صفحة 8 من 13 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 الأخيرةالأخيرة
النتائج 106 إلى 120 من 187

الموضوع: أقراص ال DVD وقدرتها على الإحتفاظ بالبيانات دون أن تتلف ...

عضو فضي الصورة الرمزية SeeNoEvil

رد: أقراص ال DVD وقدرتها على الإحتفاظ بالبيانات دون أن تتلف ...

بس فين اسعار الDL

عضو

أسعار الDL
    الريداتا ب30 جنية العلبة فيها عشرة
    و الجيجا ماكس ب35 أو 40 مش فاكر بالظبط العلبة فيها عشرة
    والمحل كان على الشمال والله ما رحتش النهاردة بس أكيد أول ما هروح هجبلك أسمه بالظبط يا SeeNoEvil
    و هو عارضها فى الفترينة هو رابع أو خامس محل على الشمال تقريبآ

و مشاركة ممتازة من
    Hercules بجد
    ألف شكر ليك

و بمناسبة ال TDK ألأى مصنوعة فى هونج كونج فهى ذات جودة عالية عندما قمت بأستخداما و ليست سيئة
    رغم أننى لم أجد عنها أى أثر على أى منتدى سواء عربى أو أجنبى فال TDK وجدت منها السنغافورى و لوكسوكبورج و لكى لم أجد المصنوع فى الهونج كونج أطلاقآ و لكن مع ذلك فهى جيدة هل تعتقد يا مينا أن الهونج كونج دخلت خط إنتاج الTDK حديثآ أم ماذا؟

وصور العلبة تمامآ مثل هذه ولكن بدلآ من تايوان تكون هونج كونج

وكذلك شكل الأسطوانة تماماآ مثلها

وحتى رقم السيريال هو تمامآ ما عدآ آخر ثلاث أرقام بدلآ من 516 يوجد 202

ونوع الأسطوانات DVD+R وليست DVD-R

فما رأيك يا مينا؟
    أنا فى غاية الحيرة حيث أننى لم أجد أى أثر لها على النت عن التى تصنع فى هونج كونج تلك؟

عضو

وهذه صور للعبة الهونج كونج التى عندى

عضو فضي الصورة الرمزية said_sat

السلام عليكم

مشكور على الموضوع الاكثر من رائع وفى منفعه لناس كتير

بسى هنا كنت عايز استفسر عن حاجه الواحد ياما نسخ اسطوانات بجميع الاشكال والالوان

فى فروقات بسى بتكون بسيطه من نوع الى اخر ولاكن الاسطوانه الاصليه بتعت تعريف البورده او

اسطوانة تعريف كارت الشاشه والاسطوانه الى بتيجى مع اى داريفرات للتعريف الاسطوانات الملحقه اقصد

بتكون ذات جوده عليه جدا غير الاسطوانات التجاريه

وبعدين الاسطوانه بيمر عليها سنوات وبتفضل بنفس الجوده اتحطها فى مشغل الاقراص تلاقيها تنقرى زى السروخ

الخامه دى الواحد يلاقى زيها فاضيه فين الاصليه بتعت اسطوانات التعريفات وشكرا وتم التقيم

مخالف للقوانين

عزيزي Wolf

ابعد تماماً عن أسطوانات هونج كونج ..... نقطة

مع TDK هات يا اما تايواني أو اماراتي UAE

الأسطوانات الإماراتية منها ممتازة جداً جداً لو لقيتها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة said_sat مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

مشكور على الموضوع الاكثر من رائع وفى منفعه لناس كتير

بسى هنا كنت عايز استفسر عن حاجه الواحد ياما نسخ اسطوانات بجميع الاشكال والالوان

فى فروقات بسى بتكون بسيطه من نوع الى اخر ولاكن الاسطوانه الاصليه بتعت تعريف البورده او

اسطوانة تعريف كارت الشاشه والاسطوانه الى بتيجى مع اى داريفرات للتعريف الاسطوانات الملحقه اقصد

بتكون ذات جوده عليه جدا غير الاسطوانات التجاريه

وبعدين الاسطوانه بيمر عليها سنوات وبتفضل بنفس الجوده اتحطها فى مشغل الاقراص تلاقيها تنقرى زى السروخ

الخامه دى الواحد يلاقى زيها فاضيه فين الاصليه بتعت اسطوانات التعريفات وشكرا وتم التقيم
    مشاركتك هذه جعلتني ألوم نفسي كثيراً على عدم ذكر هذه الجزئية المهمة للغاية ولكن الموضوع كبير جداً وبه تفاصيل كثيرة وهذه تفصيلة منه

الأسطوانات الأصلية هي أسطوانات مطبوعة أو Pressed وهي لا تنسخ بل تصنع وهي أسطوانات التعريفات أو الأفلام أو الأغاني الأصلية

الأسطوانات المطبوعة تستخدم مواد مختلفة ولا توجدأسطوانة أصلية واحدة منسوخة بالليزر مثل أسطواناتنا ولا توجد بها نفس العيوب التي توجد في الأنواع السيئة من الأسطوانات التي تنسخ

الأسطوانات المنسوخة التي لدينا تستخدم مواد كيميائية ولابد من وجود ليزر يكتب عليها البيانات وتتأثر في قراءتها بالأخطاء والخدوش حتى البسيطة

ولكن

تبقى الحقيقة الدامغة وهي أن الأسطوانات التي تباع من الأنواع عالية الجودة مثل Verbatim و TY ممتازة وبنفس -ان لم يكن أفضل- جودة الأسطوانات المطبوعة !

Recordable CDR or DVDR- Special Substrate to Allow Burning

Recordable discs (also known as CDR, or CD-R, DVDR, DVD-R) are manufactured blank discs (no data). The substrate is poured out into the mold, and instead of the data being pressed onto them, a special substrate layer is applied that allows you to burn the data onto them with a computer. Your artwork is silkscreened or offset printed onto the blank disc -- no differently from pressed discs. So the final product is a professionally printed disc, that you can write at your leisure. Serialization is also available should you need individual, unique numbers on the discs.
    We offer recordable disc silkscreening or offset printing with the gamut of printed and unprinted disc packaging. You can order your recordables with such deluxe packaging as full color CD Jackets, Mailers, Custom Tray Paks, Eco Friendly Jackets with foam hubs or pockets, Mini LPs, Paper Sleeves, as well as bulk packed.
    Pressed CD or DVD- Glass Mastering, Stamping, Injection Molding

Pressed CD or DVD manufacturing differs from recordable disc burning in one very important respect. In CD pressing or DVD pressing, all the data is put onto the disc in one "stamping" step (plating, actually). This is what we call the glass mastering step. The discs therefore, all have the same data.The disc shape is then created by injection molding. Once they are molded, pressed CDs or DVDs are either silkscreened or offset printed, then inserted into their packaging.
    بإختصار

Pressed DVDs/CDs تحتاج إلى مصنع يتكلف الملايين

Burnt DVDs/CDs تحتاج إلى DVD Writer يتكلف 120 جنيه

:D

عضو

شكرآ يا مينا على النصيحة
    و أنا فعلآ رحت ضورت فى مول سفنكس بس لاقيت هونج كونج برضه بس مجبتش
    وباب اللوق كذلك
    يا ريت لو تعرف مكان يتباع فيه التيوانى أو الأماراتى تدلنى عليه

و عايز منك خدمة تعرف تقولى أقرب محطة مترو من أحبار اليوم ألى فى شارع الخليفة المأمون ألى أشتريت منه
    أسطوانات ال Verbatim يعنى محطة كبرى القبة أو سرايا القبة هيكونوا قريبين منه؟

عشان أنا فعلآ عايز علبة أسطوانات نظيفة أحفظ عليها بياناتى

وشكرآ يا مينا

عضو برونزي الصورة الرمزية Mshadow.me

^محطة سرايا القبة أقرب, لو خدت منها أي مواصلة رايحة روكسي و اتمشيت لأحبار اليوم, أو أي حاجة رايحة عباسية و تنزل عند سوق العصر

عضو

ألف شكر ليك يا msshadow.man أنا فعلآ روحت هناك وجبت الأسطوانات والحمد لله
    بس لسه مجربتهاش
    و فعلآ سرايا القبة قريبه منه أول ما تطلع هتلاقى تكسه أد كده و خد واحد نزلنى عند سوق العصر و هو أمامة مباشرة
    و أنا راجع للمترو أتماشتها وخرمت من الشوارع و طلعت عند المترو و المكان طلع قريب منه

ولاقيت علبة ال Verbatim فى سوق العصر ب90 جنية لل50 أسطوانة DVD و 165 لل 100 أسطوانة

و جبتها من الآخر من عند أحبار اليوم و كان سعرها عندة 85 جنية للعلبة 50 أسطوانة DVD و 160 جنية للعلبة ال100 أسطوانة
    ال50 صنع تيوان و ال100 صنع الهند زى ما كان مينا موضوح من قبل

وشكرآ يا مينا على المكان

مخالف للقوانين

الحمد لله انك لقيت Verbatim تايواني تاني

هو الراجل لسه عنده كتير ؟

بالمناسبة

جودة ال DVD+R DL التايواني ممتازة جداً ولا تقل بأي حال من الأحوال عن السنغافوري

دي جودتها عندي :

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

هو الراجل لسه عنده كتير ؟
    :D:D ما بيشبعش أبدا .

-----

طيب مينا

اسطوانات ال Verbatim ال 25 التايواني ايه أعلى سرعه ممكن أنسخ عليها مع المحافظة على جودة البيانات ؟

بالنسبة لأفلام الـ HD انت بتقسمها بالبرنامج الي ذكرته على جزئين أو اسطوانتين وهي مضغوطة .rar ولا مفكوك الضغط عنها يعني كل اسطوانة الجزء الي عليها مضغوط ولا تحط الديفيدي وتتفرج على طول ؟

عضو

على رأيك يا alayoubi مينا ناوى يخلصلنا الأسطوانات ألى موجودة فى السوق كلها:D
    هو أنا مخدتش بالى من الكميات التانيه عشان أنا أشتريت DVD+R فقط
    ديه كان فاضل منها 3 علب 50 أسطوانة
    أما باقى المجموعة مش فاكر فاضل منها كام
    وكان عندة كتير يا أما من العلب أم 10 أسطوانات أو ال25 أسطوانه مش فاكر بس ديه كان فى منها كمية
    بس فى واحد جوه سوق العصر كان عندة كمية من العلب التيوانى لكن ب90 جنية DVD برضه و50 أسطوانة
    كان أول دور فى الممر ألى رابط الجهه اليمين بالجهه الشمال من سوق العصر أسمه أحبار الشروق أو حاجه زى كده
    بس الحكايه فيها أحبار برضه :D

ده لو أنت عايز تعمل أحتكار للأسطوانات ألى فى السوق و أبقى سيب شويه للمحتاجين

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

معلومات ممتازة يا مينا ....بأمانة ......تسلم ايدك يا اخى العزيز .....تم التقييم
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة
    :D:D ما بيشبعش أبدا .

-----

طيب مينا

اسطوانات ال Verbatim ال 25 التايواني ايه أعلى سرعه ممكن أنسخ عليها مع المحافظة على جودة البيانات ؟

بالنسبة لأفلام الـ HD انت بتقسمها بالبرنامج الي ذكرته على جزئين أو اسطوانتين وهي مضغوطة .rar ولا مفكوك الضغط عنها يعني كل اسطوانة الجزء الي عليها مضغوط ولا تحط الديفيدي وتتفرج على طول ؟
    Verbatim MCC004/MCC 03RG20 يمكن نسخها على 12X بشكل ممتاز وحتى 16X تعطي جودة جيدة جداً

المسألة ليست مسألة شبع

الفكرة انني بالأمس اتصت بصديقي العزيز أحمد (نفسي ييجي هنا المنتدى بس مشغول ...هيجننكم كلكم بمعلوماته وثقافته العامة:D) وسألني كالعادة على الأسطوانات وان كنت اشتريت لأنه يعاني من الأنواع السيئة في سوهاج (أخبرني انه اشترى BenQ صيني :eek وأخبرته على الكمية التي اشتريتها من Verbatim فأصر على أخذ نصف الكمية ... 250 أسطوانة :rolleyes:.... قلت له : انسى !

قال لي : على الأقل علبة 50 مبدئياً ولازم تتصرف وتجيبلي كمية !

ثم ان هناك مشكلة أخرى وهي ان Verbatim التايواني شارفت على النفاذ عالمياً ولابد من الإحتفاظ ب stock جيد

أعتقد اني سأطلب من أي صديق في سوق العصر شراء كمية أخرى لي ولأحمد صديقي ويرسلهم لي شحن الى سوهاج :D

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfe55 مشاهدة المشاركة

وكان عندة كتير يا أما من العلب أم 10 أسطوانات أو ال25 أسطوانه مش فاكر بس ديه كان فى منها كمية
    بس فى واحد جوه سوق العصر كان عندة كمية من العلب التيوانى لكن ب90 جنية DVD برضه و50 أسطوانة
    كان أول دور فى الممر ألى رابط الجهه اليمين بالجهه الشمال من سوق العصر أسمه أحبار الشروق أو حاجه زى كده

معلومة ممتازة .... ليك تقييم عليها ... وأشكرك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S@M مشاهدة المشاركة
    معلومات ممتازة يا مينا ....بأمانة ......تسلم ايدك يا اخى العزيز .....تم التقييم
    أشكرك يا سمسم يا حبيب قلبي وميرسي على التقييم

عضو الصورة الرمزية Hercules!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfe55 مشاهدة المشاركة

فاضل 3 علب تايوانى .........الله يطمنك

طب مسالتش هل المحل هيجيب تانى و لا لأ؟؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hercules! مشاهدة المشاركة

فاضل 3 علب تايوانى .........الله يطمنك

طب مسالتش هل المحل هيجيب تانى و لا لأ؟؟؟

فاضل 3 علب من نوع DVD+R
    بس كان فى تانى من DVD-R تقريبآ من 5 إلى 6 علب

وكان عنده كمية كبيرة يا أما أم عشر أسطوانات أو 25 مش عارف
    ودول معرفش مصنوعين فين أكيد مينا يعرف:D
    ده هو صاحب المكان و مكتشفه
    وفى من العلب أم 100 أسطوانه صناعه هندى
    و جوه سوق العصر زى ما قلت فى محل عنده بس ب90 جنيه وممكن الواحد يفاصل معته وكده يعني:ah24:

صفحة 8 من 13 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 الأخيرةالأخيرة