد تقسيم الهارد لبارتيشنات متعددة وحصل سقوط للويندوز وجيت أعمله ريكفرى كل البارتيشنات اللى عملتها والبيانات اللى عليها هتروح!!!!!
    وهيرجع الهارد يبقى بارتيشن واحد زى ما كان وتبقى البيانات اللى كانت على البارتيشنات الاخرى راااااااااااااااااااحت!!!
    الكلام ده صح ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الف شكر مرة تانية لاهتمامكم
    وجزاكم الله خيرا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sobeh مشاهدة المشاركة
    الف الف شكر لكم على الاهتمام
    ولكن لى استفسار بسيط قبل ما استخدم برنامج البارتيشن ماجيك
    واحد صاحبى أكد لى أن برنامج البارتيشن ماجيك فيه عيب خطير وهو أنه بعد تقسيم الهارد لبارتيشنات متعددة وحصل سقوط للويندوز وجيت أعمله ريكفرى كل البارتيشنات اللى عملتها والبيانات اللى عليها هتروح!!!!!
    وهيرجع الهارد يبقى بارتيشن واحد زى ما كان وتبقى البيانات اللى كانت على البارتيشنات الاخرى راااااااااااااااااااحت!!!
    الكلام ده صح ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الف شكر مرة تانية لاهتمامكم
    وجزاكم الله خيرا
    تحية طيبة ،،، اما بعد : فيه حاجة غريبة :ah30: هو مين صاحب المشكلة الاصلى انت ولا العضو almsre ما علينا !

-----------

بالنسبة لردك ده !
    انا مش عارف جبت التحذير ده من بارتشن ماجيك ازاي ! يعنى ما عنديش اجابة لانى مستغرب برضه:ah34:

على العموم ادخل على الموضوع التالى بتاعى يمكن يفيدك ونفسى حد من خبراء التقسيم يجاوبونى عليه حول استفسار مستقبل برنامج Norton Partition Magic ؟ الى خبراء التقسيم ارجو المساعدة!؟ موضوع هام هام جداً جداً

واستنى اجابة العضو ssssss ممكن يفيدك بحاجة معينة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.link مشاهدة المشاركة
    واستنى اجابة العضو ssssss ممكن يفيدك بحاجة معينة

والله ياجماعه انا متأسف لما يحدث فى شأن هذا الموضوع !!!!!!!
    انا شايف انه الموضوع مش صعب كتير
    اولا اذا كنت خايف ان النظام يوقع طب ازاى يقع واساسا لو انت حبيت تعمل كده من غير برنامج برتشن ماجيك عن طريق الويندوز بأستخدام اداه مانج اللى هى موجوده فى الويندوز اصلا بيسمح بكده
    وبالنسبه لموضوع انه بيرجع الهارد لبرتشن واحد لا اعتقد انا عن نفسى جربته ومحصلشى مشكله
    والله لو حصل كده مع حد احتمال كبير من اللعب الزائد بالبرنامج او خطأ فى اثناء التقسيم او نصيبه كده بجد مش عارف
    وفيه حاجه ياباشا انت ليه بس مدوخ نفسك ياباشا انت من الاخر كده وانا شايف ان حضرتك تعمل كده عشان تريح بالك ودماغك (لا الهارد هيبوظ _لا الداتا هتروح _لا مش نافع وهيرجع بارتشن واحد .........)
    بص حضرتك لو خايف شوف هارد واحد صاحبك وانقل عليه الداتا الخاصه بك وبعدين قسم الهارد من الدوس عند تنزيل النظام مش بياخد وفت خالص ونزل الويندوز من تانى مش هتاخد اكتر من ساعه وتعمل كل ده
    شوف احنا بقالنا اد ايه بنحل المشكله والحل سهل فى ساعه
    لو احتجت اى مساعه انا فى انتظارك
    توكل على الله

والله ياجماعه انا متأسف لما يحدث فى شأن هذا الموضوع !!!!!!!
    انا شايف انه الموضوع مش صعب كتير
    اولا اذا كنت خايف ان النظام يوقع طب ازاى يقع واساسا لو انت حبيت تعمل كده من غير برنامج برتشن ماجيك عن طريق الويندوز بأستخدام اداه مانج اللى هى موجوده فى الويندوز اصلا بيسمح بكده
    وبالنسبه لموضوع انه بيرجع الهارد لبرتشن واحد لا اعتقد انا عن نفسى جربته ومحصلشى مشكله
    والله لو حصل كده مع حد احتمال كبير من اللعب الزائد بالبرنامج او خطأ فى اثناء التقسيم او نصيبه كده بجد مش عارف
    وفيه حاجه ياباشا انت ليه بس مدوخ نفسك ياباشا انت من الاخر كده وانا شايف ان حضرتك تعمل كده عشان تريح بالك ودماغك (لا الهارد هيبوظ _لا الداتا هتروح _لا مش نافع وهيرجع بارتشن واحد .........)
    بص حضرتك لو خايف شوف هارد واحد صاحبك وانقل عليه الداتا الخاصه بك وبعدين قسم الهارد من الدوس عند تنزيل النظام مش بياخد وفت خالص ونزل الويندوز من تانى مش هتاخد اكتر من ساعه وتعمل كل ده
    شوف احنا بقالنا اد ايه بنحل المشكله والحل سهل فى ساعه
    لو احتجت اى مساعه انا فى انتظارك
    توكل على الله
    تحية طيبة ،،، اما بعد ::

بخصوصى انا عايزك ومحتاجك قوى في موضوع تانى خاص بيا خش هنا ودوس على الرابط التالى :-

حول استفسار مستقبل برنامج Norton Partition Magic ؟ الى خبراء التقسيم ارجو المساعدة!؟ موضوع هام هام جداً جداً

محتاج رايك الشخصى الخبير قوى فيه ! مستر ssssss

من فضلك اوعى تنسى تقولى رايك في الموضوع ! لو سمحت !

عضو

الف شكر للعضو ssssss
    والف الف شكر للعضو Dr.link
    بحب أوضح بس انى مش صاحب المشكلة الأصلى لكن الموضوع كان مهم لى اوى لأنى قمت بتقسيم هارد 500 جيجا من خلال الويندوز لقيته فرض عليا 224 جيجا بس آخدهم من ال C وباقى زيهم فى ال c وده طبعا كتير جدا على ال C وجيت أعمل Extened للـ D اللى عملته لقيت الامر ملغى اصلا
    فاحترت اعمل ايه قلت أستخدم البارتيشن ماجيك لكن حذرونى منه انه اذا حصل والويندوز وقع وجيت تنزله تانى مش هتلاقى البارتيشنات اللى عملتها ولا الداتا طبعا
    على العموم انتم طمنتونى
    شكرا جزيلا الف شكر
    :ah7::ah7::ah7::ah7::ah7::ah7:
    :ah7::ah7::ah7:
    :ah7::ah7:

عضو الصورة الرمزية ahmad_mostafa

عن تجربه البارتشن ماجك بيعمل مشاكل مع الهاردات ال 1T الويسترن اما المساحات الاقل فمفيش مشاكل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad_mostafa مشاهدة المشاركة
    عن تجربه البارتشن ماجك بيعمل مشاكل مع الهاردات ال 1T الويسترن اما المساحات الاقل فمفيش مشاكل
    طيب ليه طيب ... :mad:

:ah34: حتى مع البارتش ماجيك البوووتابل اللي خارج النظام ! غالباً مع الهيرنز بوووت

طيب ايه البديل ! عايز برنامج يكووون بمهامه ونفس الوقت يعملى اسطوانة طوارئ اقسم بيها من برا من خارج النظام !

عشان على نفس النظام ما تقدرش تحذف ال C !!! اكيد انت فاهمنى كويس ! وشكراً

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة