صفحة 8 من 27 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 106 إلى 120 من 394

الموضوع: حصريا ... شرح فيديو عربي لتقنية ال ADSL التركيب والتشغيل والصيانة واهم المميزات

عضو الصورة الرمزية abdalla_atta

رد: حصريا ... شرح فيديو عربي لتقنية ال ADSL التركيب والتشغيل والصيانة واهم المميزات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Damage مشاهدة المشاركة
    ههههههههه سبحان اللة اكنى بكلم الراجل بتاع الدعم الى كلمتة امبارح علشان نفس المشكلة اوع تكون انت (نفس الرد بالظبط) احنا يا فندم مش بنعمل دعم للالعاب الاونلاين ):D نقطة ضحكتنى قوى /// انت لعبت شهر ونص وكنت منفصل عن الحياة انا بقى من سنة 2004 وانا بلعب اللعبة دى :ah2: لحد لما الواحد دماغة اتمسحت من كل حاجة فى الدنيا ههههههههههه
    وملحوظة برضة : ما تخافش علية انا بستفاد من النت كويس قوى :ah4: هو اة اللعبة رقم واحد بس بدخل اخلص المصالح الى فيها واقفلها واشوف اى حاجة تانى اعملها ومش هتصدق انا كام مرة شغلت الفديوهين بتوعك من امبارح لحد انهاردة عارف لية علشان يمكن الاقى حل للمشكلة بتاعتى :ah27: بس علشان خاطرى قولى حل المشكلة لو عارفها لحسن انا العيال فى السيرفر علموا علية جامد كل دة بسبب البنج بيبقوا اقل منى فى المستوى ويظبطونى فياريت الحل وكمان قولى نوع اسبليتر حلو ونوع سلك كويس من الراوتر للاسبليتر

اشتري اغلي نوع سبلتر موجود في السوق

هتلاقيه NetGear او حاجة ذي كده ان شاء الله هيكون كويس

انا اسف معلش ... بس ياريت حد تاني يرد علي الاخ في موضوع اللعبة عشان انا حالف علي الموضوع ده

رد: حصريا ... شرح فيديو عربي لتقنية ال ADSL التركيب والتشغيل والصيانة واهم المميزات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة redha360 مشاهدة المشاركة
    يا استاذ عطا اعتقد ان جماعة الدعم الفني بيفهموا اكثر في هذه المشاكل. هي على العموم مش كل الاخطاء تحدث. هما خطأين على الاكثر مثال على ذلك
    691 تم رفض الوصول لأن اسم المستخدم و/أو كلمة المرور غير صالحة على المجال.

طب اعمل بيهم موضوع منفصل عشان الناس تشوفه
    وانا هاحطله لينك في الموضوع الاصلي بتاعي

بس حاول تشرح فيهم شوية متسيبهمش حاف كده

عضوية جديدة الصورة الرمزية Damage

:ah42::ah42: طب عرفنى المشكلة من الشركة الى واخد منها الخدمة ولا من عندى وضحلى بس وانا هعرف انا زكى شوية :D
    وضحلى العيب فى اية بالظبط بس انا مستنى اهو :ah49:

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    اخي الفاضل بارك الله فيك علي الموضوع الرائع وجزاك الله خيرا
    ولكن عندي مشكلة من فترة ومش عارف الاقي لها حل اتمني ان تساعدوني في حلها وشكرا لكم مقدما
    المشكلة هي :
    عندي خط واحد ميجا من شركة تي دتا
    واروتر من نوع 3com
    Office Connect Adsl Wireless11g firewall Router
    ولة اربع مخارج والاوتر عندي في المنزل كنا مشتركين اربعة افراد وشغال تمام وخرج الشخص الرابع ودخل معانا واحدة غيرة ومنذ دخول الشخص الرابع الجديد فية مشكلة عند واحد فقط من الثلاثة الاخرين وهي
    عند توصيل كابل الشخص الجديد في الرواتر يفصل النت عند شخص معين دون بافي الاجهزة او يكون النت ضعيف جداد لدرجة لا تفتح الصفحة او تظهر صفحة بيضاء وعند فصل كابل الشخص الجديد يشتغل جهاز الراجل اللي بيشتكي تمام من غير مشكلة
    المحاولات التي قمت بعملها لمحاولة حل المشكلة :
    1- جهاز الراجل الجديد من نوع كومباك الامريكي شوفت الجهاز بتاعة معلهوش اي برامج نت كت او غيرة جهاز نظيف وشيلت برنامج الانتي فايروس بتاعة وهو الافيرا وفرمت الجهاز بتاعة نفس المشكلة
    2- جهاز الراجل اللي بيشتكي خليتة فرمت جهازة نفس المشكلة
    3- فية حاجة غريبة الجهاز بتاع الراجل الجديد شغال تمام مفيش عندة اي مشكلة وعلي فكرة طول السلك بتاعة 80 متر والنت شغال تمام والراجل اللي بيشتكي طول سلكة حوالي 25 متر وكان شغال قبل دخول الراجل تمام الحاجة الغريبة اية بفصل كابل الراجل الجديد من الجهاز بتاعة واترك الطرف الاخر موصل بالراوتر نفس المشكلة عند الشخص الاخر
    4- اعدت تأريج كابل الشخص الجديد والشاكي بالطريقة التالية من الشمال الي اليمين :برتقالي مع ابيض-
    برتقالي -اخضر مع ابيض-ازرق-ازرق مع ابيض-اخضر-بني مع ابيض-بني نفس المشكلة
    5- احضرت جهاز واحد تاني ووصلت مكان جهاز الراجل الجديد الراجل اللي بيشتكي النت شغال عندة تمام وشغال تمام علي الجهاز الجديد
    6- قولت معني كدة المشكلة في جهاز الراجل الراجل الجديد فرمت الجهاز واخر حاجة عملتها غيرت كارتة lan بتاعتة واحضرت جهازة عندي وفكيت الكابل بتاعة 85 متر عندي ووصلت الجهاز بتاعة بعد تركيب كارتة الان الجديدة النت عليها شغال تمام والراجل الي بيشتكي شغال تمام قولت الحمد للة المشكلة اتحلت وكانت في كارت lan رجعت جهاز الراجل الجديد والكابل بتاعة 85 متر ووصلت الراجل القديم اشتكي تاني منذ توصل الجهاز الجديد
    7- مع العلم ان الايبيهات كلها اوتوماتيك عملتها يدوي وجربت نفس المشكلة
    8- Computer Name لكل جهاز محتلف عن التاني قولت الراواتر هنج احنا بالوضع دة اربعة فصلت اثنان وتركت الجديد مع الشاكي نفس المشكلة وصلت الثلاثة القداما شغال كلة تمام
    9- احضرت سويتش وفصلت اثنان ووصلت الجديد علي السويتش والشاكي لوحدة علي الرواتر نفس المشكلة عكست نفس المشكلة الاثنين علي السويتش نفس المشكلة
    هاجنن مش عارف اعمل اية لسة سأل واحد بتاع شبكات بيقول جرب تغير تأريجة الراجل الجديد خليها كالتالي من الشمال الي اليمين : ابيض مع اخضر –اخضر -ابيض مع برتقالي –ازرق -ابيض مع ازرق –برتقالي - ابيض مع بني –بني هل للتأريجة علاقة ولا اية الحل
    اسف جدا علي الشرح الطويل لكن فعلا استويت ومش عارف احل المشكلة دية

عضوية جديدة

شكرا جزيلا

عضو

اخي الفاضل بارك الله فيك ونفعنا بعلمك وشكرا علي سرعة ردك
    بالنسبة للتأريجة اللي عندي علي جميع المشتركرين هي كالتالي :برتقالي مع ابيض - برتقالي - اخضر مع ابيض - ازرق - ازرق مع ابيض - اخضر - بني مع ابيض - بني وطبعا من الشمال الي اليمين
    اغير كل التأريجات الي :ابيض مع اخضر - اخضر - ابيض مع برتقالي - ازرق - ابيض مع ازرق - برتقالي - ابيض مع بني - بني
    ولا اغير التأريجة الجهاز الجديد واللي بيشتكي فقط وعلي فكرة انا التوصيل حاليا مباشر من الرواتر الي الاجهزة بدون سويتش
    هوة الحاجة الغريبة اللي حصلت من يومين الجهاز الجديد غير كارتة lan وفكيت الكابل بتاعة واخذت الكابل 85 متر وجهازة عندي وركبتهم واشتغل تمام واللي بيشتكي اشتغل تمام بردة لكن لما رجعت للراجل جهازة ومديت الكابل 85 متر رجعت المشكلة تاني مع اني مجربة في اليت عندي
    معلش اسف بتعبك اخي الفاضل لكن والله انا كنت اصلا موصل الخط انا وواحد جاري فقط ودول ناس صحابي واتحرجت منهم ارفض وحاسس اني وقعت في مشكلة
    بس انا من قبل احضرت جهاز الراجل الجديد وجربت علي الكابل بتاعي قبل ما يغير كارت lan نفس المشكلة وكمان جبت كابل تاني وركبتة علي جهازة نفس المشكلة
    فهل التأريجة لها علاقة ولا الوندوز ولا كارتة lan مش عارف اعمل اية
    الحاجة الغريبة كمان جبت جهاز واحد صاحبي وذهبت الي منزل الراجل الجديد وركبت جهاز صاحبي علي نفس الكابل 85 متر اشتغل تمام وعند اللي بيشتكي تمام
    فية حاجة اخير عاوز اعرفها هل استبعد الراجل اللي بيشتكي من الموضوع كلة بمعني ما يكون عندة هوة اي مشكلة
    وبارك الله فيك

عضو

معلش اخي الفاضل هل لو الجهاز بتاع الراجل الجديد فية مشكلة في الكابل مثلا ذي ما حضرت ذكرت دة يؤثر علي جهاز الراجل القديم المشترك دون باقي المشتركين

عضو فضي الصورة الرمزية redha360

ماكش ما أحسن من تقنية الوايرلس لتفادي كل هذه الهموم.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة redha360 مشاهدة المشاركة
    ماكش ما أحسن من تقنية الوايرلس لتفادي كل هذه الهموم.
    يا راجل عيب عليك دانت قديم

الوايرليس مينفعش معاه...ده كل اللي عنده اربع اجهزة

وبعدين فيه جهاز فيهم علي بعد 85 متر يبقي هيكلف نفسه تكلفة جامدة علي قلة فائدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abuesmaiel2006 مشاهدة المشاركة
    معلش اخي الفاضل هل لو الجهاز بتاع الراجل الجديد فية مشكلة في الكابل مثلا ذي ما حضرت ذكرت دة يؤثر علي جهاز الراجل القديم المشترك دون باقي المشتركين
    ايوه ممكن وبتحصل كتير والله وانا شفتها قيل كده بس كانت بسبب مشكلة تانية كان فيه
    Conflict ما بين الروتر وكارت اللان بتاع جهاز واحد بس عملنا Upgrade للروتر شاف كارت اللان الجديد كويس واتعامل معاه ذ الفل

بص التاريج ما بين الجهاز وما بين الروتر ينفهع الاثنين Straight Through او Cross Over لان الروتر
    ال 4 بورت فيه دائرة Switching وبالتالي هو يعتبر سويتش وروتر في نفس الوقت

بس انا برضه لسه متوقع تكون المشكلة في الكابل فيه فردتين عاملين قفلة او ملمسين

وخلي بالك الكابل لما بيتفرد او بيتلم الفرد بتبعد وتقرب من بعضها فممكن وانت لامم الكابل ميبقاش فيه مشاكل لكن لما بيتفرد فيه فرديتين بيلمسوا ولا حاجة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalla_atta مشاهدة المشاركة
    ايوه ممكن وبتحصل كتير والله وانا شفتها قيل كده بس كانت بسبب مشكلة تانية كان فيه

Conflict ما بين الروتر وكارت اللان بتاع جهاز واحد بس عملنا Upgrade للروتر شاف كارت اللان الجديد كويس واتعامل معاه ذ الفل

بص التاريج ما بين الجهاز وما بين الروتر ينفهع الاثنين Straight Through او Cross Over لان الروتر
    ال 4 بورت فيه دائرة Switching وبالتالي هو يعتبر سويتش وروتر في نفس الوقت

بس انا برضه لسه متوقع تكون المشكلة في الكابل فيه فردتين عاملين قفلة او ملمسين

وخلي بالك الكابل لما بيتفرد او بيتلم الفرد بتبعد وتقرب من بعضها فممكن وانت لامم الكابل ميبقاش فيه مشاكل لكن لما بيتفرد فيه فرديتين بيلمسوا ولا حاجة
    السلام عليكم اخي الفاضل الحمد لله تم حل المشكلة ولكن انا حتي الان مش عارف كان اية سبب المشكلة او اية اللي حصل لكن انا هاقولك علي الحاجات اللي عملتها لاني نفسي اعرف اية كان السبب
    بالنسبة للوضع القديم كان يتم الاتي
    1-الجهاز الجديد وهوة متصل بالانترنت الشخص القديم النت عندة واقف
    2-كابل الجهاز الجديد لو متصل بالراوتر والطرف الثاني مش متصل بالجهاز الجديد مخلوع منة النت بردة واقف عند الشخص القديم
    لكن امبارح عملت الاتي :
    كل حاجة كانت متصلة بالنسبة للقديم والجديد لكن اتصلت علي الراجل القديم قالي النت مش شغال والجهاز مش شايف كارتة lan وغير مكان كارتة الان الي سوكيت اخر ومن وقتها والنت شغال تمام رستارت الروتر وجهاز الشخص القديم والجديد كلة شغال تمام مفيش اي حاجة جديدة اتعملت اكثر من عند اول تجربة الراجل القديم قال الجهاز بتاعة مش شايف كارتة الان وغير مكانها ليس الا وحتي الان والامور تمام ربنا يستر لكن فية حاجة عاوز افهما من حضرتك
    انا سمعت الملفات الصوتية كلها بتاعتك وبارك الله فيك علي الشرح التفصيلي اكثر من رائع واستفدت كثرا منة
    وبالنسبة للخمس خطوات بتاعة امر ping
    عملتها كلها مرة من جهازي ومرة من جهاز الراجل اللي بيشتكي والنتيجة كلها رد اربع مرات بالنسبة للاربع خطوات
    C:\Users\Hanin-Ahmed>ping 192.168.1.1
    Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:
    Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=64
    بالشكل السابق لكن بالنسبة للجهاز بتاع الراجل الجديد الايب بتاعة 192.168.1.6
    لما ادخل علية امر ping 192.168.1.6 سواء من جهازي او من جهاز الراجل القديم اللي كان بيشتكي
    تظهر النتيجة التالية
    C:\Users\Hanin-Ahmed>ping 192.168.1.6
    Pinging 192.168.1.6 with 32 bytes of data:
    Request timed out.
    Request timed out.
    Request timed out.
    Request timed out.
    Ping statistics for 192.168.1.6:
    Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

عاوز افهم دة معناة اية
    واية كان سبب المشكلة في كل ذلك
    فية نقطة مهمة تانية لما ذهبت الي جاهز الراجل اللي بيشتكي عشان اشوفة بنفسي كانت المشكلة مش النت بيفصل عندة تماما او بمعني اصح علامة اكس احمر لأ ممكن شوية علامة تعجب اصفر لكن النت شغال لكن بطئ جدا
    وبارك الله فيك وجزاك الله خيرا

عضو الصورة الرمزية Hassanlce

آلف شكر ليييك باشمهندس وعافاك ربي من كل مكرررروه
    CCNA 0% 20% 40% 60% 80% 100% Process
    ...
    كورس الـ Active Directory 70-294 من شركة CBT-ME
    كورس الـ CCNA للـ م. محمد سمير و م. محمد عزت و م.ياسر رمزي
    كورس الـ +Network والـ CCNA Voice والـ +A
    https://www.4shared.com/dir/10208880...b/sharing.html
    https://www.mediafire.com/?4xeh54v2mpc69
    سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أكبر

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abuesmaiel2006 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخي الفاضل الحمد لله تم حل المشكلة ولكن انا حتي الان مش عارف كان اية سبب المشكلة او اية اللي حصل لكن انا هاقولك علي الحاجات اللي عملتها لاني نفسي اعرف اية كان السبب
    بالنسبة للوضع القديم كان يتم الاتي
    1-الجهاز الجديد وهوة متصل بالانترنت الشخص القديم النت عندة واقف
    2-كابل الجهاز الجديد لو متصل بالراوتر والطرف الثاني مش متصل بالجهاز الجديد مخلوع منة النت بردة واقف عند الشخص القديم
    لكن امبارح عملت الاتي :
    كل حاجة كانت متصلة بالنسبة للقديم والجديد لكن اتصلت علي الراجل القديم قالي النت مش شغال والجهاز مش شايف كارتة lan وغير مكان كارتة الان الي سوكيت اخر ومن وقتها والنت شغال تمام رستارت الروتر وجهاز الشخص القديم والجديد كلة شغال تمام مفيش اي حاجة جديدة اتعملت اكثر من عند اول تجربة الراجل القديم قال الجهاز بتاعة مش شايف كارتة الان وغير مكانها ليس الا وحتي الان والامور تمام ربنا يستر لكن فية حاجة عاوز افهما من حضرتك
    انا سمعت الملفات الصوتية كلها بتاعتك وبارك الله فيك علي الشرح التفصيلي اكثر من رائع واستفدت كثرا منة
    وبالنسبة للخمس خطوات بتاعة امر ping
    عملتها كلها مرة من جهازي ومرة من جهاز الراجل اللي بيشتكي والنتيجة كلها رد اربع مرات بالنسبة للاربع خطوات
    C:\Users\Hanin-Ahmed>ping 192.168.1.1
    Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:
    بالشكل السابق لكن بالنسبة للجهاز بتاع الراجل الجديد الايب بتاعة 192.168.1.6
    لما ادخل علية امر ping 192.168.1.6 سواء من جهازي او من جهاز الراجل القديم اللي كان بيشتكي
    تظهر النتيجة التالية
    C:\Users\Hanin-Ahmed>ping 192.168.1.6
    Pinging 192.168.1.6 with 32 bytes of data:
    Request timed out.
    Request timed out.
    Request timed out.
    Request timed out.
    Ping statistics for 192.168.1.6:
    Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

عاوز افهم دة معناة اية
    واية كان سبب المشكلة في كل ذلك
    فية نقطة مهمة تانية لما ذهبت الي جاهز الراجل اللي بيشتكي عشان اشوفة بنفسي كانت المشكلة مش النت بيفصل عندة تماما او بمعني اصح علامة اكس احمر لأ ممكن شوية علامة تعجب اصفر لكن النت شغال لكن بطئ جدا
    وبارك الله فيك وجزاك الله خيرا
    اخي الفاضل ياريت لو تفيدني بسبب المشكلة او موضوع ping عن العمل علي ايبي الجهاز الجديد
    وبارك الله فيك

عضو

والله انت اجبرتنى انى ارد عليك
    واشكرك وادعيلك ان ربنا يباركلك ويسترها عليك
    شرح هائل وممتاز من شخص مسلم محترم
    جزاك الله خيرا
    وهدعيلك تانى ياعم

عضو فضي الصورة الرمزية ssssss

شكراااااااااا
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

صفحة 8 من 27 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... الأخيرةالأخيرة