النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: جتلى منحه ومحتار اختار N+ ولا CCNA ،، اتمنى الافاده فى محتويات الكورسين

عضو الصورة الرمزية Edd!ngtoN

جتلى منحه ومحتار اختار N+ ولا CCNA ،، اتمنى الافاده فى محتويات الكورسين

السلام عليكم ،،

كيف احوالكم جميعا ؟ ؟ يا رب تكونوا بخير ان شاء الله

جتلى منحه بفضل الله وحابب تكون فى مجال النتورك ان شاء الله
    بس محتار اخد N+ ولا CCNA !!

اخد N+ علشان يبقى عندى خلفيه كبيره عن النتورك تسهل عليا عالم سيسكو و ميكروسوفت.. بس كده هضيع عليا كورس CCNA الجامد !!
    ولا اخد CCNA بس اخاف يخش فى منهجه على طول على اعتبار ان الناس عندها خلفيه وكده وده حقهم تقريبا !!

الكلام ده كله فى دماغى وقلقان منه

يا ترى كورس CCNA بيتضمن N+ جواه ؟ ولا بيبقى ايه بالظبط؟؟
    ولا اسالهم الاول عن المحتوى ولو كان النظام الاكاديميى يبقى كويس؟؟
    طب لو حاجه تانيه؟

طبعا انا من مؤيدى الـ Self Study جدا بس المشكله انى بدرس وبشتغل فى نفس الوقت وصعب اذاكر اكتر من شئ فى نفس الوقت لانى شغال فى حاجه تانيه ومفيش وقت اساسا وحمدت ربنا فى المنحه دى علشان يبقى فى متابعه واذاكر غصب عنى مهما كانت الظروف :D

محتاج رأيكم وخصوصا رأى بشمهندس ياسر

جزاكم الله خيرا ،،

عضو فضي الصورة الرمزية ملك الحلول

Post رد: جتلى منحه ومحتار اختار N+ ولا CCNA ،، اتمنى الافاده فى محتويات الكورسين

محتاج رأيكم وخصوصا رأى بشمهندس ياسر
    لو أنا عطيتك رأيي ينفع ولا لاء ؟؟

شوف أخي العزيز ،، حضرتك قلت:

اخد N+ علشان يبقى عندى خلفيه كبيره عن النتورك تسهل عليا عالم سيسكو و ميكروسوفت.. بس كده هضيع عليا كورس CCNA الجامد !!
    يا ترى كورس CCNA بيتضمن N+ جواه ؟ ولا بيبقى ايه بالظبط؟؟
    برأيي أنك تختار CCNA أفضل بكثير للأسباب الآتية:
    1- أصلا CCNA يحتوي على +Network بنسبة كبيرة ،،، أقصد أنك بعد إنتهائك من كورس CCNA بإمكانك وبسهولة أن تدرس قليلا لل +Network وتتقدم على الامتحان وتحصل على الشهادة ..
    2- لو أنت عايز أن يكون عندك الخلفية الكبيرة في النتوورك لأجل أن يسهل عليك دراسة شهادات سيسكو أو مايكروسوفت ،،، فعندك الفيديوهات بالمنتدى ،، فهي حقا ممتازة ورائعة ومفيدة جدا وستعطيك نسبة كبيرة من الفهم ...
    يعني أن تختار CCNA الآن ،، وإذا كنت تريد +Network لأجل أن يكون عندك
    خلفية فأنا أنصحك بأن تتفرج على كل فيديوهات كورس النتوورك بلس ،، وبعد ذلك عندك فيديوهات CCNA تتفرج عليهم ..

أنا متأكد لو أنت بتدرس +Network بالأول رح يكون عليك من السهل فهم كورس CCNA ،،، ولكن لأن كورس أل CCNA ثمنه في المراكز أغلى فبرأيي أن تختاره ..

وحتى لا تتشوش كثيرا من كلامي ،، إبدأ من الآن بمشاهدة كل كورس +Network قبل أن تبدأ بأل CCNA ..

أتمنى أن أكون قد أفدتك ،،، ولو محتاج أي مساعدة في كلا الشهادتين فأنا مستعد ،، وأقوم الآن بدراستهما معا بمفردي عن طريق فيديوهات المنتدى ..

تحياتي لك وبالتوفيق

قال الله تعالى : { وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ ﴿42﴾مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ ۖ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ ﴿43﴾ وَأَنْذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُوا رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ ۗ أَوَلَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ مَا لَكُمْ مِنْ زَوَالٍ ﴿44﴾ وَسَكَنْتُمْ فِي مَسَاكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَتَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَكُمُ الْأَمْثَالَ ﴿45﴾ وَقَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِنْ كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ ﴿46﴾ فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿47﴾ يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ ۖ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴿48﴾ وَتَرَى الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ ﴿49﴾ سَرَابِيلُهُمْ مِنْ قَطِرَانٍ وَتَغْشَىٰ وُجُوهَهُمُ النَّارُ ﴿50﴾ لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿51﴾ هَٰذَا بَلَاغٌ لِلنَّاسِ وَلِيُنْذَرُوا بِهِ وَلِيَعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ وَلِيَذَّكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿52﴾ } -- سورة إبراهيم

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

رد: جتلى منحه ومحتار اختار N+ ولا CCNA ،، اتمنى الافاده فى محتويات الكورسين

لو أنا عطيتك رأيي ينفع ولا لاء ؟؟
    انت على عين و الراس اخي ملك الحلول

واتفق مع قلته كنصيحه لصاحب الموضوع

بالتوفيق اخي Edd!ngtoN
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

السلام عليكم ،،

اشكركم استاذى ( ملك الحلول ) ربنا يباركلك ويوفقك ان شاء الله
    وأشكر استاذنا الكبير / ياسر على الاهتمام

يعنى اتوكل على الله واختار ccna ؟ المشكله لو هبدء على طول ومش هلحق اشوف الفيديوهات بتاعة N+

ليا طلب صغير بعد اذنكم
    ايه هى المواضيع اللى هدرسها فى ccna وموجوده طبعا فى N+ لانه بناءا على اراء ناس كتيره قالولى انها تتضمن حوالى 75 فى المائه من N+ اما الباقى من N+ فمش هيُستخدموا تقريبا فى CCNA واقدر اذاكرهم لوحدى الكلام ده صحيح؟؟

معلش هتعبكم معايا

جزاكم الله خيرا ،،

Post رد: جتلى منحه ومحتار اختار N+ ولا CCNA ،، اتمنى الافاده فى محتويات الكورسين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wobooo مشاهدة المشاركة
    انت على عين و الراس اخي ملك الحلول

واتفق مع قلته كنصيحه لصاحب الموضوع

الله يبارك فيك أستاذي مهندس ياسر ...
    شكرا لك على طيبتك وروحك المرحة

صديقي العزيز Edd!ngtoN ... أهلا بك
    أقول لك نعم ، اختر CCNA وتوكل على الله ..... وإن كنت تعتقد أنك لن تلحق مشاهدة فيديوهات كورس +Network بسبب ضيق الوقت ،، فالمطلوب منك تشد حيلك وتشمر على إيدك ،،، لأن الكورس ممتع وقصير ،، وكلنا يعلم أن مدة محاضرة الفيديو المقدمة من الأستاذ الرائع ياسر رمزي ليست طويلة (معظمهم بحدود 20 دقيقة) حفاظا على وقت الطالب ولأنه يعطيك أهم النقاط وخلاصة المعلومات ...

وحتى تعرف ما هي المواضيع التي سوف تدرسها في أل CCNA أو في أل +Network ببساطة أقول لك :
    حمل كتب سايبكس (وهو موجودة بالمنتدى) لهاتين الشهادتين وانظر بالمحتويات ،، الفهرس يعني ،، وستعرف ما هي المواضيع التي تتعلمها هنا وما هي المواضيع التي سوف تتعلمها هناك ...

ويوجد بالمنتدى موضوع عن أهداف ومواضيع الدراسة لشهادة CCNA ،، ويمكنك زيارته من هنا https://www.arabhardware.net/forum/s...ad.php?t=68152

أما إذا أردت أن تعرف أهداف ومواضيع الدراسة لل +Network فبإمكانك بطريقتين:
    1- من خلال كتاب سايبكس
    2- أو أن تذهب لموقع CompTIA ومن هناك بإمكانك أن تحمل أهداف ومواضيع أي شهادة خاصة بها ... ولكن لأني مقدر أن وقتك ضيق ،، أرفعها لك لتحملها من الرابط التالي:
    https://rapidshare.com/files/3849434...tives.rar.html
    ووضعت لك الاصدار 2005 والاصدار 2009 إذا أحببت أن تقارن بينهما

على كل حال لو تعمل جولة صغيرة بالمنتدى عن كل ما تريده فإنك ستجد كنوز رهيبة فيه ..
    لا تتردد لطلب المساعدة مني ،، فالأمر بسيط وأنا مستعد لخدمة الجميع
    تحياتي لك ... و بالتوفيق والنجاح

عضو

خليك في CCNA وإنسى ال +N

السلام عليكم ،،

اشكركم اخوانى الكرام واشكرك استاذى الكريم ( ملك الحلول)

هو بس كل خوفى يدخل فى منهج CCNA على اساس ان الناس فاهمه نتورك كويس ومش محتاجين نراجعه مثلا وساعتها مش هقدر اتابعه هى دى المشكله وخصوصا انى قريت على الموضوع ان عدد ساعات N+ 36 وزيهم CCNA وده معناه فعلا انه مش هيتطرق لاى موضوع من N+ وهيركز اكتر على CCNA لانه بالمنظر ده اكيد مش النظام الاكاديمى خالص

ان شاء الله اروح بكره واقعد مع البشمهندس اللى هيشرح واشوف هينصحنى بايه

جزاكم الله خيرا ،،

عضوية جديدة

منحة ايه دي.. لاني مهتم بدراسه ccna و هل يا تري التقديم لسه مفتوح؟

عضو فضي الصورة الرمزية ssssss

ccna لان n+ مش صعبه ولا حاجه ول انت عندك معلومات عن الشبكات معلومات شخصيه تفى بالغرض
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

وده معناه فعلا انه مش هيتطرق لاى موضوع من N+ وهيركز اكتر على CCNA
    شهادة CCNA لا تشترط الحصول على أي شهادة قبلها ،، وإن كان من الأنسب دراسة +Network لأجل التحضير لها ولكي يسهل أخذ كورس CCNA
    كلنا يعلم أن +Network هي القاعدة الأساسية لتكنولوجيا الشبكات ،،،، وليكن ببالك أن CCNA تعيد جزء كبير من المعلومات الموجودة في +Netwok لأنها (أي أل CCNA) لا تطلب منك أن تحصل على النتوورك بلس حتى تستطيع أن تدرس وتكمل لل CCNA

أخي الحبيب ،، لماذا التردد والخوف من عدم الفهم ؟؟... شهادة CCNA مثلها مثل أي شهادة غيرها وهي ليست معقدة ... وبما أن الآلاف حصل عليها أكيد أنت رح تحصل عليها بإذن الله بس يكون عندك النية والإرادة للوصول للنهاية ،، وهي الشهادة ..

ولو كان الإنستركتور يلي رح يعطيك كورس CCNA ما تقدر تفهم منه ،، عندك يا أخي عدة طرق تستطيع بها أن تقوي نفسك وتستطيع أن تتابع مع الإنستركتور :
    1- أن تقرأ من الكتاب لوحدك وتحضر كل درس قبل ما تروح للمحاضرة .
    2- يوجد الكثير من المواد التعليمية هنا في المنتدى من كتب وملخصات وسلايدات وفيديوهات عربية وإنجليزية .

3-
    لو محتاج أي استفسار نحن كلنا هنا في المنتدى موجودين لخدمة بعض ... اكتب سؤالك واللي يعرف بجاوب عليه .
    4- أن لا تكتفي بمصدر واحد تقرأ أو تتعلم منه ،، يجب أن يكون عندك مهارة بالبحث على الإنترنت لإيجاد معلومات إضافية عن موضوع معين .
    5- قبل ما تقدم الامتحان حاول تتدرب على نماذج وإن كانت قديمة وذلك لتعزيز الفهم والتركيز .
    6- التوكل على الله .

لا أدري كيف يمكنني أن أساعدك وأهون عليك الأمر أكثر من ذلك ..... على كل حال لو عندك استفسارات كمان أنا موجود معك ..
    تمنياتي لك بالتوفيق والنجاح ،، والسلام عليكم

عضو

طبعا ccna

السلام عليكم ،،

اشكركم اخوانى ربنا يكرمكم

واشكرك استاذى الكبير (ملك الحلول ) ربنا يباركلك ويزيدك علم

بالنسبه للاخوه اللى سألوا عن المنحه دى
    كان فى سيمنار عندنا فى الكليه بيتكلم عن Electronics وتطبيقاتها العمليه وأى حد كان ممكن يحضر حتى لو مش فى الكليه
    الحمد لله حضرتها وكانت ممتعه ومفيده جدا ربنا يبارك فى الدكتور جه شرح اللى بندرسه فى ترم كامل- ومش فاهمينه كمان - فى ساعه تقريبا ومكناش عايزينه يخلص كممان وقالنا هو ده اللى انا اتعلمته فى الخارج المواد اللى كنا بناخدها هنا فى ترم ومش فاهمينها تدرسها هناك فى 50 دقيقه وتطلع تشتغل بيها فورا وكل ما ينزل تقنيه جديده يتعلموها وينزل يشتغل بيها مش هنا فى مصر بندرس مواد جار عليها الزمن ومش بنستخدمها فى الحياه العمليه ويا ريتنا فاهمنها اساسا بس ادانا امل الحمد لله:D ايه الرغى ده كله
    بعد ما خلصنا كان فى سحب على 10 منح باختيار عشوائى من الابليكيشنز اللى مليناه فى بدايه المحاضره والحمد لله كنت منهم :D سبحان الله بجد كان يكفينى الاستفاده لانها فوق الخيال ولكن برضه فوزت بالمنحه وده لانى بس تعبت وروحت فى ناس كتير نفضت ومجتش على كل حال الحمد لله رب العالمين اتمنى اكون ممن يستحقوها ان شاء الله

الحمد لله ذهبت واخترت كورس CCNA
    وكنت مأجل دراستها للاجازه بسبب الشغل ولكن الحمد لله كده انا لازم ابذل مجهود علشان اذاكر N+ كويس جدا ان شاء الله
    ومن غد هبدء فيها دعواتك ان شاء الله

جزاكم الله خيرا ,,

Smile رد: جتلى منحه ومحتار اختار N+ ولا CCNA ،، اتمنى الافاده فى محتويات الكورسين

الحمد لله ذهبت واخترت كورس CCNA
    وكنت مأجل دراستها للاجازه بسبب الشغل ولكن الحمد لله كده انا لازم ابذل مجهود علشان اذاكر N+ كويس جدا ان شاء الله
    ومن غد هبدء فيها دعواتك ان شاء الله
    مبرووووووووووك ....... أنت عملت صح :ah7:
    والله أن كورس CCNA ممتع للغاية ،، وعندي احساس أنك تكمل لل CCIE :D
    نصيحة صغيرة : حاول أن تنظم وقتك بين الدراسة والشغل والكورس .... وربنا يوفقك وينجحك
    وإن شاء الله نفرح بحصولك على الشهادة قريبا ..