النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: سؤالين صغيرين بخصوص الاوراكل كوظيفه ..."الخبرة و المشروع "

عضوية جديدة

سؤالين صغيرين بخصوص الاوراكل كوظيفه ..."الخبرة و المشروع "

السلام عليكم ورحمه الله

عندي سؤالين بالظبط اتمني من حضراتكم الاجابه

اول سؤال

دلوقتي انا كواحد معيش اي لغات برمجه فقط شهاده ال ocp وفاهم اوراكل جدا وبس معيش حاجه تانيه هل كده فرص العمل معدومه ؟ يعني هل لازم لغات برمجيه اكون محترف فيها مع الاوراكل عشان الاقي شغل ؟؟

تاني سؤال

من المعروف ان اي وظيفه خصوصا في مجال ال it بتطلب خبره طيب بالنسبه للاوراكل ف الخبره هجيبها منين ؟
    يعني هل هي زي البرمجه اقدر اعمل موقع واحطه في ال cv ويعتبر خبره ولا الاوراكل ايه حكايتها ؟؟؟

اعتقد السؤالين سهلين لمن يعمل في هذا المجال واتمني تجاوبوني

ولكم الاجر والثواب عند الرحمن
    وجزاكم الله خيرا

عضو

Smile رد: سؤالين صغيرين بخصوص الاوراكل كوظيفه .. اتمني الاجابه @@@

.. السلام عليكم ..
    أنا مليش خبرة أوى بالشغل و ووظائف العمل .. بس هقولك إللى أعرفه :ah4:

دلوقتي انا كواحد معيش اي لغات برمجه فقط شهاده ال ocp وفاهم اوراكل جدا وبس معيش حاجه تانيه هل كده فرص العمل معدومه ؟ يعني هل لازم لغات برمجيه اكون محترف فيها مع الاوراكل عشان الاقي شغل ؟؟

إنت معاك OCP\Developer يعنى إنت كده المفروض بتعرف تتعامل مع SQL - PL\SQL - Forms .. فكده إنت تقدر تبنى أى تطبيق لقاعدة البيانات ..و ممكن تلاقى وظيفة على كده . بس خلى بالك إن Oracle معاها Sun بمعنى آخر إن إنت لازم تعرف Java كويس و تبقى حاجة إضافية معاك .. علشان دلوقتى معظم الشركات إللى بتطلب Developer بتقول لازم يبقى معاه كذا و كذا و لغة كذا و لغة كذا .. فإنت لازم تعرف أساسيات الـ Java ..

من المعروف ان اي وظيفه خصوصا في مجال ال it بتطلب خبره طيب بالنسبه للاوراكل ف الخبره هجيبها منين ؟
    يعني هل هي زي البرمجه اقدر اعمل موقع واحطه في ال cv ويعتبر خبره ولا الاوراكل ايه حكايتها ؟؟؟

الخبرة إن الشركة تعرف إنت عارف فى التخصص إللى الشركة طالباه و لا لأ .. و تعرف تتعامل مع المشاكل إللى بتظهر و لا لأ .. و انا من وجهة نظرى البحتة :D إن الخبرة فى الـ Oracle Developer هو التطبيقات إللى عملتها زى مثلآ تعمل مشروع إدارة مدرسة - مخازن و هكذا .. شغل إيدك هو الخبرة بتاعتك ..

.. أتمنى إن الأمور تكون وضحت معاك ..