السلام عليكم ورحمه الله

اخواني الاعزاء
طبعا انا امتلك كرت 5870 ويعتبر الكرت اللي عندي ده من اقوي واثبت نسخ الاصدار ده
عندي شوية تساؤلات شاغله بالي وعاوز اجابات ايجابية مدعمه بحقائق لها دون التحيز لاي جانب

السؤال الاول هل نضجت تعريفات الفئة الخامسة من كوت ATI الي اكمل وجه ام لا؟ يعني بالعامية كده لسه في اداء مستخبي ولا خلاص كله ظهر؟

السؤال التاني ماسبب هبوط اداء كروت الفئة الخامسة في الترصيع القوي زي ما في برنامج Heaven Benchmark لان نتجية الكروت دي في الترصيع الاكستريم بصراحه ازعجني للغاية مقارنتا بكرت زي 470GTX ?

السؤال الثالث هل في حد يمتلك كرت من الفئة الخامسة يستطيع تحمل ازعاج تشغيل مروحه كرته علي سرعتها الكامله؟

السؤال الرابع اللي مش لاقي ليه تفسير ليه وجود كرت من الفئة الخامسة يؤثر سلبا علي ثبات المعالج في كسر السرعه؟ انا امتلك ال 5870 وقبله ال 5850 وبعاني من المشكله دي ان ثبات المعالج بيحتاج فولط اعلي من قبل في حالة وجود احد الكرتين؟(علي فكره مينا اشار للجزيئة دي قبل كده بس مش فاكر فين)

السؤال الخامس هو صعب شوية لكن لابد منه ليه كروت ATI تستحمل ارتفاع سرعه ناقل مدخل PCI EX من 100 الي حتي 120 وكروت نيفيديا لا تستحمل اكثر من 104 علي اقصي تقدير (تم الاختبار علي كرتي 5850 و 5870 من ATI ومن نيفيديا كرتين مختلفين لفئة 260GTX وكرت QUADRO FX)؟

السؤال السادس متعلق ب كرت الفيرمي, لماذا نتيجة كرتي 470 و 480 علي برنامج 3DMARK VANTAGE ضئيلة نوعا ما مقارنتا بكرتي 5850و 5870 مع تفوق الكروت الاولي علي الثانية في الاداء بشكل عام؟

في اضافة حبيت اضيفها هي تعليق لعضو متميز جدا ومحترف جدا في موقع techpowerup.com
كان بيقول فيها

Dont know why people say these things run hot and are loud.

At 100% fan speed its only half as loud as my 5870's were and the temps are yet to break 65c
مصدرها
https://forums.techpowerup.com/showp...&postcount=826

فكره شراء كرت 480 او كرتي 470 شاغله بالي جدا سبب عدم تشجعي للفكره هي نتيجة الكروت في برنامج 3DMARK VANTAGE

ارجو الرد علي تساؤلاتي باجابية وعدم تحيز لاي شركة وبدون اي خناقات لو تكرمتوا