صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 75

الموضوع: تساؤلات حول بطاقات HD 5800 تبحث عن اجابة

عضو برونزي

رد: تساؤلات حول كروت 58XX تبحث عن اجابة

السؤال الاول هل نضجت تعريفات الفئة الخامسة من كوت ATI الي اكمل وجه ام لا؟ يعني بالعامية كده لسه في اداء مستخبي ولا خلاص كله ظهر؟
    نستطيع ان نقول ان التعريفات وصلت لمرحله كبيره و ممكن تكون في اضافه أداء ولكن ليس كبير و الله اعلم هذا الشيء لا أحد يستطيع ان يعلم به

السؤال التاني ماسبب هبوط اداء كروت الفئة الخامسة في الترصيع القوي زي ما في برنامج Heaven Benchmark لان نتجية الكروت دي في الترصيع الاكستريم بصراحه ازعجني للغاية مقارنتا بكرت زي 470GTX ?
    الفرق يظهر كثيراً في Heaven لأن معماريه فيرمي بها تحسينات كبيره في تطبيقات DX11 و هذا الفرق الكبير يظهر أكثر في Heaven

السؤال الثالث هل في حد يمتلك كرت من الفئة الخامسة يستطيع تحمل ازعاج تشغيل مروحه كرته علي سرعتها الكامله؟
    الحقيقه لم اجرب أحد هذه البطاقات حتى الان اما انا رأيي الشخصي ان صوت البطاقه ليس مشكلة لدي مع اي بطاقه رسوميه
    السؤال الخامس هو صعب شوية لكن لابد منه ليه كروت ATI تستحمل ارتفاع سرعه ناقل مدخل PCI EX من 100 الي حتي 120 وكروت نيفيديا لا تستحمل اكثر من 104 علي اقصي تقدير (تم الاختبار علي كرتي 5850 و 5870 من ATI ومن نيفيديا كرتين مختلفين لفئة 260GTX وكرت QUADRO FX)؟
    أعتقد و الله اعلم ان الأمر يختلف مع البطاقات الحديثه

السؤال السادس متعلق ب كرت الفيرمي, لماذا نتيجة كرتي 470 و 480 علي برنامج 3DMARK VANTAGE ضئيلة نوعا ما مقارنتا بكرتي 5850و 5870 مع تفوق الكروت الاولي علي الثانية في الاداء بشكل عام؟
    هذا يعود للأكساءت ولكن في رأيي الفرق في الألعاب أهم من هذه البرنامج

فكره شراء كرت 480 او كرتي 470 شاغله بالي جدا سبب عدم تشجعي للفكره هي نتيجة الكروت في برنامج 3DMARK VANTAGE
    أنت لديك بطاقه قويه لهذا في رأيي لست بحاجه لبطاقه أخرى هذا ان كان لديك رغبه في التجربه ولكني لا اشجعك مثلاً ان تشتري الـ GTX 480 بدلاً من الـ HD 5870 لأنك لن تشعر بوجد فرق كبير بينهم

شباب , وقفة بس قبل ما يتحول الموضوع لسلخ ATI ليس أكثر لأنه حضرتكم انا لاحظت فى خروج عام عن اسئلة صاحب الموضوع!
    لسلخ :D تذكرني في يوم العيد :D

رجاء خاص جدا قبل ان يتكلم احد ان يبحث فى الانترنت جيدا وان لم يستطيع ان يجد شئ , فاليكون كلامه بشكل موضوعى حتى تشجع غيرك على الرد عليك
    انتبه يا محمد ان من يتحدث هم مستخدمين لهذا قد تكون لديهم مشاكل ليست لديك أو العكس و في النهايه يجب ان نحترم رايهم و نسعدهم ولا نقول لهم هذا
    [CENTER]Jiraiya-OUT[/CENTER]

مخالف للقوانين

رد: تساؤلات حول بطاقات HD 5800 تبحث عن اجابة

بجد وبدون مجامله وبعض نجارب لحوالى 4 كروت من ati واحد اتوقف عن العمل بعد سنه و4 شهور والباقى الجهاز بيهنج عند التعريف والباقى لو لعبت لعبه زى اندر كافر عجل العربيات فقط الى بيبان وعملت كذا موضوع هنا عن المشاكل والمشرف بيمسحهم كدا يبقى الموقع دا بيضلل وعايز يخرب بيتنا لصالح ati الموقع دا خدمه للناس انا جربت نفديا كتير وعمرى ما اشتكيت منه ولا اصحابى لاكن ati لا تعليق والناس هنا تقولك لا ترمى حد بالباطل كل من رشحلى ati وقال انى كروت الشركه دى كويسه منه لله وحسبى الله ونعمه الوكيل الكارت بتاعى لما اتوقف عن العمل بفتح الكارت عشان اشوف حصلو ايه لائيت gpu مشروخ ومعرفش من ايه هل من الحراره الحراره كانت عندى عمرها ما عده ال 64 مع الضغط من ايه مش عارف وعمره ما اتخبط منى بجد نفديا برقبت ati فى كل حاجه دعمها لكل حاجه وقوى وبيعيش حرام اتقو الله شوف كام مشكله ati فى الموقع فى حاجه هاردوير سوفتوير مشاكل مع الاعاب حراااااااااااااااااااااام

عضو برونزي الصورة الرمزية DoN OcTaViO

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany5y مشاهدة المشاركة
    بجد وبدون مجامله وبعض نجارب لحوالى 4 كروت من ati واحد اتوقف عن العمل بعد سنه و4 شهور والباقى الجهاز بيهنج عند التعريف والباقى لو لعبت لعبه زى اندر كافر عجل العربيات فقط الى بيبان وعملت كذا موضوع هنا عن المشاكل والمشرف بيمسحهم كدا يبقى الموقع دا بيضلل وعايز يخرب بيتنا لصالح ati الموقع دا خدمه للناس انا جربت نفديا كتير وعمرى ما اشتكيت منه ولا اصحابى لاكن ati لا تعليق والناس هنا تقولك لا ترمى حد بالباطل كل من رشحلى ati وقال انى كروت الشركه دى كويسه منه لله وحسبى الله ونعمه الوكيل الكارت بتاعى لما اتوقف عن العمل بفتح الكارت عشان اشوف حصلو ايه لائيت gpu مشروخ ومعرفش من ايه هل من الحراره الحراره كانت عندى عمرها ما عده ال 64 مع الضغط من ايه مش عارف وعمره ما اتخبط منى بجد نفديا برقبت ati فى كل حاجه دعمها لكل حاجه وقوى وبيعيش حرام اتقو الله شوف كام مشكله ati فى الموقع فى حاجه هاردوير سوفتوير مشاكل مع الاعاب حراااااااااااااااااااااام

الراجل بيتكلم عن كروت الفئه الخامسه انت جربت اى كرت منهم؟
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue][URL="https://www.youtube.com/watch?v=qm-Jdv9NTL0"]*لا اله الا الله محمد رسول الله*
    *يارب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك*
    *لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين*
    *رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا ورسولا*
    *اللهم اغفر لى ولوالدى ولكل من احب ولجميع المسلمين*
    *اللهم انت ربى لا اله الا انت خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بذنبى فاغفر لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت*
    [/URL][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Blue] [URL="https://www.youtube.com/watch?v=qm-Jdv9NTL0"] [IMG]https://thm-a04.yimg.com/nimage/dfc95a495b0914f4[/IMG]
    ربنا يشفيهم[/URL]
    [/COLOR][/SIZE][/CENTER]

مخالف للقوانين

الرابعه

مخالف للقوانين

وانت بدخلنى فى حوارات انا بتكلم على ati عامتا

عضو برونزي الصورة الرمزية OMDA

يجب أن تلاحظ عدة أشياء للغاية :

-الفيرمي ظهر بعد ستة أشهر من بطاقات ATI الفئة الخامسة
    ولكنة ليس نواة جديدة فهى نفس النواة التى كانت من المفترض ان تظهر مع نفس
    جيل سايبرس , واعاقتها مشاكل التصنيع ...
    بل من المفترض انها كانت ستكون اقوى حتى من وضعها الحالى لو عملت ب512 وحدة معالجة
    وترددات اعلى .
    -أداء الفيرمي في الألعاب أو الإختبارات المعتمدة على الإكساءات الكثيفةمتواضع ويتساوى مع بطاقات الفئة الخامسة المقابلة أو يكون أقل منها
    ليس معنى ان وحدات الاكساء فى جيل الفيرمى اقل من الجيل السابق لة ,
    ان البطاقة الى هذة الدرجة من السوء وانظر الى crysis warhead وهى من اكثر الالعاب تطلبا لهذة النقطة ..

لا توجد ولن توجد ألعاب داعمة للترصيع الكثيف قبل سنتين تقريباً ووقتها لن يكون للفيرمي أو للسيبرس أية مقدرة على تشغيل تلك الألعاب بسلاسة وفقاً للتطور الطبيعي للرسوميات في حينها في حين أن الألعاب المعتمدة على الإكساءات بالمئات

-في الألعاب الحالية والمعتمدة على الترصيع تجد نسبة تفوق الفيرمي على سيبرس هي نفس نسبة نسبة تفوقه عموماً فى باقى الحالات وهذا يعني أن ميزة تفوق الفيرمي في الترصيع لا تظهر إلا في حالات معينة موجودة في اختبار أو اثنين وليس لها وجود على أرض الواقع
    هذة فى علم الغيب اخى , والغيب لا يعلمة الا اللة
    كل ما نعلمة انة عندما يكون هناك ترصيع كثيف فان اليد العليا تكون للفيرمى ..
    وبالتالى فهو يعد اختيار افضل للمستقبل ..على اساس ان المستقبل لل DX11 .

مخالف للقوانين

ومش عارف ليه الاعضاء قاسيه جدا على نفديا ان عايز مبرر طبيعى لما اكون متفوق فى حاجه انى ارفع السعر انا شايف نفديا متفوقه فى كل شيئ هاردوير سوفت وير داعمه لجميع الاعاب وبجميع المئثرات الجمدا طبيعى لازم تكون غاليه التفير والابتكار بفلوس مينفعش اجيب اعلى كمبيورتر وتقولى انزلو ويندوز قديم او مش لائيلو ويندوز مهما كان امكنياتو عاليه نفديا مخضرمه ومعاها كل حاجه و ati لسه بتقول يا هادى يعنى فتره اعداد وتجارب مش معقول تجربو فينا بفلوسنا العمليه مش ناقصه وبناشد جميع الناس اى حد عايز يجيب كارت شاشه نفديا وبس

عضو الصورة الرمزية drhatooma

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omda1228 مشاهدة المشاركة
    الله ينور عليك ده اللى كنت عايز أقوله....وأنا أتوقع إن الفتره اللى جاية العاب كثيرة هتدعم خواص dx11 بالكامل وأتوقع إن فيرمى هيتفوق أكثر مثل ما حدث فى ميترو 2033 ولكنى أتوقع إن ATI مش هتسكت وهتسارع بإصدار كروت تكون قوية جدا مع الترصيع وكل خواص dx11

بالنسبه لصاحب الموضوع نصيحه بلاش تغير كرتك لأنه ممتاز جدا بمعاير النهارده وإستنى لما تنزل كروت أقوى بفارق كبير وإبقى ساعتها غير علشان تحس إنك مصرفتش الفلوس على الفاضى

عضو الصورة الرمزية drhatooma

ومش عارف ليه الاعضاء قاسيه جدا على نفديا ان عايز مبرر طبيعى لما اكون متفوق فى حاجه انى ارفع السعر انا شايف نفديا متفوقه فى كل شيئ هاردوير سوفت وير داعمه لجميع الاعاب وبجميع المئثرات الجمدا طبيعى لازم تكون غاليه التفير والابتكار بفلوس مينفعش اجيب اعلى كمبيورتر وتقولى انزلو ويندوز قديم او مش لائيلو ويندوز مهما كان امكنياتو عاليه نفديا مخضرمه ومعاها كل حاجه و ati لسه بتقول يا هادى يعنى فتره اعداد وتجارب مش معقول تجربو فينا بفلوسنا العمليه مش ناقصه وبناشد جميع الناس اى حد عايز يجيب كارت شاشه نفديا وبس
    أنا على فكره بميل لإنفيديا نظرا لتجاربى الناجحه مع كروتها ولكن مش معنى كده إن ati وحشه ومحدش يشتريها.....المفروض دائما إن إحنا نشجع اللعبه الحلوة سواء كان من نفيدا أو ati طالما إحنا مستهلكين ولسنا مالكين لأسهم لأى من الشركتين... ati بأسعارها الممتازه جزبت ناس كثير ليها ... nvidia بخواص كروتها جذبت ناس ليها....مصلحتنا كمستهلكين إن الشركتين يفضلو ناجحين لإن لو ati قفلت مثلا مش هنعرف نشترى أى كارت من نفيديا لأسعاره الفلكية ساعتها

عضو برونزي الصورة الرمزية DoN OcTaViO

وانت بدخلنى فى حوارات انا بتكلم على ati عامتا

انا مابدخلكش فى حوارات انتا اللى بتتكلم فى وادى والموضوع فى وادى
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue][URL="https://www.youtube.com/watch?v=qm-Jdv9NTL0"]*لا اله الا الله محمد رسول الله*
    *يارب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك*
    *لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين*
    *رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا ورسولا*
    *اللهم اغفر لى ولوالدى ولكل من احب ولجميع المسلمين*
    *اللهم انت ربى لا اله الا انت خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بذنبى فاغفر لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت*
    [/URL][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Blue] [URL="https://www.youtube.com/watch?v=qm-Jdv9NTL0"] [IMG]https://thm-a04.yimg.com/nimage/dfc95a495b0914f4[/IMG]
    ربنا يشفيهم[/URL]
    [/COLOR][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية Maximum_G

محدش ياجي جمب الـ5850 :D اي نعم فشلت انا شخصي في مراجعتي له بس دا مش هيمنع انها بطاقة بدون تعليق مثل اداء اختها الأكبر 5870 مع كسر بسيط لها
    دا مش موضوعنا و احييك علي الموضوع والكلام الجميل ...
    وفعلا كما ذكر الأخ engahmed شغف التجربة و اقتناء الجديد

واحنا مش جايبين الكروت عشان خاطر سواد عيون الـBenchmark والـHeavne :mad:
    اللي يهمنا هو اداء قوي مع العاب قوية ولا نلقي اللوم علي تعريفات الفريقين لأنه بيحصل خلل في الألعاب وبيكون بعدها Patche لتحسين كذا وكذا وكذا .... ودي انت نسيتها :D صحيح Metro 2033 بطيئة بطبيعة اللعبة نفسها ولم يصدر لها اي باتش لتحسين اللعبة ودا اوافق به الأخ eng ahmed عشان اللعبة عندي بطيئة في بداية الجيم في قائمة الـManue وبطيئة ما في اللعب
    وفي النهاية انا تجربتي الشخصية علي 5850 Black Edtion لم اجد اي مشكل في اي لعبة عدا وضعي للمراجعة له وللجهاز ككل
    وموضوع جامد

عضو بلاتيني الصورة الرمزية MF88

^^^^

احييك على تنسيق الالوان :D

-----------------------------------

بالنسبه لكل اللى قالو ان فيه مشاكل فى تعريفات ATI نفسى اعرف فين الكلام ده والله لا ادافع عن اى شركه

لكن انا كان عندى 3 كروت من الشركه دى و لم ارى عيب واحد من تعريفاتها . معرفش ده حظ بقى وللا ايه

لكن بدون زعل و لا اقصد إهانه لكن اللى وجدته كالآتى :

حوالى من 5 الى 7 مواضيع تحمل عنوان (( مشكله فى كارت 5770 )) و ادخل الموضوع

الاقى بيسأل مثلا عن الـ REFRESH RATE بتاع الشاشه

او عن اعدادات فى لعبه .

يعنى حاجه الكارت دخل فيها كده فى الصوره و خلاص

فى ساعات ناس بيكون معاها فلوس تجيب جهاز محترم لكن للأسف متعرفش حتى تشيل تعريف و تضع تعريف جديد غيره

انا لا اسخر منهم . لكن لا نعتبر كلامهم حقيقه دائما .

يعنى لما ادخل الاقى واحد بيقول عندى مشكله مع 5850 و يقول انه مسطب تعريفين على الجهاز

يبقى العيب فين :D ؟؟؟؟؟ اكيد فى ترابيزه الكمبيوتر ههههههههههه

مينا . هالكى . اكسمان . MF88 ليه دول ملاقوش مشاكل تعريفات :confused:

--------------------------

بالنسبه ليه اداء الجيل الخامس اقل من الفيرمى فى الترصيع . كان الدكتور حميدو شرح الموضوع ده بالتفصيل الممل

فى الموضوع الموحد للفيرمى و اللى كنت اتمنى انى اجمع كل الردود المميزه من الموضوع اللى اتكتبت من خلال الاعضاء

لأن فى طياتها معلومات رهيبه تكفى لكتابين مش كتاب واحد . لكن الموضوع راح للأسف

(( هو الموضوع ممكن يرجع تانى من سله مهملات المنتدى و يتاخد منه كل الردود التقنيه . بس دى عايزه 5 مشرفين

يقعدو على الموضوع 5 ايام و يطلعو منه اخر الاسبوع ))
    ================================================== ==============
    [ الخطوه الثانيه ] نظام الأندرويد كنظام أساسى على الهاتف htc HD2 - وداعا WM

قمت بتعطيل الرسائل الخاصه لكثرتها وحتى لا يعتقد احد انى متجاهله عن عمّد :)
    برجاء إذا كان لك أى استفسار قم بعمل موضوع حتى يتسنى للجميع مساعدتك و انا معهم إن شاء الله
    ولكي يستفيد الجميع من خبراتك و خبرات الزوار ولتقليل الجهد على المشرفين أيضاً

عضو ذهبي الصورة الرمزية overclockman

وترددات اعلى .
    ان البطاقة الى هذة الدرجة من السوء وانظر الى crysis warhead وهى من اكثر الالعاب تطلبا لهذة النقطة ..

وفيت وكفيت

وبالنسبة للحرارة واستهلاك الطاقة اعذرونى صوت المروحة اللى انا متاكد ان سرعة المروحة على 100%

صوته اقل من مروحة amd على 70%

الا طبعا النسخ اللى بتبريد احترافى

فحرارة الكارت بمفرده يزيد عن ال5870 ب5-6 درجات

كسر السرعة افضل من ال5800 ونسبة الكسر بتزود الاداء بشكل رائع بجانب الثبات على هذه السرعة
    فى جميع الالعاب بمعنى ان مش لعبة ممكن تشتغل ولعبة تانية تقفل او دريفر يطلعك من الجيم

بس الحرارة بتزيد ولكن لاتعنينى طالما الشركة قالت هذا الكلام ان الكرت بيشتغل تحت درجات حرارة عالية والاهم من ذلك ان الحرارة لاتوثر على باقى القطع

ولكن لبعض الاعضاء وانا منهم كده الحرارة عالية جدا 91-92 بس ارجع وافكر طيب مالكروت شغالة ومفيش اى تقطيع او تهنيج

ارجو ان اكون وصلت الفكرة بشكل كامل واى استفسار اخى اكسمان ........................

هذا الكلام من واقع تجربتى
    [CENTER][COLOR=black][SIZE=3][COLOR=indianred][FONT=Traditional Arabic][B]الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمْ الْفَاسِقُونَ[/B][/FONT][/COLOR] [/SIZE][/COLOR]
    [COLOR=yellow][FONT=Traditional Arabic][B][التوبة:67][/B][/FONT][/COLOR]

[IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic147581_8.gif[/IMG]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=seagreen][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1121133#post1121133"]antec twelve hundred[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=lightblue][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130446&page=2"]الفئة العمرية لاعضاء المنتدى[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [IMG]https://img26.imageshack.us/img26/4302/17127.png[/IMG][/CENTER]

مخالف للقوانين

وترددات اعلى .

ستة أشهر مهما كانت المعوقات هي فجوة زمنية كبيرة .... Plain And Simple

كما ان لا أحد على الإطلاق يستطيع أن يقول أو يؤكد أن تقنية الترصيع في nVIDIA كانت ستكون هكذا منذ البداية

بالنسبة ل Crysis :

همسة في أذنك يا عزيزي :

عندما تحب أن تضع صور مراجعات يجب أن تنتبه إلى أن الموضوع ليس صور وأرقام فقط بل قراءة متأنية للإعدادات والنتائج وتحليلها

الصور التي وضعتها أنت من مراجعات اختبرت Crysis على High/Gamer وليس Very High/Enthusiast ..... ومن ثم ليس لها أي علاقة بما نتحدث فيه من اكساءات

أما الصور التي وضعتها أنا فهي لضبط Very High/Enthusiast

وبالمناسبة لم أقل أن الفيرمي سيء مع الإكساءات بل قلت : "متواضع" وهذا بالنظر لمعماريته

-------------------------------------------------------------------------------------

أتعجب ممن كانوا يقللون من شأن ال DX11 والترصيع بالأمس ويقولون انه لن يتم دعمه في الألعاب لأن معظم الألعاب بورت من الكونسولز ويهللون الآن للترصيع مع الفيرمي !!!!!!!!!!!!!

الأمر لا علاقة له بعلم الغيب .....

الأمر له علاقة بطبيعة تطوير الألعاب وأهداف المطورين

محمد عوني :

عزيزي أنا أعرف انك ستشتري الفيرمي عند نزوله هنا لتجربته وكسر بعض الأرقام فقط وليس بهدف الإحتفاظ به لفترة طويلة .... ربما تحتفظ به وربما تبيعه وتحتفظ بال HD5870 ...أو تشتري بطاقتين HD5850

وبالطبع هذه حريتك (وأنا أشجعك فهذا هو ال Enthusiast الحقيقي )

ولكن ليس معنى هذا أن كل ما ذكرته يعتبر مشاكل في جيل HD5800

وأتمنى أن أكون قد أجبت عن تساؤلاتك بشكل مرضى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drhatooma مشاهدة المشاركة
    الله ينور عليك ده اللى كنت عايز أقوله....وأنا أتوقع إن الفتره اللى جاية العاب كثيرة هتدعم خواص dx11 بالكامل وأتوقع إن فيرمى هيتفوق أكثر مثل ما حدث فى ميترو 2033 ولكنى أتوقع إن ATI مش هتسكت وهتسارع بإصدار كروت تكون قوية جدا مع الترصيع وكل خواص dx11

بالنسبه لصاحب الموضوع نصيحه بلاش تغير كرتك لأنه ممتاز جدا بمعاير النهارده وإستنى لما تنزل كروت أقوى بفارق كبير وإبقى ساعتها غير علشان تحس إنك مصرفتش الفلوس على الفاضى

للأسف حتى الفيرمي مع Metro 2033 لم يعط أداءاً مرضياً (أقصد على أعلى إعدادات)

ومثلما ذكرت سابقاً : من 23 اطار إلى 28 اطار .... يا قلبي لا تحزن (لأنك ستضطر إلى تقليل الإعدادات في الحالتين)

وفيت وكفيت

وبالنسبة للحرارة واستهلاك الطاقة اعذرونى صوت المروحة اللى انا متاكد ان سرعة المروحة على 100%

صوته اقل من مروحة amd على 70%

الا طبعا النسخ اللى بتبريد احترافى

فحرارة الكارت بمفرده يزيد عن ال5870 ب5-6 درجات

كسر السرعة افضل من ال5800 ونسبة الكسر بتزود الاداء بشكل رائع بجانب الثبات على هذه السرعة
    فى جميع الالعاب بمعنى ان مش لعبة ممكن تشتغل ولعبة تانية تقفل او دريفر يطلعك من الجيم

بس الحرارة بتزيد ولكن لاتعنينى طالما الشركة قالت هذا الكلام ان الكرت بيشتغل تحت درجات حرارة عالية والاهم من ذلك ان الحرارة لاتوثر على باقى القطع

ولكن لبعض الاعضاء وانا منهم كده الحرارة عالية جدا 91-92 بس ارجع وافكر طيب مالكروت شغالة ومفيش اى تقطيع او تهنيج

ارجو ان اكون وصلت الفكرة بشكل كامل واى استفسار اخى اكسمان ........................

هذا الكلام من واقع تجربتى
    نفس عميق .... ثم :

من أين أتيت بالتأكد من أن صوت بطاقتك على 100% أقل من صوت مروحة AMD (ربما تقصد مروحة معالجات AMD !) على 70% ؟!!!!!!!!

1-لم تختبر الإثنين معاً

2-كلامك يخالف جميع مواقع المراجعات.......بلا إستثناء واحد !

لا أعرف أيضاً بأمر الزيادة ال 5-6 درجات إلا اذا كنت قد سرت مع التيار الذي كذب الكذبة وصدقها والآن ينشرها !

1-لم تختبر الإثنين معاً

2-
    2-كلامك يخالف جميع مواقع المراجعات.......تقريباً !

من مشاركة أخرى لي :

مع أكثر مراجعة أظهر تفوقاً لصالح الفيرمي وأشك في صدق نتائجها نجد أن فارق درجات الحرارة بين HD5850 و GTX470 هو 15 درجة مئوية :eek:

وهنا الفارق 23 مئوية :eek:

https://www.bit-tech.net/hardware/gra...80mb-review/10

والإثنين مع 3DMark06 الذي لا يضغط على البطاقة كثيراً

وهنا الفارق 26 مئوية :eek:

مع كرايسيس !

وهنا الفارق 17 مئوية :

https://www.tweaktown.com/articles/32...d/index17.html

بالنسبة لكسر السرعة :

النواة واحدة تقريباً من ناحية الترددات في GTX480/GTX470 من جهة وفي HD5870/HD5850 من جهة أخرى

ولهذا ستجد أن حائط الترددات لل GTX480/GTX470 واحد ولنفترض انه 800 لتحقيق أقصى ثبات

وفي HD5870/HD5850 هو 950-1000 .....

لحساب نسبة الزيادة يجب أن ننظر إلى أقل بطاقة وفي حالة الفيرمي هي GTX470 وترددها 600 سنجد أن الزيادة 200Mhz

وننظر إلى HD5850 فنجد انها 175-225Mhz

ولكن

ودعني أركز على : ولكن هذه

مشكلة الفيرمي وسبب تأخره في الصدور وفي فارق الأداء الذي قدمه كانت في الترددات

فبالله عليك , ما الذي منع nVIDIA من وضع تردات أعلى ان كانت الأنوية كلها (أو معظمها) تستطيع العمل عليها ؟

ثم أن الحرارة العالية مرتبطة بالترددات منذ البداية وهذا أمر بديهي

مشكلة الحرارة العالية لفترات لعب طويلة : ستعرفها فيما بعد

للأسف في مشاركتك قارنت ما تملكه بما لا تملكه

وردي عليك كان بمن جرب الإثنين معاً , ولم يكن يجب أبداً أن تقع في هذا الخطأ أخي العزيز

عضو برونزي

الصور التي وضعتها أنت من مراجعات اختبرت Crysis على High/Gamer وليس Very High/Enthusiast ..... ومن ثم ليس لها أي علاقة بما نتحدث فيه من اكساءات
    يعني عند العمل على Very High أو Enthusiast يأتي دور الأكساءات هنا ؟ و على High/Gamer لا
    [CENTER]Jiraiya-OUT[/CENTER]

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة