صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 32

الموضوع: هذا مجرد وجهة نظرى فى شركة انتل اليهوديه و افتخر انى من مستخدمى AMD

عضوية جديدة الصورة الرمزية Mr AMD

Smile هذا مجرد وجهة نظرى فى شركة انتل اليهوديه و افتخر انى من مستخدمى AMD

انتل لولا دعم بلجتس لها لندفنت من زمان و الكل يعرف انها احدى شركات ميكروسوفت و كان بل جيتس حيموت و يشتري الوحش الكاسر AMD وبكن ما قدرش يشتريها رغم انها اول شركه دعمة برمجيات بل جيتس فى المعالجات 486 و بعد كده اشترا انتل و بداء يدعمها برمجياتو و يتعمد يعمل معوقات تعوق اى ام دى حتى اى ام دى اجبرته على انشاء نظام تشغيل خاص بها لنواة 64 بت و قريبا اى ام دى سوف تقدم و بشكل حصر و سباق كالعاده 128 بت

بختصار انتل لا تعنى لى سوا غلو السعر على الفاضى حراره زياده فى كل معالجتها لدرجة انك ممكن تحط على البورسيسور الانتل مروحه توشيبا 5 حصان :Dو بردو حيسخن شوفو الفرق من احجام مروح التبريد فى الانتل و اى ام دى تعرفو ان شركة انتل للان لا تستطيع ايجاد حل للحراره الذائده كل ما يميز انتل ان كل شركات السوفت واير و الالعاب بتعمل شغل يكون متوافق اكتر معها و لو لا الانحياز منهم و انهم يعملو برمجيات تتوافق مع الكل لكانت اى ام دى تفوقت على انتل

على فكره و ربنا انا موش صاحب الشركه اى ام دى و لا ليا سهم فيها بس انا خبرتى فى الحاسب تتعدى ال 15 عام

تحياتى للجميع

عضوية جديدة الصورة الرمزية ! SouL

رد: هذا مجرد وجهة نظرى فى شركة انتل اليهوديه و افتخر انى من مستخدمى AMD

فعلا موضوع حضرتك مهم جدا ولازم كلنا نقاطع المنتجات اليهوديه او اللي بتساند اليهود بأي شكل من الاشكال وان شاء الله انا ناوي اجدد جهازي ف الصيف وهتكون وجهتي هيا AMD
    شكرا ليك وموفق بإذن الله

Smile رد: هذا مجرد وجهة نظرى فى شركة انتل اليهوديه و افتخر انى من مستخدمى AMD

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ! SouL مشاهدة المشاركة
    فعلا موضوع حضرتك مهم جدا ولازم كلنا نقاطع المنتجات اليهوديه او اللي بتساند اليهود بأي شكل من الاشكال وان شاء الله انا ناوي اجدد جهازي ف الصيف وهتكون وجهتي هيا AMD
    شكرا ليك وموفق بإذن الله

مشكور اخى على المرور و بخبرتى الصغيره اقدر اقول لحضرتك ان انتل شركه فى متها الجشاعه و الطمع و لا ترتقى لتقدم اى ام دى
    و كمان بتدعم دولة اسرائيل و انا بتعلم لنكس على شان ابعد عن منتجات ميكروسوفت و تجسسهم علينا من خلال انظمة
    تشغلهم و اراهن ان لنكس سوف تسيطر فى القريب و اى ام دى كمان بعد الاندماج الموفق مع العملاق ATi

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr AMD مشاهدة المشاركة

مشكور اخى على المرور و بخبرتى الصغيره اقدر اقول لحضرتك ان انتل شركه فى متها الجشاعه و الطمع و لا ترتقى لتقدم اى ام دى
    و كمان بتدعم دولة اسرائيل و انا بتعلم لنكس على شان ابعد عن منتجات ميكروسوفت و تجسسهم علينا من خلال انظمة
    تشغلهم و اراهن ان لنكس سوف تسيطر فى القريب و اى ام دى كمان بعد الاندماج الموفق مع العملاق ATi

كلام جميل جدا ولكن يا صديقي حاليا انتل هي ال متفوقه تفوق ملحوظ علي AMD لدرجه ان انا مش شايف منتجات حتي قريبه الشبه من Core i7 ودا لان شركه AMD بتحضر للمواجهه عن طريق Bulldozer والنوع دا من البروسيسور
    مش هينزل دلوقتي خالص مش قبل 2011 ودا في تقرير AMD لخطتها المستقبليه ولسي كمان ما حدش جربه او
    اتعمل عليه اختبارات عشان نشوف ادائه من حيث مستوي الحراره والقوه وكسر السرعه وبالتالي انتل هتفضل
    ماسكه السوق الفتره دي بلا منافس تماما اكيد مش هيجي حد يجيب جهاز نقوله اصبر لغايه سنه 2011 :D
    هتكون المعالجات AMD وصلت ونجربها ونقول رأينا وبعدين انتا تشتري

للاسف السوق دلوقتي مع انتل كنت هانسي موضوع جميل جدا
    تحياتي

Cool رد: هذا مجرد وجهة نظرى فى شركة انتل اليهوديه و افتخر انى من مستخدمى AMD

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tetto12345 مشاهدة المشاركة
    كلام جميل جدا ولكن يا صديقي حاليا انتل هي ال متفوقه تفوق ملحوظ علي AMD لدرجه ان انا مش شايف منتجات حتي قريبه الشبه من Core i7 ودا لان شركه AMD بتحضر للمواجهه عن طريق Bulldozer والنوع دا من البروسيسور
    مش هينزل دلوقتي خالص مش قبل 2011 ودا في تقرير AMD لخطتها المستقبليه ولسي كمان ما حدش جربه او
    اتعمل عليه اختبارات عشان نشوف ادائه من حيث مستوي الحراره والقوه وكسر السرعه وبالتالي انتل هتفضل
    ماسكه السوق الفتره دي بلا منافس تماما اكيد مش هيجي حد يجيب جهاز نقوله اصبر لغايه سنه 2011 :D
    هتكون المعالجات AMD وصلت ونجربها ونقول رأينا وبعدين انتا تشتري

للاسف السوق دلوقتي مع انتل كنت هانسي موضوع جميل جدا
    تحياتي
    من وجهة نظرك اخى معاك لكن المعالج اى 7 لم يختبر بعد لسه جديد و ما ظهرش مواهبه الفشله و كمان كل معالج من انتل يكبرو حجم المروحه بتاعة التبريد حتكون اد رفاص المركب ( وسيلة دفع السفن) :D و بردو بكره تشوف حلال العام الحالى اى ام دى حطور معالج من معالجات فينوم 2 يدمر اى 7 و كمان طظ فى انتل طول مهما بيدعمو اليهود و اصبر لحد اما اى ام دى تنزل معالج قوى مع ان الفنوم 4 بيقوم بالواجب و اكتر

عضو

من وجهة نظرك اخى معاك لكن المعالج اى 7 لم يختبر بعد لسه جديد و ما ظهرش مواهبه الفشله و كمان كل معالج من انتل يكبرو حجم المروحه بتاعة التبريد حتكون اد رفاص المركب ( وسيلة دفع السفن) :D و بردو بكره تشوف حلال العام الحالى اى ام دى حطور معالج من معالجات فينوم 2 يدمر اى 7 و كمان طظ فى انتل طول مهما بيدعمو اليهود و اصبر لحد اما اى ام دى تنزل معالج قوى مع ان الفنوم 4 بيقوم بالواجب و اكتر

انا معاك في كلامك وانا مش منحاز سدأني خالص لانتل عشان انها بتدعم اليهود ولكن هنا احنا بنتكلم علي تكنولوجيا

التفوق لانتل و Core i7 تم عمل عليه كثير من الاختبارات وكلها بتشيد بقوه ادائه مش هننكر النقطه دي والمواقع

موجوده وال Reviews في كل مكان ومعاك في نقطه لما AMD هتنزل هيبقي في منافسه ولكن سدأني دا

مش هيمنع انتل انها تتطور وتخش في اطار المنافسه بقوه وبالنسبه للفينوم 4 بيقوم بالمهمه اوكي بس Core i7

اعلي منه بكتير انا بتكلم هنا علي اداء وليس علي انحياز لاحد

انا مستني مش عايز احدث لغايه ما اشوف AMD مع اني كدا هاصبر كتير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tetto12345 مشاهدة المشاركة
    انا معاك في كلامك وانا مش منحاز سدأني خالص لانتل عشان انها بتدعم اليهود ولكن هنا احنا بنتكلم علي تكنولوجيا

التفوق لانتل و Core i7 تم عمل عليه كثير من الاختبارات وكلها بتشيد بقوه ادائه مش هننكر النقطه دي والمواقع

موجوده وال Reviews في كل مكان ومعاك في نقطه لما AMD هتنزل هيبقي في منافسه ولكن سدأني دا

مش هيمنع انتل انها تتطور وتخش في اطار المنافسه بقوه وبالنسبه للفينوم 4 بيقوم بالمهمه اوكي بس Core i7

اعلي منه بكتير انا بتكلم هنا علي اداء وليس علي انحياز لاحد

انا مستني مش عايز احدث لغايه ما اشوف AMD مع اني كدا هاصبر كتير
    اعتقد ان فنوم 4 بيشغل احدث العاب متوجده الان و اقوى كارت فيجا للان اى تى اى و ارهنك ان شاء الله موش حتصبر كتير

خلال فتره بسيطه سوف توجه اى ام دى ضربه فاضيه لل اى 7 زاى ما نزلت اى ام دى معالج السيرفرات اوبتورن 12 نواه

الى مسح زيون بتاع انتل مسح :D

عضو

اعتقد ان فنوم 4 بيشغل احدث العاب متوجده الان و اقوى كارت فيجا للان اى تى اى و ارهنك ان شاء الله موش حتصبر كتير

خلال فتره بسيطه سوف توجه اى ام دى ضربه فاضيه لل اى 7 زاى ما نزلت اى ام دى معالج السيرفرات اوبتورن 12 نواه

الى مسح زيون بتاع انتل مسح :D

يارب نحن في الانتظار :ah4:

عضو الصورة الرمزية النسور

انتل بتتفوق على amd من حيث الأداء
    اما amd يتفوق على أنتل من حيث السعر مقابل الأداء (وهي دي سر المهنة) وبصراحه عالميا اصبحت amd اكثر تسويقا من انتل رغم تفوق انتل في الأداء
    :cool:

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسور مشاهدة المشاركة
    انتل بتتفوق على amd من حيث الأداء
    اما amd يتفوق على أنتل من حيث السعر مقابل الأداء (وهي دي سر المهنة) وبصراحه عالميا اصبحت amd اكثر تسويقا من انتل رغم تفوق انتل في الأداء
    :cool:
    طبقا لمعامل لااختبارت العالميه ثبتو ان الضرر الناتج عن الحراره الكبيره من معالجات انتل بتسبب ضرر بالغ فى الوخات الام

بمختلف المركات يعنى شركه كبيره موش عرفه تعمل حل للحراره دى و تكون متفوقه فى الاداء ازاى بس و سر استقرار الاداء
    بيكون من الحد من الحراره الناتجه من المعالج ...! و معظم الشركات بتحول تعمل حلول للمعلج الانتل بمبردات مبتكره و كمان
    يعملو مكونات عاليه جدا فى اللوحات الام و ابتكارت لموجهة مشاكل انتل و ده بيسبب ارتفاع السعر طبعا هل ده كله

تفوق فى الاداء .... سؤال مطروح اليكم

مخالف للقوانين

احنا مجرد متفرجين ومستهلكين نفسى نصنع ولو حتا فانا مشتت يعنى احنا عندنا ناس موخها بوازى 100 زيهم بس نمسك صرف الخيط عايزين احنا نصنع كلنا مستهلكين للاعاب ههههههههههههه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany5y مشاهدة المشاركة
    احنا مجرد متفرجين ومستهلكين نفسى نصنع ولو حتا فانا مشتت يعنى احنا عندنا ناس موخها بوازى 100 زيهم بس نمسك صرف الخيط عايزين احنا نصنع كلنا مستهلكين للاعاب ههههههههههههه
    :ah7:

عضو محترف

بختصار انتل لا تعنى لى سوا غلو السعر على الفاضى حراره زياده فى كل معالجتها لدرجة انك ممكن تحط على البورسيسور الانتل مروحه توشيبا 5 حصان :Dو بردو حيسخن شوفو الفرق من احجام مروح التبريد فى الانتل و اى ام دى تعرفو ان شركة انتل للان لا تستطيع ايجاد حل للحراره الذائده كل ما يميز انتل ان كل شركات السوفت واير و الالعاب بتعمل شغل يكون متوافق

اسمحلي , الموضوع على هذا النحو أصبح تعصب وليس موضوع يهود ودعم والذي منه ..
    إذا كنت ستتحدث عن الحرارة , فقم بعمل بحث صغير في المنتدى عن مشاكل AMD عند تشغيل الألعاب وزيادة الحرارة الذي يؤدي لزيادة سرعة مروحة المعالج الى 6500 لفة وتصبح بصوت لا يطاق !
    نعم .. توقع كل شيئ .
    الجميع هنا ينصح ب AMD أداء مقابل السعر وأنا منهم ويوميا .
    يا عزيزي لا أحد يعلم كواليس كل شركة , AMD أو intel لا نعلم أين أموالهم تذهب ولا نعلم عدد الموظفين اليهود بكلا الشركتين .
    فأرجوك , قليل من الموضوعية .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Extreme2 مشاهدة المشاركة
    اسمحلي , الموضوع على هذا النحو أصبح تعصب وليس موضوع يهود ودعم والذي منه ..
    إذا كنت ستتحدث عن الحرارة , فقم بعمل بحث صغير في المنتدى عن مشاكل AMD عند تشغيل الألعاب وزيادة الحرارة الذي يؤدي لزيادة سرعة مروحة المعالج الى 6500 لفة وتصبح بصوت لا يطاق !
    نعم .. توقع كل شيئ .
    الجميع هنا ينصح ب AMD أداء مقابل السعر وأنا منهم ويوميا .
    يا عزيزي لا أحد يعلم كواليس كل شركة , AMD أو intel لا نعلم أين أموالهم تذهب ولا نعلم عدد الموظفين اليهود بكلا الشركتين .
    فأرجوك , قليل من الموضوعية .

لا تعصب اخى انا اتكلم عن نجربة شركات موش تجربتى و اعلم بحكم عملى فى شركات فى انجلترا ان اى ام دى

تمويل انجليزى كندى و انا لا اتحدث بتعصب و لكن التجربه خير برهان و الايام سوف تثبت لك كلامى ان التفوق دائما سوف

يكون ل AMD و تذكر الضربه القويه من ايام بعنوان اوبتورن 12 نواه

عضو فضي الصورة الرمزية Salem AL Fituri

أولاً ليس هذا هو القسم المناسب لمناقشة هذه الموضوع فهذ القسم تقني بالدرجة الاولى كان بإمكانك كتابة موضوعك في القسم العام
    بخصوص كلامك هذا
    انتل لولا دعم بلجتس لها لندفنت من زمان و الكل يعرف انها احدى شركات ميكروسوفت و كان بل جيتس حيموت و يشتري الوحش الكاسر AMD وبكن ما قدرش يشتريها رغم انها اول شركه دعمة برمجيات بل جيتس فى المعالجات 486 و بعد كده اشترا انتل و بداء يدعمها برمجياتو و يتعمد يعمل معوقات تعوق اى ام دى حتى اى ام دى اجبرته على انشاء نظام تشغيل خاص بها لنواة 64 بت و قريبا اى ام دى سوف تقدم و بشكل حصر و سباق كالعاده 128 بت
    يا اخي أراك خلط الامور ببعض فما علاقة أنتل بميكروسوفت فكلا الشركتين تعملان في مجالين مختلفين بعض الشي فالأولى تعمل في مجال الهاردويير والثانية تعمل في مجال السوفتوير .وكلا الشركتين لديهم ملاك مختلفين .
    وعلاقة ميكورسوفت مع انتل مثل علاقتها مع AMD .فيه قد دعمت معالجات 64 بت عندما أصدرتها AMD أولاً.
    وبخصوص معالجات أنتل أعتقد أنك تقصد معالجات ×86 وهي المعالجات التي أستخدمتها IBM في الاجهزة الشخصية PC الخاصة بها
    وكانت ميكروسوفت تدعم انضمة PC في مواجهة انظمة Mac من Apple وهذا الشيء مرتبط بـ IBM اكثر ما هو مرتبط بأنتل .
    على كل حال تأكيداً لعدم وجود علاقة مباشرة بين انتل و ميكروسوفت فقد أعلنت انتل ند مدة على إصدار توزيعة لنظام التشغيل لينوكس (المنافي لويندوز) وذلك حتى يكون مناسب لأجهز ال Netbook المزودة بمعالجاتها .
    بالنسبة لطقم التعليمات المحسنة SSE5 (المتعارف عليها بأنظمة 128 بت) فسيتم اطلاقها من كلا الشركتين بشكل متقارب .

{وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ } الحشر آية(10).

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة