النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: استفسار هام جدا عن ضمان مذربورد

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو برونزي

استفسار هام جدا عن ضمان مذربورد

بسم الله الرحمن الرحيم

اخيرا وبعد محاولات عدة تمكنت من تصنيع جهاز تبريد لمعالج الكمبيوتر يعمل بغاز الفريون
    فكرة عمل الجهاز مثل فكرة عمل جهاز OCZ Cryo-Z Phase

OCZ Cryo-Z Phase

انا لم اضع صور للجهاز بتاعي طبعا لاني لسه لم انسق شكل الجهاز وفي شوية تعديلات هعملها عليه ان شاء الله
    الهدف من الموضوع هو اني عاوز اسال سؤال
    انا عاوز اجرب الجهاز علي البريسيسور الXEON WS3550 اللي عندي علي مذربورد الكلاسفيد لكن خايف من اي تسريب من ماء الثلج يسقط علي المذربورد ويتلفها . انا جاتني فكرة اني اضيف سائل عازل علي سطح المذربورد هو شفاف طبعا الهدف منه عزل جميع مكونات المذربورد عن اي تاثير خارجي هو اساسا مصنوع لكده
    السؤال بقي هل لو انا عملت كده للمذربورد هتخرج بره الضمان لم لا؟
    [CENTER][IMG]https://img135.imageshack.us/img135/9082/bannerbh.png[/IMG][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية ThE AlCheMisT

رد: استفسار هام جدا عن ضمان مذربورد

أظن هتخرج، أنا اللى قريته فى توكيل جاما على سبيل المثال ان البوردة بتخرج من الضمان لسبب من تلاتة:
    1. وجود حروق بالبوردة
    2. وجود التواء أو تقوس فى سطح البوردة
    3. تعديل أى من مكونات البوردة، و أظن ده هو السبب اللى ممكن يخلى بوردتك تخرج من الضمان، لأن اضافة السائل ده لو كانت irreversible تعتبر تعديل
    [CENTER][FONT=Palatino Linotype][COLOR=RoyalBlue][SIZE=2][COLOR=Teal][COLOR=Blue][U][B][COLOR=Navy]My PC[/COLOR][/B]
    [/U][/COLOR][COLOR=Teal]Intel Core2Duo E6700 @ 2.66GHz | Gigabyte EP43-US3L | Kingston KVR 667MHz 2x1GB + APOGEE 800MHz 2x2GB | XFX GeForce 9800GTX+ | WD Caviar 1TB 32MB Buffer BLACK (WD1001FALS) - WD Caviar 320GB 8MB Buffer | Creative SoundBlaster X-Fi Titanium SB0880 | Gigabyte 3D Aurora | HEC Zephyr 650Watt | BenQ FP94VW[/COLOR][/COLOR][/SIZE][/COLOR][/FONT][FONT=Arial][SIZE=3][COLOR=DarkRed][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=179710"][/URL][/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

عضو برونزي

أظن هتخرج، أنا اللى قريته فى توكيل جاما على سبيل المثال ان البوردة بتخرج من الضمان لسبب من تلاتة:
    1. وجود حروق بالبوردة
    2. وجود التواء أو تقوس فى سطح البوردة
    3. تعديل أى من مكونات البوردة، و أظن ده هو السبب اللى ممكن يخلى بوردتك تخرج من الضمان، لأن اضافة السائل ده لو كانت irreversible تعتبر تعديل
    شكرا علي ردك واهتمامك

ألف مبروك أستاذ اكسمان على الاختراع الجامد ..
    اعتقد إن المزربورد هتخرج من الضمان عشان السائل اللي إنت بتقول عليه ده الناس اللي بيصلحو المزربورد بيستخدموه لما بغيرو أي قطعة من على المذربورد و الضامن لما يشوف السائل ده هيعرف إنك غيرت حاجة من على المزربورد أو عملت فيها أي اصلاح .
    انصحك إنك تجرب جهاز التبريد على أي حاجة تانية تكون تعبانة أو مش هتندم عليها لو جرلها حاجة ..
    ومستنين صور الجهاز وكمان نتايج الجهاز :D
    الله يبارك فيك ياغالي بس انا مخترعتش حاجه تقدر تقول انا قلدت الجهاز لان هو موجود من زمان وبيتباع كمان

يكفي أن تعزل دائرة تغذية المعالج بالعازل اللاصق فقط أخ محمد ..
    لكن الجهاز هل سيكون دائم أم تجربة للكسر ؟
    هو يا نواف لو كان اداؤه مناسب طبعا هاظبط شكله واركبه عالطول بالنسبة للعازل لازم المذربور كلها علشان الميه بتسيل مبتثبتش في مكانها

محمد طالما وصل الموضوع للفريون

اشتريلك مازر رخيصة عن اللى عندك وجرب عليها احسن الاول
    ياعامر انا عامل التبريد ده علشان اكسر سرعه المعالج لتردد عالي انما لو جبت مذربورد رخيصه مش هتكسر معايا فوق 4.2
    [CENTER][IMG]https://img135.imageshack.us/img135/9082/bannerbh.png[/IMG][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية oldjas

ألف مبروك أستاذ اكسمان على الاختراع الجامد ..
    اعتقد إن المزربورد هتخرج من الضمان عشان السائل اللي إنت بتقول عليه ده الناس اللي بيصلحو المزربورد بيستخدموه لما بغيرو أي قطعة من على المذربورد و الضامن لما يشوف السائل ده هيعرف إنك غيرت حاجة من على المزربورد أو عملت فيها أي اصلاح .
    انصحك إنك تجرب جهاز التبريد على أي حاجة تانية تكون تعبانة أو مش هتندم عليها لو جرلها حاجة ..
    ومستنين صور الجهاز وكمان نتايج الجهاز :D

عضو محترف

يكفي أن تعزل دائرة تغذية المعالج بالعازل اللاصق فقط أخ محمد ..
    لكن الجهاز هل سيكون دائم أم تجربة للكسر ؟

كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو ذهبي الصورة الرمزية overclockman

محمد طالما وصل الموضوع للفريون

اشتريلك مازر رخيصة عن اللى عندك وجرب عليها احسن الاول
    [CENTER][COLOR=black][SIZE=3][COLOR=indianred][FONT=Traditional Arabic][B]الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمْ الْفَاسِقُونَ[/B][/FONT][/COLOR] [/SIZE][/COLOR]
    [COLOR=yellow][FONT=Traditional Arabic][B][التوبة:67][/B][/FONT][/COLOR]

[IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic147581_8.gif[/IMG]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=seagreen][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1121133#post1121133"]antec twelve hundred[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=lightblue][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130446&page=2"]الفئة العمرية لاعضاء المنتدى[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [IMG]https://img26.imageshack.us/img26/4302/17127.png[/IMG][/CENTER]

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

انا جاتني فكرة اني اضيف سائل عازل علي سطح المذربورد هو شفاف طبعا الهدف منه عزل جميع مكونات المذربورد عن اي تاثير خارجي هو اساسا مصنوع لكده
    السؤال بقي هل لو انا عملت كده للمذربورد هتخرج بره الضمان لم لا؟
    السائل الي بتتكلم عنه يأتي بلونين شفاف وأحمر ولا أعتقد انه هيأثر على الضمان .

تأكد من وجود سائل لتنظيف أو ازالة السائل الشفاف بعد عمل التجربة وساعتها محدش شاف حاجة .

:)

والله زمـــان

عضو فضي الصورة الرمزية eng.ahmedhelal

انا جتلي الفكره دي وكنت هاعملها خاصة انها تخصصي و اعملها بسهوله بس واجهتني مشكله الكمبريسور لازم يفصل كل شويه عشان ما يتحرقش
    هتعمل ايه في كده
    ولا هتستخدم نظام تشيلر
    يعني تبرد الميه و تاخد الميه هي اللي تبرد البروسسور ؟
    عموما في حل ظريف و انه تعزل بفوطه يعني تلفها علي الاماكن اللي التبريد ماشي فيها
    هتاخد وقت علي لما تتملي ميه و في نفس الوقت هتعزلك نظامك شويه عن الهواء الخارجي و تحافظلك عي درجات الحراره المنخفضه
    بالتوفيق يا ميدو :D

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.ahmedhelal مشاهدة المشاركة
    انا جتلي الفكره دي وكنت هاعملها خاصة انها تخصصي و اعملها بسهوله بس واجهتني مشكله الكمبريسور لازم يفصل كل شويه عشان ما يتحرقش
    هتعمل ايه في كده
    ولا هتستخدم نظام تشيلر
    يعني تبرد الميه و تاخد الميه هي اللي تبرد البروسسور ؟
    عموما في حل ظريف و انه تعزل بفوطه يعني تلفها علي الاماكن اللي التبريد ماشي فيها
    هتاخد وقت علي لما تتملي ميه و في نفس الوقت هتعزلك نظامك شويه عن الهواء الخارجي و تحافظلك عي درجات الحراره المنخفضه
    بالتوفيق يا ميدو :D
    اهلا بيك اخي العزيز
    بالنسبة للكمبريسيسور طالما راكب ليه مروحه تبريد (اللي هي بتكون علي السربنتينه) يبقي متقلقش منه خالص لو فضل شغال كتير
    بس انا خلف مروحه التبريد يعني بين المروحه والكمبريسيسور قمت بلف خط الراجع علي شكل حلقه بينهم علشان لما يتكون عليها تلج يبرد علي الكمبريسيسور
    انا جربت الاول نضام تشيلر لكن للاسف لم اكن راضي عنه مع انه قام بتخفيض درجه حرارة البريسيسور الي حد كبير لكن المشكلة هي تعريق الميه علي الخراطيم والبلوك الخاص بالبريسيسور بكمية كبيرة جدا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة
    السائل الي بتتكلم عنه يأتي بلونين شفاف وأحمر ولا أعتقد انه هيأثر على الضمان .

تأكد من وجود سائل لتنظيف أو ازالة السائل الشفاف بعد عمل التجربة وساعتها محدش شاف حاجة .

المشكله يا اخي الن الورنيش ده صعب جدا انه يتشال او بمعني اخر مافيش حاجه ممكن تشيله الا التنر وده طبعا يتخاف منه انه ياثر علي المذربورد لان لازم يكون جودته عالية جدا

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اكسمان مشاهدة المشاركة
    اهلا بيك اخي العزيز
    بالنسبة للكمبريسيسور طالما راكب ليه مروحه تبريد (اللي هي بتكون علي السربنتينه) يبقي متقلقش منه خالص لو فضل شغال كتير
    بس انا خلف مروحه التبريد يعني بين المروحه والكمبريسيسور قمت بلف خط الراجع علي شكل حلقه بينهم علشان لما يتكون عليها تلج يبرد علي الكمبريسيسور
    انا جربت الاول نضام تشيلر لكن للاسف لم اكن راضي عنه مع انه قام بتخفيض درجه حرارة البريسيسور الي حد كبير لكن المشكلة هي تعريق الميه علي الخراطيم والبلوك الخاص بالبريسيسور بكمية كبيرة جدا
    جربت انك تبدل المياه بسائل التبريد فى نظام تشيلر ؟؟ + ممكن تحط خرتوم بسعه اكبر تمرر فيه الخرطوم اللى بيمشى فيه السائل نفسه بحيث انه يحتوى التكثيف اللى بيحصل ! .. اظن كده افضلا لان التبريد المباشر ليه مساؤى كتيره ومنها انك هتضطر تعزل المزر بورد (وبالمناسبه دى بيزود درجه الحراره بطريقه رهيبه لانه هيكون كانك حطيت غلاف بلاستيك يمنع التهويه) ..

لا تخاطر كثيرا بالكلاسيفايد فهى ثوره بين يديك .. واحظر الثنر فهو يذيب اى ماده بتروليه ومنها البلاستيك (اللوحه الام)

بالتوفيق يا ابو حميد .. وان شاء الله تنجح فى تحقيق ما تريده ..

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ALL4US مشاهدة المشاركة
    جربت انك تبدل المياه بسائل التبريد فى نظام تشيلر ؟؟ + ممكن تحط خرتوم بسعه اكبر تمرر فيه الخرطوم اللى بيمشى فيه السائل نفسه بحيث انه يحتوى التكثيف اللى بيحصل ! .. اظن كده افضلا لان التبريد المباشر ليه مساؤى كتيره ومنها انك هتضطر تعزل المزر بورد (وبالمناسبه دى بيزود درجه الحراره بطريقه رهيبه لانه هيكون كانك حطيت غلاف بلاستيك يمنع التهويه) ..

لا تخاطر كثيرا بالكلاسيفايد فهى ثوره بين يديك .. واحظر الثنر فهو يذيب اى ماده بتروليه ومنها البلاستيك (اللوحه الام)

بالتوفيق يا ابو حميد .. وان شاء الله تنجح فى تحقيق ما تريده ..
    اهلا بيك اخي العزيز
    فعلا انا كنت شغال بسائل تبريد
    المشكله مش في الخراطيم المشكله في بلوك البريسيسور بيعرق ميه جاامد واخاف ان البريسيسور ممكن هو كمان يعرق ميه علي سنون التوصيل

عضو محترف

أخ محمد راجع الموضوع التالي لعزل اللوحة :

https://extrahardware.cnews.cz/amd-g...o-phenom-ii-x4

أخ محمد , هو فريون 12 متوفر عندكم أصلي ؟
    عندنا أصبح 80% من اللي في السوق مضروب مع الأسف , والان أصبحت أستخدم 134a بنسبة 95% , وهو فعلا أسرع بالتبريد بغض النظر عن اطلاقة لحرارة أعلى قليلا من 12 .
    طبعا انسى موضوع 22 بتاتا , لأنه يحتاج لمكثف تركبه خارج البيت حتى يبرد :D
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Extreme2 مشاهدة المشاركة
    أخ محمد راجع الموضوع التالي لعزل اللوحة :

https://extrahardware.cnews.cz/amd-g...o-phenom-ii-x4

أخ محمد , هو فريون 12 متوفر عندكم أصلي ؟
    عندنا أصبح 80% من اللي في السوق مضروب مع الأسف , والان أصبحت أستخدم 134a بنسبة 95% , وهو فعلا أسرع بالتبريد بغض النظر عن اطلاقة لحرارة أعلى قليلا من 12 .
    طبعا انسى موضوع 22 بتاتا , لأنه يحتاج لمكثف تركبه خارج البيت حتى يبرد :D
    بالنسبة لفريون 12 متوفر الاصلي والمضروب ايضا منه
    وشكرا علي الرابط اخي نواف وجزاك الله خيرا عليه فعلا افادني في كل ما كنت عاوزه