النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: كيف اصبح محاضر ccna

عضوية جديدة

كيف اصبح محاضر ccna

ممكن اطلب من حضراتم ان تدلونى على الطريقة الامثل لكى اصبح محاضر على كفاءة كبيرة علما بانى ccna certifed

عضو الصورة الرمزية BENDAOUD7

رد: كيف اصبح محاضر ccna

يجب عليك أن تفهم محتوى ال ccna عن ظهر قلب يعني لا يكون لديك إشكال في أي نقطة ثاني حاجة التطبيق يلزمك فيه الخبرة أكثر من اللابات ثالث حاجة أنصحك بها هي دراسة ال ccnp حتى تكون عندك معلومات أكثر من التي ستعطيها لأنك تنتظر أسئلة من الطلاب ممكن تفوق مستوى ال ccna

و الأهم من ذلك لكي تصبح instructor certified من عند سيسكو يجب أن تحوز على ال CCSI و هذه لا تستطيع دخولها إلا إذا كنت تعمل في مركز تدريس معتمد من سيسكو CLP و هما يرسلوك للتقدم للإمتحان اللي راح يكون فيه لاب يوم كامل زائد 2 presentation أمام البروكتور
    و الله الموفق

اللهم وفقني لحفظ القرآن
    موضوعي حول ال virtualisation مع VMware
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=215569
    تعرف على شهادة الأنستركتور CCSI
    https://www.arabhardware.net/forum/s...54#post1851054

عضو

الموضوع اعتقد غير كدة على حسب انت عايز ايه بالضبط تبقى اكادمى انستروكتور ولا اندسترى انستروكتور؟
    لو اكادمى يبقى حضرتك حتروح لأكاديمية تدرس 4 شهور تقريبا وتبقى مفهم الناس اللى فى الادارة انك عايز تبقى انستروكتور تفيد المركز اللى انت بتاخد فيه ولما يحسو منك الامان والجدية والصبر حيبعتوك وزارة الاتصالات علشان تاخد كورس انستروكتور لمدة من 3 -7 ايام بعدها حتبقى انستروكتور والف مبروك وبعد ما تاخد كلاس فيه مش اقل من 4 طلبة وينجحو كلهم تبدأ تقدم على شهادة CCAI academy instructor وتبقى كدة انت انستروكتور اكادمى معتمد ولو ماخدتهاش حتبقى انستروكتور برضه بس CCIA معترف بيها فى مراكز جوة وبرة مصر على نطاق واسع يعنى..
    اما الاندسترى فحضرتك تروح تاخد كورس 802 لمدة شهر او شهرين تقريبا وتثبت جدارة جدا وتبين نفسك لمدير المركز و للأنستروكتور اللى بيديلك وبعد كدة تقابل مدير المركز ده وتقوله انا عايز ادرس CCNA طبعا لازم تبقى فاهمة كويس جدا جدا جدا ويبقى معاك كدة كام شهادة يبقى احسن ولو معاك CCNP يبقى تمام قوى
    ارجو انى اكون فسرت الموضوع
    اخيك احمد --انستروكتور

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vantom85 مشاهدة المشاركة
    الموضوع اعتقد غير كدة على حسب انت عايز ايه بالضبط تبقى اكادمى انستروكتور ولا اندسترى انستروكتور؟
    لو اكادمى يبقى حضرتك حتروح لأكاديمية تدرس 4 شهور تقريبا وتبقى مفهم الناس اللى فى الادارة انك عايز تبقى انستروكتور تفيد المركز اللى انت بتاخد فيه ولما يحسو منك الامان والجدية والصبر حيبعتوك وزارة الاتصالات علشان تاخد كورس انستروكتور لمدة من 3 -7 ايام بعدها حتبقى انستروكتور والف مبروك وبعد ما تاخد كلاس فيه مش اقل من 4 طلبة وينجحو كلهم تبدأ تقدم على شهادة CCAI academy instructor وتبقى كدة انت انستروكتور اكادمى معتمد ولو ماخدتهاش حتبقى انستروكتور برضه بس CCIA معترف بيها فى مراكز جوة وبرة مصر على نطاق واسع يعنى..
    اما الاندسترى فحضرتك تروح تاخد كورس 802 لمدة شهر او شهرين تقريبا وتثبت جدارة جدا وتبين نفسك لمدير المركز و للأنستروكتور اللى بيديلك وبعد كدة تقابل مدير المركز ده وتقوله انا عايز ادرس CCNA طبعا لازم تبقى فاهمة كويس جدا جدا جدا ويبقى معاك كدة كام شهادة يبقى احسن ولو معاك CCNP يبقى تمام قوى
    ارجو انى اكون فسرت الموضوع
    اخيك احمد --انستروكتور
    السلام عليكم
    شكرا علي الرد
    أنا السنة الماضية أخذت جزء من الأربع أجزاء الخاصة بال CCNA academy
    قام شخص بسؤال المحاضر عن كيف يمكن أن يكون محاضر
    فكان الرد بأن هناك طريقتان
    الأولي أن يرسل أحد الأماكن (الذي يدرس كورس سيسكو) هذا الشخص الي وزارة الاتصالات علي حساب هذا المكان و بعدها يصبح محاضر و لكن بالطبع ستكون ي هذه الحالة ملزم بشروط من المكان الذي أرسلك الي الوزارة
    بمعني أنه يمكن أن يكون شرط مثلا بأن تعمل في هذا المكان لفترة زمنية معينة علي الأقل

أما الطريقة الثانية,فتعتمد علي ذهابك الي وزارة الاتصالات نفسها و تدفع 45 جنية عن كل ساعة تحضرها (هذا السعر كان منذ عام)

أيضا,رأيت في احدي الصحف اعلانا للجامعة الأمريكية بأنها تدرس كورس يجعل صاحبه CCNA instructor
    و كان سعرها أكثر من 1600 جنيه للسيميستر

أتمني أكون أفدتكم جميعا

عضو

عندي تعقيب علي الاستاذ فانتوم معلش
    بالنسبة ان حد عاوز يبقي انستركتور لمناهج الاندستري فهناك امتحان من سيسكو اسمه CCSI
    cisco certified systems instructor
    مش مجرد انك تقدم وخلاص وعلي فكرة الامتحان ده صعب جدا وفيه ناس بييجو من سيسكو يمتحنوك وفيه Presentation بتعملها وبتكون مصوره وكمان LAB Exam مدته 7 ساعات وشبه قوي امتحان CCIE كده
    وعلي فكره فيه ناس CCIE وبيصقتو فيه

عضوية جديدة

IT GATE ACADEMY
    اقتنص شهادات سيسكو اكاديمي وجينبر اكاديمي و نوقل اكاديمي في منحة مدعمة واحدة

IT Gate Networking Scholarship
    Course IT Gate Networking Scholarship
    Number of Hours 396
    Days/Week 3 or 5
    Exam included Yes
    Cisco, Juniper and Novell,Juniper Networking Fundamentals + CCNA + IT Essentials I + SUSE Linux Enterprise Server 11
    Fundamentals
    Scholarship entities:
    » Networking Fundamentals - Juniper.
    » CCNA - Cisco Networking Academy.
    » IT Essentials I - Cisco Networking Academy.
    » Novell SUSE Linux Enterprise Server 11: Fundamentals.
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
    After the completion of this scholarship you will gain the experience to: » Manage and Maintain professional networks from
    Servers, Network devices (Cisco & Juniper) to personal PCs.
    » Work as a Linux Administrator.
    » End device maintenance (PCs, printers, Scanners, Laptops,......etc).

للاستفسار والتسجيل:

العنوان: 4 ش عباس العقاد بجوار الجامعة العمالية الدور السادس امام كشري التحرير مدينة نصر.

البريد الالكتروني: info@itgateacademy.com

Register@itgateacademy.com

التليفون:0222753809

الموبيل: 0115166255 - 0176234774

فرع الفيوم: 32ش احمد شوقي (طريق النادي) فوق جبيلي مول

ت : 0123384098