النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: حول استفسار مستقبل برنامج Norton Partition Magic ؟ الى خبراء التقسيم ارجو المساعدة!؟

عضو الصورة الرمزية dr.link

Exclamation حول استفسار مستقبل برنامج Norton Partition Magic ؟ الى خبراء التقسيم ارجو المساعدة!؟

الشركة الام قد اوقفت انتاج هذا البرنامج للاصدارات احدث ! وقد اشترتها من شركة powerquest

فإذا كتبت www.powerquest.com او www.partitionmagic.com تدخل على صفحة تقول لك ! البرنامج للبيع !

ومن هذه الصفحة تثبت ايقاف الشركة للبرنامج بعد ما اشترتها من الشركة الام واوقفتها Sorry, we no longer offer Norton Partition Magic

ويمكنكم مراجعة هذه الروابط !
    PARTITION MAGIC FOR WINDOWS 7 64 bit

فلهذا قد تم في عقلى البشرى هذه الاسئلة الخطيرة الموجه لخبراء الحاسب في هذا المنتدى العظيم !

- هل البرنامج القديم عن طريق الهيرنز بوت الذى يحمل الاصدارة 80.5 يقسم اي هارد انه ظهر في الاسواق هاردات تيرا و تيرا ونصف وربما 2 تيرا ايضاً ؟

- البرنامج الحالى الذي يعمل على الاصدارة مخصص فقط لاكس بي ؟ ولن يتم اصدارات جديدة لفيستا وسفن ؟ او حتى الحصول منه على برنامج اقلاعى من الدوس لرؤية مساحات الهاردات الجديدة التى تطلع يوماً بعد يوم ! فما العمل الآن ؟

- نورتون البارتشن ماجيك ، يمكنك عمل نظام اقلاعى كما في الهيرنز بوووت ! فهو يطلب منك 2 ديسك فلوبى وهو غير متواجد في الاسواق اي انه منقرض وليس على CD السؤال هنا ! كيف استخراج من البرنامج الاقلاعى ووضعه في CD بدلاً 2 ديسك فلوبى !

----------------------------

ارجو الخبراء افاداتى بهذه الاستفسارات المهمة ،،،، ! جداً في مستقبل البارتشن ماجيك

فإنه موضوع مهم جداً بالنسبة لى او بالنسبة للاغلبية بدلاً من الطرق العقيمة مثل FDisk ?

فإنه لا مجال فلوبي ديسك اليوم فافلاشات والهاردات الخارجية تعوض هذا النقص بإحجام كبيرة جداً ؟

اخوكم في الله Dr.link

عضو فضي الصورة الرمزية ssssss

رد: حول استفسار مستقبل برنامج Norton Partition Magic ؟ الى خبراء التقسيم ارجو المساعد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى فى الله Dr.link
    انا فعلا دخلت ع الموضوع ده من ابل متبعتلى الدعوه
    بس انا شايف ان ..........
    والله مش عارف اقول ايه
    انا مش فاهم حضرتك عايز ايه هل انت عايز تحصل على برنامج برتشن ماجيك يعمل مع الهارد التيرا فما فوق
    او تريد ان تحصل على برنامج يعمل من الدوس
    او او او
    او سمحت ممكن توضح
    او نك تشك فى كفاءه البرنامج مع الهارد الجديد
    ولنفرض ذلك هل موضوع تقسيم الهارد انتهى خلاص
    لا والله ياخى الموضوع سهل بأذن الله
    ياريت توضح لى ماذا تريد لعلى فهمت خطأ
    شكرا
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رد: حول استفسار مستقبل برنامج Norton Partition Magic ؟ الى خبراء التقسيم ارجو المساعد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ssssss مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى فى الله Dr.link
    انا فعلا دخلت ع الموضوع ده من ابل متبعتلى الدعوه
    بس انا شايف ان ..........
    والله مش عارف اقول ايه
    انا مش فاهم حضرتك عايز ايه هل انت عايز تحصل على برنامج برتشن ماجيك يعمل مع الهارد التيرا فما فوق
    او تريد ان تحصل على برنامج يعمل من الدوس
    او او او
    او سمحت ممكن توضح
    او نك تشك فى كفاءه البرنامج مع الهارد الجديد
    ولنفرض ذلك هل موضوع تقسيم الهارد انتهى خلاص
    لا والله ياخى الموضوع سهل بأذن الله
    ياريت توضح لى ماذا تريد لعلى فهمت خطأ
    شكرا
    تحية طيبة ،،، اما بعد !

لالا ؟ يا اخى في الله SSSSS انا مش شاكك في حاجة خلاص ؟ وهاحول لكلامى لنقاط عدة :-

- شركة سيمانتك وقفت اصدار البرنامج ومش هاتنتج تانى نسخ جديدة سواء اكس بي او 7 او فيستا النسخ اللي بتشتغل على النظام ! وممكن نشغلها على نظام XP Mode في نظام Windows 7 ؟

ومن خلال البرنامج تقدر تصغر وتكبر وتاخد وتطلع مساحات من والى البارتشنات وعادى ! وانا فاهم ده كويس !

- انا ببص لقدام ! لانه هايجى وقت وننسى الاكس بي ده ؟ السؤال هنا ... ؟

لان شفت في منتديات اخرى ناس بتتكلم انا جبت التيرا وحصل كذا ومعرفتش اقسم او ناس تقولك هارد 200 حسبهالى 120 والبيوس القديمة ولازم تحدثها وكل الرغى ده !

لانى بتكلم عن البارتشن ماجيك اللي مع الهيرنز بوووت او اي اسطوانه معاها النسخة دي اقلاعية من البوت وتقسم اي هارد جديد لسه جايبه ! النقطة الحقيقة انه هينفع ده يقسم اي هارد مهما كان حجمه هو ده السؤال

علما لو قلنا واحد تيرا= 1024 جيجا × 1024 ميجا = 1048576ميجا واكيد التيرا حوالى 900 وحاجة لانه معروف الهارد لديه مساحة فعلية غير المكتوبة عليه زي 160 فيه 149 جيجا زي اللي معايا وهكذا

ولو قلنا 20 تيرا مستقبلياً هيتجى حوالى 20 مليون ميجا وحاجة لان التقسيم بالميجا وليس بالجيجا ! يعنى الالة الحاسبة العادية اللي في الموبايل هتجبها ! هتجبها

-----

وارجع تانى اوقول واوضح ،،،،

هل البارتشن ماجيك اللي مع البوووت ،، هيقدر يقرا اي هارد مهما كان حجمه او كاشه ،،، علما الشركة وقفت البرنامج وانتاجه تانى ! (وهناك ناس تقول خلي التيرا ده للداتا وحط هارد صغير للويندوز)

وسؤال على الماشى كده مش مهم قوى :- البارتشن ماجيك Create Rescue Disks هى دي اللي بتعمل البرنامج من الدوس من خلال 2 فلوبى ديسك ! ازاي بقى الناس يخلوها على CD

ارجو ؟ اجو وضحت الرؤية ! معلش رغيت شوية كتير !

اخوك Dr.link

عضو فضي الصورة الرمزية ssssss

ربنا يزيدك من علمه يارب اخىdr.link
    انا والله ماعندى علم بالموضوع ده كتير جزاك الله كل خير على طرح هذا الموضع
    فعلا يسنحق احد المشرفين المشاركه فيه
    جزاك الله كل خير
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ssssss مشاهدة المشاركة
    ربنا يزيدك من علمه يارب اخىdr.link
    انا والله ماعندى علم بالموضوع ده كتير جزاك الله كل خير على طرح هذا الموضع
    فعلا يسنحق احد المشرفين المشاركه فيه
    جزاك الله كل خير
    تحية طبية اما بعد ،،،

فعلاً انا محتاج خبراء التقسيم يقولى رأيهم في الموضوع العاجل والهام ده ! جداً ،،،، اتمنى من لديه الخبرة يرد على هذا الموضوع !

واعتقد يحتاج التثبيت ! اذ كنا سنستغنى عن هذا البرنامج الهام !

والمهم الحصول على برنامج آخر يؤدى نفس الغرض ويعطينا تحديثاته المستمرة ! وننشئ اسطوانة التقسيم من خارج انظمة التشغيل !

لانها افشل في التقسيم من داخل اسطوانة النظام ! وربما الانسان يحتاج تقسيم عدة هاردات بدون انزال عليه نظام التشغيل المراد تثبيته !

طيب البرامج البديلة ! بس تعبت عشان احصل عليها ومش لاقى !!

وهم عاملين نسخ Demo على مواقعهم ومش ليه مدخل سيريال ! يعنى من الصعب كسر البرامج دي بأخر اصداراتها

طريقتها ! انك تشتري سيريال عن طريق حسابك وتحطه فيه ! وبعدها من خلال حسابك هيتعرف على البرنامج ويديك الابديت الملائم له ! عشان كده مش لاقيله اي كسر !

الا برنامج معين ليقته بأخر اصداره وبمدخل سيريال وهو !

DiskDirectorSuite10.0.2288_s_en اما النسخة الديمو بتبقى كده DiskDirectorSuite10.0_d_en

ناقصلى برنامج !

Partition Manager 2010 Free Edition

Partition Manager 10 Personal تستطع عمل اسطوانة طوارى

Partition Manager 10 Professional تستطع عمل اسطوانة طوارى