بصراحه ان لسه مبتدا في عالم النتورك وحاليا بدرس النتورك بلاس وكنت بفكر في فكرة بس للاسف مش متاكد الفكرة دي صح ولا غلط المهم قبل ما اقول الفكرة ياريت تبصوا علي الصورة الي عملتها دي توضح شبكه الي هوضح عليها الفكرة

نفترض مثلا انا احد الاجهزة الي في الشبكه A وعايز ابعت فيلم للجهاز الي معايا في نفس الشبكة في الحاله دي ال Data Rate هيكون عالي وملهوش علاقه بالسرعه الي محددهالي مزود الخدمه والنفترض tedata عشان انا بتكلم علي جهازين في شبكة محليه. طيب انا لو عايز ابعت ملف لصاحبي الي في الشبكة B ليه الديسلام يحددلي السرعه وكاني بابعت الملف ده لامريكا وبستهلك لهم سعه الكبلات البحرية الي شارينها ماهو الشبكتين متوصلين علي نفس الديسلام في نفس السنترال يعني كل الي هستهلكه هيكون ال Capacity بتاعه الديسلام والسوتشات الي في السكة. طيب لو عايز ابعت ملف للجهاز الي في الشبكة C برده ليه يحددوني بسرعه محدده وهو اساسا متصل معايا فزيائيا علي نفس الراوتر بس بتاع tedata ومش بستهلك سعه الكبلات البحرية. فالفكرة الي عايز الوصلها هي ليه ميحددوش من الديسلام سرعه لل Destination IP الي بره مصر والي بيستهلك سعه الكبلات البحرية وسرعه اعلي لل Destination IP الي جوه مصر يعني بمعني اخر ان مصر تبقي كانها شبكه محليه كبيره او MAN وتستخدم Topology من نوع Peer to Peer يعني يبقي فيه برنامج P2P خاص بمصر يربط كل مستخدمي النت في مصر ببعض ويمكنهم مشاركه الملفات بسرعات عاليه وبتكلفه منخفضة.

بالنسبه للرسب التوضيحي عامله علي موقع اسمه
https://www.gliffy.com