صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17

الموضوع: خبر اكثر من رااااااااائع ظهور كرت 5870 2 جيجا الذي يدعم Eyefinity 6 Edition

عضو برونزي

خبر اكثر من رااااااااائع ظهور كرت 5870 2 جيجا الذي يدعم Eyefinity 6 Edition

السلام عليكم ورحمه الله

النهارده موعدنا مع خبر اكثر من رائع بصراحه وهي صدور الكرت الفظيع 5870 بذاكره 2 جيجاالذي يدعم تقنية
    Eyefinity 6 Edition

الكرت ظهر للبيع بالموقع الشهر NEWEGG بسعر روعه بمعني الكلمه 499 دولار (بسعر الفيرمي 480)

الكرت طرح للبيع من شركة جيجابايت وسافير وهيس

الكرت المتوفر للبيع الان هو نسخة الجيجابايت انما سافير وهيس في الطريق طبعا
    السؤال بقي اللي بيطرح نفسه هنا بمبلغ 500 دولار تشتري الفيرمي 480 اللي هو مبيقدرش يشغل غير شاشة واحده ولا تشتري الكرت ده وبذاكرة 2 جيجابحالهم وبتقنية تشغيل 6 شاشات مره واحده بكرت واحد
    اعتقد ان ظهور الكرت المفاجئ في الوقت الراهن ضربة في الصميم لنيفيديا بصراحه

السؤال الذي يطرح نفسه الان هي اداء الكرت هوة اداء الكرت 5870 المتعارف عليه ام هذا الوحش اقوي بفعل الذاكرة المضاعفه في هذا الاصدار اللي اكيد هيكون ليها تاثير جامد جدا في اداء الكرت في الدقات العالية

المصدر
    https://www.newegg.com/Product/Produ...+2GB&x=11&y=33
    [CENTER][IMG]https://img135.imageshack.us/img135/9082/bannerbh.png[/IMG][/CENTER]

عضو برونزي

رد: خبر اكثر من رااااااااائع ظهور كرت 5870 2 جيجا الذي يدعم Eyefinity 6 Edition

تسلم أخوي اكسمان على الخبر الموضوع ليس موضوع 6 شاشات هل هناك فرق في الأداء لأن ليس كل من اشتراء الـ HD 5870 يريد ان قوم بتركيب 3 شاشات ان كان الأداء في نفس اداء GTX 480 هذا ممتاز جداً
    [CENTER]Jiraiya-OUT[/CENTER]

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jiraiya مشاهدة المشاركة
    تسلم أخوي اكسمان على الخبر الموضوع ليس موضوع 6 شاشات هل هناك فرق في الأداء لأن ليس كل من اشتراء الـ HD 5870 يريد ان قوم بتركيب 3 شاشات ان كان الأداء في نفس اداء GTX 480 هذا ممتاز جداً

تشرفت بمرورك اخي العزيز جمال

حكاية ال 6 شاشات دي ميزة قوية جدا او بمعني اخر تقنية قوية جدا تصب في مصلحه الكرت طبعا كالفيزيكس او الكودا او اي تقنيه تانيه التي تاتي مع كروت نيفيديا مش شرط انك تشتخدمها لكن هي ميزة للكرت في الجانب التقني وفي التسويق
    ممكن عندنا هنا في الشرق الاوسط من سبب كافي يجعلك تشتري البطاقه دي لان نادر حد يستفيد من موضوع تعدد الشاشات
    انما بالخارج هيكون ليه صدد مدوي واقبال كبير لان الاجانب بالذات كل ما يعنيهم هو كل ماهو جديد
    علي فكره اخي جمال من فترة كان يباع هذا الكرت بنسخ سمبل انجينيرنج في موقع ايباي بسعر 1000 دولار
    [CENTER][IMG]https://img135.imageshack.us/img135/9082/bannerbh.png[/IMG][/CENTER]

عضو

واو شكرا علي الخبر واعتقد دي بداية النهاية او نقول عصر تاخر لنفيديا

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اكسمان مشاهدة المشاركة
    تشرفت بمرورك اخي العزيز جمال

حكاية ال 6 شاشات دي ميزة قوية جدا او بمعني اخر تقنية قوية جدا تصب في مصلحه الكرت طبعا كالفيزيكس او الكودا او اي تقنيه تانيه التي تاتي مع كروت نيفيديا مش شرط انك تشتخدمها لكن هي ميزة للكرت في الجانب التقني وفي التسويق
    ممكن عندنا هنا في الشرق الاوسط من سبب كافي يجعلك تشتري البطاقه دي لان نادر حد يستفيد من موضوع تعدد الشاشات
    انما بالخارج هيكون ليه صدد مدوي واقبال كبير لان الاجانب بالذات كل ما يعنيهم هو كل ماهو جديد
    علي فكره اخي جمال من فترة كان يباع هذا الكرت بنسخ سمبل انجينيرنج في موقع ايباي بسعر 1000 دولار
    بتأكيد وجود مثل هذه التقنيه هو مهم لبعض المستخدمين ولكن مثلاً ان قال لي شخص اريد ان اشتري مثل هذه البطاقه وهو يريد ان يشغلها على شاشه واحده سوف اقول له اشتري الـ HD 5870 العادي أفضل لأنه لن يستفيد من دفع 100دولار زيده بدون اداء إضافي ..
    [CENTER]Jiraiya-OUT[/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية زيزوالميزو

بصراحه الكارت ده جه فى وقتو وضربة قاضيه لانها تقنيه جديده الاحمر مطلعش سهل ياجماعه بس مفيش اى ريفيو ليه

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jiraiya مشاهدة المشاركة
    بتأكيد وجود مثل هذه التقنيه هو مهم لبعض المستخدمين ولكن مثلاً ان قال لي شخص اريد ان اشتري مثل هذه البطاقه وهو يريد ان يشغلها على شاشه واحده سوف اقول له اشتري الـ HD 5870 العادي أفضل لأنه لن يستفيد من دفع 100دولار زيده بدون اداء إضافي ..
    كلام سليم

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زيزوالميزو مشاهدة المشاركة
    بصراحه الكارت ده جه فى وقتو وضربة قاضيه لانها تقنيه جديده الاحمر مطلعش سهل ياجماعه بس مفيش اى ريفيو ليه
    لسه الكرت خرج للبيع لسه النهارده كام يوم كده وهتلاقي كل حاجه

عضو برونزي الصورة الرمزية yasserlee

الصراحة ضرية في مقتل من ati نفيديا في وضع لاتحسد عليه

مشكور اخي اكسمان

+ كرت الجيجا بايت شكلة خرافة
    أشهر اقوال القذافي :
    1- للمرأة حق الترشح سواء كانت ذكر أو أنثى !!
    2- ايها الشعب ... لولا الكهرباء لجلسنا نشاهد التلفاز في الظلام !!
    3- أنا لست ديكتاتورا لأغلق الفيس بوك ولكني سأعتقل من يدخل عليه !!
    ......4- تظاهروا كما تشاؤون ولكن لا تخرجوا إلى الشوارع والميادين !!
    .........5- ساظل فى ليبيا الى ان اموت او يوافينى الاجل !!
    6- بر الوالدين اهم من طاعة امك و ابوك !!
    7- الديموقراطية تعني ديمو الكراسي !!

عضو برونزي

شكرا على الخبر عزيزى اكسمان لكل كرت استخدامة لمن يريد كرت لتشغيل 6 شاشات Eyefinity 6 Edition موجود لمن يريد الفزكزس و انفديا و 480 موجود لكل شىء استخداماتة :D

عضو فضي الصورة الرمزية wella1000

شكرا على الخبر

عضو

ياخبارك ياراجل ياعسل
    بصراحه ati شكلها ناويه على حاجات كتير
    ولسه
    متهيقلي هنشوف صمود لنفيديا أكتر من 6 شهور أخري

عضو برونزي الصورة الرمزية solid snake 86

السؤال بقي اللي بيطرح نفسه هنا بمبلغ 500 دولار تشتري الفيرمي 480 اللي هو مبيقدرش يشغل غير شاشة واحده ولا تشتري الكرت ده وبذاكرة 2 جيجابحالهم وبتقنية تشغيل 6 شاشات مره واحده بكرت واحد

شكرا اخي اكسمان على الموضوع والخبر بس يا اخي العزيز حراااااااااااام عليك ليس هذا هو السؤال الحقيقي انما السؤال الحقيقي هو:-

*هل تشتري كرت 5870 بأداء جيد جدا ودرجات حراره واستهلاك للطاقه جيده جدا ولكن بزيادة 100 دولار وهو مبلغ كبير للتطوير من 3 شاشات الى 6 شاشات eyeinfinity.

*ولا تشتري كرت gtx 480 بدرجات حراراه اعلى واستهلاك اعلى للطاقه ولكن اداء افضل 15-20% والcuda والphysx وال3d surrond infinity وافضل في الترصيع والعمليات الحسابيه والf@h.

حراااااااام عليك اخي الكريم هو اي حاجه تعملها ati تبقلا ضربه قاسمه لشركة nvidia ليه؟؟؟
    معلش يعني هي شركه زي Nvidia صغيره اوي لدرجة انها اي شيء يبقى ضربه قاضيه ليها!!!

الضربه القاضيه تكون بالأعلان عن جيل ال6000 الجديد او عمل refresh لجيل ال5000 يرفع الاداء 15-20% زياده وليس اي شيء يعتبر ضربه قاضيه اخي العزيز.

اقرأ موضوع اخوك واخونا زيزوالميزو عن اداء 5870 ب6 شاشات من وجهة نظري يا فرحتي لما اشتري كرت يدعم 6 شاشات ومن اجل ميزه مثل هذه في الsoftware ادفع 100 دولار زيااااااده وحصل على 10 الى 15 فريم في الالعاب الى بلعبها.

وبعض الاعضاء يهاجموا nvidia من اجل تزويد 30 او 40 دولار على السعر من اجل الcuda او الphysx ولا يهتموا ويعتبروها ميزه عندما يزداد السعر 100$ من اجل ميزه ستكون جيده جدا للاعمال والbusiness ولكنها ضعيفه للألعاب.

كفااااااااااااااااايه اخواني الاعزاء الهجوم على nvidia والتصغير من شأنها في اي شيء على الفاضي والمليان ورجاء صغير مجرد رجاء من اخ ليكم الاكتفاء بالردود والاراء التقنيه وشكرا.

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

شكرا يا عزيزى اكسمان ...:ah7:

والكرت سعرة ممتاز ..بس الفكرة ان الكرت دة موجة للناس اللى هتستخدم اكتر من شاشة ...

انما الشيبسيت هية هية ...لا يوجد بها قوة اضافية...بل العكس ...لو استخدمت ريزوليوشن عالى جدا لآن الرامات الموجودة على الكرت بتسمح بكدة ....هتلااقى الآداء قل عن النتائج المعتادة للHD 5870 العادى

يعنى لن تكون هناك مقارنة مع الفيرمى من اى نوع !!!

[CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solid snake 86 مشاهدة المشاركة

شكرا اخي اكسمان على الموضوع والخبر بس يا اخي العزيز حراااااااااااام عليك ليس هذا هو السؤال الحقيقي انما السؤال الحقيقي هو:-

*هل تشتري كرت 5870 بأداء جيد جدا ودرجات حراره واستهلاك للطاقه جيده جدا ولكن بزيادة 100 دولار وهو مبلغ كبير للتطوير من 3 شاشات الى 6 شاشات eyeinfinity.

*ولا تشتري كرت gtx 480 بدرجات حراراه اعلى واستهلاك اعلى للطاقه ولكن اداء افضل 15-20% والcuda والphysx وال3d surrond infinity وافضل في الترصيع والعمليات الحسابيه والf@h.

حراااااااام عليك اخي الكريم هو اي حاجه تعملها ati تبقلا ضربه قاسمه لشركة nvidia ليه؟؟؟
    معلش يعني هي شركه زي Nvidia صغيره اوي لدرجة انها اي شيء يبقى ضربه قاضيه ليها!!!

الضربه القاضيه تكون بالأعلان عن جيل ال6000 الجديد او عمل refresh لجيل ال5000 يرفع الاداء 15-20% زياده وليس اي شيء يعتبر ضربه قاضيه اخي العزيز.

اقرأ موضوع اخوك واخونا زيزوالميزو عن اداء 5870 ب6 شاشات من وجهة نظري يا فرحتي لما اشتري كرت يدعم 6 شاشات ومن اجل ميزه مثل هذه في الsoftware ادفع 100 دولار زيااااااده وحصل على 10 الى 15 فريم في الالعاب الى بلعبها.

وبعض الاعضاء يهاجموا nvidia من اجل تزويد 30 او 40 دولار على السعر من اجل الcuda او الphysx ولا يهتموا ويعتبروها ميزه عندما يزداد السعر 100$ من اجل ميزه ستكون جيده جدا للاعمال والbusiness ولكنها ضعيفه للألعاب.

كفااااااااااااااااايه اخواني الاعزاء الهجوم على nvidia والتصغير من شأنها في اي شيء على الفاضي والمليان ورجاء صغير مجرد رجاء من اخ ليكم الاكتفاء بالردود والاراء التقنيه وشكرا.
    اخي الكريم انت ماخد الموضوع علي محمل شخصي حتي في قياسك لاستخدامات المستهلكين ذكرت الزياده في الفيرمات بس يعني هل كل اللي بيشتروا كروت الشاشة علي مستوي العالم بيشتروه علشان الالعاب او الفيريمات الزياده
    اخي العزيز انا كلامي واضح سبب تفضيل الكرت هي التقنية التي يدعمها الكرت
    في مستخدمين كتير علي مستوي العالم مهتمين بالتقنية دي وهيفرق كتير الكرت ده ليهم لان خيارات نيفيديا بطاقتين مع بعض لتشغيل تلت شاشات ودي بطاقه واحده بس بتشغل 6 شاشات
    وانا ذكرت ان الاهتمام بالكرت ده خاص بدول الغرب وليس دول الشرق الاوسط
    وانا عن نفسي لو تقدر تشتري لي الكرت ده من الخارج بزيادة 50 دولار عن تمنه الفعلي تبقي عملت معايا معروف كبير جدا

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة