صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 27

الموضوع: اضحك مع الامثال الجديده

  1. #1
    إداري سابق الصورة الرمزية الفجر القادم
    تاريخ التسجيل
    Oct 2002
    المشاركات
    6,037
    معدل تقييم المستوى
    33

    اضحك مع الامثال الجديده



    أقوال مأثورة من العربيــــات النقــــل والميكروباص في مصر:
    1- متبصليش بعين رضية دنا طلع عين أمى فى السعودية .
    2- ربنا يحميكى من الميكانيكى .

    3-الحلوة أسمها تفاحة للسفر والسياحة .

    4- الحلوة من حلوان وصاحبها راجل غلبان .

    5- الحلوة من دمياط وعليها أقساط .
    6- الحلوة لما تتدلع ، تخلى الاسفلت يولع .

    7- متزمروش يابهايم دا السواق نايم .
    8- من حق الكبير يتدلع.
    9- صغير بس يحيّر.
    10- مهما كان الأتوبيس مليان دايما ليك مكان.
    11- تعمل حسابى اقدرك ، تهزر معايا اعورك .
    12 - متقولش دى بكام ، دى جاية بدهب المدام .
    13- ماتبحلقش كدة يا لوح ، دى جت بطلوع الروووح .
    14- قصه كفاح مش جايه على المرتاح .
    15-سوقوا بالراحة يا بهايم ، اصل سواق العربية نايم.
    16- تركب اسليك ، تنزل اولع فيك .
    17- دلعها فى الغيارات ، وريحها على المطبات .
    18- لما كنت عصفور كلونى ، ولما بقيت اسد صاحبونى .
    19- الرجولة مواقف والندالة دروس .
    تعديل الامثلة المصرية القديمة

    1 - اللى بيته من إزاز ميغيرش هدومه فى الصالون

    2 - فاقد الشىء يدور عليه .

    4 - تأتى الرياح محمله بالأتربة .

    5 - اللى معاه قرش محيره يجيب حمام ويحمره .

    6 - قال يامحشحشين يكفيكوا شر الكمين .

    7 - اللى ياكل لوحده يشبع .

    8- اطبخى ياجاريه الأنبوبه فاضيه يا سيدى .

    9- لو حبيبك عسل ما تحطلوش طحينة .

    10 - اللى يتلسع من الشوربه يتصل بالمطافى .

    11 - وبكره ترجع ريما من عند خلتها فى مارينا .

    12 - ياداخل بين البصله وقشرتها حط قطرة علشان هادمع من ريحتها .

    13 - ضربوا الأعور على عينه قالهم كسرتوا النضاره ،

    14 - من خرج من داره مينساش يأخد المفتاح معاه .

    15 - الباب اللى يجيلك منه الريح شيله وركب قبنورى .

    16 - المضطر يركب التاكسى .

    17 - اللى يخاف من العفريت يعمل عبيط .

    18 - المركب اللى فيها رايسين يلعبوا طاولة .

    19 - أكل العيش يحب الطعميه .
    20 - العين عليها lenses .
    [CENTER][CENTER][CENTER] [SIZE=4][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red]ما أروع أن يكون الإنسان حيا هذه الأيام, وما أروع أن يكون الإنسان عربيا هذه الأيام. [COLOR=Black]عاد العرب للتاريخ[/COLOR].
    [COLOR=Navy]شكرا يا أبطال تونس الخضراء, وشكرا يا ثوار مصر الأحرار [SIZE=4]، شكرا ابناء عمر الم[SIZE=4]ختار[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR]

    [/SIZE] [/CENTER]


    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108662"][COLOR=Blue][B]مـعـــــــركـــــــة الـــمـعــانــــــــــــي [/B][/COLOR][/URL][COLOR=SeaGreen][SIZE=4]
    [/SIZE][/COLOR][/CENTER]
    [SIZE=4][FONT=Arial][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=117801"][COLOR=red]كُن عربياً :[/COLOR] [COLOR=blue]استخدام المصطلحات التقنية العربية[/COLOR][/URL][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER]

  2. #2
    عضو فضي
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    3,014
    الدولة: Kuwait
    معدل تقييم المستوى
    19

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    المثل ده كنت كل يوم بشوفه
    10- مهما كان الأتوبيس مليان دايما ليك مكان.

    و على رأى المثل

    اقلب القدرة على فمها ..... يتكب الفول منها



    ...............

    اخى الفجر القادم : دلوقتى عرفت جنسيتك

  3. #3
    عضو ذهبي
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    2,681
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    38

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VancouverEG مشاهدة المشاركة
    أنت أكبر من هذا الموضوع


    بلاش تعقيد

    هو عيب ان الواحد يضحك والله الموضوع دمه خفيف جداااا وباسلوب محترم


    انا خايف ترد عليا تقولي

    ياداخل بين البصله وقشرتها حط قطرة علشان هادمع من ريحتها .:D

  4. #4
    إداري سابق الصورة الرمزية الفجر القادم
    تاريخ التسجيل
    Oct 2002
    المشاركات
    6,037
    معدل تقييم المستوى
    33

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    لست الا ناقلا ... وصلني من اخ عبر الايميل ، ويبدو انه مشترك بمجموعة بريدية ارسلت له هذا الايميل ، وارجح ان الكاتب الاصلي للموضوع مصري أساسا ...

    لا اعتقد ان في هذا الكلام ما يسيء للاخوه المصريين ، اليس كذلك ؟
    بالنسبة لي ، كان هناك بعض الجمل المضحكه فعلا ...

  5. #5
    إداري سابق الصورة الرمزية الفجر القادم
    تاريخ التسجيل
    Oct 2002
    المشاركات
    6,037
    معدل تقييم المستوى
    33

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    أنت أكبر من هذا الموضوع
    لأنني اكبر من ذلك ، يتوجب عليك ان تحسن الظن بي .

  6. #6
    عضو الصورة الرمزية ZaraLinks
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    985
    الدولة: Australia
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    شكرا لك اخي الفجر القادم اعجبتني ابتساماتك
    #########

    ____________



  7. #7
    عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المشاركات
    8,296
    معدل تقييم المستوى
    59

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    مشكور اخي الحبيب :D رائعه فعلا و خفيفة الظل و تعكس خفة الدم المصريه الاصيله و الجميله

    شكرا مره اخرى
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="http://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="http://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="http://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="http://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="http://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="http://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

  8. #8
    عضو برونزي الصورة الرمزية event88
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    5,423
    الدولة: Sudan
    معدل تقييم المستوى
    46

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    هو الموضوع ضحكني واللي ضحكني أكتر أخويا فانكوفر مع الأخ جوستيت 95 ههههههههههههههههههههه
    ربنا يخليكم :D
    شكرا ليك أخي الصادق (الفجر الصادق)

  9. #9
    عضو برونزي الصورة الرمزية VancouverEG
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    1,665
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    19

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفجر القادم مشاهدة المشاركة
    لأنني اكبر من ذلك ، يتوجب عليك ان تحسن الظن بي .
    اه نسيت أن أقول: لم أُسِئ بك الظن قط.
    واسمحلي بمشاركة أخيرة في الموضوع حتى لا يخرج عن مساره، ونسمع خطل من القول؛ الأمثال فعلا مضحكة، وأنا شخصيا ضحكت منها، لكن... ليس كل مضحك يُنقل
    والأمر أولا، وأخيرا: نسبيا.

    [CENTER]

    [FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=red]
    [COLOR=black]والذي أَحلَّ الزواج وحَرَّم الزِّنا، وأَحلَّ البيع وحَرَّم الرِّبا؛ أنا لا أتجاهل أي أحد يراسلني على الخاص، أو أضعه خلف أُذُني!
    لا، ولكني غير متفرغ هذه الفترة تمامًا.
    وأعتذر - أشد الاعتذار - لكل من راسلني، وتأخر ردي عليه، أو لم أرد عليه حتى الآن.[/COLOR]
    [/COLOR][/SIZE][/FONT]

    [/CENTER]

  10. #10
    عضو الصورة الرمزية ZaraLinks
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    985
    الدولة: Australia
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    فاقد الادب لايعطيه فكيف يعلمه !!!!!!!!!!!!!!!!1

    ____________



  11. #11
    عضو محترف الصورة الرمزية NaAZoOR
    تاريخ التسجيل
    Feb 2003
    المشاركات
    8,698
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    39

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    لا أدري لم نتعمد تعقيد كل شيء ؟؟ هل بسبب قاعدة لم ابسطها ان كان من الممكن تعقيدها ؟؟

    الموضوع فكاهي و خفيف و غير جارح و لا يتعدى أي حدود .. ثم أن أصحاب المقامات الكبيرة يمزحون ايضاً ... أليسوا بشر؟؟

    تهنئتي أخي اياد على المجموعة الطريفة.

  12. #12
    عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    المشاركات
    3,047
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    109

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    أقوال مأثورة من العربيــــات النقــــل والميكروباص في مصر:
    جزاكم الله خيرا أخى إياد

    و أضف عليهم :

    اللى يحصلنى يكسرنى :eek:

    و بيكتبو كلمه كده انا لحد دلوقت مش فاهم معناها : زغدانـــــــــــــــــه :confused:

    بخلاف ان كل صاحب عربيه بيكتب اسم اولاده على الإكصدام الخلفى للسياره :D

    زمان والدى - حفظه الله - كان كاتب على العربيه الأمير محمـــــــــد ( اللى هو أنا يعنى ) :D:D
    [CENTER]
    [/CENTER]

  13. #13
    ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M
    تاريخ التسجيل
    Jul 2009
    المشاركات
    17,266
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    26

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    :D....

    شكرا اخى الفجر على الآبتسامة الخفيفة الظل ....:D


    اللى يحصلنى يكسرنى :eek:
    وخد دى ....

    على مهلك يا ابو خليل ....دى مهنة مالهاش كبير ....:rolleyes:


    و بيكتبو كلمه كده انا لحد دلوقت مش فاهم معناها : زغدانـــــــــــــــــه :confused:
    ههههههههههههه:D

    ماتاخدش فبالك يا عزيزى ....دا ياما فى عجايب بتتكتب على العربيات وبتتعمل فيها حاليا ولا حد فاهملها اى حاجة ...

    تقدر تقولى مثلا....تلااقى عربية نقل كبيرة .....ومتعلق فيها تحت ألآكصدام صندل صغير ....:confused:....تقدر تقولى لزمتة اية!!! ...؟؟:D:D

  14. #14
    عضو فضي الصورة الرمزية Black-Edition
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    2,665
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    31

    رد: اضحك مع الامثال الجديده

    كود PHP:
    5الحلوة  من دمياط وعليها أقساط 
    ليه الغلط بس :D:D:D...أنا بهزر :ah50:

    موضوع جميل جدااااااا ... شكرا

    + يا إبن أدم إجري جري الوحوش ... وإن كبر إبنك .... خاويه :D

    يــــــــــــــــــــــــارب

    jOoLiAnOo

  15. #15
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    214
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: اضحك مع الامثال الجديده



    والله جامد ههههههههههههههه ربنا يكرمك على فكرة انا قريت 10 منهم هنا على عربيات النقل امثال : طريق السلامة يا بو احمد

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. اضحك براحتك
    بواسطة elbass في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 18-04-2011, 11:42
  2. اضحك من قلبك
    بواسطة elbass في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 14-04-2011, 21:58
  3. اضحك مع الصعايدة
    بواسطة NaAZoOR في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 25-07-2010, 18:50
  4. اضحك من قلبك
    بواسطة White h@cker في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 05-03-2008, 02:46
  5. موقع اضحك
    بواسطة M_JaGuar في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 16-08-2006, 14:39

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •