النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: كيف يمكن عمل remote desktop لجهاز virtual Ip

عضو

كيف يمكن عمل remote desktop لجهاز virtual Ip

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى الكرام فى المنتدى كيف يمكن عمل remote desktop لجهاز virtual Ip جهاز كمبيوتر متصل ADSL-modem

عضو

رد: كيف يمكن عمل remote desktop لجهاز virtual Ip

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ممكن تستخدم خدمات مثل

no-ip
    dyndns

اظن لهم شرح بالمنتدي

عضو الصورة الرمزية Mahmoud_Khalil

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the_way2allah مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى الكرام فى المنتدى كيف يمكن عمل remote desktop لجهاز virtual Ip جهاز كمبيوتر متصل ADSL-modem
    ايوة يااخى تقدر ولكن الموضوع هيبقة رخم وهتشوف دلوتى ازاى...

هتعمل الخطوات دى:

1-هتدى للجهاز الى انتا عاوز تدخل علية Static IP على كات الشبكة بتاعة وليكن مثلا 192.168.1.50
    2-هتفعل خدمة ال Remote Desktop علية وتخلى اليوزر الى هيدخل على الجهاز من حقة انة يدخل Remote Desktop وال Administrator يقدر يدخل Remotly By Default ولكن لازم يبقة له Password. وابقة اقفل ال Firewall على الجهاز دة0
    3- هتفتح Port فى ال ADSL Modem بتاعك انا مش عارف نوع ال ADSL Modem بتاعك اية ولكن مثلا لو نوعة Conexant هتفتح ال Port من خلال حاجة اسمها Virtual Server ورقم الPort هيبقة 3389 وهتفتحة مرة TCP ومرة UDP ولما تيجى تفتح الPort بيسالك عن IP بتكتب فى الخانة دى ال IP بتاع الجهاز الى انتا عايز تدخل علية وفى مثالنا هنا رقمة 192.168.1.50 ...

معنى الخطوة رقم 3 دى بتقولة يا Modem لما اعمل عليك Connect من برة دخلنى على ال IP الفلانى وانا فاتح عليك Remote Desktop Port.
    4-تتأكد ان الModem اصلا مسموح انك تعمل على Connect over WAN.
    5-كدة احنا ظبطنا الجهاز والModem ..كل الى حضرتك محتاجة علشان تدخل على الجهاز انك تعرف ال IP الى ال Modem واخدة دلوتى من خلال مثلا موقع www.Showmyip.com .. وهوة دة ال IP الى انتا هتكتبة فى ال Remote Desktop Connection لما تعوز تعمل Connect مع الجهاز بتاعك.

طبعا الرخم فى الموضوع ان حضرتك كل مرة هتحتاج تعمل فيها Connect لازم تكون عارف ال IP الى الModem واخدة وقتها لان كل لما ال Modem بيعمل Restart بياخد IP جديد لان حضرتك مش حاجز Real IP من ISP بتاعك.

وممكن كمان تدخل على الجهاز بتاعك VPN ولكن هتحتاج Real IP بردة

اما لو انتا مش عاوز حكاية ال Real IP دى ممكن تستخدم برنامج زى مثلا Team Viewer

انا عارف انى طولت عليك بس اتمنى انى اكون وصلتلك المعلومة واى استفسار انا حاضر ..

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bahaa.m مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ممكن تستخدم خدمات مثل

no-ip
    dyndns

اظن لهم شرح بالمنتدي
    جزاك الله خيرا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fares_elahlam19 مشاهدة المشاركة
    ايوة يااخى تقدر ولكن الموضوع هيبقة رخم وهتشوف دلوتى ازاى...

هتعمل الخطوات دى:

1-هتدى للجهاز الى انتا عاوز تدخل علية Static IP على كات الشبكة بتاعة وليكن مثلا 192.168.1.50
    2-هتفعل خدمة ال Remote Desktop علية وتخلى اليوزر الى هيدخل على الجهاز من حقة انة يدخل Remote Desktop وال Administrator يقدر يدخل Remotly By Default ولكن لازم يبقة له Password. وابقة اقفل ال Firewall على الجهاز دة0
    3- هتفتح Port فى ال ADSL Modem بتاعك انا مش عارف نوع ال ADSL Modem بتاعك اية ولكن مثلا لو نوعة Conexant هتفتح ال Port من خلال حاجة اسمها Virtual Server ورقم الPort هيبقة 3389 وهتفتحة مرة TCP ومرة UDP ولما تيجى تفتح الPort بيسالك عن IP بتكتب فى الخانة دى ال IP بتاع الجهاز الى انتا عايز تدخل علية وفى مثالنا هنا رقمة 192.168.1.50 ...

معنى الخطوة رقم 3 دى بتقولة يا Modem لما اعمل عليك Connect من برة دخلنى على ال IP الفلانى وانا فاتح عليك Remote Desktop Port.
    4-تتأكد ان الModem اصلا مسموح انك تعمل على Connect over WAN.
    5-كدة احنا ظبطنا الجهاز والModem ..كل الى حضرتك محتاجة علشان تدخل على الجهاز انك تعرف ال IP الى ال Modem واخدة دلوتى من خلال مثلا موقع www.Showmyip.com .. وهوة دة ال IP الى انتا هتكتبة فى ال Remote Desktop Connection لما تعوز تعمل Connect مع الجهاز بتاعك.

طبعا الرخم فى الموضوع ان حضرتك كل مرة هتحتاج تعمل فيها Connect لازم تكون عارف ال IP الى الModem واخدة وقتها لان كل لما ال Modem بيعمل Restart بياخد IP جديد لان حضرتك مش حاجز Real IP من ISP بتاعك.

وممكن كمان تدخل على الجهاز بتاعك VPN ولكن هتحتاج Real IP بردة

اما لو انتا مش عاوز حكاية ال Real IP دى ممكن تستخدم برنامج زى مثلا Team Viewer

انا عارف انى طولت عليك بس اتمنى انى اكون وصلتلك المعلومة واى استفسار انا حاضر ..

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاك الله خيرا
    اخى الحبيب
    برنامج TEAM VIEWER كويس بس تقريبا بيشتغل فى LAN Area

عضو برونزي الصورة الرمزية أيمن النعيمي

الأفضg أنك تتصل من خلال برنامج الـ Team Viewer بس لازم تفعل الأتصال من خلال شبكة داخلية من خلال
    Extras --> Option --> Incoming LAN Connection

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman_bat مشاهدة المشاركة
    الأفضg أنك تتصل من خلال برنامج الـ Team Viewer بس لازم تفعل الأتصال من خلال شبكة داخلية من خلال
    Extras --> Option --> Incoming LAN Connection
    جزاك الله خيرا
    انا شوفت البرنامج وعملت ال Option اللى حضرتك قولت عليه واشتغل وقدرت اعمل Remote connection على جهاز virtual ip